4ο Παγκόσμιο Συνέδριο Τυπογραφίας και Οπτικής Επικοινωνίας

07-06-2010

Tο 4o ICTVC μπαίνει στην τελική ευθεία – γράφει ο δρ. Κ. Μαστορίδης

Η διαφορά είναι, όπως οι περισσότεροι ήδη γνωρίζετε, ότι αυτήν τη φορά το ICTVC οργανώνεται στη Λευκωσία, στην Κύπρο, και όχι στη Θεσσαλονίκη, όπως έγινε με τα τρία προηγούμενα συνέδρια του 2002, 2004 και 2007. Αρκετοί από σας, επίσης, γνωρίζουν τους κύριους λόγους αυτής της αλλαγής. Δεν έχει νόημα να επαναλαμβάνουμε τα ίδια, ειδικά όταν το συνέδριο συνιστά μια παράπλευρη απώλεια μικρού βεληνεκούς αν συγκριθεί με το γενικότερο ρημαδιό που άφησαν πίσω τους οι σεμνοί και ταπεινοί.

Στην Κύπρο
Σε λίγους μήνες συμπληρώνονται τρία χρόνια δουλειάς στην Κύπρο, στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας. Αν και πολύ νωρίς για μια αποτίμηση των πεπραγμένων, μπορώ να πω ότι μέσα από μια πορεία, καθόλου εύκολη και όχι πάντα ευχάριστη, κατορθώσαμε να χτίσουμε μια μικρή σθεναρή υποδομή. Την ίδια στιγμή που προσπαθούμε να την επεκτείνουμε, στηριζόμαστε πάνω της για να διαφοροποιήσουμε νοοτροπίες και να εκπαιδεύσουμε την κοινωνία σε ζητήματα τυπογραφίας και οπτικής επικοινωνίας. Θεωρώ ότι αυτή η διεργασία αποτελεί μονόδρομο λόγω της βαθιάς πεποίθησής μου ότι η τυπογραφία είναι καθρέφτης του πολιτισμού. Όταν οι αλλαγές αρχίσουν να γίνονται ορατές στην κοινωνία, τότε θα μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε ότι οι προσπάθειές μας αποδίδουν καρπούς.
Ανάμεσα στις διάφορες δραστηριότητες με στόχο τα παραπάνω είναι η συνέχιση της έκδοσης του ΥΦΕΝ στην Κύπρο καθώς και το Συνέδριο. Αυτό εξάλλου έγινε σαφές στο σχετικό με το 4o ICTVC μήνυμά μου της 19 Σεπτέμβρη 2009, όπου έγραφα: η λογική είναι «ό,τι κάναμε στη Θεσσαλονίκη, να κάνουμε κι εδώ», ήτοι, να γνωρίσουμε ενδιαφέροντες ανθρώπους, να περάσουμε ένα μεστό και δημιουργικό τριήμερο, να δούμε πράγματα και να συζητήσουμε με τρόπο μοναδικό θέματα μοναδικά. Αλλά και σε άρθρο μου σχετικά με την εκπαίδευση στο design, που δημοσιεύθηκε στις 19 Ιουλίου 2009 στην κυπριακή εφημερίδα Ο Πολίτης εξηγούσα: Η γραφική επικοινωνία είναι συνυφασμένη με την τυπογραφία και αντιμετωπίζεται πλέον ως σύγχρονο επιστημονικό πεδίο με σημαντικές ερευνητικές εργασίες τόσο σε επίπεδο θεωρίας και ιστορίας όσο και σε επίπεδο πρακτικής. Η θεωρία και η ιστορία τροφοδοτούν την πρακτική και αυτή με τη σειρά της θα μπορούσαμε να πούμε ότι ελέγχει την ορθότητα των άλλων δύο πυλώνων. Στην Ελλάδα, η προσέγγιση αυτή εκφράστηκε στα τρία “Παγκόσμια Συνέδρια για την Τυπογραφία και την Οπτική Επικοινωνία” (ICTVC) του 2002, 2004 και 2007. Το επόμενο ICTVC ευελπιστώ να πραγματοποιηθεί στη Λευκωσία, τον Ιούνιο του 2010, και να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο για τον διεπιστημονικό διάλογο και την εκπαίδευση στο χώρο του design τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό.

Η εικόνα του 4ου ICTVC
Έτσι λοιπόν, για μια ακόμη φορά, ο διακαής πόθος για ουσιαστική συνεισφορά στην εκπαίδευση και την πρακτική του design και της οπτικής επικοινωνίας, παρατάχθηκε απέναντι στη λογική. Γράφω «για μια ακόμη φορά» γιατί το ίδιο συνέβηκε το 1992, όταν διοργανώσαμε την πρώτη διεθνή συνάντηση για την τυπογραφία στην Ελλάδα, και αργότερα, το 2002, το 1ο ICTVC.
Το αποτέλεσμα, ως τη στιγμή που πληκτρολογώ αυτές τις αράδες, είναι 115 ομιλητές από 28 διαφορετικές χώρες και πέντε ηπείρους! Εκτός από τις παρουσιάσεις και τις συζητήσεις στρογγυλής τράπεζας, που θα πραγματοποιούνται από νωρίς το πρωί έως αργά το απόγευμα στις 17, 18 και 19 Ιουνίου, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μια σειρά από εργαστήρια και προβολές ταινιών στο διήμερο 15 και 16 Ιουνίου. Βιβλιοδεσία, σχεδιασμός αλφαβήτων, δυτική και αραβική καλλιγραφία, χοροτυπογραφία, design game, διαδραστικό design και human computer interaction είναι οι τίτλοι των εργαστηρίων. Παράλληλα, από τις 5 έως τις 23 Ιουνίου θα είναι ανοικτή στο κοινό η μεγάλη έκθεση του συνεδρίου σε έναν εντυπωσιακό χώρο, την Πύλη Αμμοχώστου. Η έκθεση θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με το Μουσείο Design Θεσσαλονίκης και φορείς του εξωτερικού.
Δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι αυτήν τη φορά το ICTVC, που διοργανώνεται από το Τμήμα Σχεδιασμού και Πολυμέσων του Πανεπιστημίου Λευκωσίας με τη συνεργασία του Ινστιτούτου Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας (ΙΜΜΕ) της Κύπρου και της AlterVision, υποστηρίζεται από σημαντικούς ακαδημαϊκούς και επαγγελματικούς φορείς, όπως το Τμήμα Τυπογραφίας και Γραφικής Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου του Reading Αγγλίας, της Association Typographique Internationale (ATypI), του International Council of Graphic Design Associations (ICOGRADA), του Institute of Paper, Printing & Publishing Αγγλίας (IP3), της Ένωσης Γραφιστών Ελλάδας, του Μουσείου Τυπογραφίας της Λιόν Γαλλίας και του Μουσείου Design Θεσσαλονίκης.

Τι μέλλει γενέσθαι;
Είμαι σίγουρος ότι για μια ακόμη φορά το ICTVC θα σχολιαστεί ως ένα μεστό και ‘δύσκολο’ συνέδριο. Κι αυτό γιατί επιλέγει να φιλοξενήσει ανθρώπους που οι εργασίες τους κινούνται στη λογική των τριών πυλώνων που προηγουμένως ανέφερα: ιστορία, θεωρία και πρακτική. Ένα συνέδριο που είναι ανοικτό σε χώρους που ίσως δεν αναγνωρίζονται ως χώροι συγγενικοί με την τυπογραφία. Για του λόγου το αληθές θα προέτρεπα τους αναγνώστες να ρίξουν μια ματιά στις θεματικές των ICTVC καθώς και στον τόμο των πρακτικών του 2002. Κατά τη γνώμη μου, το ICTVC είναι ένα μοναδικού ύφους παγκόσμιο συνέδριο, το μεγαλύτερο στο χώρο της τυπογραφίας και οπτικής επικοινωνίας.
Αυτό το συνέδριο, λοιπόν, θα πραγματοποιηθεί φέτος σε μια μικρή χώρα. Και αν δυσκολευτήκαμε να το καθιερώσουμε στην Ελλάδα, τότε τι να αναμένουμε στην Κύπρο, που αριθμεί μόλις τα 2/3 της Θεσσαλονίκης σε πληθυσμό! Déjà vu… Η αγωνία και τα άγχη του 2002. Ξανά απ’ την αρχή, απ’ το μηδέν… Τα οικονομικά μέσα περιορισμένα, οι χορηγίες ως αυτήν τη στιγμή παραμένουν στο επίπεδο των θολών υποσχέσεων, η βοήθεια σε πρακτικό επίπεδο μηδαμινή και το χειρότερο –όπως τότε, το 2002– οι ιθύνοντες, και δυστυχώς όχι μόνον αυτοί, να μην αντιλαμβάνονται περί τίνος πρόκειται. Για άλλη μια φορά συνοδοιπόροι στην ταλαιπωρία η Νίκη, η Άννα, ο Γιώργος, ο Στέργιος και όσοι φίλοι απ’ τα παλιά υπομένουν τις εμμονές και στηρίζουν, όπως μπορούν, τις ριψοκίνδυνες επιλογές μου! Σε αυτή την κατηγορία ανήκει και το περιοδικό +design. Και, βέβαια, όσοι και όσες μας τίμησαν στέλνοντας τις προτάσεις τους γιατί πιστεύουν στη μοναδικότητα αυτού του συνεδρίου. Θα τα καταφέρουμε κι αυτήν τη φορά; Οψόμεθα…
Ένα θετικό αποτέλεσμα από την ως τώρα διεργασία είναι ότι συναντήσαμε νέους φίλους στο νέο περιβάλλον, πρόθυμους να διευρύνουν τον κύκλο των ‘τρελών’. Κάποιους που πιστεύουν ότι μπορούμε και αξίζει να αγωνιστούμε για να δούμε καλύτερες μέρες στην εκπαίδευση και την πρακτική της τυπογραφίας και της οπτικής επικοινωνίας στην Κύπρο. Η Μαρία, ο Περικλής, η Θάλεια, μερικοί συνάδερφοι, αλλά και φοιτητές. Ας ελπίσουμε ότι τα πράγματα θα πάνε καλά και πως το 4ο ICTVC θα λειτουργήσει καταλυτικά για την Κύπρο, όπως συνέβηκε με τη Θεσσαλονίκη και την Ελλάδα σχεδόν 10 χρόνια πριν. Σε περίπτωση που κερδίσουμε το στοίχημα, κερδισμένη δεν θα είναι μόνο η Κύπρος αλλά η παγκόσμια κοινότητα της τυπογραφίας και της οπτικής επικοινωνίας, μέρος της οποίας αποτελούν όσοι θα βρεθούν τον Ιούνη στη Λευκωσία για το Συνέδριο.

Περισσότερα εδώ



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΆΡΘΡΑ 11-05-2017 [0]

Καλλιόπη Αποστολίδου: Το να μένεις στάσιμος σκοτώνει το πνεύμα και τη φαντασία

ΆΡΘΡΑ 05-05-2017 [0]

Μ. Μπότης: To ελληνικό design δεν είναι απλά καλό

ΆΡΘΡΑ 13-04-2017 [0]

Απολογισμός για το τρίτο Graphic Stories Cyprus

ΆΡΘΡΑ 23-01-2017 [0]

Εθνική Βιβλιοθήκη: 6 γρίφοι για δυνατούς λύτες

ΆΡΘΡΑ 08-08-2016 [0]

Τι απέγιναν τα «Ιχνη Εμπορίου»;

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 27-05-2016 [0]

Έλληνες: οι καλύτεροι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο

ΆΡΘΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 20-05-2016 [11]

H οπτική επικοινωνία του Δήμου Κέας από τον Γιάννη Καρλόπουλο

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 29-03-2016 [0]

Τι αποφάνθηκαν οι Νεοζηλανδοί για τη σημαία τους

ΆΡΘΡΑ 04-03-2016 [0]

FITC Amsterdam 2016

ΆΡΘΡΑ 11-02-2016 [1]

Πώς το Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας αναζητά νέα οπτική ταυτότητα



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).