Η typical. δημιουργεί για το ελληνικό περίπτερο στη Biennale της Βενετίας

04-07-2018

Το ελληνικό περίπτερο στη Biennale Αρχιτεκτονικής της Βενετίας για το 2018 φιλοξενεί το έργο Σχολή των Αθηνών” (“School of Athens”) κάτω από την επιμέλεια της Χριστίνας Αργυρού και του Ryan Neiheiser. Στο πλαίσιο της γενικότερης θεματικής του “Ελεύθερου Χώρου” της φετινής Biennale, η “Σχολή των Αθηνών” εξερευνά την έννοια του κοινόχρηστου χώρου μέσα από μια σειρά από 56 δείγματα ακαδημαϊκών ιδρυμάτων σε μία ιστορική έκταση 2500 ετών. Χώροι με ρόλο απρογραμμάτιστο και ελεύθερο, όσο και βασικό στη συνολική εκπαιδευτική διαδικασία. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Ραφαέλ, στο γνωστό του πίνακα που δανείζει το όνομά του στο έργο, το τοποθέτησε με ελεύθερο συνειρμό το πάνθεον των αρχαίων Φιλοσόφων σε έναν τέτοιο “κοινό χώρο”.

Η αναφορά αυτή αποτέλεσε σημείο εκκίνησης για την ερμηνεία της typical. και συμβολή στο έργο των Αργυρού/Neiheiser: «Η “Σχολή των Αθηνών” ως ενσάρκωση του πνεύματος της Αναγέννησης, μας έδωσε το έναυσμα να σταθούμε σε αυτήν την περίοδο μεγάλων αλλαγών και αναθεωρήσεων, όχι μόνο στο χώρο της τέχνης ή της αρχιτεκτονικής, αλλά και στο χώρο των Μέσων, των Εκδόσεων και της Τυπογραφίας» μας λένε οι typical. και συνεχίζουν «Προσωπικότητες όπως ο Francesco Griffo, ο Nicholas Jenson και ο Aldus Manutius, επανακαθορίζουν βασικές έννοιες που αφορούν το γραπτό ανθρώπινο πολιτισμό ξεκινώντας από τις εκτυπωτικές τεχνικές και το βιβλίο το ίδιο και φτάνοντας μέχρι το σχήμα του γράμματος».
Ο Aldus Manutius ιδιαίτερα, καθόρισε σε μεγάλο βαθμό τη μετέπειτα ευρεία διάδοση του βιβλίου ως μέσου απευθυνόμενου πια σε ένα ευρύ ακροατήριο και όχι αποκλειστικά στις βιβλιοθήκες της εκκλησίας, των ευγενών και του παλατιού. Η ανθρωπιστική αυτή τάση αντανακλάται τόσο στο ίδιο το τυπωμένο γράμμα το οποίο απομακρύνεται σταδιακά από τις γοτθικές φόρμες, πλησιάζοντας περισσότερο τη μορφή του χειρόγραφου, όσο και στο format του βιβλίου το οποίο γίνεται όχημα για τη διάδοσή του: Ο Aldus Manutius υιοθετεί το octavo format για να παράξει φορητές και σχετικά προσιτές εκδόσεις. Θα μπορούσε κανείς να θεωρήσει ότι πρόκειται για ένα πρόδρομο του γνωστού μας και πολύ μεταγενέστερου DIN format.

Το octavo format είναι το βασικό στοιχείο της προσέγγισής της typical., αλλά όπως φαίνεται οι αναλογίες του ταιριάζουν απόλυτα με αυτές του πλέγματος των 56 τρισδιάστατων μοντέλων τοποθετημένων στο ελληνικό περίπτερο της Biennale, επιβεβαιώνοντας με αυτόν το τρόπο την επιλογή του περιβάλλοντος εργασίας. Βασισμένοι σε αυτό το πλέγμα (grid) οι typical σχεδίασαν τρεις διαφορετικές, αλλά συνδεδεμένες δομικά monospace γραμματοσειρές, αποδίδοντας και εξυπηρετώντας τις τρεις διαφορετικές διαστάσεις του έργου: Data, Drawing & Image (Δεδομένα, Σχέδιο & Εικόνα). Αντίστοιχα, η διάρθρωση αυτή αντικατοπτρίζεται σε μία σειρά τριών διαφορετικών εντύπων προορισμένων να καλύψουν τις παραπάνω θεματικές.

Μορφολογικά οι γραμματοσειρές αντικατοπτρίζουν αυτές τις θεματικές: Η πρώτη που αφορά τα Data και αποτελεί το σκελετό ανάπτυξης των υπολοίπων, κάνει μια αντιστοιχία στην τυπογραφία των σχεδίων cad όπου απουσιάζουν απόλυτα οι καμπύλες. Αποδίδει την τεχνική διάσταση του θέματος και είναι ο σκελετός όλης της σειράς. Η δεύτερη γραμματοσειρά —Drawing— αναφέρεται στην Τυπογραφία της Μοντέρνας περιόδου παραμένοντας ουδέτερη οπτικά, ακολουθώντας μία λογική και κανονικοποιημένη ανάπτυξη. Τέλος, η Image εκδοχή της οικογένειας, είναι μία serif γραμματοσειρά που ακολουθώντας το σκελετό που τέθηκε εξαρχής, ενσωματώνοντας στοιχεία από τις μορφολογικές αρχές της Τυπογραφίας στα βιβλία του Aldus Manutius.

Σκοπός της προσέγγισής ήταν να αναπτυχθεί ένα σύνολο εργαλείων και μη ιεραρχικών δομών ικανό να δημιουργήσει ένα χώρο επικοινωνίας και μελέτης. Ένα αρχείο τυπολογιών, ικανών να εκφράσουν έναν κοινό και ανοικτό κοινωνικό χώρο.

      

 



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 02-12-2018 [0]

Νέα τουριστική ιστοσελίδα για τον Δήμο Αγίου Νικολάου Κρήτης

ΆΡΘΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 24-11-2018 [0]

Πέντε ημιτελείς γραμματοσειρές του Bauhaus αναβιώνουν ξεπερνώντας τη ναζιστική επιβολή

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 11-11-2018 [1]

Η 2yolk σχεδιάζει την οπτική ταυτότητα του Φεστιβάλ Αισχύλεια

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 19-10-2018 [2]

Από τη MILK η νέα εικόνα της MISKO

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 18-09-2018 [2]

Επανασχεδίασε η Red Creative το λογότυπο του ΑΠΘ;

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 12-09-2018 [2]

Ο Βασίλης Μαρματάκης πίσω από την αφίσα και της νέας δουλειάς του Γιώργου Λάνθιμου

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 11-09-2018 [2]

Νέα ταυτότητα για τον ΣΚΑΪ από την ΝΟΜΙΝΤ

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 31-07-2018 [1]

Mε ανανεωμένη ιστοσελίδα η Kommigraphics

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 21-07-2018 [0]

Νέα ιστοσελίδα για την Semiotik Design Agency

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 06-07-2018 [0]

Η AG Design Agency ανανεώνει την ταυτότητα της Viva Wallet



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress.
Hosted by Apogee Information Systems.
Entries (RSS) and Comments (RSS).