Η απίθανη ιστορία του φανταστικού κυρίου Bettler

29-07-2011

Το 1950 ζητήθηκε από τον Ernst Bettler, έναν Ελβετό γραφίστα, να σχεδιάσει τη διαφημιστική αφίσα της φαρμακευτικής εταιρείας Pfäfferli+Huber (P+H). Η φαρμακευτική αυτή ήταν γνωστή για τα φιλοναζιστικά της αισθήματα και το ρόλο που έπαιξε στον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο. Ο Βettler αφού αμφιταλαντεύτηκε στην ιδέα και παρά την κατακραυγή των φίλων του αποφάσισε να προχωρήσει στη συνεργασία αυτή. Δημιούργησε λοιπόν μια σειρά 4 αφισών που διαφήμιζαν τα φάρμακα της εταιρείας. Από αυτές τις αφίσες “σώζεται” μόνο η παρακάτω. Όταν όμως άρχισαν να κολλούνται οι αφίσες στους δρόμους, με συγκεκριμένη μάλιστα σειρά έπειτα από αίτημα του σχεδιαστή, ο καθένας μπορούσε να παρατηρήσει ότι η καθεμία από αυτές αποτελούσε και από ένα κεφαλαίο γράμμα τα οποία διαβάζονταν ως Ν-Α-Ζ-Ι! Η αντίδραση της εταιρείας ήταν άμεση με μήνυση εναντίον του Βettler, η οποία όμως είχε ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα από τα προσδοκώμενα. Στην πορεία της δίκης αποκαλύφθηκαν όλα τα κρυμμένα μυστικά της Pfäfferli+Huber (P+H) περί συμμετοχής της σε ναζιστικά πειράματα με αποτέλεσμα τη διεθνή κατακραυγή και το οριστικό κλείσιμο της εταιρείας. Αυτή ήταν η εκδίκηση του κυρίου Bettler.

Όλα τα παραπάνω στοιχεία δημοσιεύτηκαν το 2000 στο περιοδικό Dot Dot Dot με την υπογραφή του Christopher Wilson. Δεν άργησαν οι (με καθυστέρηση πολλών δεκαετιών) έπαινοι της διεθνούς κοινότητας στο έργο του Ernst Bettler. Ανάμεσα σ’ αυτούς που “ανακάλυψαν” τον αγωνιστή γραφίστα, και το γνωστό περιοδικό AdBusters, το οποίο μάλιστα αποκάλεσε το έργο του, «μια από τις σημαντικότερες παρεμβάσεις στην ιστορία της γραφιστικής»!
Μετά την επιτυχία του άρθρου κάποιοι άρχισαν να ψάχνουν λίγο παραπάνω τα στοιχεία πίσω από αυτό το γεγονός. Έτσι το 2002 άρχισε να αποκαλύπτεται ότι ούτε η συγκεκριμένη φαρμακευτική ήταν καταγεγραμμένη κάπου, ούτε η τοποθεσία που αναφερόταν, ούτε υπήρχε το όνομα Bettler πουθενά στα ελβετικά αρχεία. Έτσι, αρχικά στο blog “lines and splines” του Andy Crewdson και αργότερα σε άρθρο του Rick Poynor στο περιοδικό ΕYE αποκαλύφθηκε και επίσημα το φανταστικό της ιστορίας. Επρόκειτο απλά για μια φάρσα. Μια ιστορία που ήταν ολοκληρωτικά κατασκεύασμα της φαντασίας του Wilson, μια ιστορία όμως που έκανε κάποιους να οραματιστούν κάτι διαφορετικό.

by melanine

 

 

 

One Response

  • Βασίλης Γεωργίου

    Οι αφίσες αυτές δημοσιεύθηκαν και στην πρώτη έκδοση του βιβλίου «Problem? Solved!» από τον συγγραφέα Michael Johnson (των εκδόσεων Phaidon, παρακαλώ) ως παράδειγμα social design (αν θυμάμαι καλά).
    Πάντως, νομίζω πως αυτό που ήθελε να πει -χοντρικά- ο «φαρσέρ» (ο οποίος ξαναέγραψε για την «αποκάλυψη» της απάτης σε άλλο τεύχος του Dot Dot Dot) είναι πως οι συγγραφείς (ή αρθρογράφοι) πρέπει να κάνουν λίγο περισσότερη έρευνα από ένα google search.



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΆΡΘΡΑ 11-05-2017 [0]

Καλλιόπη Αποστολίδου: Το να μένεις στάσιμος σκοτώνει το πνεύμα και τη φαντασία

ΆΡΘΡΑ 05-05-2017 [0]

Μ. Μπότης: To ελληνικό design δεν είναι απλά καλό

ΆΡΘΡΑ 13-04-2017 [0]

Απολογισμός για το τρίτο Graphic Stories Cyprus

ΆΡΘΡΑ 23-01-2017 [0]

Εθνική Βιβλιοθήκη: 6 γρίφοι για δυνατούς λύτες

ΆΡΘΡΑ 08-08-2016 [0]

Τι απέγιναν τα «Ιχνη Εμπορίου»;

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 27-05-2016 [0]

Έλληνες: οι καλύτεροι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο

ΆΡΘΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 20-05-2016 [11]

H οπτική επικοινωνία του Δήμου Κέας από τον Γιάννη Καρλόπουλο

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 29-03-2016 [0]

Τι αποφάνθηκαν οι Νεοζηλανδοί για τη σημαία τους

ΆΡΘΡΑ 04-03-2016 [0]

FITC Amsterdam 2016

ΆΡΘΡΑ 11-02-2016 [1]

Πώς το Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας αναζητά νέα οπτική ταυτότητα



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).