Με ποιους τρόπους διασφαλίζεται η ποιότητα των ΕΒΓΕ

30-01-2012

Τα Ελληνικά Βραβεία Γραφιστικής & Εικονογράφησης πραγματοποιούν φέτος την 11η διοργάνωσή τους και στο διάστημα της ύπαρξής τους έχουν καταφέρει να κερδίσουν την εκτίμηση της κοινότητας και να γίνουν ο μαζικότερος θεσμός της οπτικής δημιουργίας στη χώρα μας.
Από την πρώτη κιόλας διοργάνωση όμως, είχαν να αντιμετωπίσουν την καχυποψία που ―κάποιες φορές δικαιολογημένα, κάποιες αδικαιολόγητα― συνοδεύει οποιονδήποτε διαγωνιστικό θεσμό στη χώρα μας.
Πώς, λοιπόν, προσέγγισαν οι υπεύθυνοι το θέμα της διοργάνωσης ώστε να διασφαλίσουν το αδιάβλητο των αποτελεσμάτων και να μειώσουν όσο αυτό είναι δυνατό τους φόβους της κοινότητας;

Το πρώτο βήμα υπήρξε η κατάρτιση του κανονισμού λειτουργίας των ΕΒΓΕ, ο οποίος έγινε εξ’ αρχής με την καθοδήγηση της Icograda, του Παγκοσμίου Συμβουλίου Γραφιστικών ενώσεων. Ως αποτέλεσμα, τα ΕΒΓΕ από την πρώτη χρονιά ως σήμερα χαίρουν της αιγίδας της Icograda, αφού κάθε φορά ελέγχονται και εγκρίνονται από αυτήν.

Σύμφωνα με τον κανονισμό των ΕΒΓΕ, υπάρχει το ασυμβίβαστο διαγωνιζόμενου και μέλους της κριτικής επιτροπής. Αυτό αν και σε ορισμένους μπορεί να ακούγεται ως “αυτονότητο”, στην πραγματικότητα δεν είναι αφού υπάρχουν θεσμοί (εντός και εκτός Ελλάδας) όπου κάποιος μπορεί να είναι μέλος της κριτικής επιτροπής και η εταιρεία στην οποία εργάζεται να συμμετέχει με έργα της σε αυτόν.

Αναφορικά με την κριτική επιτροπή, ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των ΕΒΓΕ είναι η απόλυτη εναλλαγή των μελών της. Αυτό σημαίνει ότι κάθε μέλος της Κριτικής Επιτροπής, μέχρι σήμερα έχει ασκήσει την ιδιότητά του αυτή μόνο μία φορά. Πρακτικά, αυτό μεταφράζεται μέχρι σήμερα σε 177 μέλη, 177 διαφορετικά άτομα που έχουν διατελέσει μέλη της κριτικής επιτροπής μόνο μία φορά ο καθένας.

Ανάμεσα στα μέλη της Κριτικής Επιτροπής υπάρχει πάντα ένας εκπρόσωπος της Icograda, ο οποίος αφ’ ενός μεν φέρνει την εκ του εξωτερικού ματιά και εμπειρία στη διαδικασία της κρίσης, αφ’ ετέρου δε ελέγχει τη σωστή λειτουργία της διαδικασίας αυτής. Παρών είναι και εκπρόσωπος της Ένωσης Γραφιστών Ελλάδος, με παρόμοιο μεταξύ άλλων στόχο, τον έλεγχο δηλαδή της διαδικασίας. Τα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής είναι κυρίως νικητές προηγούμενων ετών (ανάμεσά τους υποχρεωτικά και εκπρόσωπος του γραφείου που την αμέσως προηγούμενη χρονιά κέρδισε το ΜΕΓΑ ΕΒΓΕ). Με τον τρόπο αυτό (και σε συνδυασμό με το ασυμβίβαστο μέλους κριτικής επιτροπής και διαγωνιζόμενου) “διασφαλίζουμε” κατά το δυνατό ότι κάποιος δεν κερδίζει πολλά βραβεία σε συνεχόμενες διοργανώσεις. Παράλληλα, η επιλογή των μελών της ΚΕ γίνεται με γνώμονα την παρουσία σε αυτήν ενός ευρέως φάσματος εμπειριών. Δίνεται προσοχή ώστε να συνυπάρχουν στην ΚΕ επαγγελματίες από διάφορες εκφάνσεις του επαγγέλματος της οπτικής επικοινωνίας (διαφήμιση, branding, εκδόσεις, εκπαίδευση κ.ο.κ.) αλλά ακόμα και από διάφορες ηλικιακές ομάδες.

Για τη διασφάλιση της διαφάνειας των διαδικασιών, αναρτούνται ονομαστικά στην ιστοσελίδα των ΕΒΓΕ όλες οι συμμετοχές, ανά κατηγορία. Αυτό γίνεται έτσι ώστε αφ’ ενός μεν οι διαγωνιζόμενοι να μπορούν να εξακριβώσουν ότι η συμμετοχή τους έχει φτάσει και έχει επεξεργαστεί σωστά, αφ’ ετέρου δε τόσο οι διαγωνιζόμενοι όσο και τρίτα μέρη να μπορούν να ελέγξουν και να αναφέρουν πιθανές παρατυπίες.

Τέλος, ένα σημαντικό στοιχείο για τη λειτουργία των ΕΒΓΕ είναι ότι πρόκειται για ένα ζωντανό, εξελισσόμενο οργανισμό. Τόσο φορείς (όπως η Ένωση Γραφιστών) όσο και μεμονωμένοι σχεδιαστές όχι μόνο έχουν τη δυνατότητα, αλλά και προσκαλούνται ενεργά να εκφράσουν τις απόψεις τους και να καταθέσουν τις προτάσεις τους σχετικά με τους τρόπους που μπορεί η όλη διαδικασία να γίνει καλύτερη. Αυτό μπορεί να γίνει μ’ ένα απλό μήνυμα (μέσα από το site των ΕΒΓΕ υπάρχει η δυνατότητα ακόμα και της ανώνυμης επικοινωνίας), ένα τηλεφώνημα, ή τη συμπλήρωση των φύλλων αξιολόγησης κατά τη διάρκεια της τελετής απονομής. Σαν αποτέλεσμα, από την πρώτη διοργάνωση μέχρι σήμερα, πολλά είναι τα στοιχεία αυτά του διαγωνισμού που έχουν αλλάξει, σύμφωνα ακριβώς με τις προτάσεις των τρίτων μερών.

Κλείνοντας, να ευχηθούμε σε όσους πάρουν μέρος στα φετινά ΕΒΓΕ, καλή επιτυχία!

Tags:



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΆΡΘΡΑ 15-09-2017 [7]

Ενέργεια κατά της κατάργησης του τμήματος Γραφιστικής στο Τ.Ε.Ι. Αθηνών

ΆΡΘΡΑ 11-05-2017 [1]

Καλλιόπη Αποστολίδου: Το να μένεις στάσιμος σκοτώνει το πνεύμα και τη φαντασία

ΆΡΘΡΑ 05-05-2017 [1]

Μ. Μπότης: To ελληνικό design δεν είναι απλά καλό

ΆΡΘΡΑ 13-04-2017 [0]

Απολογισμός για το τρίτο Graphic Stories Cyprus

ΆΡΘΡΑ 23-01-2017 [0]

Εθνική Βιβλιοθήκη: 6 γρίφοι για δυνατούς λύτες

ΆΡΘΡΑ 08-08-2016 [0]

Τι απέγιναν τα «Ιχνη Εμπορίου»;

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 27-05-2016 [0]

Έλληνες: οι καλύτεροι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο

ΆΡΘΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 20-05-2016 [11]

H οπτική επικοινωνία του Δήμου Κέας από τον Γιάννη Καρλόπουλο

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 29-03-2016 [0]

Τι αποφάνθηκαν οι Νεοζηλανδοί για τη σημαία τους

ΆΡΘΡΑ 04-03-2016 [0]

FITC Amsterdam 2016



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).