Σχεδιαστές ή ορνιθολόγοι;

14-10-2012
Τα πουλιά ήταν ανέκαθεν σύμβολα ελευθερίας. Οι άνθρωποι τα θαύμαζαν ή και τα ζήλευαν και προσπαθούσαν ενίοτε να τα μιμηθούν, πετώντας κυριολεκτικά ή τουλάχιστον... μεταφορικά. Oι σχεδιαστές δεν άργησαν να συνειδητοποιήσουν και φυσικά να εκμεταλευθούν τα θετικά αισθήματα που γενούν τα διαφόρων ειδών πουλιά στους καταναλωτές. Η Nestlé είναι ένα τέτοιο παράδειγμα. Αν και έχει αλλάξει αρκετές φορές ο σχεδιασμός, η κεντρική ιδέα παραμένει η ίδια από το 1875, ξεκινώντας από το επώνυμο του ιδρυτή της εταιρείας Henri Nestlé, που σημαίνει "φωλίτσα". Αυτό που σήμερα βλέπουμε είναι μια μητέρα να ταΐζει τα μικρά της. Σημειώστε ότι μικρά έχουν γίνει 2 πια - από τρία που ήταν παλαιότερα, αντανακλώντας το μέγεθος της μέσης οικογένειας, ενώ έχει αφαιρεθεί ένα σκουλικάκι από το ράμφος της μητέρας. Όσον αφορά τα πουλιά, σαφώς, η πλέον ταιριαστή χρήση έχει σχέση με τις αεροπορικές εταιρείες. Ο λόγος είναι σαφώς αυτονόητος. Όμως το πώς κάθε πολιτισμός προσεγγίζει το θέμα, διαφέρει. Η American Airlines επιλέγει τον αετό, ο οποίος μοιάζει να κρατά μια επιθετική στάση. Η Lufthansa τον ελεύθερο γερανό. Το ίδιο και η Ιαπωνική JAL (εκεί όμως επειδή σύμφωνα με την ιαπωνική κουλτούρα ο γερανός φέρνει καλή τύχη). Στη Σιγκαπούρη πάλι, η επιλογη είναι ένας στυλιζαρισμένος κύκνος. Τον κύκνο με διαφορετικό τρόπο επιλέγει και ο οίκος Swarovski. Εδώ κυριαρχεί η λεπτότητα και το στυλ, στοιχεία που θέλει να προβάλει στα προϊόντα της η εταιρεία. Από την άλλη, ο αετός αποτελεί επιλογή τόσο της Smirnoff (διπλός, από σύμβολο του ρωσικού στρατού), όσο και του Emporio Armani (με σκοπό να επικοινωνήσει την ανωτερότητα των δημιουργιών του Giorgio Armani). Αν και οι αετοί, κυρίαρχοι του αέρα είναι μάλλον το δημοφιλέστερο των πτηνών στο branding, δεν είναι το μόνο. Το κορυφαίο αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο διαλέγει το πολύχρωμο παγώνι (δημιουργημένο από τον John J. Graham το 1956) για να σημειώσει την έλευση της έγχρωμης τηλεόρασης). Το Dove χαρακτηρίζεται από τη σιλουέτα ενός περιστεριού όλο... θυληκότητα και καμπύλες. Τα προϊόντα της Pelikan τονίζουν τον οικογενειακό τους χαρακτήρα, ακολουθώντας το παράδειγμα της Neslté, αφού απεικονίζουν μια μητέρα που ταΐζει τα μικρά της. Το Twitter, τέλος, δεν είναι τίποτ' άλλο από ένα παραγωγό τιτιβισμάτων, που χαρακτηρίζουν την ελευθερία του λόγου...   Ας δούμε τώρα και κάποια παραδείγματα χρήσης πτηνών από την ελληνική πραγματικότητα. Ίσως τα πρώτο πράγμα που θα σκεφθεί κανείς είναι ο δικέφαλος αετός. Πρόκειται σαφώς για ένα σημαντικό σύμβολο - έμβλημα για τον ελληνισμό και την Ορθοδοξία, αφού παραπέμπει στη βυζαντινή αυτοκρατορία με τα δύο να κεφάλια αντιπροσωπεύουν τη διπλή εξουσία του αυτοκράτορα. Η αριστερή κεφαλή (που είναι στραμμένη προς την δύση) συμβολίζει τη Ρώμη, ενώ η δεξιά (ανατολή) συμβολίζει την Κωνσταντινούπολη. Ο σταυρός και η σφαίρα στα νύχια συμβολίζουν την πνευματική και κοσμική εξουσία αντίστοιχα. Η διαφορά του εμβλήματος του ΠΑΟΚ από αυτό της ΑΕΚ είναι πως του ΠΑΟΚ έχει τα φτερά του κλειστά, σε ένδειξη του μακροχρόνιου πένθους, λόγω του ξεριζωμού από την πατρίδα.   Ένας ιστορικός λογότυπος που πρόσφατα γνώρισε μια ατυχέστατη "εξέλιξη" είναι αυτός του Οργανισμού Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων. Η κουκουβάγια, ελληνικό σύμβολο σοφίας, στέκεται πάνω σε δύο βιβλία, με τα αρχικά ΟΕΔΒ να τη συντροφεύουν.   Έκαστος στο είδος του και ο καφές Λουμίδη... με τον παπαγάλο του. Το κοκκινο-πράσινο πτηνό προσφέρει μια εξωτική νότα, σε ένα ρόφημα οι κόκοι του οποίου (όπως και ο παπαγάλος) προέρχονται από την τροπική ζώνη.   Η Ελληνική Εταιρία Κονσερβών ΚΥΚΝΟS Α.Ε. διατηρεί με ελάχιστες αλλαγές το λογότυπό της από τα πρώτα χρόνια ύπαρξής της (1911). Το όμορφο πτηνό είναι στενά συνδεδεμένο με τη χώρα μας (από μύθους ακόμα του δωδεκαθέου).   Μνήμες που προέρχονται από τις μελανές σελίδες του νεοελληνικού κράτους, φέρνει στο νου το σύμβολο της 7ετούς χούντας των συνταγματαρχών. Ένα πανέμορφο σύμβολο, ο μυθικός φοίνικας, που αναγεννάται από τις στάχτες του, βρίσκεται πίσω από ένα στρατιώτη. Από κάτω, μια ψευδοαρχαΐζουσα γραμματοσειρά (με αριθμούς που προέρχονται από διαφορετική οικογένεια γραμμάτων).   Ένα ακόμα μυθικό ον ο γρύπας, διαθέτει σώμα λιονταριού, κεφάλι και φτερά αετού και ουρά φιδιού. Συμβόλιζε δε την βασιλική και θεία ισχύ. Έχει το ρόλο του λογοτύπου του στην ιστορική εφημερίδα Καθημερινή, από το 1902. Όπου και όταν εμφανίζεται σε αρχαιοελληνικά ευρήματα έχει πάντα μια ειδική σημασία και μια ειδική σημαντική ή δηλωτική έννοια έρευνας με την κοσμική συνείδηση και γνώση και τους θεματοφύλακες της που συσχετίζεται με τις πολεμικές τέχνες, την ανδρεία, την υπεράσπιση των αδυνάτων, την στρατηγική, την άμυνα.   Από την παράδοση που θέλει τις αεροπορικές εταιρείες να επιλέγουν την προφανή λύση των πτηνών δεν ξεφεύγει η μία απο τις δύο ελληνικές αεροπορικές εταιρείες: η Aegean. Τουλάχιστον, ξεφεύγει από την πεπατημένη και επιλέγει δύο θαλασσοπούλια...

4 Responses

  • PaKa

    Πολύ ωραίο άρθρο με ενδιαφέρουσες πληροφορίες.

  • Απόστολος Τσιοβάρας

    Και τα SpringBirds είναι Ελληνικό προϊόν! 🙂

  • Ηλίας Ταμπακέας

    Ωραία παρουσίαση! Ωραίο θα ήταν και κάποια “κουτσομπολιά” για την ιστορία της δημιουργίας τους… όπως π.χ. το πουλί της χούντας…

  • Μανώλης Μορεσόπουλος

    Ωραίο άρθρο!!!!



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΆΡΘΡΑ 08-08-2016 [0]

Τι απέγιναν τα «Ιχνη Εμπορίου»;

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 27-05-2016 [0]

Έλληνες: οι καλύτεροι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο

ΆΡΘΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 20-05-2016 [11]

H οπτική επικοινωνία του Δήμου Κέας από τον Γιάννη Καρλόπουλο

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 29-03-2016 [0]

Τι αποφάνθηκαν οι Νεοζηλανδοί για τη σημαία τους

ΆΡΘΡΑ 04-03-2016 [0]

FITC Amsterdam 2016

ΆΡΘΡΑ 11-02-2016 [1]

Πώς το Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας αναζητά νέα οπτική ταυτότητα

ΆΡΘΡΑ 03-02-2016 [0]

Τι κρύβεται πίσω από τη νέα εικόνα της Budweiser;

ΆΡΘΡΑ 07-01-2016 [0]

Τα σημαντικότερα θέματα του 2015 (Γ’ μέρος)

ΆΡΘΡΑ 03-01-2016 [0]

Τα σημαντικότερα θέματα του 2015 (Β’ μέρος)

ΆΡΘΡΑ 02-01-2016 [0]

Τα σημαντικότερα θέματα του 2015 (Α’ μέρος)



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).