Πέντε ημιτελείς γραμματοσειρές του Bauhaus αναβιώνουν ξεπερνώντας τη ναζιστική επιβολή

24-11-2018

Το Μπαουχάους (γερμ. Staatliches Bauhaus ή Bauhaus) ήταν καλλιτεχνική και αρχιτεκτονική σχολή που ιδρύθηκε από τον Βάλτερ Γκρόπιους και λειτούργησε κατά την περίοδο 1919-1933 στη Γερμανία. Το όνομα της σχολής προκύπτει από την αντιστροφή της λέξης hausbau, που στα γερμανικά σημαίνει «οικοδόμηση». Έγινε παγκοσμίως γνωστή για για την προσέγγιση του σχεδιασμού που δημοσιοποίησε και δίδασκε. Στόχος της ήταν η πρακτική αντιμετώπιση των απαιτήσεων της εποχής, το «να κάνεις πράγματα αντί να θεωρητικολογείς», σύμφωνα με τον ιδρυτή της. Τη χρονιά της ίδρυσής της ο Γκρόπιους δημοσίευσε και το μανιφέστο της σχολής, υποστηρίζοντας ότι επιβάλλεται η κατάργηση της διάκρισης ανάμεσα στους σπουδαστές καλών τεχνών και σε εκείνους της τεχνικής κατάρτισης. 

Το ύφος της σχολής Μπαουχάους επέδρασε καταλυτικά στην εξέλιξη της αρχιτεκτονικής της γραφιστικής, της σύγχρονης τέχνης και του βιομηχανικού σχεδιασμού, ενώ, τα έργα που παράχθηκαν μέσα από τα εργαστήρια της σχολής έγιναν αντικείμενα εκτεταμένης αναπαραγωγής και συλλογής. Κάτω από ισχυρές πολιτικές πιέσεις, η σχολή του Ντεσάου ανέστειλε τη λειτουργία της το 1932. Λειτούργησε ξανά στο Βερολίνο, με πρωτοβουλία του βαν ντερ Ρόε, ως ιδιωτικό «Ανεξάρτητο Εκπαιδευτικό και Ερευνητικό Ινστιτούτο». Όταν όμως ο Χίτλερ ανέλαβε την εξουσία το 1933, η σχολή έκλεισε οριστικά, καθώς οι ναζί αντιμετώπιζαν εχθρικά κάθε μορφή μοντέρνας τέχνης.

Ανάμεσα στα πολλά που εξήχθησαν από τη σχολή του Μπάουχαους ήταν και ένας αριθμός οικογενειών γραμμάτων. Στην πλειοψηφία τους απλά, γεωμετρικά, χωρίς πατούρες στοιχεία, εύκολα στην εφαρμογή τους. Πολλές αφίσες και διαφημιστικές καταχωρήσεις (και όχι μόνο εκείνης της εποχής), ιδίως με πολιτικά μηνύματα χρωστούν την τυπογραφική τους αισθητική στο Μπάουχαους. 

Το βεβιασμένο κλείσιμο της σχολής είχε μεταξύ άλλων σαν αποτέλεσμα πολλά από τα έργα πάνω στα οποία δούλευαν μαθητές και διδακτικό προσωπικό να μείνουν στο στάδιο του σχεδιασμού μόνο ή ακόμα και ημιτελή. Συγκεκριμένα για κάποιες ιδέες και σχέδια τυπογραφίας, η Adobe αποφάσισε να κάνει κάτι: ανέθεσε σε μια διεθνή ομάδα φοιτητών, υπό την καθοδήγηση του Erik Spiekermann να ανασύρουν από τα αρχεία της σχολής πέντε αλφάβητα που δεν πρόλαβαν να ολοκληρωθούν, και να τα φτάσουν μέχρι το τελικό στάδιο της ψηφιοποίησης.

Τις γραμματοσειρές που τελικά παρήχθησαν μέσα από αυτή την διαδικασία μπορείτε να δείτε και να καταφορτώσετε από εδώ.

YouTube Preview Image
YouTube Preview Image

 



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΆΡΘΡΑ 11-10-2018 [0]

Σχεδιαστές κρίνουν το νέο σήμα της Νέας Δημοκρατίας

ΆΡΘΡΑ 09-05-2018 [2]

Η Ελλαδα απέκτησε (επιτέλους) το δικό της Κέντρο Design

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 24-11-2017 [1]

Ενοχλημένο το Ραδιοτηλεοπτικό Ίδρυμα Κύπρου από την παρέμβαση της εκεί Ένωσης Γραφιστών

ΆΡΘΡΑ 29-10-2017 [2]

Θέτοντας ερωτήματα στον Ανοιχτό Διαγωνισμό του Φεστιβάλ Κινηματογράφου

ΆΡΘΡΑ 15-09-2017 [8]

Ενέργεια κατά της κατάργησης του τμήματος Γραφιστικής στο Τ.Ε.Ι. Αθηνών

ΆΡΘΡΑ 11-05-2017 [1]

Καλλιόπη Αποστολίδου: Το να μένεις στάσιμος σκοτώνει το πνεύμα και τη φαντασία

ΆΡΘΡΑ 05-05-2017 [1]

Μ. Μπότης: To ελληνικό design δεν είναι απλά καλό

ΆΡΘΡΑ 13-04-2017 [0]

Απολογισμός για το τρίτο Graphic Stories Cyprus

ΆΡΘΡΑ 23-01-2017 [0]

Εθνική Βιβλιοθήκη: 6 γρίφοι για δυνατούς λύτες



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress.
Hosted by Apogee Information Systems.
Entries (RSS) and Comments (RSS).