Με ποια βήματα εξασφαλίζεται η αξιοπιστία των ΕΒΓΕ

24-01-2013

Τα Ελληνικά Βραβεία Γραφιστικής & Εικονογράφησης πραγματοποιούν φέτος την 12η διοργάνωσή τους και στο διάστημα της ύπαρξής τους έχουν καταφέρει να κερδίσουν την εκτίμηση της κοινότητας και να γίνουν ο μαζικότερος θεσμός της οπτικής δημιουργίας στη χώρα μας.
Από την πρώτη κιόλας διοργάνωση όμως, είχαν να αντιμετωπίσουν την καχυποψία που ―κάποιες φορές δικαιολογημένα, κάποιες αδικαιολόγητα― συνοδεύει οποιονδήποτε διαγωνιστικό θεσμό στη χώρα μας.
Πώς, λοιπόν, προσέγγισαν οι υπεύθυνοι το θέμα της διοργάνωσης ώστε να διασφαλίσουν το αδιάβλητο των αποτελεσμάτων και να μειώσουν όσο αυτό είναι δυνατό τους φόβους της κοινότητας;

• Το πρώτο βήμα υπήρξε η κατάρτιση του κανονισμού λειτουργίας των ΕΒΓΕ, ο οποίος έγινε εξ’ αρχής με την καθοδήγηση της Icograda, του Παγκοσμίου Συμβουλίου Σχεδιασμού Επικοινωνίας. Ως αποτέλεσμα, τα ΕΒΓΕ από την πρώτη χρονιά ως σήμερα χαίρουν της αιγίδας της Icograda, αφού κάθε φορά ελέγχονται και εγκρίνονται από αυτήν.

• Σύμφωνα με τον κανονισμό των ΕΒΓΕ, υπάρχει το ασυμβίβαστο διαγωνιζόμενου και μέλους της κριτικής επιτροπής. Αυτό αν και σε ορισμένους μπορεί να ακούγεται ως “αυτονότητο”, στην πραγματικότητα δεν είναι αφού υπάρχουν θεσμοί (εντός και εκτός Ελλάδας) όπου κάποιος μπορεί να είναι μέλος της κριτικής επιτροπής και η εταιρεία στην οποία εργάζεται να συμμετέχει με έργα της σε αυτόν.

• Αναφορικά με την κριτική επιτροπή, ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των ΕΒΓΕ είναι η απόλυτη εναλλαγή των μελών της. Αυτό σημαίνει ότι κάθε μέλος της Κριτικής Επιτροπής, μέχρι σήμερα έχει ασκήσει την ιδιότητά του αυτή μόνο μία φορά. Πρακτικά, αυτό μεταφράζεται μέχρι σήμερα σε 196 μέλη, 196 διαφορετικά άτομα που έχουν διατελέσει μέλη της κριτικής επιτροπής μόνο μία φορά ο καθένας.

• Ανάμεσα στα μέλη της Κριτικής Επιτροπής υπάρχει πάντα ένας εκπρόσωπος της Icograda, ο οποίος αφ’ ενός μεν φέρνει την εκ του εξωτερικού ματιά και εμπειρία στη διαδικασία της κρίσης, αφ’ ετέρου δε ελέγχει τη σωστή λειτουργία της διαδικασίας αυτής. Παρών είναι και εκπρόσωπος της Ένωσης Γραφιστών Ελλάδος, με παρόμοιο μεταξύ άλλων στόχο, τον έλεγχο δηλαδή της διαδικασίας. Τα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής είναι κυρίως νικητές προηγούμενων ετών (ανάμεσά τους υποχρεωτικά και εκπρόσωπος του γραφείου που την αμέσως προηγούμενη χρονιά κέρδισε το ΜΕΓΑ ΕΒΓΕ). Με τον τρόπο αυτό (και σε συνδυασμό με το ασυμβίβαστο μέλους κριτικής επιτροπής και διαγωνιζόμενου) “διασφαλίζουμε” κατά το δυνατό ότι κάποιος δεν κερδίζει πολλά βραβεία σε συνεχόμενες διοργανώσεις. Παράλληλα, η επιλογή των μελών της ΚΕ γίνεται με γνώμονα την παρουσία σε αυτήν ενός ευρέως φάσματος εμπειριών. Δίνεται προσοχή ώστε να συνυπάρχουν στην ΚΕ επαγγελματίες από διάφορες εκφάνσεις του επαγγέλματος της οπτικής επικοινωνίας (διαφήμιση, branding, εκδόσεις, εκπαίδευση κ.ο.κ.) αλλά ακόμα και από διάφορες ηλικιακές ομάδες.
Τη σύνθεση της φετινής Κριτικής Επιτροπής, μπορείτε να διαβάσετε εδώ (γραφιστικήεικονογράφησηψηφιακές εφαρμογές)

• Για τη διασφάλιση της διαφάνειας των διαδικασιών, αναρτούνται ονομαστικά στην ιστοσελίδα των ΕΒΓΕ όλες οι συμμετοχές, ανά κατηγορία. Αυτό γίνεται έτσι ώστε αφ’ ενός μεν οι διαγωνιζόμενοι να μπορούν να εξακριβώσουν ότι η συμμετοχή τους έχει φτάσει και έχει επεξεργαστεί σωστά, αφ’ ετέρου δε τόσο οι διαγωνιζόμενοι όσο και τρίτα μέρη να μπορούν να ελέγξουν και να αναφέρουν πιθανές παρατυπίες.

• Τέλος, ένα σημαντικό στοιχείο για τη λειτουργία των ΕΒΓΕ είναι ότι πρόκειται για ένα ζωντανό, εξελισσόμενο οργανισμό. Τόσο φορείς (όπως η Ένωση Γραφιστών) όσο και μεμονωμένοι σχεδιαστές όχι μόνο έχουν τη δυνατότητα, αλλά και προσκαλούνται ενεργά να εκφράσουν τις απόψεις τους και να καταθέσουν τις προτάσεις τους σχετικά με τους τρόπους που μπορεί η όλη διαδικασία να γίνει καλύτερη. Αυτό μπορεί να γίνει μ’ ένα απλό μήνυμα (μέσα από το site των ΕΒΓΕ υπάρχει η δυνατότητα ακόμα και της ανώνυμης επικοινωνίας), ένα τηλεφώνημα, ή τη συμπλήρωση των φύλλων αξιολόγησης κατά τη διάρκεια της τελετής απονομής. Σαν αποτέλεσμα, από την πρώτη διοργάνωση μέχρι σήμερα, πολλά είναι τα στοιχεία αυτά του διαγωνισμού που έχουν αλλάξει, σύμφωνα ακριβώς με τις προτάσεις των τρίτων μερών.

Κλείνοντας, να ευχηθούμε σε όσους πάρουν μέρος στα φετινά ΕΒΓΕ, καλή επιτυχία!

EBGE_FB_POSTER_B_04

Το παρόν άρθρο αποτελεί επικαιροποιημένη αναδημοσίευση παλαιότερου δικού μας άρθρου

11 Responses

  • tef

    στου κρεμασμένου τη πόρτα, δεν μιλάνε για σχοινί

  • designmag

    Το σωστό ρητό στην περίπτωση εδώ, είναι “καθαρός ουρανός αστραπές δε φοβάται”.
    Αν έχετε συγκεκριμένα παράπονα, ευχαρίστως να τα παραθέσετε δημοσίως και δημοσίως να λάβετε επίσημη απάντηση. Τα μισόλογα δεν προσφέρουν τίποτα κάπου.
    (Παρεμπιπτόντως, το ρητό μιλά για σπίτι, όχι πόρτα)

  • Κώστας Π.

    Σας παρακαλώ διευκρινίστε μου το εξής: Σε περίπτωση που θέλει κανείς να υποβάλει συμμετοχή στην κατηγορία 06 (Λογότυπος) εκτός από το αρχείο σε CD, το έργο σε τι μέγεθος χαρτιού πρέπει να παραδοθεί τυπωμένο; Απλά σε ένα Α4 χωρίς χαρτόνια, ζελατίνες κτλ;

    Επίσης τα αρχεία που θα περιλαμβάνονται στο CD σε τι φορματ πρέπει να είναι; PDF ή EPS;

    Διάβασα τις Προδιαγραφές Αποστολής (http://www.ebge.gr/downloads/prodiagrafes13.pdf) αλλά το μόνο που αναφέρεται για τα τυπωμένα έργα είναι να είναι σε ποιότητα δοκιμίου και να μην είναι τσαλακωμένα. Για το είδος του φορματ δεν υπάρχει αναφορά.

    Ευχαριστώ πολύ.

  • designmag

    Εδώ θα βρείτε πληροφορίες
    http://www.ebge.gr/awards/works/graphic_design.php
    Για το φορμάτ, είναι δεκτά ΚΑΙ pdf ΚΑΙ eps
    Επιλέγετε ό,τι σας εξυπηρετεί καλύτερα

  • nikhellas

    Πολλά ακούγονται, αλλα αντε να δούμε… μην βλέπουμε μονο να βραβεύονται, τα “μεγάλα” γραφεία, και ονόματα… ελεος ρε παιδια!!!

  • designmag

    Σημασία δεν είχε τι “ακούγεται”, αλλά τι ισχύει με αποδείξεις.
    Μια βόλτα στο αρχείο των νικητών των ΕΒΓΕ, θα σας αποδείξει έμπρακτα ότι ΔΕΝ βραβεύονται μόνο τα μεγάλα ονόματα.
    http://www.ebge.gr/archive/catalogue.php

  • Σωτηρία

    Εμένα αυτό που με ενδιαφέρει είναι να βλέπω σε μια κατηγορία να βραβεύεται το καλύτερο έργο. Το αν τη δουλειά την έχει κάνει μικρό ή μεγάλο γραφείο και όνομα δε με νοιάζει.
    έλεος με την κακομοιριά σου ρε nikhellas!

  • nikhellas

    Παιδιά καλησπέρα, εχω μια απορία εγω δεν εχω καταλάβει το εξής οσο αναφορά την βράβευση εργασιών…

    Αν πουμε οτι σε μια χρονια εχετε λαβει π.χ. 70 λογότυπα για την κατηγορια λογοτυπος, ή 50 εργα για την γενική κατηγορια. Απ αυτους τους αριθμους αν πχ τα 40 ή 50 λογοτυπα είναι αρτια σχεδιασμενα, κ επικοινωνουν σωστά, βραβευονται ολα? η βραβευεται καθε χρόνο αναλογα με τις συμμετοχες ενα συγκεκριμενο ποσοστο π.χ. το 20% ή το 30% ή 40% ????

  • designmag

    Καλησπέρα!
    Ανεξαρτήτως του αριθμού συμμετοχών ανά κατηγορία, το μέγιστο που μπορεί να δοθεί είναι 5 συνολικά διακρίσεις. Δηλαδή 1 βραβείο και 4 έπαινοι (ή σε εξαιρετικές περιπτώσεις 2 βραβεία και 3 έπαινοι).
    Αυτό είναι το μέγιστο και σπάνια δίνεται.
    Ο μέσος όρος είναι 1 βραβείο και δύο έπαινοι, αλλά αυτό προκύπτει από τη βαθμολογία και δεν είναι κανόνας. Με μια βόλτα στα προηγούμενα έτη (αυτό είναι δυνατό από το site των ΕΒΓΕ, όπου και μπορείτε να δείτε μέχρι το 2005), θα συναντήσετε κάθε συνδυασμό. Ενίοτε σε κάποια κατηγορία δεν υπάρχουν καθόλου πρώτα βραβεία, ή υπάρχει ένα βραβείο και κανένας έπαινος, κ.ο.κ.

  • Αντώνης

    Ηθελα κ εγω καποια στιγμη να μάθω πως προκυπτουν τα βραβεια, αλλα δεν κτλβενω το εξης, μια που τυχένει να εχω το βιβλιο των εβγε του 2005 που προαναφερθήκατε. Για την κατηγορια λογοτυπος εχει 2 βραβεια και εναν επαινο.. αλλα μετα στα logo finalists βλέπω αλλα 20 λογότυπα. Αυτο τι σημαινει οτι εχουν βραβευτει κ αυτα??

    ευχαριστώ.

  • designmag

    Όχι, το να είναι ένα έργο φιναλίστ, δεν σημαίνει ότι έχει βραβευθεί. Ως βραβευθέντα έργα θεωρούνται μόνο αυτά που έχουν κερδίσει έπαινο ή ΕΒΓΕ.



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΆΡΘΡΑ 23-01-2017 [0]

Εθνική Βιβλιοθήκη: 6 γρίφοι για δυνατούς λύτες

ΆΡΘΡΑ 08-08-2016 [0]

Τι απέγιναν τα «Ιχνη Εμπορίου»;

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 27-05-2016 [0]

Έλληνες: οι καλύτεροι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο

ΆΡΘΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 20-05-2016 [11]

H οπτική επικοινωνία του Δήμου Κέας από τον Γιάννη Καρλόπουλο

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 29-03-2016 [0]

Τι αποφάνθηκαν οι Νεοζηλανδοί για τη σημαία τους

ΆΡΘΡΑ 04-03-2016 [0]

FITC Amsterdam 2016

ΆΡΘΡΑ 11-02-2016 [1]

Πώς το Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας αναζητά νέα οπτική ταυτότητα

ΆΡΘΡΑ 03-02-2016 [0]

Τι κρύβεται πίσω από τη νέα εικόνα της Budweiser;

ΆΡΘΡΑ 07-01-2016 [0]

Τα σημαντικότερα θέματα του 2015 (Γ’ μέρος)

ΆΡΘΡΑ 03-01-2016 [0]

Τα σημαντικότερα θέματα του 2015 (Β’ μέρος)



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).