Σχεδόν τη μισή του αξία έχασε μέσα σε ένα χρόνο το brand “Ελλάδα”

07-08-2012

Tο κτίσιμο της ταυτότητας μιας χώρας είναι μια πολύ δύσκολη υπόθεση. Έχει σχέση με την αντίληψη που υπάρχει στον κόσμο για τη χώρα αυτή. Πρόκειται για μια παράμετρο, που επηρεάζει άμεσα τις οικονομικές δραστηριότητες, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες, που προέρχονται από κάθε χώρα.
Το να χάνει αξία το brand “Ελλάδα”, μεταξύ άλλων συνεπάγεται ότι λιγότεροι άνθρωποι είναι διατεθειμένοι να αγοράσουν ελληνικά προϊόντα ή να κάνουν τις διακοπές τους στην Ελλάδα. Για το λόγο αυτό είναι εξαιρετικά λυπηρό, αλλά και σημαντικό να παρατηρήσουμε τι συμβαίνει με την εικόνα μας στο διεθνές στίβο.
Πριν από λίγες ημέρες είδε το φως τη δημοσιότητας η ετήσια έρευνα της εταιρείας Brand Finance, που αφορά συγκεκριμένα στις επιδόσεις των διαφόρων κρατών όσον αφορά την αξία της εικόνας τους. Συμπέρασμα; Για δεύτερη συνεχή χρονιά, η Ελλάδα είναι η χώρα που χάνει το μεγαλύτερο ποσοστό της αξίας της: πέρυσι κάναμε ρεκόρ απωλειών, χάνοντας 41% της αξίας του brand “Ελλάδα”. Kι αν νομίζετε ότι αυτό είναι τραγικό, υπάρχει και χειρότερο: φέτος, η πτώση στην αξία του εθνικού μας brand ήταν 47% (!!!).

«H μείωση της αξίας του ελληνικού brand» σημείωνε η περσινή έκθεση της Brand Finance, «αντιπροσωπεύει την απίστευτα χαμηλή εκτίμηση που τρέφουν οι ξένοι για την Ελλάδα. Η ελληνική κρίση χρέους έχει στείλει -καλώς ή κακώς – την εικόνα της Ελλάδα ως ενός κράτους αναποτελεσματικού, που αποτελείται από φοροφυγάδες και μια κυβέρνηση που είναι ανίκανη να κάνει οτιδήποτε για να δώσει λύση στην κατάσταση». Και η έκθεση κατέληγε «Όπως και τα ελληνικά ομόλογα, έτσι και το brand “Ελλάδα” είναι πια ένα σκουπίδι».

Θέλετε να μιλήσουμε με αριθμούς; Σύμφωνα με την Brand Finance, το brand “ΗΠΑ” αξίζει 14 τρις δολάρια (πρώτο στην κατάταξη). Το brand “Γερμανία” αξίζει 3,9 τρις δολάρια (τρίτο στην παγκόσμια κατάταξη), και το brand “Ελλάδα” 73 δισ. δολάρια (#55 στην κατάταξη). Έτσι, βρισκόμαστε πίσω από χώρες όπως η Νιγηρία, το Κατάρ και η Ρουμανία.
Ως μέτρο σύγκρισης, θα πούμε ότι η γειτονική μας Τουρκία είδε την αξία του brand της ν’ αυξάνει κατά 33% (παραμένοντας στο #19 της κατάταξης), ενώ οι συγκρίσιμες σε συνθήκες χώρες της Ευρώπης, βρίσκονται στις θέσεις #53 (Πορτογαλία), #42 (Ιρλανδία), #37 (Τσεχία), κ.λπ.

Όλες οι χώρες του  Ευρωπαϊκού νότου είδαν την αξία του brand τους να χάνει έδαφος. Η Πορτογαλία κατά 34%, η Ισπανία κατά 20% και η Ιταλία κατά 11%. Η Ελλάδα όμως μέσα σε ένα χρόνο έπεσε κατά 20 θέσεις, ενώ τα τελευταία δύο χρόνια μόνο, έχει δει να εξανεμίζεται το 68% της αξίας του brand της!!!
Το ερώτημα του τι μπορεί να γίνει για να αναστραφεί αυτή η δυναμική, είναι κάτι που αφορά και απασχολεί, όχι μόνο την πολιτική ηγεσία, αλλά τους Έλληνες πολίτες στο σύνολό τους.
Σαφώς και ο σχεδιασμός μιας εθνικής οπτικής ταυτότητας (δείτε σχετικό γκάλοπ πριν από ενάμισι χρόνο) θα βοηθήσει σε σημαντικό βαθμό προς το σκοπό αυτό, όμως από μόνο του, κάτι τέτοιο δεν είναι αρκετό. Η νέα οπτική ταυτότητα θα πρέπει να αντικατοπτρίζει μια αλλαγή που θα είναι πραγματική και σε βάθος και θα διατρέχει ολόκληρη την ελληνική κοινωνία.

Η κατάταξη στην έκτη δεκάδα, όπου βρίσκεται και η Ελλάδα

 

2 Responses

  • YorgosA

    το θεμα εδω δεν ειναι εμπορικο -αλλαζεις λιγο την εικονα ή την καμπανια της χωρας σου και πήραμε αξία, το θεμα ειναι πολιτισμικο καθαρα και θεσμικό.

    Και το καλύτερο προϊόν να έχεις αν η εταιρεία που το διαχειρίζεται ειναι για τα μπάζα (π.χ παίρνεις τηλέφωνο στην εταιρεία, στέλνεις ενα mail για πληροφορίες του προϊόντος και δεν σου δίνουν σημασία…), ε τότε λογικά θα βγάλεις το συμπέρασμα οτι η “εταιρεία” (εδώ η χώρα μας) ειναι σε τραγική οργανωτική κατάσταση.

    Και εδώ ερχεται η μεγάλη αντίφαση του πράγματος: Πως ειναι ιδυνατόν κλάδοι να διαπρέπουν για τις αριστες και ανώτερες υπηρεσίες τους (βλέπε εμπόριο αλλά και το ελληνικό graphic design)
    ΚΑΙ από την άλλη το κράτος να βρίσκεται σε τραγικό επίπεδο αποδοτικότητας και οργάνωσης…

    Οταν θα σταματήσουμε να στέλνουμε διφορούμενα μηνύματα (εδω ειναι η αντίφαση) και το πράγμα θα αρχίσει να ρολάρει από μόνο του… αλλα για να γίνει αυτό θελει πολύ δουλειά σε ζητήματα οργάνωσης και εννιαίας “ουσιαστικής επικοινωνίας” προς τα έξω, οτι ειμαστε καλοί και το δείχνουμε γιατί τώρα μόνο την κακή εικόνα μας αναπαράγουν τα κανάλια, πράγμα που αυτοί το έχουν για δουλειά και εμείς δεν το έχουμε ακόμη μάθει να το διαχειριζόμαστε…

  • Μανώλης Μορεσόπουλος

    Χμ…. Ας κάνουμε μερικές τελευταίες βουτιές και το βλέπουμε μόλις γυρίσουμε από τις διακοπές.



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΆΡΘΡΑ 23-01-2017 [0]

Εθνική Βιβλιοθήκη: 6 γρίφοι για δυνατούς λύτες

ΆΡΘΡΑ 08-08-2016 [0]

Τι απέγιναν τα «Ιχνη Εμπορίου»;

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 27-05-2016 [0]

Έλληνες: οι καλύτεροι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο

ΆΡΘΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 20-05-2016 [11]

H οπτική επικοινωνία του Δήμου Κέας από τον Γιάννη Καρλόπουλο

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 29-03-2016 [0]

Τι αποφάνθηκαν οι Νεοζηλανδοί για τη σημαία τους

ΆΡΘΡΑ 04-03-2016 [0]

FITC Amsterdam 2016

ΆΡΘΡΑ 11-02-2016 [1]

Πώς το Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας αναζητά νέα οπτική ταυτότητα

ΆΡΘΡΑ 03-02-2016 [0]

Τι κρύβεται πίσω από τη νέα εικόνα της Budweiser;

ΆΡΘΡΑ 07-01-2016 [0]

Τα σημαντικότερα θέματα του 2015 (Γ’ μέρος)

ΆΡΘΡΑ 03-01-2016 [0]

Τα σημαντικότερα θέματα του 2015 (Β’ μέρος)



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).