Ο λόγος στους δημιουργούς του λογοτύπου του Μαραθωνίου της Αθήνας

04-03-2014

Πριν λίγες ημέρες παρουσιάστηκε σε ειδική τελετή που έγινε στο Μουσείο Μπενάκη, η νέα οπτική ταυτότητα του Μαραθωνίου της Αθήνας, που απέκτησε τον υπότιτλο “Ο Αυθεντικός”. Οι αντιδράσεις του κοινού υπήρξαν έντονες. Μπορείτε να διαβάστε ενδεικτικά στο φόρουμ των δρομέων αλλά και στη σελίδα της Ένωσης Γραφιστών.

Αυτό που έλειπε από τον όλο διάλογο ήταν η πλευρά των δημιουργών του λογοτύπου, γι’ αυτό και από τη δική μας πλευρά, τους αναζητήσαμε και θέσαμε σε έναν εξ αυτών (το Λάζαρο Κακουλίδη) ορισμένα ερωτήματα.

Πώς προέκυψε η συνεργασία ανάμεσα στον πελάτη και τους δημιουργούς;
Η ανανέωση της οπτικής ταυτότητας υπήρξε εδώ και καιρό αντικείμενο συζήτησης και προβληματισμού στον ΣΕΓΑΣ. Φίλος, εργαζόμενος στην Ομοσπονδία, ανέλαβε την πρωτοβουλία να επιμεληθεί μια πρόταση για τον εκ νέου σχεδιασμό του brand του Μαραθωνίου της Αθήνας και απευθύνθηκε σε μας που έχουμε εργασιακή εμπειρια σε αντίστοιχα projects του εξωτερικού. Συγκροτήσαμε από κοινού με την Ομοσπονδία μια ομάδα εργασίας και διατυπώσαμε το βασικό σκεπτικό και ένα πλήθος εκδοχών για το ανανεωμένο brand. Υποβάλαμε τις προτάσεις μας στους υπεύθυνους του ΣΕΓΑΣ και επεξεργαστήκαμε από κοινού την εκδοχή που βλέπετε, βασισμένοι στις αξίες και την ιστορικότητα του Μαραθωνίου, καθώς και στις προδιαγραφές της Ομοσπονδίας.

Ποιο είναι το σκεπτικό πίσω από τα σχήματα του λογοτύπου;
Το υπάρχον brand δεν προέκυψε από παρθενογένεση. Θα λέγαμε ότι αποτελεί μετεξέλιξη του προηγούμενου brand του Μαραθωνίου. Στο πλαίσιο της έρευνάς μας, επικεντρωθήκαμε στον συμβολισμό της τυπογραφίας και τις ιστορικές αναφορές της. Με βάση τα παραπάνω, διατηρήσαμε τον αρχαίο δρομέα και οικειοποιηθήκαμε το γράμμα Μ του Μαραθωνίου, το οποίο σχεδιάσαμε με έναν δυναμικό τρόπο, ώστε να ενισχύσουμε τον διάλογο με το κοινό στο οποίο απευθύνεται ο Μαραθώνιος. Θέλουμε να σημειώσουμε ότι δεν σχεδιάσαμε απλώς ένα λογότυπο, αλλά ένα συνολικό οπτικό αλφάβητο, το οποίο αποτελείται από μια ζωντανή χρωματική παλέτα, μια σαφή τυπογραφία και μια δευτερεύουσα οπτική γλώσσα. Κατ’ αυτό τον τρόπο, παρέχεται η ευελιξία για print, environment και web εφαρμογές.

Ποια ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία του συγκεκριμένου project;
Η δυσκολία ήταν να συνθέσουμε τις διαφορετικές οπτικές των εμπλεκόμενων, λαμβάνοντας υπόψη όλες τις πλευρές ενός πολυσήμαντου γεγονός.

Ποιες είναι οι πρώτες αντιδράσεις του κοινού και πώς απαντάτε σε αυτές;
Έχουμε πάρει πολύ θετικές αντιδράσεις. Οι περισσότερες αρνητικές αντιδράσεις προκρίνουν τη διατήρηση του προηγούμενου λογότυπου. Ωστόσο, και με ειλικρινή σεβασμό στις απόψεις αυτές, θέλουμε να επισημάνουμε ότι η βασική ιδέα που συνέχει τη νέα οπτική ταυτότητα του Μαραθωνίου της Αθήνας είναι η περιγραφή της διαδρομής από το κλασικό στο σύγχρονο. Με αυτή την έννοια, αίρεται ο μονομερής προσανατολισμός στο κλασικό παρελθόν, ο οποίος πολλές φορές οδηγεί σε φολκλόρ αναπαραστάσεις. Η έμφαση δίνεται στο σύγχρονο, με το κλασικό παρελθόν να αποτελεί την αφετηρία της διαδρομής.

01_AM_design_process 02_AM_banners

03_AM_applications04_AM_tshirts

13 Responses

  • Μιαούλης Παναναγιώτης

    Έχω την εντύπωση πως “αδικήθηκε” η χάραξη-σχεδίαση του “Μ/Διαδρομής” από το κοτσάρισμα και του “Δρομέα”.
    Μια σωστή Τυπογραφία αρκούσε, και αυτό το “Αυθεντικός” που προφανώς, είναι “φαεινή” άλλων, τουλάχιστον στην ελληνόγλωσση εκδοχή θα έπρεπε να παραμείνει “Κλασσικός”.

    Με εκτίμηση,

    Π. Μιαούλης

  • Ελένη Σ

    Παιδιά, να σας πω ένα μπράβο που βγαίνετε να υπερασπισθείτε το έργο σας και δεν κρύβεστε.
    Μέχρι εκεί όμως. Η δουλειά είναι χάλια. Το project ΤΕΡΑΣΤΙΟ. Ο ένας και μοναδικός Μαραθώνιος. Ένα πραγματικό μνημείο παγκόσμιου πολιτισμού. Νομίζω, χωρίς να θέλω να σας μειώσω ότι είσαστε “λίγοι” για κάτι τόσο μεγάλο.
    Κι εσείς και ο άνθρωπος που σκέφτηκε να κοτσάρει το “αυθεντικός” στο πλάι του (πόσο άσκοπο και άχρηστο).
    Δεν το λέω καθόλου για να σας προσβάλω. Κι εγώ είμαι “λίγη” για τέτοιο project. Σε όλη την Ελλάδα 3-4 ονόματα μπορώ να φανταστώ που να μπορούν να φέρουν σε πέρας τέτοια δουλειά.
    Συγνώμη εκ των προτέρων αν σας πικραίνω.

  • Stelios

    Εμένα μου φαίνεται πως όλη η σύνθεση του λογοτύπου είναι “φαεινή” άλλων. Πόσες φορές κάποιος πελάτης “υπαγορεύει” στον γραφίστα τι να κάνει. Άλλωστε φαίνεται, πως τα παιδιά που το σχεδίασαν είναι επαγγελματίες και μάλιστα έμπειροι.

  • Βασίλης Ε.

    Κάτι άσχετο λίγο με την κριτική για το λογότυπο…
    Πάντα πίστευα πως το όνομα του συγκεκριμένου αγώνα θα έπρεπε να είναι MARATHON ATHENS αντί για ATHENS MARATHON, μιας και η διαδρομή είναι από τον Μαραθώνα στην Αθήνα.

  • Κωνσταντίνος

    @ Βασίλης Ε

    Κάτι σχετικό με την επισήμανσή σου. Αυτό που λες είναι λάθος. Δεν λειτουργεί έτσι η γλώσσα. Το Athens Marathon βεβαίως και είναι σωστό – δες για παράδειγμα το wrist-watch, tablecloth, κ.ά. (Επιθετικός) προσδιορισμός + ουσιαστικό μας κάνουν ένα καινούργιο ουσιαστικό. Plain english.

  • Σπύρος Κοντογιώργης

    Το μεγαλύτερο πρόβλημα πιστεύω είναι αυτό της απούσας σημειολογίας. Το παλαιό λογότυπο, με όλα τα δικά του προβλήματα, μόνο και μόνο λόγω των 3 δρομέων αντί του ενός, τουλάχιστον φανέρωνε αγωνιστικότητα, άμιλλα/ανταγωνισμό, άθλημα, μαζικότητα. Η σχέση με την αρχαιότητα ήταν πολύ πιο άμεση βέβαια, κάτι που η οργάνωση ακούσαμε ότι θέλησε να μειώσει, και που δυστυχώς έγινε σε βαθμό εξάλειψης στο νέο λογότυπο.

    Η ύπαρξη του δρομέα (με το αρχαίο μουσάκι του ίσα-ίσα υπαρκτό) μαζί με το ‘Μ’ στο ίδιο κάδρο μοιάζει περισσότερο σαν 2 λογότυπα αντί για ένα. Όπως έχει αναφερθεί και από πολλούς συνάδελφους, η μεταξύ τους σχέση είναι ανύπαρκτη και στις εφαρμογές βλέπουμε ότι, εικαστικά τουλάχιστον, λειτουργούν καλύτερα χωριστά, αφού είναι 2 εντελώς διαφορετικά εικονίδια που δεν αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, με ισοβαρή όμως σχέση στο ίδιο πλαίσιο…

    Αν πάμε στη σημειολογία του νέου λογότυπου, βλέπουμε ότι αποπειράται να φέρει στο προσκήνιο 2 πράγματα ταυτόχρονα. Από τη μια τον αθλητή, που ‘μισο-ξυρισμένος’ έχει αφήσει τους 2 άλλους πίσω και τρέχει προς το ‘Μ’… Γιατί τρέχει προς τα εκεί; To ‘M’ είναι ο προορισμός του; Όχι… Το ‘Μ’ από την άλλη είναι εκεί μόνο για να μας τονίσει ότι έχουμε να κάνουμε με μαραθώνιο από τον Μαραθώνα. Τον ‘αυθεντικό’, όχι απομίμηση. Πως συνδέεται με τον δρομέα; Εικαστικά; όχι. Σημειολογικά; πάλι όχι. Άρα; Πρόκειται περί 2 λογοτύπων που για κάποιο λόγο γνωστό μόνο στην οργάνωση, επιλέχθηκαν να εξυπηρετήσουν μαζί την νέα ταυτότητα.

    Ατόπημα. Όπως ειπώθηκε παραπάνω ο Κλασικός είναι μνημείο παγκόσμιου πολιτισμού και εθνικό μας κόσμημα. Λυπάμαι τόσο ως απασχολούμενος στην επικοινωνία και ακόμα περισσότερο ως ερασιτέχνης δρομέας, αφού το αποτέλεσμα δεν μας εκπροσωπεί επάξια σε κανένα βαθμό.

  • Gonzalez

    Για ονομα…, τι π@απ@ρια ειναι αυτη;!;!

  • Gonzalez

    Eλληνικος καφες Λουμιδης! Ο αυθεντικος!

  • nassosv

    Έγινε απευθείας ανάθεση μέσω “φίλου”;

    Καλά, δεν ντρέπεστε;

  • Βασίλης Ε.

    @ Κωνσταντίνος

    Σωστό αυτό που λες. Απλά το σκεπτικό μου δεν έχει να κάνει με τη γλώσσα. Απλά εννοώ πως η διαδρομή είναι Marathon – Athens. Αυτό από μόνο του έχει μια ιδιαιτερότητα σε σχέση με όλους τους άλλους μαραθώνιους αγώνες παγκοσμίως και ίσως θα έπρεπε αυτή η ιδιαιτερότητα να εξερευνηθεί.

  • lenathathela

    Αυτό και το λόγκο του Μουσείου Ακρόπολης τα χειρότερα των τελευταίων ετών, από το κακό στο χειρότερο…. πότε αυτός ο τόπος θα αποκτήσει λίγη παραπάνω αοισθητική;

  • V

    “Φίλος, εργαζόμενος στην Ομοσπονδία, ΑΝΕΛΑΒΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΝΑ ΕΠΙΜΕΛΗΘΕΙ ΜΙΑ ΠΡΟΤΑΣΗ για τον εκ νέου σχεδιασμό του brand του Μαραθωνίου της Αθήνας…”

    Προϊόν μελετημένης στρατηγικής το rebranding του Μαραθώνιου…

  • Pete

    Κατι από λόγοτυπο London Olympic Games 2012, κάτι από Ελλάδα, κάτι από ΟΠΑΠ, έ και λίγη τυπογραφία καί…. Βουαλά!!!

    Το νέο σήμα/ταυτότητα του Μαραθωνίου της Αθήνας!!!

    Καί μη, μη χειρότερα!!!

    Αντε μάθετε πρώτα τι σημαίνει Brand και τι Branding καί μετά να τα χρησιμοποιείτε.



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΆΡΘΡΑ 11-05-2017 [1]

Καλλιόπη Αποστολίδου: Το να μένεις στάσιμος σκοτώνει το πνεύμα και τη φαντασία

ΆΡΘΡΑ 05-05-2017 [1]

Μ. Μπότης: To ελληνικό design δεν είναι απλά καλό

ΆΡΘΡΑ 13-04-2017 [0]

Απολογισμός για το τρίτο Graphic Stories Cyprus

ΆΡΘΡΑ 23-01-2017 [0]

Εθνική Βιβλιοθήκη: 6 γρίφοι για δυνατούς λύτες

ΆΡΘΡΑ 08-08-2016 [0]

Τι απέγιναν τα «Ιχνη Εμπορίου»;

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 27-05-2016 [0]

Έλληνες: οι καλύτεροι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο

ΆΡΘΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 20-05-2016 [11]

H οπτική επικοινωνία του Δήμου Κέας από τον Γιάννη Καρλόπουλο

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 29-03-2016 [0]

Τι αποφάνθηκαν οι Νεοζηλανδοί για τη σημαία τους

ΆΡΘΡΑ 04-03-2016 [0]

FITC Amsterdam 2016

ΆΡΘΡΑ 11-02-2016 [1]

Πώς το Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας αναζητά νέα οπτική ταυτότητα



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).