H κυβέρνηση του Καναδά προκηρύσσει διαγωνισμό λογοτύπου – η κοινότητα αντιδρά

10-12-2014

To 1967 ο Καναδάς γιόρτασε τα 100 χρόνια από τη δημιουργία του ομόσπονδου κράτους. Για το λόγο αυτό, ανέθεσε στο σχεδιαστή Stuart Ash (του γραφείου Cooper & Beatty) τη δημιουργία του σχετικού εορταστικού λογοτύπου.
Το αποτέλεσμα, ένα φύλλο σφενδάμνου (εθνικού συμβόλου της χώρας) φτιαγμένο από 11 τρίγωνα διαφόρων χρωμάτων (ένα για κάθε μία από τις 10 επαρχίες και ένα για τις τρεις περιοχές), θεωρείται ως σήμερα ένα από τα πλέον επιτυχημένα έργα του καναδικού design.

Σε δύο χρόνια, ο Καναδάς θα γιορτάσει τα 150 χρόνια από τη σύστασή του και για το λόγο αυτό, έχει από πέρσι ξεκινήσει μια διαδικασία για το σχεδιασμό ενός νέου σήματος για τους εορτασμούς. Ο τρόπος με τον οποίο το κράτος επέλεξε να προσεγγίσει το θέμα, ήταν να αναθέσει στο inhouse δημιουργικό τμήμα της κρατικής υπηρεσίας Canadian Heritage  να υποβάλλει πέντε προτάσεις και στη συνέχεια να θέσει τις προτάσεις αυτές σε διαβούλευση. Δυστυχώς, σύμφωνα με την κοινή γνώμη, καμία από τις προτάσεις δεν ήταν στο επίπεδο που θα έπρεπε. Καμία λύση δεν ικανοποιούσε. Μάλιστα ορισμένοι, οργισμένοι με τα παραδοτέα, σχεδιαστές δημιούργησαν μια ιστοσελίδα όπου παρουσιάζουν τις δικές τους αντιπροτάσεις.

Τι έκαναν οι υπεύθυνοι της καναδικής κυβέρνησης; Προκήρυξαν φοιτητικό διαγωνισμό (με έπαθλο 5.000 καναδικά δολάρια) και κάλεσαν τους φοιτητές γραφιστικής να δώσουν τη δική τους πρόταση. «Πρόκειται για μια μοναδική ευκαιρία, για κάθε νεαρό σχεδιαστή, να κάνει ένα εκρηκτικό ξεκίνημα στην καριέρα του» αναφέρει η σχετική ανακοίνωση.
Κάπου εδώ όμως, έρχεται η Ένωση Καναδών Σχεδιαστών και διαμαρτύρεται εντόνως, καλώντας τους φοιτητές να απέχουν από τη διαδικασία. Σε ανοιχτή επιστολή που απευθύνει στον αρμόδιο Υπουργό, η Ένωση αναφέρει:

«Η σχεδιαστική κοινότητα είναι πολύ απογοητευμένη με αυτόν το διαγωνισμό. Ενώ σε πρώτο επίπεδο μπορεί να μοιάζει σαν προσπάθεια να δραστηριοποιηθούν και να εμπλακούν στη διαδικασία νέοι άνθρωποι, στην πραγματικότητα είναι ένας άμεσος τρόπος για την εκμετάλλευσή τους».
«Ο διαγωνισμός», συνεχίζει η επιστολή, «έχει σχεδιαστεί με σκοπό να δελεάσει εκατοντάδες, ίσως και χιλιάδες φοιτητές, ώστε να παραδώσουν την πνευματική τους ιδιοκτησία στην κυβέρνηση, χωρίς κάποια επαρκή αποζημίωση. Αυτός ο διαγωνισμός στέλνει το λάθος μήνυμα στη νεολαία μας: ότι η ίδια του η κυβέρνηση δεν αποδίδει τη σωστή αξία στην έννοια της πνευματικής ιδιοκτησίας.
Το χρηματικό έπαθλο των $5.000 βρίσκεται πολύ κάτω από την αξία ενός τέτοιου σχεδίου στην αγορά, ενώ, το σημαντικότερο, η συντρηπτική πλειοψηφία των φοιτητών δε θα λάβουν καμία αμοιβή ή αναγνώριση για ττην προσπάθειά τους. Είναι ένα θλιβερό μάθημα για τους νέους σχεδιαστές κι μια αρνητική κληρονομιά
που θα συνδεθεί με τους ιστορικούς εορτασμούς».
Η ανοιχτή επιστολή που ως τώρα έχουν προσυπογράψει πάνω από 4.000 άνθρωποι κλείνει προτείνοντας στο Υπουργείο να αναστείλει αμέσως το διαγωνισμό και να τον αντικαταστήσει με μια διαδικασία κατά την οποία θα καλεί τους φοιτητές να γράψουν τις προτάσεις τους για το λογότυπο. Στη συνέχεια, από αυτές τις γραπτές προτάσεις να επιλεγεί μία, και ο εμπνευστής της να εργαστεί μαζί με έναν καταξιωμένο μέντορα του χώρου, ώστε να παράξουν την όλη οπτική ταυτότητα για τα 150 χρόνια της καναδικής ομοσπονδίας.

logos.jpg.size.xxlarge.promo

Οι πέντε απορριφθείσες επαγγελματικές προτάσεις

vintage+stuart_ash+maple+leaf+logo

Ο λογότυπος για τα 100 χρόνια του Καναδά (1967)

4 Responses

  • Mάρα

    Σκέφτομαι
    Αν η δική μας ένωση γραφιστών είχε ποτέ το μυαλό να αντιδράσει με ένα τέτοιο ώριμο τρόπο, θα κατάφερνε να μαζέψει 4.000 υπογραφές υποστήριξης; Και αν υπήρχαν 4.000 να υποστηρίξουν έναν τέτοιο σκοπό, δε θα είχαμε μια πιο ώριμη ένωση;
    Με άλλα λόγια, η κότα έκανε τ’ αυγό ή το αυγό την κότα;

  • soffia

    μήπως να κοιτάμε και τ’ αυγά
    http://tinyurl.com/qbxdlbk

  • Blame it on the Lower

    Ο συντάκτης του κειμένου μας πληροφορεί:
    “Ο τρόπος με τον οποίο το κράτος επέλεξε να προσεγγίσει το θέμα, ήταν να αναθέσει (επί πληρωμή) σε πέντε γραφεία να υποβάλλουν προτάσεις και στη συνέχεια να θέσει τις προτάσεις αυτές σε διαβούλευση.”

    Κάποιος που γνωρίζει αγγλικά διαβάζει στην Huffington Post:
    “The $40,000 study ordered from TNS Canadian Facts Inc. was based on work completed in May. The proposed logos were all designed in-house at Canadian Heritage.”

    Όσο για το Canadian Heritage, η Wikipedia ή (η Βικιπαίδεια) μας εξηγεί:
    “The Department of Canadian Heritage, or simply Canadian Heritage (French: Patrimoine canadien), is the department of the Government of Canada with responsibility for policies and programs regarding the arts, culture, media, communications networks, official languages (including La Francophonie), status of women, sports (including the 2010 Olympics in Vancouver), and multiculturalism. It also oversees Royal visits of the Queen of Canada and members of the royal family to Canada. It was formerly a part of the Department of Communications, until that department’s technical side was merged into the Department of Industry in 1996, forming the Department of Canadian Heritage from its non-technical side. In late 2008, the multiculturalism component of this department was transferred to the Department of Citizenship and Immigration.”

    Οπότε, άκυρη η πληροφόρηση του συντάκτη του κειμένου.

  • designmag

    Αγαπητέ/ή blame it on the lower έχετε δίκιο και ζητάμε συγνώμη για το λάθος μας. Ήδη διορθώσαμε το κείμενο. Δεν ήταν πέντε διαφορετικά γραφεία που ανέλαβαν να καταθέσουν προτάσεις, ήταν ένα inhouse γραφείο (κρατικής υπηρεσίας) που κατέθεσε πέντε διαφορετικές προτάσεις.
    Σας ευχαριστούμε για τη διόρθωση.



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΆΡΘΡΑ 11-05-2017 [0]

Καλλιόπη Αποστολίδου: Το να μένεις στάσιμος σκοτώνει το πνεύμα και τη φαντασία

ΆΡΘΡΑ 05-05-2017 [0]

Μ. Μπότης: To ελληνικό design δεν είναι απλά καλό

ΆΡΘΡΑ 13-04-2017 [0]

Απολογισμός για το τρίτο Graphic Stories Cyprus

ΆΡΘΡΑ 23-01-2017 [0]

Εθνική Βιβλιοθήκη: 6 γρίφοι για δυνατούς λύτες

ΆΡΘΡΑ 08-08-2016 [0]

Τι απέγιναν τα «Ιχνη Εμπορίου»;

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 27-05-2016 [0]

Έλληνες: οι καλύτεροι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο

ΆΡΘΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 20-05-2016 [11]

H οπτική επικοινωνία του Δήμου Κέας από τον Γιάννη Καρλόπουλο

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 29-03-2016 [0]

Τι αποφάνθηκαν οι Νεοζηλανδοί για τη σημαία τους

ΆΡΘΡΑ 04-03-2016 [0]

FITC Amsterdam 2016

ΆΡΘΡΑ 11-02-2016 [1]

Πώς το Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας αναζητά νέα οπτική ταυτότητα



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).