Ο “Βούλγαρος Banksy” παντρεύει τον κομμουνισμό με την Marvel

21-06-2011

To 1954 o Todor Zhivkov ανέβαινε στο ανώτατο σκαλί της βουλγαρικής ιεραρχίας (όπου και θα παρέμενε για 35 σχεδόν χρόνια). Τη χρονιά εκείνη ανεγέρθη στη Σόφια το μνημείο της Σοβιετικής Απελευθέρωσης, για να τιμήσει τη δέκατη επέτειο από την αποκαθήλωση του φιλο-ναζιστικού καθεστώτος και την αντικατάστασή του από ένα Σοβιετικής εμπνεύσεως πραξικόπημα που τελικά εδραίωσε τον Κομμουνισμό στη Βαλκανική χώρα για πάνω από τέσσερις δεκαετίες.
Πριν από λίγες μέρες, και ενώ από την πτώση του Κομμουνισμού και μετά το συγκεκριμένο μνημείο έχει πολλές φορές στόχος βανδαλισμών, οι κάτοικοι της Σόφιας βρέθηκαν αντιμέτωποι με έναν ακόμα, αυτή τη φορά πολύ ιδιότυπο βανδαλισμό.
Ανώνυμος γκραφιτάς (ο οποίος αποκαλείται και “Βούλγαρος Banksy”) φρόντισε να χρωματίσει τις φιγούρες των στρατιωτών με τρόπο τέτοιον ώστε να εισάγει στο έργο τον Superman, τον Joker, τον Captain America, τον Άη-Βασίλη, και πολλούς ακόμα γνωστούς χαρακτήρες…

 

Η νέα "επιγραφή" στη βάση του μνημείου διαβάζει "Αλλάζοντας με τους καιρούς"

7 Responses

  • PARISKO

    “Τέχνη του Δρόμου”. Όταν το 1954 έγινε αυτό το γλυπτό και τοποθετήθηκε δημόσια (χωρίς, προφανώς, να ερωτηθεί κανείς από αυτούς που θα το “τρώγανε στη μάπα” τα επόμενα χρόνια), επαλήθευσε αυτό που χρόνια τώρα με προβληματίζει: Η έκθεση ενός έργου σε δημόσιο χώρο ενέχει σαφώς ένα “φασιστικό” στοιχείο¨: Δεν ερωτάται κανείς αν του αρέσει ή όχι. Το ίδιο συμβαίνει και όταν χτίζεται μια πολυκατοικία α ή β αισθητικής δίπλα στο μέρος που κατοικώ, όταν φιλοτεχνώ την πρόσοψη ενός 4όροφου κτιρίου σύμφωνα με την δική μου αισθητική σε μια γειτονιά, ή όταν ένα παράπηγμα που θέλει να λέγεται “καντίνα” καταστρέφει μία, κατά τ’ άλλα, μαγική παραλία κ.λπ. Άρα, όταν κάτι είναι δημόσιο θα πρέπει να είναι έτοιμο να δεχτεί την αντίδραση των περαστικών και των κατοίκων η οποία, σε περιπτώσεις όπως αυτή, μπορεί να έχει και ένα concept, κάτι να δηλώσει ενώ σε άλλες να είναι ένας απλός βανδαλισμός. Το αν συμφωνούμε ή διαφωνούμε με την επέμβαση σε ένα δημόσια τοποθετημένο έργο δεν έχει και τόση σημασία. Με την ίδια αυθαιρεσία που κάποιοι το έστησαν, κάποιος άλλος μπορεί και να το τροποποιήσει.

  • DimitriK

    @PARISKO. Με την ιδια “αυθαιρεσία” που λες υπαρχει και ο Παρθενώνας και οι Καρυάτιδες…. Μηπως πρεπει να μοιράζουμε κουτακια σπρέι στα προπύλαια; Ζουμε σε μια κοινωνια που εχει βουλιάξει γιατι ο καθενας εκανε της δικιές του “παρεμβασεις” οπως γουσταρε, γιατι “ετσι εκανε και το κρατος”. Αν θελει καποιος να νομιμοποιηθούν οι αυθαίρετες τοιχογραφίες και να μην υπαρχουν “κρατικα εργα τεχνης” ας ψηφίσει αναλογα και οχι να αναγκαζει τους υπόλοιπους να πληρώνουν βανδαλισμους. Ζουμε σε οργανωμένη δημοκρατία γιατι μπορουμε και δεχόμαστε να “τρώμε στην μάπα” καποια πραγματα που δεχεται η πλειοψηφία και να έχουμε νόμιμα καναλια διαμαρτυρίας για αυτα. …και για να μην τρωμε στην μαπα ακομα περισσότερα και σοβαροτερα πραγματα χωρις κανάλια διαμαρτυρίας. Ή μηπως πρεπει να εχουμε και μια κρατικη επιτροπη που θα αποφασιζει ποιος βανδαλισμος ειναι όμορφος/εξυπνος/νομιμος ή άσχημος/χαζος/παρανομος; Μια χαρα… να αυξήσουμε τους φορους λιγο ακομα για να πληρωνουμε τετοιες επιτροπες. Αν ο Μπανκσι ηταν πραγματικος μαγκας, ας εκανε μια αντιγραφή του εν λογο εργου και ας το έβαφε οπως ηθελε για να περασει το νόημά του. Αν δεν μου αρεσει το δωδεκάθεο, το κλασσικο και ο ιμπεριαλισμός δηλαδη πρεπει να βαψω το Παρθενώνα Μαρβελ/DC; …Σίγουρα μια απο της Καρυάτιδες θα ηταν ωραία ως wonder woman αλλα…

  • Petros

    Το να πάει λοιπόν κάποιος και να σβήσει τα χρώματα (ως νέα ενέργεια) από τα αγάλματα επαναφέροντας το έργο στην αρχική του (προφανώς) συνθήκη είναι απολύτως θεμιτό και εξίσου “προχώ”…

  • PARISKO

    @DimitriK.
    1. Δεν υποστήριξα ούτε υπονόησα να αφήσει η Πολιτεία ελεύθερους τους πολίτες να αυθαιρετούν μοιράζοντάς τους σπρέι στα Προπύλαια ή όπου αλλού. Ούτως ή άλλως πωλούνται σε όλα τα χρωματοπωλεία…
    2. Θεωρώ ότι ο Παρθενώνας και οι Καρυάτιδες όπως και πάμπολλα μνημεία ιστορικής σημασίας δεν θά ‘πρεπε να τυγχάνουν ίδιας αντιμετώπισης με άλλα έργα που σαφώς στήθηκαν αυθαίρετα. Νομίζω ότι με κοινό νου μπορούμε να διαχωρίσουμε τα δημοσίως εκτειθόμενα έργα σε αυτά που στήθηκαν αυθαίρετα ή για λόγους προπαγάνδας κατόπιν απόφασης ενός ή περισσότερων (πάντως λίγων) και σε αυτά που προέκυψαν κατόπιν κάποιας σκέψης, κρίσης και ανάγκης. Δεν θα μπω στην διαδικασία να κρίνω ποια απ’ αυτά προσβάλουν την αισθητική τη δική μου ή την κοινή αλλά είναι σχεδόν βέβαιο ότι τα δεύτερα τυγχάνουν περισσότερου σεβασμού από τα πρώτα. Τώρα, το αν το εν λόγω έργο ανήκει στην πρώτη ή την δεύτερη κατηγορία είναι όντως ένα θέμα… Δεν γνωρίζω πολλά για να το κρίνω.
    3. Δεν θα συμφωνήσω ότι η κοινωνία μας έχει βουλιάξει επειδή ο καθένας έχει κάνει τις δικές του “παρεμβάσεις”. Μπορεί να παίζει κι αυτό τον ρόλο του αλλά πιστεύω ότι το θέμα είναι αρκετά πιο περίπλοκο και δεν υπάρχει χώρος εδώ για να γράψω όλα όσα σκέφτομαι. Άσε που υπάρχουν και “παρεμβάσεις” πολύ αποτελεσματικές και σε σωστότερη κατεύθυνση.
    4. Συμφωνώ σε αυτό που λες για το ότι στην δημοκρατία αποφασίζουν οι πιο πολλοί τι θα φάνε στη μάπα οι υπόλοιποι. Με αυτό το σκεπτικό και ο προβληματισμός μου για το ότι οποιαδήποτε παρέμβαση στον δημόσιο χώρο ενέχει κάτι “φασιστικό”.
    5. Για την ύπαρξη κρατικής επιτροπής που να παίρνει μια απόφαση για την αισθητική του δημόσιου χώρου εγώ προσωπικά θα ήμουν σύμφωνος. Είναι, βέβαια, πολύ δύσκολο να τεθούν τα κριτήρια αυτής της απόφασης αλλά όχι αδύνατο.
    6. Δεν ξέρω αν μιλώντας για τον banksy εννοείς τον Άγγλο ή τον Βούλγαρο, αλλά ο πρώτος είναι, κατά την άποψή μου, ένας καλλιτέχνης που, αν παρακολουθήσεις τι έχει κάνει, μπορείς να τον χαρακτηρίσεις τολμηρό και στοχευμένο. Για τον δεύτερο θα συμφωνήσω μαζί σου.
    7. Δεν ξέρω γιατί έχεις κολλήσει με τον Παρθενώνα και τις Καρυάτιδες αλλά, έως τώρα τουλάχιστον, δεν έχω δει βεβήλωση αρχαίων ή θρησκευτικών χώρων αλλά ούτε καν διάθεση για βεβήλωση. Νομίζω ότι οι επεμβάσεις που γίνονται είναι στα πλαίσια του αστικού μας περιβάλλοντος το οποίο με τον α ή β τρόπο “ανέχεται” τις όποιες αυθαιρεσίες στο όνομα της ελεύθερης έκφρασης κ.λπ. Για να μην παρεξηγηθώ, δεν μ’ αρέσει σε καμία περίπτωση το χύμα graffiti, τα tags και όλο αυτό το σκουπιδαριό. Τα θεωρώ χάλια κι εγώ και αγανακτώ πολύ συχνά όταν τα βλέπω. Όμως μετά σκέφτομαι ότι τα άτομα που τα προκαλούν είναι κυρίως έφηβοι που το μυαλό τους λειτουργεί τελείως διαφορετικά απ’ ό,τι ενός ενήλικου.
    Μάλλον, τελικά, όλα είναι θέμα Παιδείας.
    Α, και προτιμώ κάποιον που ζωγραφίζει από κάποιον που ασχολείται με άλλα, πιο βλαβερά και για τον εαυτό του και για τους γύρω του, πράγματα…

  • DimitriK

    @Parisko. Για να μην παρεξηγηθώ και εγω, θα υποστήριζα προγράμματα “νομίμων τοίχων” που εχουν υλοποιήσει πόλεις σαν το Μοντρεαλ. Η τοιχογραφια δεν ειναι απο φυση της κακο πραγμα και μπορει να ειναι και ευεργετικό στοιχείο σε μια πολη.
    2. Το αν ενα δημοσιο εργο ειναι ιστορικης σημασίας ή καλητεχνικου ενδιαφεροντος δεν θα ηθελα να το αποφασίσει ενα ανώνυμο ατομο που εχει μια ιδέα και λιγα κουτάκια σπρέι.
    3. Σαφως και ειναι πιο περίπλοκο…. αλλα το λεω περιληπτικά.
    5. Η επιτροπή που θα αποφάσιζε ποιος βανδαλισμος ειναι “εντάξη” κατόπιν εορτής λογο καλης σύλληψης/ιδεας του ειναι τουλάχιστον τρελο πραγμα.
    7. “Κολαω” στον Παρθενώνα γιατι αποφασισε ενας (έστω πολλοί λίγοι) για να χτιστεί κατι που το “τρώμε ολοι στη μαπα” ~2500χρονια τωρα.. και χτίστηκε για τους ιδιους περιπου λογους που φτιάχτηκε και το εν λογο βαμμένο εργο. Αλλα θα δεχομασταν να αποδώσει καποιος την “ιδεα του” πανω στα μνημεία της Ακροπολης;. Θα επαναλαβω οτι το πιο ειναι “χυμα γκραφιτι” και ποιο ειναι το “ομορφο” ειναι κατι που ο νομος δεν μπορει να διαχωρίσει για ευνοήτους λογους και ετσι καταλήγουν οι λοιποί πολιτες να τα “πληρώνουν” και τα δυο. Το’χω φαει/πληρωσει και΄γω άμεσα.

    Για το τελευταίο δεν ειμαι σίγουρος που το πας αλλα τα “σπρέι” (επειδή τα χρησιμοποιώ και εγω αρκετα…) δεν ειναι οτι καλύτερο για την Υγεία. Μακάρι βεβαια η τεχνη να ηταν η μονη πηγή ρυπανσης στην Αθηνα.

  • bobo

    όλοι θυμόμαστε και την περσινή είδηση για το άγαλμα του χριστού λυτρωτή στο ρίο ντε τζανέιρο˙ ένα μνημείο αρκετά νεότερο του παρθενώνα:..
    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/southamerica/brazil/7599022/Vandals-spray-paint-Rios-Christ-statue.html

    για μένα όλο το θέμα σε μια «δημόσια παρέμβαση» μέσω γκραφίτι (στα ελληνικά γκράφιτι) είναι η επικοινωνία ενός μηνύματος, το οποίο είναι στη θέση να κάνει τον δέκτη να σκεφτεί και να αντιληφθεί κάτι «διαφορετικό»…
    ο (ακόμη) ανώνυμος βούλγαρος γκραφιτάς το καταφέρνει, κατά την γνώμη μου, καλύτερα από τους βραζιλιάνους του πάνω παραδείγματος, μια και με το «в крак с времето» σχολιάζει την αμερικανοποίηση της βουλγαρικής κοινωνίας ( βλ. και http://www.kunstdrom.com/files/V_Krak_s_Vremeto.jpg )…

  • DimitriK

    http://www.freakingnews.com/McCropolis-Pictures-97509.asp



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΔΙΑΦΟΡΑ 27-01-2017 [0]

Συνδρομές μελών της Ένωσης Γραφιστών Ελλάδας για το 2017

ΔΙΑΦΟΡΑ 25-10-2016 [0]

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το Toolkit Designers Meeting 2016

ΔΙΑΦΟΡΑ 12-10-2016 [0]

Ανοιχτή πρόσκληση για συμμετοχή στην έκθεση της Στέγης “Tomorrows”

ΔΙΑΦΟΡΑ 10-10-2016 [0]

Σε διαβούλευση ο φάκελος των ανοικτών διαγωνισμών από την Ένωση Γραφιστών

ΔΙΑΦΟΡΑ 20-07-2016 [0]

Post-nostalgia: το Design συναντά την ουτοπία

ΔΙΑΦΟΡΑ 18-04-2016 [14]

Ψηφίστε το καλύτερο ΕΒΓΕ της φετινής τελετής

ΔΙΑΦΟΡΑ 06-04-2016 [1]

Θυμάστε το λογότυπο που δεν τόλμησε η ΗΡ να εγκρίνει;

ΔΙΑΦΟΡΑ 28-03-2016 [0]

Πρωτοβουλία διαμαρτυρίας εναντίον εκπαιδευτικού οργανισμού

ΔΙΑΦΟΡΑ 26-01-2016 [0]

100 χρόνια Bauhaus, η επέτειος ενός κινήματος που άλλαξε τον κόσμο.

ΔΙΑΦΟΡΑ 04-01-2016 [0]

H γραφιστική στο φετινό Αthens Voice Choice



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).