To Designreport Greece στη Θεσσαλονίκη

18-10-2011

Στις 13 Οκτωβρίου έγινε η παρουσίαση του Designreport Greece στην Αποθήκη 13 στο λιμάνι τις Θεσσαλονίκης στα πλαίσια τις biennale Νέων Μεσσογείου. Μετά την προβολή το κοινό είχε την ευκαιρία να μιλήσει με τους δύο δημιουργούς του ντοκιμαντέρ “Όλα θα πάνε καλά”. Δίπλα τους, στο πάνελ βρέθηκε και ο καλλιτεχνικός διευθυντής τις 15ης Biennale Χρήστος Σαββίδης, καθώς και ορισμένοι από τους πρωταγωνιστές της ταινίας όπως οι Βαγγέλης Λιάκος και Γιάννης Χαραλαμπόπουλος από την beetroot ο Κώστας Καλογήρου από την Red Creative και οι Χρήστος Παπαθεοδώρου και Χρήστος Τσολερίδης από την together design Έτσι, η συζήτηση που ακολούθησε δεν αφορούσε μόνο το ντοκιμαντέρ αυτό καθεαυτό, αλλά ευρύτερα το ελληνικό design και το μέλλον του, το πώς θα μπορέσει να επιβίωση στην κρίση, καθώς και πιο ειδικά θέματα, όπως και τι θα πρέπει να γνωρίζει ένας νέος σχεδιαστής ξεκινώντας τις σπουδές ή την εργασιακή του πορεία.

16 Responses

  • bobo

    και οι μεσσίες ήταν τρεις:..
    σαββίδης, παπαθεοδώρου κ’ τσολερίδης…

    🙂 🙂 🙂

  • bab

    🙂 🙂
    δεν παίζεσαι bobo…

  • designmag

    Damn Auto-correct!
    Λεωνίδας Γκότσης
    🙂 🙂 😀

  • Γαλάνης Ιωάννης

    like! 🙂

  • bobo

    @ designmag:..
    πάλι καλά, που δεν υπήρχε το auto correct εν εποχή πόντιου πιλάτου, ε;!..

    🙂

    (ο τελευταίος θα γινόταν, μάλλον, «ο αθλητής ενόργανης γυμναστικής προερχόμενος εκ των βορειοανατολικών ακτών της μικράς ασίας»…)

  • Spyros

    Πολύ καλή και αξιέπαινη δουλειά από τα παιδιά.
    Πολλά μπράβο!

    Στα αρνητικά:
    Mερικοί στο video δεν μπορούσαν να τεκμηριώσουν τον λόγο τους… Διαπιστώθηκε ξανά (και λέω ξανά διότι το φαινόμενο αυτό το συναντούμε συνήθως σε κλαδικές ομιλίες και συνέδρια του χώρου. Ένα μεγάλο κενό μεταξύ του σχεδιασμού και της φιλοσοφίας-γνώση-τεκμηριώσης σχετικά με το design. Δεν είναι δυνατόν άνθρωποι που ασχολούνται με την επικοινωνία να μην μπορούν να “επικοινωνήσουν” και να γίνουν κατανοητοί… (δεν θέλω να ακούγομαι μίζερος. Καλοπροαίρετη είναι η παρατήρηση). Εξαιρετικός ο κ. Π. Χαρατζόπουλος!

    Υπάρχει ακόμα πολύς δρόμος…!
    Όλα θα πανε καλά!

  • bobo

    @spyros:..
    σωστό το σκεπτικό σου… ελπίζω να το επικοινώνησες στη διάρκεια της συζήτησης, που ακολούθησε της παρουσίασης…

  • Spyros

    Και ακριβώς πως το κάνεις αυτό bobo; (και κυρίως χωρίς να φανείς προσβλητικός);

    Τι να επικοινωνήσεις σε 30 μέσο όρο -και πάνω- χρονών καταξιωμένους επαγγελματίες…; Θεωρώ πως οποιοσδήποτε γνωρίζει (πραγματικά και όχι λαιφσταϊλίστικα [sic] ) τι είναι αυτό που διαπραγματεύεται η δουλειά και το παραγόμενο σχεδιαστικό προϊόν του, γνωρίζει και να το τεκμηριώνει απέναντι σε οποιοδήποτε κοινό… Το γνωρίζει φυσικά όταν ο ίδιος έχει θέση απέναντι στα πράγματα και όχι όταν αναμασά τετριμμένα τσιτάτα άλλων μη μπορώντας φυσικά να τα “διαχειριστεί”. (και πάλι συγγνώμη, το λέω φιλικά, δεν θέλω να παρεξηγηθώ, φυσικά η παρατήρηση μου δεν ισχύει για το σύνολο των ομιλητών).

    Φιλικά

  • Γιώργος Τριανταφυλλάκος

    Συμφωνώ απόλυτα με τον Σπύρο. Το έντονο “φαίνεσθαι” του κλάδου υπερίσχυσε για άλλη μια φορά της ουσίας.

    Παρατηρήσεις δικές μου (και λίγο “αγανακτισμένες” – απολογούμαι εκ των προτέρων):
    1. Αν και καλή κίνηση, το ντοκυμαντέρ ως ντοκυμαντέρ δεν είχε σαφή δομή, με ορισμό του προβλήματος ή προβληματισμού που θέλει να θέσει, παρουσίαση της προσέγγισης που θα ακολουθήσει, και κατάληξη σε ένα ξεκάθαρο συμπέρασμα. Ήταν μια μάλλον ασύνδετη σειρά από αποσπασματικές δηλώσεις γραφιστών για μια πληθώρα σχετικών με την γραφιστική και μη θεμάτων που κατέληξε στα επεισόδια του 2008 και πως αυτά κατά τους περισσότερους γραφίστες χάλασαν την εικόνα της Αθήνας σε αντίθεση με το 2004… (τα παραπανω είναι καλοπροαίρετα σχόλια για το τελικό αποτέλεσμα της δουλειάς και προφανώς όχι για τους δημιουργούς της ταινίας τους οποίους γνώρισα ελάχιστα μετά την προβολή και σέβομαι απόλυτα τις προθέσεις τους και την προσπάθειά τους – προς αποφυγήν παρεξηγήσεων…)

    2. Ακούστηκαν μερικά εξωφρενικά πράγματα από επαγγελματίες του χώρου για την ανάγκη ύπαρξης καλύτερης εκπαίδευσης στην Ελλάδα στην γραφιστική. Το γεγονός πως πολλοί που δουλεύουν στον χώρο δουλεύουν εμπειρικά ή “ενστικτωδώς”, μόνο ελπιδοφόρο δεν είναι για τον χώρο. Σε καμία περίπτωση κάτι για το οποίο πρέπει να καυχιόμαστε…

    3. Βασισμένος στο 2 κατέθεσα μια ερώτηση μετά την κουβέντα για το κατά πόσο ενδέχεται η “άνθιση” της γραφιστικής στην Ελλάδα να είναι συγκυριακή και να μην έχει συνέχεια (όπως πολλάκις και για πολλά άλλα αντικείμενα έχει συμβεί στο παρελθόν). Κοινώς μια φούσκα. Προφανώς η απάντηση ήταν ότι δεν είναι φούσκα και θα έχει συνέχεια. Απλά. Το γεγονός ότι αυτή η άνθιση μπορεί να σχετίζεται με συγκεκριμένες συμπτώσεις κοινωνικού (επιστροφή κύματος αγγλοσπουδαγμένων στα τέλη των 90s και στις αρχές των 00s) και τεχνολογικού χαρακτήρα (ραγδαία ανάπτυξη του διαδικτύου και της αναπόφευκτης διάχυσης της εικόνας) δεν έχει καμία σχέση με όλα αυτά… Ξαφνικά γίναμε καλύτεροι γραφίστες… (και με τα ίδια επίπεδα εκπαίδευσης)

    4. Η κατάχρηση της λέξης design και η εξίσωσή της με το graphic design έχει φτάσει σε ανησυχητικά (και εκνευριστικά) επίπεδα (έλεος). Χωρίς να θέλω να μειώσω την αξία του, το graphic design είναι μια από τις δεκάδες εκφάνσεις του design. Και δυστυχώς, και πάλι λόγω εκπαιδευτικών κενών, η πιο αδόμητη και άναρχη μεθοδολογικά, και η πιο δύσκολη να μετρηθεί με αντικειμενικά κριτήρια ως αποτέλεσμα (ο κ. Κουρούδης, όπως φάνηκε από το ντοκυμαντέρ, είναι ένας από αυτούς που έχει την ευφυία να αντιληφθεί και να επισημάνει αυτό το σημαντικό χαρακτηριστικό). Και αυτό ακριβώς το χαρακτηριστικό κάνει το graphic design την λιγότερο “κρίσιμη” έκφανση του σχεδιασμού (συγκρινόμενη με άλλες εκφάνσεις του, και πάντα με κάθε σεβασμό στο αντικείμενο). Δεν θα πέσει και κανένα αεροπλάνο αν δεν έχει καλό λογότυπο πάνω του…. Θα πέσει όμως από ένα σχεδιαστικό λάθος σε κάποιον κινητήρα (ευθύνη στον industrial designer) ή από ένα σχεδιαστικό λάθος στην διεπαφή της εφαρμογής διαχείρισης πτήσεων σε έναν πύργο ελέγχου (ευθύνη στον interaction designer)… Νομίζω ότι η γνώση και η αποδοχή των παραπάνω βάζει τα πράγματα σε ένα καλύτερο perspective για τους επαγγελματίες του χώρου. Είμαι σίγουρος ότι παλαιότερες γενιές είχαν μεγαλύτερη αντίληψη αυτών των πραγμάτων. Η σεμνότητά των περισσότερων από αυτούς (ζώντων και εκλιπώντων) το αποδυκνύει. Σημαντικά παραδείγματα και για πολλούς από τους νεότερους…

    Αυτά. Έκρινα και (είμαι σίγουρος ότι) θα κριθώ (οπλίσατε… πύρ…)

  • Γιώργος Τριανταφυλλάκος

    Και ούτε το interaction design είναι graphic design… Για να μην ξεχνιόμαστε γιατί και αυτό έχει γίνει πολύ της μοδώς τελευταία. Το graphic design είναι μεν σημαντικό αλλά θα έρθει να ντύσει κάτι που δουλεύει. Θα δώσει κοινώς υπεραξία σε κάτι που έχει ήδη αξία. Μια εφαρμογή η οποία δεν δουλεύει (είτε καθόλου είτε όχι καλά) αλλά έχει εξαιρετικό σχεδιασμό, είναι μια άχρηστη εφαρμογή. Μια εφαρμογή η οποία δουλεύει εξαιρετικά αλλά έχει κακό σχεδιασμό ΔΕΝ είναι άχρηστη εφαρμογή. Είναι μια εφαρμογή που δουλεύει και έχει περιθώρια να βελτιωθεί και στο γραφιστικό της κομμάτι… Απλά και ξεκάθαρα…

  • bobo

    @ spyros:..
    επικοινωνείς τις απόψεις σου προφορικώς, όπως και τις επικοινώνησες χθες, γραπτώς, σ’ αυτόν τον ιστοχώρο εδώ…
    και δεν πιστεύω ότι θα προσβληθεί κάποιος νοήμων άνθρωπος από τη στιγμή, που αφιερώνεις το χρόνο σου για να δηλώσεις καλοπροαίρετα κάποιες απόψεις σου…
    αν ο άλλος, όμως, κατατρέχεται από άλλου είδους κολλήματα, τα οποία θέλει να σου προβάλλει εσένα, τότε γιατί να μην αναρωτηθείς, με κάθε φυσικότητα, μήπως ο δέκτης της υποτιθέμενης πράξης της προσβολής είσαι τελικά εσύ…
    επίσης, δεν καταλαβαίνω τον λόγο, για τον οποίο ζητάς συγγνώμη για τις απόψεις σου… είναι δικαίωμά σου…
    τέλος, «30 μέσο όρο -και πάνω- χρονών καταξιωμένους επαγγελματίες»;!.. ε, και;!..

    @ γιώργος τριανταφυλλάκος:..
    σωστός, όπως πάντα*… 🙂

    *με τη σιγουριά της αβεβαιότητας, ε;!..

  • Γιώργος Τριανταφυλλάκος

    Πάντα 🙂

  • Spyros

    Είναι γνωστό ότι κάθε μας πράξη γυρίζει σε έμας τους ίδιους…
    Θετικά ή αρνητικά.
    Αυτό είναι άλλωστε που προκαλεί και ατομική εξέλιξη. (παντοιοτρόπως)

    …Η ουσία όμως δεν αλλάζει παρά την φιλολογία…


    Η βιολογική ηλικία σε σχέση με την επαγγελματική ηλικία και το παραγόμενο αποτέλεσμα λειτουργεί απλά και μόνο ως κλίμακα για σύγκριση (σχετικά είναι όλα, συμφωνώ)… Ο Γιώργος μπαίνει στον κόπο να αναλύσει το θέμα του “κενού” ποιο εύστοχα και ολοκληρωμένα (ως έναν βαθμό).


    Γιώργο πίστεψε με ένας ικανός εμπειρικός επαγγελματίας δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από έναν επαγγελματία μέσω της ακαδημαϊκής πορείας αλλά και vice versa. Ο τυπογραφικός σχεδιασμός και η οπτική επικοινωνία απαιτεί ευρύτερη γνώση και κουλτούρα, που από ένα σημείο και μετά, είναι στο χέρι του καθενός η κατάκτηση της. Σκέψου ώς παράδειγμα τον εαυτό σου όπου η εμπλοκή με την τυπογραφία και το graphic design, ξεκίνησε περισσότερο (φαντάζομαι, διόρθωσε με αν κάνω λάθος) από το ότι αρχικά σε γοήτευσε αυτό το πεδίο χωρίς να έχεις την ιδιαίτερη γνώση παρα μόνο το σημαντικότερο (αντίληψη). Το ότι το εξελίσσεις με γνώση και έρευνα είναι κάτι που σε τιμά, άσχετα αν το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας δεν βοηθά προς αυτήν την κατεύθυνση.

    Σας αφήνω εδώ για να κάνω “design”…

  • bobo

    καλό ντιζάιν, σπύρο…

    @ designmag:..
    «damn auto correct!» και στη λέξη «μεσόγειος»;!.. 😉

  • Γιώργος Τριανταφυλλάκος

    Δεν αντιλέγω Σπύρο. Αλλά άλλο τα μεμονωμένα παραδείγματα και άλλο οι συλλογικές πρακτικές. Θεωρώ πως για να έχει συνέχεια κάτι και για να καταφέρει κάποια στιγμή η ελληνική γραφιστική να μιλάει για μια δική της “σχολή” (όχι ακαδημαϊκή, αλλά με την έννοια της παράδοσης) οφείλει να δώσει περισσότερη σημασία στην ουσία της σχεδιαστικής εκπαίδευσης και λιγότερο στο τυχαίο και στο “μεμονωμένο” (τα οποία από την φύση τους είναι παρωδικά…)

  • Spyros

    Συμφωνώ απολύτως με αυτήν σου την θέση Γιώργο.

    Συνεχίζουμε!



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ, ΝΕΑ 12-10-2017 [8]

H αφίσα του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

ΝΕΑ 28-09-2017 [0]

Έλληνες αποδεδειγμένα οι κορυφαίοι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο

ΝΕΑ 25-09-2017 [0]

Η φετινή σοδειά της Ελλάδας στα Pentawards

ΝΕΑ 04-09-2017 [15]

Ελληνική επιτυχία στα Type Directors Club Awards

ΝΕΑ 29-08-2017 [0]

Ριζικές αλλαγές του χρόνου στο τμήμα γραφιστικής του ΤΕΙ

ΝΕΑ 25-08-2017 [3]

Μια Ελληνίδα ανάμεσα στους κορυφαίους του Adobe Achievement Awards

ΝΕΑ 14-07-2017 [2]

Πένθος για τη διεθνή οικογένεια της αφίσας

ΝΕΑ 23-06-2017 [0]

Μεγάλη επιτυχία για την ελληνική διαφήμιση

ΝΕΑ 10-06-2017 [1]

Τίτλοι τέλους για την Ένωση Γραφιστών Ελλάδας

ΝΕΑ 01-06-2017 [2]

Παράθυρο ελπίδας για την Ένωση Γραφιστών Ελλάδας



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).