Δώδεκα από τα πιο συχνά λάθη που κάνει ένας γραφίστας

05-12-2011

Κάθε άνθρωπος είναι καταδικασμένος να κάνει στην καθημερινότητά του ορισμένα λάθη – ουδείς αλάνθαστος. Από την άλλη όμως, δεν είναι απαραίτητο να μαθαίνουμε “με τον άσχημο τρόπο”. Δεν είναι δηλαδή απαραίτητο να κάνουμε ένα λάθος για να το μάθουμε και να μην το ξανακάνουμε στο μέλλον. Μπορούμε κάλλιστα να αντλήσουμε τη γνώση αυτή, από την εμπειρία άλλων και να γλιτώσουμε άγχος και στεναχώριες. Παρακάτω, παραθέτουμε δώδεκα από τα συχνότερα λάθη που κάνουν οι σχεδιαστές οπτικής επικοινωνίας και τα οποία συγκεντρώσαμε από συνομιλίες μαζί τους και από σχετική έρευνα στο διαδίκτυο. Ελπίζουμε να σας φανούν χρήσιμα.

H μη υπογραφή συμφωνητικού
Τόσο σε θέματα πληρωμών, όσο και σε θέματα πνευματικών δικαιωμάτων, η πλειοψηφία των επαγγελματιών του χώρου έχει αρκετές αρνητικές εμπειρίες να διηγηθεί. Η υπογραφή συμφωνητικού με τον πελάτη είναι απαραίτητη όχι μόνο για να είστε νομικά κατοχυρωμένοι, αλλά και για να γνωρίζει ο πελάτης σας, ακριβώς τι δικαιούται να περιμένει από εσάς.

Η έλλειψη brief
Ορισμένοι σχεδιαστές, μάλλον από υπερβολική αυτοπεποίθηση θεωρούν ότι ένα λεπτομερές brief δεν είναι απαραίτητο για να φέρουν εις πέρας μια ανάθεση. Σαν αποτέλεσμα, βρίσκονται στην άσχημη θέση να φτιάχνουν και να ξαναφτιάχνουν μια εργασία συχνά από την αρχή, χάνοντας χρόνο, ενέργεια και χρήμα.

Η μη θέσπιση και τήρηση χρονικών ορίων
Αυτό που σε “απλά ελληνικά” αποκαλούμε deadline ορίζεται τόσο γιατί έχει μια συγκεκριμένη αξία για τον πελάτη (π.χ. το να κυκλοφορήσει μια αφίσα αρκετές ημέρες πριν από ένα γεγονός είναι σημαντικό για την έγκαιρη ενημέρωση του κοινού για το γεγονός αυτό), όσο και για τον ίδιο το σχεδιαστή, αφού του επιτρέπει να αποφασίσει αν είναι εφικτό να αναλάβει μια συγκεκριμένη ανάθεση, σε σχέση με το φόρτο εργασίας του. Ο ορισμός του deadline επίσης επηρεάζει την αμοιβή που θα πρέπει να ζητήσετε (π.χ. ένα σύντομο χρονικό όριο μπορεί να σημαίνει ότι θα χρειαστεί να “ξενυχτήσετε” κι άρα να το κοστολογήσετε αναλόγως).

Η χαμηλή κοστολόγηση της εργασίας σας
Υπάρχουν διάφορες παράμετροι που πρέπει να λάβετε υπόψη σας πριν ορίσετε το ύψος της αμοιβής σας. Το να ρίχνετε τις τιμές σας, μπορεί κάποιες φορές να μοιάζει απαραίτητο για την επιβίωσή σας, έχετε όμως υπόψη σας ότι ουσιαστικά “σκάβετε τον ίδιο σας το λάκκο” αφού απαξιώνετε το αντικείμενο της εργασίας σας.

Η υψηλή κοστολόγηση της εργασίας σας
Εξίσου επιβλαβής είναι η υπέρμετρα υψηλή κοστολόγηση μιας εργασίας. Δε θα πρέπει να υποθέτετε ότι οι πελάτες σας είναι κορόιδα προς εκμετάλλευση. Οι “αρπαχτές” βλάπτουν την επαγγελματική σας υγεία. Ακόμα κι αν τα καταφέρετε να αποσπάσετε ένα σημαντικό ποσό από ένα συγκεκριμένο πελάτη, νομοτελειακά, κάποια στιγμή αυτός θα μάθει πόσο θα έπρεπε να έχει πληρώσει και η αμαύρωση της επαγγελματική σας φήμης είναι κάτι που μακροπρόθεσμα θα το βρείτε μπροστά σας.

Η άγνοια του κοινού-στόχου
Εξ ορισμού η γραφιστική έχει σαν σκοπό της το να βοηθά τον εκάστοτε πελάτη να εκφράσει οπτικά ένα συγκεκριμένο μήνυμα στο κοινό-στόχο του (target audience). Ως εκ τούτου, αν κάποιος γραφίστας αγνοεί την παράμετρο αυτή, τότε δεν είναι σε θέση να δημιουργήσει το σωστό αποτέλεσμα. Ο ορισμός του κοινού-στόχου, η ανάλυσή του και εν συνεχεία η εργασία πάνω στα συμπεράσματα που έχει βγάλει βασισμένος στην ανάλυση αυτή, είναι απαραίτητα για ένα αποτέλεσμα που όχι απλά θα γίνει αποδεκτό από τον πελάτη, αλλά (κυρίως) που θα είναι επιτυχημένο.

Η αντιγραφή εργασιών που δε σας ανήκουν
Υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στην έμπνευση και την αντιγραφή. Και μπορεί μεν το διαδίκτυο να μας δίνει την ευκαιρία να γνωρίσουμε και να αντιγράψουμε περισσότερες δουλειές από ποτέ, και μάλιστα από κάθε γωνιά του κόσμου, μην ξεχνάμε όμως, ότι παρομοίως το διαδίκτυο καθιστά δυνατή την προβολή της δικής μας (κλεμμένης) δουλειάς παντού. Και για να το πάμε ένα βήμα παραπέρα, το διαδίκτυο καθιστά τη διαπόμπευσή μας ακόμα πιο σίγουρη και εκτεταμένη. Εκτός από το ηθικό θέμα λοιπόν, η αντιγραφή εγείρει και πιο πρακτικά προβλήματα, που άπτονται της επαγγελματικής μας φήμης.

Η απόρριψη της κριτικής
Η γνώμη του πελάτη (και κάποιες φορές η συμβουλή των συναδέλφων) είναι όχι απλώς χρήσιμη, αλλά απαραίτητη για την παραγωγή του σωστού αποτελέσματος. Κάποιες φορές οι σχεδιαστές τείνουν να παίρνουν κατάκαρδα την κριτική που ασκείται για το έργο τους, να τη θεωρούν ως προσωπική επίθεση και, κατά συνέπεια να την απορρίπτουν χωρίς δεύτερη σκέψη. Όμως συχνά, η κριτική όταν είναι καλοπροαίρετη και εποικοδομητική μπορεί να βοηθήσει και να βελτιώσει το παραγόμενο έργο. Όσο υψηλή κι αν είναι η αυτοεκτίμησή μας, πρέπει να γίνει βίωμά μας, ότι κανείς δεν είναι τέλειος και ότι πάντα υπάρχει χώρος για βελτίωση. Τι είχε πει ο σοφός Σόλων; “Γηράσκω δ’ αεί πολλά διδασκόμενος”.

Η άκριτη αποδοχή κάθε κριτικής
Εκτός από την άκριτη απόρριψη της κάθε κριτικής εξίσου λάθος είναι και η άκριτη αποδοχή. Με άλλα λόγια, ο πελάτης δεν έχει πάντα δίκιο. Ο σχεδιαστής οπτικής επικοινωνίας κάνει τη συγκεκριμένη δουλειά επειδή διαθέτει ένα σύνολο εμπειρίας, γνώσεων και ικανοτήτων τα οποία δε διαθέτει ο πελάτης. Κάποιες φορές, από έλλειψη αυτοπεποίθησης, κάποιοι το ξεχνούν αυτό. Αν και είναι σημαντικό, όπως είπαμε πιο πάνω, να έχουμε τα αυτιά μας ανοιχτά ώστε να επεξεργαζόμαστε τις παρατηρήσεις του πελάτη μας, αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει πάντα να τις αποδεχόμαστε και να τις υιοθετούμε. Μέρος της δουλειάς αποτελεί και η εκπαίδευση του κοινού στους κανόνες της οπτικής επικοινωνίας οι οποίες αποτελούν αντικείμενο γνώσης ενός σχεδιαστή.

Η άγνοια της ιστορίας της γραφιστικής
Αν δεν ξέρετε ποιος είναι ο Josef Müller-Brockmann, o Saul Bass ή ο Erik Spiekermann, μάλλον κάτι κάνετε λάθος. Ο λόγος για τον οποίο οι διάσημοι σχεδιαστές (αυτοί και αρκετοί άλλοι) αποτελούν σημεία αναφοράς είναι ότι κάτι έκαναν σωστά. Με το να μελετά και να σπουδάζει σε βάθος ένας σχεδιαστής την ιστορία του επαγγέλματός του, πολύ απλά αυξάνει τις πιθανότητες να το εξασκεί καλύτερα.

Η άγνοια της τρέχουσας σκηνής
O σχεδιαστής είναι “καταδικασμένος” να ενημερώνεται ανελλιπώς. Όπως κι ένα γιατρός πρέπει πάντα να είναι γνώστης των νέων εξελίξεων της επιστήμης του, ώστε να μπορεί να προτείνει τις καλύτερες λύσεις στους ασθενείς, έτσι κι ο σχεδιαστής οφείλει να γνωρίζει τάσεις, εξελίξεις και εργαλεία, αν θέλει να αποδίδει τα μέγιστα στις εργασίες που του αναθέτουν. Η συμμετοχή σε συνέδρια, σεμινάρια, ομάδες και διαγωνισμούς η ανάγνωση περιοδικών και βιβλίων, το σερφάρισμα στο διαδίκτυο, η επίσκεψη εκθέσεων και ο συγχρωτισμός με συναδέλφους κρίνονται απαραίτητα για την επίτευξη αυτού του στόχου.

H μη διατήρηση αντιγράφων ασφαλείας
Η έλευση των Η/Υ στο επάγγελμα της γραφιστικής μπορεί να βοήθησε στη ραγδαία ανάπτυξή της, γέννησε όμως κι ένα σύνολο νέων προβλημάτων. Ένα από αυτά είναι και ο κίνδυνος της απώλειας της εργασίας μας, στην περίπτωση που καταστραφεί ο σκληρός δίσκος στον οποίο εργαζόμαστε. Ξεκινώντας από το αξίωμα ότι πατάμε “save” όσο πιο συχνά γίνεται και φτάνοντας στην επένδυση σε έναν καλό εξωτερικό δίσκο, όπου ανά τακτά χρονικά διαστήματα (κατά προτίμηση στο τέλος κάθε μέρας) αποθηκεύουμε τις εργασίες μας, μπορούμε να γλιτώσουμε από μεγάλα άγχη και την επανάληψη πολλών ωρών (ή και ημερών) σκληρής εργασίας για να φτιάξουμε από το μηδέν, πράγματα για τα οποία έχουμε εργαστεί σκληρά στο παρελθόν.

9 Responses

  • Χάρης Τσέβης

    Μπορεί ναι… μπορεί όχι…
    Μπορεί και ένα #13:
    Να πιστεύεις πως υπάρχει σωστό και λάθος στο design.

  • Dennis Spearman

    σε απλά ελληνικά think before you think_

  • Χάρης Τσέβης

    Μ’άρεσε αυτό. Να βάλω ένα think ακόμη στην αρχή; :-))))
    Καλησπέρες!

  • Παύλος Κατσιγιώργης

    Respect! Αν δε τα εφαρμόζεις, τα βρίσκεις σίγουρα στα δρόμο σου…

  • Παναγιώτης Μεταλληνός

    Σωστή τοποθέτηση

  • ΓΙΑΝΝΗΣ

    Καλή η θεωρία αλλά
    Εγώ εχω μια απορια..
    Εσεις που (καλώς) συμφωνειτε ζειτε αποκλειστικά από τη γραφιστική δουλειά σας η μήπως εχετε και άλλα εσοδα;

  • Δημήτρης

    Όλα αυτά σωστά στη θεωρία. Στην πράξη όμως πολλοί είναι οι παράγοντες που αναγκάζουν κάποιο γραφίστα να φύγει από τα προβλεπόμενα του.

    Ο κύριος παράγοντας ήταν, είναι και θα παραμείνει ένας. Ο πελάτης. Πελάτες οι οποίοι ψάχνουν να εκμεταλλευθούν, να το παίξουν εξυπνάκηδες και παντογνώστες επειδή απλά και μόνο “πληρώνουν”, είναι αυτοί που καταστρέφουν την ψυχολογία και την δημιουργία κάποιου καλλιτέχνη και στην ουσία τον ίδιο τους τον στόχο.

    Πάντοτε πριν ο πελάτης επιλέξει τον κατάλληλο(γραφίστα) γιαυτό, πρέπει να κάνει κι αυτός μια έρευνα αγοράς, να δει κάποια πορτοφόλια, δουλειές που έχουν γίνει, το τι πραγματικά θέλει ο ίδιος, το αν μπορεί πραγματικά να πληρώσει γι αυτά που θέλει, κι αν με αυτά που διαθέτει ξέρει τι μπορεί να κάνει και μετά να μπει στον χορό.

    Δεν είναι ανάγκη πάντα με τον πρώτο τυχόντα γραφίστα να πέφτει η συμφωνία και μετά να αρχίζει το παζάρεμα. Δεν είναι σωστό από καμιά απολύτως γωνία.

    Πολλές φορές η μη προσέγγιση των deadlines οφείλεται καθαρά στον πελάτη(και λογικό για κάποιον σωστό γραφίστα αυτό να είναι το σενάριο). Υπάρχουν πολλοί γραφίστες πολλές φορές που εμπλέκονται σε καταστάσεις άθελα τους και δεν μπορούν να ξεμπερδέψουν λόγω της έλλειψης σεβασμού ως προς την δουλειά που κάνουν.

    Δεν υποστηρίζω κάποια από τις δύο πλευρές πιο πολύ. Το θέμα είναι να είσαι επαγγελματίας σε αυτό που κάνεις, ξέροντας όμως ότι αυτός που έχει απέναντι σου συμπεριφέρεται το ίδιο επαγγελματικά.

  • icnoc

    Δε θα συμφωνούσα με το Δημήτρη αν δεν είχα έρθει στο Λονδίνο για να το ζήσω… Ο μέσος πελάτης στην Ελλάδα είναι είναι η σοβαροφάνεια η ίδια. Ευτυχώς όμως υπάρχουν ακόμα μερικοί τολμηροί πελάτες που πιστεύουν στους δημιουργικούς τους συνεργάτες (και όχι σκλάβους), είναι έντιμοι συνεπείς και ουσιαστικά σοβαροί… Πολύ σωστές πάντως οι 12 εντολές. Έχω κάνει και τα 12 λάθη…

  • […] designmag.gr συμβουλές 2014-10-16 Daily Article Share ! window.___gcfg = {lang: 'en-US'}; […]



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΆΡΘΡΑ 11-05-2017 [1]

Καλλιόπη Αποστολίδου: Το να μένεις στάσιμος σκοτώνει το πνεύμα και τη φαντασία

ΆΡΘΡΑ 05-05-2017 [1]

Μ. Μπότης: To ελληνικό design δεν είναι απλά καλό

ΆΡΘΡΑ 13-04-2017 [0]

Απολογισμός για το τρίτο Graphic Stories Cyprus

ΆΡΘΡΑ 23-01-2017 [0]

Εθνική Βιβλιοθήκη: 6 γρίφοι για δυνατούς λύτες

ΆΡΘΡΑ 08-08-2016 [0]

Τι απέγιναν τα «Ιχνη Εμπορίου»;

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 27-05-2016 [0]

Έλληνες: οι καλύτεροι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο

ΆΡΘΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 20-05-2016 [11]

H οπτική επικοινωνία του Δήμου Κέας από τον Γιάννη Καρλόπουλο

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 29-03-2016 [0]

Τι αποφάνθηκαν οι Νεοζηλανδοί για τη σημαία τους

ΆΡΘΡΑ 04-03-2016 [0]

FITC Amsterdam 2016

ΆΡΘΡΑ 11-02-2016 [1]

Πώς το Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας αναζητά νέα οπτική ταυτότητα



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).