Δέκα τύποι πελατών που θα πρέπει να αποφύγετε

10-11-2011
Πελάτες. Είναι το "αναγκαίο κακό" του επαγγέλματος. Χωρίς αυτούς δε μπορούμε να υπάρξουμε. Μαζί τους δε μπορούμε να συμβιώσουμε. Οι καλοί, ανοικτόμυαλοι, με γνώση, κατανόηση κανόνων κι αισθητικής, ευγένεια και οικονομική ευχέρεια, είναι πιο σπάνιοι κι από τους λευκούς ρινόκερους. Συνήθως βολευόμαστε με ό,τι περάσει από την πόρτα μας. Όμως σε κάθε περίπτωση υπάρχουν και ορισμένοι που δεν αντέχονται με τίποτα. Σας παραθέτουμε δέκα από τους πιο κλασσικούς. 1. Oι ξερόλες «Μα τι χρώμα είναι αυτό που έβαλες;». «Γιατί είναι το logo τόσο μικρό;». «Η Helvetica είναι πάντα η σίγουρη λύση». «Κάτσε να σου δείξω πώς γίνεται ένα "bevel"»... Έχετε ποτέ δουλέψει δίπλα σ' ένα πελάτη που αρέσκεται να κάθετε μαζί σας στον Η/Υ και να δίνει εντολές, όπως ο παρκαδόρος σε κοσμικό κέντρο της Ποσειδώνος; Είναι ο τύπος που θα ήθελε να είχε γίνει γραφίστας, αλλά δεν τον άφησε η μαμά του γιατί έπρεπε να αναλάβει την ταβέρνα της οικογένειας, και του έχει μείνει απωθημένο. Μπαίνει σε site γραφιστικής, είναι σίγουρος ότι έχει αισθητικό κριτήριο και θα σας κάτσει στο λαιμό μέχρι να κάνετε τα πράγματα όπως εκείνος θέλει. Ακριβώς όμως. Αποφύγετε τον όπως ο διάβολος το λιβάνι, γιατί αν όχι, είναι πιθανό να ξοδέψετε την αμοιβή σας σε lexotanil. 2. Οι παντελώς άσχετοι Το ακριβώς αντίθετο του προηγούμενου. Μέχρι τη στιγμή που χρειάστηκαν μια κάρτα για την εταιρεία τους, νόμιζαν ότι γραφίστας είναι κάτι όπως λέμε γραφίτης. Δεν ξέρουν πώς λειτουργούν τα πράγματα και σαφώς θα σας δώσουν ένα λογότυπο 2x2cm στα 72 dpi περιμένοντας να τους το κάνετε γιγαντοαφίσσα. Χρειάζονται καρτερικότητα και υπομονή. Είναι πάντως ενοχλητικό να χρειάζεται να εξηγείς για χιλιοστή φορά γιατί δε γίνεται να στήσουμε τη μπροσούρα του σε Word... 3. Οι αδιάφοροι Σας δίνουν μια δουλειά και μετά εξαφανίζονται. Το deadline πλησιάζει κι αυτοί ακόμα να σας πουν τι budget έχουν διαθέσιμο. Τους ζητάτε μια φωτογραφία και δεν τη βλέπετε ποτέ. Προσπαθείτε να τους κάνετε μια διευκρινιστική ερώτηση, αλλά δε σηκώνουν το κινητό τους ούτε με ευχέλαιο. Συνήθως είναι υπάλληλοι που τους έχει ανατεθεί η επαφή της εταιρείας μαζί σας, όμως αυτοί είτε βαριούνται απλά, είτε νομίζουν ότι αν σας δώσουν τις απαντήσεις την τελευταία μέρα πριν τα εγκαίνια, εσείς πάλι θα προλάβετε να τους παραδώσετε τυπωμένο όλο το απαραίτητο υλικό. Είναι ιδιαίτερα ψυχοφθόροι στην περίπτωση που εσείς είστε υπεύθυνοι άνθρωποι, γιατί σίγουρα, θα φορτωθείτε στην πλάτη σας και το άγχος που θα αναλογούσε σε αυτούς. 4. Οι όπου φυσάει ο άνεμος Μπορεί να πουν "ναι" τώρα και σε πέντε λεπτά "όχι". Να σας βάλουν να δουλέψετε 80 μέρες και να ανακαλύψουν ότι τελικά αυτό που τους είχατε δώσει σαν πρώτο προσχέδιο/πρόταση είναι ακριβώς αυτό που θέλουν. Θα ξεκινήσουν με το αξίωμα ότι το κατάλληλο χρώμα είναι το πράσινο κι αφού έχετε κάνει όλη τη δουλειά θα αποφανθούν ότι το πράσινο είναι "λαστ γίαρ" κι ότι φέτος όλοι παίζουν με το μωβ. Θα σας δώσουν ένα λεπτομερές brief πάνω στο οποίο θα δουλέψετε με προσήλωση και μέχρι να φτάσετε στο τέλος θα έχουν ανατρέψει κάθε σημείο του, πολλές φορές. Μαζί τους θα φτάσετε πέντε πολύ διαφορετικές μεταξύ τους προτάσεις μέχρι το τέλος τους. Χρεώστε τους απαραιτήτως με την ώρα. 5. Οι ψαράδες Έχουν όλα τα αρνητικά του "νεοέλληνα". Είναι σίγουροι ότι αυτοί είναι πανέξυπνοι κι όλοι τριγύρω τους βόδια προς εκμετάλλευση. Ζητάνε προσχέδια από πολλούς διαφορετικούς γραφίστες (χωρίς να γνωρίζει ο ένας για τον άλλο) και μετά αρνούνται να πληρώσουν ό,τι απέρριψαν. Ή ακόμα χειρότερα, κρατάνε όλα τα προσχέδια σ' ένα συρτάρι για να τα χρησιμοποιήσουν κάποια άλλη στιγμή, χωρίς αμοιβή. Γενικά, "ψαρεύουν" ό,τι βρουν, απ' όπου το βρουν και κυρίως από νέους και άπειρους επαγγελματίες, υποσχόμενοι λαγούς με πετραχήλια. Όταν προβάλετε απαιτήσεις θα σας απαντήσουν "τι θες ρε καλλιτέχνη! Όταν κάνεις κάτι που θα μου είναι χρήσιμο, έλα να σε πληρώσω. Για κορόιδα ψάχνεις;". Ο μόνος τρόπος να τους αντιμετωπίσετε είναι να ξεκινάτε πάντα με προκαταβολή και υπογεγραμμένο συμφωνητικό. 6. Οι βιαστικοί Θα εμφανιστούν στις 12:45 και θα σας πουν ότι στις 13:02 θα πρέπει να έχουν τη συσκευασία έτοιμη απ' το τυπογραφείο (με τέσσερα κοπτικά κι ένα UV). Θέλουν το καλύτερο, το συντομότερο και πάντα με το μικρότερο κόστος. Συνήθως παρουσιάζονται σε περιόδους με μεγάλο φόρτο εργασίας, όπως για παράδειγμα την ημέρα πριν τα Χριστούγεννα (για να τους φτιάξετε εταιρικό ημερολόγιο) ή στις 31 Ιουλίου (για συσκευασία αντηλιακών). Δεν έχουν γιατριά, οπότε, εκτός κι αν τους τιμολογήσετε μια περιουσία κι επιπλέον διαθέτετε στομάχι από ατσάλι, αποφύγετέ τους με κάθε κόστος. 7. Οι απαιτητικοί Μοιάζουν να έχουν γεννηθεί για να σας ζητάνε πράγματα. Σας έδωσαν πέρσι μια δουλειά πέντε λεπτών, τους την παραδώσατε, σας πλήρωσαν για τα πέντε λεπτά σας κι έκτοτε σας έχουν κάνει τη ζωή πατίνι. Τη μία θέλουν μια μικροαλλαγούλα πριν ξανατυπώσουν, την άλλη θέλουν το λογότυπο σε μορφή jpeg γιατί φτιάχνουν το website, την τρίτη να τους πείτε τη γνώμη σας για ένα χρώμα, την επόμενη για να εξηγήσετε το σκεπτικό σας στο παιδί που έχει αναλάβει να μοιράσει τα φυλλάδια, ώστε να μην κάνει καμιά γκάφα. Σας τηλεφωνούν συνεχώς, αλλά κατά προτίμηση όταν προσπαθείτε να χωνέψετε, όταν κοιμάστε, όταν έχετε τις μαύρες σας, και όταν είστε επί τέλους έτοιμοι να ρίξετε το "παιδί" από το απέναντι μαγαζί, που "χαλβαδιάζετε" εδώ κι ένα χρόνο. Για περαιτέρω αμοιβή βεβαίως, ούτε λόγος "όλα αυτά έχουν ξεπληρωθεί εδώ και καιρό...". Απλά σημειώστε το νούμερό σας στο κινητό και ΜΗΝ απαντάτε. Μόνο το μπελά σας θα βρείτε απ' αυτούς. 8. Οι υποτιμητικοί Εκφράζονται με προτάσεις όπως «1000 ευρώ για ένα λογότυπο; Σιγά ρε φίλε!», «Τι έξοδα έχεις για να χρεώνεις τόσο; Ολόκληρο το κομπιούτερ σου από μένα θα το βγάλεις;» ή «Εγώ φταίω που δεν το έδωσα στο ανηψάκι μου, που έχει και PC και θα μου το έκανε αμέσως και τσάμπα», ή «Σιγά το δύσκολο! Αν είχα λίγο χρόνο θα το έκανα μόνος μου» ή «Εντάξει... καλούτσικο είναι, αλλά δε ψοφάω κι όλας» ή «Έλα μωρέ, επειδή πήγες ένα χρόνο στην Αγγλία για μάστερ, γύρισες και μας χρεώνεις διπλάσια για να πουλάς μούρη».  Μια λύση είναι να τους χρεώνετε πράγματι διπλά. Ίσως έτσι όντως να σας εκτιμήσουν περισσότερο. 9. Οι προαποφασισμένοι Έρχονται με έτοιμα σχέδια, που έχει ζωγραφίσει ο κανακάρης τους ή σας φέρνουν την καταχώρηση από ένα περιοδικό που βρήκαν σε ένα ταξίδι τους στην Ιταλία και σας λένε "αυτό!". Σας κάνουν τη χάρη να συνεργαστούν μαζί σας, μόνο και μόνο επειδή οι ίδιοι "δεν ξέρουν από κομπιούτερ". Ειδάλλως όλα τα άλλα τα είχαν έτοιμα. Αυτοί δε θέλουν σχεδιαστή. Θέλουν κάποιον να εκτελέσει το "όραμά" τους. Στείλτε τους στο εκτελεστικό... 10. Οι κακοπληρωτές Νομίζω ότι αυτοί δε χρειάζονται επεξήγηση. Και θα χαρώ να βρούμε έστω κι έναν ανάμεσα στους αναγνώστες μας, που να μας πει ότι δεν έχει συνεργαστεί με κάποιον από αυτούς...

21 Responses

  • Elina

    Εμένα πάντως μου πέφτουν συνέχεια οι #1 και #4

  • Γιάννης Αγγελάκος

    μάλιστα Μόλις περιγράψατε το 95% των πελατών στην Ελλάδα Και των επαγγελματιών επίσης

  • Παύλος Κατσιγιώργης

    Με καλύψατε πλήρως…

  • Γιάννης Αγγελάκος

    Υπάρχει και το σπάνιο είδος pelatus-pelatus physiologicus. Αλλά η οικονομική κρίση και η καταστροφή του οικονομικού του οικοσυστήματος σε συνδυασμό με τα υπολοιπα αρπακτικά που περιγράψατε, το καθιστά είδος προς εξαφάνιση

  • Μάριος Χριστοφορίδης

    μην ξεχνάμε τους σφιγμένους… πριν ακόμα ξεκινήσουμε την υλοποίηση ή το σχεδιασμό μιας ιδέας τσουπ εμφανίζετε η ερώτηση… ‘πόσο θα στοιχίσει (το κόστος)! και μετά συνεχίζουν τους μελοδραματισμούς… ‘ρίξε λίγο την τιμή γιατί δεν βγαίνω…’, ή αφαίρεσε αυτό να ρθει πιο οικονομικό… 🙂

  • Natalie

    Την ξέρετε τη ρήση που λέει “Θέλοντας ο Βλάχος μη θέλοντας ο ζωγράφος εβαλε ο Χριστός τσαρούχια”;
    Πόσες φορές ακόμα θα επαληθευτεί;

  • Elina

    Όχι Natalie, δεν το ήξερα προσωπικά (μάλλον είναι τοπικό) αλλά είναι ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ!!! Ευχαριστώ!!! 🙂 🙂 😀
    Εγώ να προσθέσω τον “φίλο” ή “συγγενή” ο οποίος έρχεται για κάτι τσάμπα και μετά σου κατσικώνεται;

  • Σπύρος Ηλιόπουλος

    Εχω την τύχη να είχα πελάτες που ήταν τύπος και υπογραμμός σε όλα τους. Επιμένω πως ο χειρότερος πελάτης που είχα ήταν… η μητέρα μου…

  • DimitriK

    Το δημόσιο είναι όλα αυτά μαζί και κυρίως το #10.

  • Παύλος Κόρκας

    Σημείο των καιρών είναι το 10.
    Γιάννης Αγγελάκος Συμφωνώ
    Μάριος Χριστοφορίδης Αυτός ξέρεις ότι τουλάχιστον θα πληρώσει. Αυτούς που σου λένε κάνε… και δεν κάνουν παζάρια ή ακόμα χειρότερα δεν ζητάνε κοστολόγιο να φοβάσαι!!!

  • Ιωάννα Λιάκου

    Και ποιοι πελάτες έμειναν βρε παιδιά να συνεργαστούμε ? 🙂
    Και τόσα σεμινάρια περί ευελιξίας πωλήσεων απευθύνονται στο 15%?
    ΤΟ ΠΟΥΛΑΩ ΤΟ ΣΠΙΤΙ!!!

  • Ιωάννα Λιάκου

    Πάντως το άρθρο είναι πολύ καλό γιατί σε βοηθάει να διαμορφώσεις ανάλογη πιστωτική πολιτική με διασφαλιστικές δικλείδες 🙂

  • Vicky

    Ρε παιδία ξεχάσατε το πιο βασικό τον Mr Τσάμπα,
    1)Ζητάει προσφορά
    2)Κλείνει η συμφωνία αφού έχει πέσει η τιμή κατά 20%
    3)Αναβάλει λόγο χιλίων άσχετων λόγων την έναρξη των εργασιών γιατί δεν θέλει να δώσει προκαταβολή
    4)Ξεκινάμε και τότε θυμάται να προσθέσει άλλα τόσα, μικρά για εκείνον πραγματάκια που “Σιγά μωρέ 10 λεπτά δουλειά είναι”
    5)Και βασικότερο όλα τα έχτρα τα θέλει τσάμπα γιατί “Τόσα λεφτά θα πάρεις δεν μπορείς να κάνεις ένα δωράκι”…….

  • Eleona

    @Vicky
    Πόοοοοοοοοοοοοοοοοοσο μα πόσο δίκιο έχεις…

    Επίσης θέλω να προσθέσω και την κατηγορία πελάτης-ανταλλαγή. Θέλει να του κάνεις δουλειά και αντί να σε πληρώσει για τις υπηρεσίες σου θα σου προτείνει να κάνετε ανταλλαγή υπηρεσιών…εσύ θα του κάνεις την καρτούλα του και αυτός θα σου προσφέρει 3 μαθήματα γιόγκας!!!!….Έλεος!!!!!!! Ζούμε σε εποχή χούντας που δίναμε χωράφι για ένα τενεκέ λάδι?????

  • georgex

    ΡΕ ΠΑΙΔΙΑ ΕΧΩ ΚΑΤΑΡΡΑΚΟΘΕΙ ΤΕΛΕΙΩΣ.. ΘΕΛΩ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΩ ΝΑ ΒΓΑΙΝΩ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΤΕΛΕΙΩΣΑ ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΗ ΕΔΩ ΚΑΙ 1 ΧΡΟΝΟ ΣΤΟΝ ΑΚΤΟ ΚΑΙ ΕΚΑΝΑ ΚΑΙ ΜΠΑΤΣΕΛΟΡ ΤΩΡΑ ΜΕ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΒΛΕΠΩ ΟΤΙ ΠΑΙΖΕΙ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΩ ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΩ ΦΟΒΑΜΑΙ ΝΑ ΒΓΩ ΔΕΝ ΕΧΩ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΠΩΣ ΘΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΤΗΣΩ… ΚΑΙ ΣΤΟ ΝΑ ΚΑΝΩ ΔΟΥΛΕΙΕΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΠΕΛΑΤΟΛΟΓΙΟ ΜΟΥ. ΣΤΟ ΝΑ ΚΛΕΙΝΩ ΔΟΥΛΕΙΕΣ ΔΗΛΑΔΗ ΘΑ ΕΚΤΙΜΟΥΣΑ ΑΝ ΜΟΥ ΔΙΝΑΤΕ ΚΑΠΟΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΟΝΤΑΣ ΠΙΟ ΕΜΠΕΙΡΟΙ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ.. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ.

  • Παναγιώτης Ευαγγελινός

    Εχω ενα πελατη που ειναι και τα 10 μαζι. Τον κραταω μονο και μονο για μπω στο Guiness ως ο γραφιστας με τη μεγαλυτερη αντοχη.

  • Μαρια

    @georgex

    Δεν έχω να σου πω πολλά, οι καιροί είναι δύσκολοι αλλά στο επάγγελμά μας και πότε δεν ήταν. Γνώμη μου από προσωπική εμπειρία: Τσαμπουκά θέλει. Τον καλό τσαμπουκά. Φτιάξε ένα καλό portfolio με πράγματα που ΕΣΥ γουστάρεις, βρες τις εταιρίες που θες να δουλέψεις, στείλε βιογραφικό “Γεία σας είμαι αυτός, ξέρω αυτά και θέλω να δουλέψω μαζί σας” ακόμα κι αν δεν έχουν αγγελία. Το protfolio μην το στείλεις αμέσως. Γράψε ότι είναι διαθέσιμο εφόσον ζητηθεί. Αυτό για λόγους ασφαλείας γιατί στην Ελλάδα ζούμε! Μερικές μέρες μετά πάρε τηλ και προσπάθησε να κλείσεις ραντεβού για να ΔΕΙΞΕΙΣ το protfolio σου. Αν χρειαστεί να το στείλεις βάλε πάνω copyright. Περίμενε να φας πολλές χυλόπιτες αλλά -που θα πάει- θα κάνεις την αρχή και μετά τα άλλα έρχονται. Αυτά! Ίσως πολλοί να διαφωνήσετε με τον τρόπο μου αλλά σε μένα έπιασε (με ποσοστό 5/100 αλλά έπιασε!)
    Καλή επιτυχία και προπάντως ΥΠΟΜΟΝΗ!!!!

  • Δημήτρης

    Αυτάααα είναι. 1000 Μπράβο. Μου έχουν τύχει σχεδόν όλοι…

  • Γιώργος

    @ Γιάννης Αγγελάκος

    Γιάννη, αυτοί φαίνεται πως είναι το 95% των πελατών στον ΚΟΣΜΟ, όχι μόνο στην Ελλάδα. Όποιος έχει συνεργαστεί με Ινδό πελάτη σίγουρα θα ξέρει τι λέω, εκτός αν ήταν πολύ, πολύ, πολύ τυχερός.

  • Μαίρη

    Καλό… και αφού λοιπόν τους αποφύγουμε όλους αυτούς να βαλθούμε οι (άνεργοι πλέον) γραφίστες να κάνουμε προσωπικά projects και high-5 ο ένας στον άλλο μια και δεν θα έχει μείνει κανένας πελάτης.

  • Γιάννης Ιωάννου

    Εγώ πάντως έτυχε να πέσω σε πελάτες που είναι συνδιασμός δύο ή και περισσοτέρων περιγραφών. Ας όψετε η ανάγκη και απειρία! Το κλειδί σε όλες τις περιπτώσεις (τουλάχιστον για μένα) είναι ένα καλό (πάντα γραπτώς και υπογεγραμμένο) συμφωνητικό και πάντα, μα πάντα τουλάχιστον 50% προκαταβολή. Αυτός που δεν προτίθετε να υπογράψει ή να προπληρώσει είναι ο πελάτης που σίγουρα θα δημιουργήσει σοβαρότερα προβλήματα στο μέλλον. Γι’ αυτό μακρυά από δ’αύτους χωρίς δεύτερες σκέψεις.



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΆΡΘΡΑ 08-08-2016 [0]

Τι απέγιναν τα «Ιχνη Εμπορίου»;

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 27-05-2016 [0]

Έλληνες: οι καλύτεροι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο

ΆΡΘΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 20-05-2016 [11]

H οπτική επικοινωνία του Δήμου Κέας από τον Γιάννη Καρλόπουλο

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 29-03-2016 [0]

Τι αποφάνθηκαν οι Νεοζηλανδοί για τη σημαία τους

ΆΡΘΡΑ 04-03-2016 [0]

FITC Amsterdam 2016

ΆΡΘΡΑ 11-02-2016 [1]

Πώς το Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας αναζητά νέα οπτική ταυτότητα

ΆΡΘΡΑ 03-02-2016 [0]

Τι κρύβεται πίσω από τη νέα εικόνα της Budweiser;

ΆΡΘΡΑ 07-01-2016 [0]

Τα σημαντικότερα θέματα του 2015 (Γ’ μέρος)

ΆΡΘΡΑ 03-01-2016 [0]

Τα σημαντικότερα θέματα του 2015 (Β’ μέρος)

ΆΡΘΡΑ 02-01-2016 [0]

Τα σημαντικότερα θέματα του 2015 (Α’ μέρος)



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).