Παρέμβαση της ΕΔΕΕ στο διαγωνισμό για τα Μνημεία και Μουσεία της Ελλάδας

12-12-2011

Πριν από δύο περίπου εβδομάδες είχαμε σε άρθρο μας εντοπίσει και καταγράψει την προκήρυξη διαγωνισμού από το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων, σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, αναφορικά με το λογότυπο, τις εφαρμογές του και τη σήμανση του brand «Μνημεία και Μουσεία της Ελλάδας». Μάλιστα, το άρθρο αποτέλεσε το έναυσμα για μια συζήτηση με το κοινό, η οποία περιέχει αρκετές σοβαρές και ψύχραιμες τοποθετήσεις.
Αναφορικά με το περιεχόμενο του διαγωνισμού, η ΕΔΕΕ (η οποία μεταξύ άλλων εκπροσωπεί και δέκα από τα μεγαλύτερα ελληνικά γραφεία που έχουν ως αντικείμενο το Branding & το Design) έκανε επίσημη παρέμβαση, για να προστατεύσει τα συμφέροντα των μελών της του συγκεκριμένου κλάδου, όπως τα αντιλαμβάνεται η ίδια.
Με ανοιχτή της επιστολή, η οποία φέρει την υπογραφή του προέδρου της ΕΔΕΕ, κου Δημήτρη Μαύρου και η οποία απευθύνεται πέρα από το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων και στον Υπουργό Πολιτισμού Παύλο Γερουλάνο, η ΕΔΕΕ δίνει έμφαση σε έξι σημεία:
– το επίπεδο των εταιρειών του χώρου είναι πολύ υψηλό. Σαν απόδειξη αναφέρεται η σημαντική διάκριση Red Dot που απονεμήθηκε σε ελληνική εταιρεία (ΣΣ εννοώντας τη διάκριση Red Dot Agency of the year, η οποία απονεμήθηκε στη Beetroot).
– υπάρχει η ανάγκη να προωθηθεί σωστά το τουριστικό και πολιτιστικό προϊόν της Ελλάδας και για να γίνει κάτι τέτοιο, το κράτος θα πρέπει να απευθυνθεί στους κατάλληλους επαγγελματίες.
– είναι λάθος του διαγωνισμού το ότι απευθύνεται στην προκήρυξή του και σε επαγγελματίες άλλων αντικειμένων, όπως «καλλιτέχνες, αρχιτέκτονες, διακοσμητές, και άλλες συναφείς ειδικότητες».
– ένα έργο όπως η σήμανση των μουσείων δεν μπορεί να γίνεται αντικείμενο δημόσιας διαβούλευσης και ψηφοφορίας μέσω διαδικτύου (ΣΣ εδώ υπάρχει μάλλον μια παρανόηση, καθώς σύμφωνα με το διαγωνισμό, η συμβολή του κοινού περιορίζεται όχι στην ανακήρυξη του νικητή, αλλά σε δύο απλούς επαίνους που φέρουν το έπαθλο των 1.000 ευρώ).
– καυτηριάζει το ύψος της αμοιβής για το συγκεκριμένο έργο και διατυπώνει την προθυμία των μελών της ΕΔΕΕ να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους δωρεάν για το συγκεκριμένο έργο (όπως έχουν πράξει και για τη διαφημιστική καμπάνια του ΕΟΤ), αφού αυτό τουλάχιστον θα διαφύλασσε την ανάθεσή του στους αρμόδιους επαγγελματίες.
– ζητά από τους υπευθύνους να καλέσουν την ΕΔΕΕ να ορίσει ένα από τα μέλη της κριτικής επιτροπής.

Σημειώνουμε ότι η ΕΔΕΕ
– συχνά παρεμβαίνει προς το επίσημο κράτος, όταν θεωρεί ότι έχει μια χρήσιμη γνώμη να διατυπώσει, ή θίγονται τα συμφέροντα των μελών της.
– πριν από ενάμισι χρόνο εγκαινίασε τον τομέα του branding & design, ο οποίος αυτή τη στιγμή αριθμεί ως μέλη δέκα εταιρείες (ονομαστικά τις 2yolk, busybuilding, Brandexcel, colibri, Garamond design, k2 design, Milk branding professionals, Mousegraphics, Red Design Consultants και Yalos branding intelligence).
– είναι η πρώτη φορά που απευθύνεται προς το κράτος για να προασπίσει τα συμφέροντα των μελών της του συγκεκριμένου κλάδου.
Aναμένοντας τις εξελίξεις, σας παραθέτουμε αυτούσια την επιστολή της ΕΔΕΕ:

«Η Ένωση Εταιριών Διαφήμισης και Επικοινωνίας Ελλάδος εκπροσωπεί όλα τα αντικείμενα της Επικοινωνίας στη χώρα, μεταξύ αυτών και το Branding & Design. Οι εξειδικευμένες εταιρίες που υπηρετούν αυτό το αντικείμενο στην Ελλάδα, έχουν αναγνωρισμένη τεχνογνωσία και εμπειρία στην ανάπτυξη σημάτων και εφαρμογών τους και διακρίνονται διεθνώς για τη δημιουργικότητά τους, όπως συνέβη πρόσφατα, όπου η σημαντική διάκριση Red Dot απονεμήθηκε σε ελληνική εταιρία.
Το αντικείμενο του διαγωνισμού που έχετε προκηρύξει είναι ακριβώς το επαγγελματικό αντικείμενο του Branding & Design και το ζητούμενο έργο δεν απαιτεί μόνον ταλέντο ή εικαστικό ενδιαφέρον, αλλά πρωτίστως εξειδικευμένη γνώση. Διότι, δεν πρόκειται για μια ελεύθερη καλλιτεχνική έκφραση, αλλά για ένα νέο σήμα και μια σειρά τεχνικών εφαρμογών με συγκεκριμένες απαιτήσεις.
Επανειλημμένα, τα δύο τελευταία χρόνια οι επαγγελματίες της Επικοινωνίας επισημαίνουμε στο Κράτος και ιδιαίτερα στο Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού ότι αν η Ελλάδα θέλει να αναπτύξει και να προωθήσει σωστά το τουριστικό και πολιτιστικό της προϊόν, θα πρέπει να συνεργαστεί με τους κατάλληλους και αρμόδιους επαγγελματικούς κλάδους για τα αντίστοιχα έργα. Αυτή είναι η μόνη αναγκαία συνθήκη για μια συνεπή και αποτελεσματική δουλειά, ώστε η «βαρύτερη βιομηχανία» της χώρας να κατακτήσει το μερίδιο που της αξίζει στη διεθνή αγορά. Χωρίς εξαιρέσεις, οι χώρες τις οποίες η Ελλάδα προσπαθεί να ανταγωνιστεί είναι αυτές που εμπιστεύονται τους επαγγελματίες.
Για τους παραπάνω λόγους, δεν πιστεύουμε ότι η διαδικασία που επιλέξατε είναι η ενδεδειγμένη, χωρίς να ακυρώνουμε την αξία ανθρώπων από την αρχιτεκτονική, τη διακόσμηση ή τα εικαστικά. Αντίθετα, πρεσβεύοντας την επαγγελματική εξειδίκευση, ο κλάδος μας θα δήλωνε αναρμόδιος για να σχεδιάσει, λόγου χάριν, νέα εντευκτήρια των μουσείων ή να προτείνει εικαστικές παρεμβάσεις στους χώρους τους. Πολύ περισσότερο, η σήμανση των μουσείων δεν μπορεί να γίνεται αντικείμενο δημόσιας διαβούλευσης και ψηφοφορίας μέσω διαδικτύου, διότι το ευρύ κοινό, όπως είναι φυσικό, λειτουργεί στη λογική του μέσου όρου και τα ελληνικά μουσεία σήμερα χρειάζονται δουλειά πάνω από αυτόν.
Επισημαίνουμε, ακόμη, ότι πρώτα πρέπει να καταλήξετε στο νέο κοινό σήμα και ύστερα να ζητήσετε τις εφαρμογές του. Η επιλογή του σήματος είναι καθοριστική για την ταυτότητα των μουσείων και πολύ σημαντικότερη απόφαση, ενώ αντίστροφα κάποιες τεχνικές λύσεις μπορεί να λειτουργήσουν υπέρ ενός αδύναμου σήματος ή κατά ενός πολύ καλού. Το σήμα θα σας ακολουθεί για πολύ περισσότερο καιρό από τις εφαρμογές του.
Τέλος, είναι σαφές ότι η οικονομική λογική που διέπει την προκήρυξή σας είναι αυτή του βραβείου και όχι της επαγγελματικής αμοιβής. Αντιλαμβανόμαστε ότι το Υπουργείο σας έχει περιορισμένα κονδύλια στη διάθεσή του και σε αυτή την περίπτωση, θα προτιμούσαμε να ζητήσετε pro bono τη δημιουργία και μελέτη του έργου από την ΕΔΕΕ, δεδομένου ότι αυτό θα διαφύλασσε τουλάχιστον την ανάθεσή του στους αρμόδιους επαγγελματίες. Το Υπουργείο Πολιτισμού & Τουρισμού γνωρίζει πολύ καλά ότι όταν πρόκειται να συνεισφέρουμε σε μείζονες εθνικές προσπάθειες, ουδέποτε έχουμε φεισθεί πόρων και χρόνου. Η δωρεάν προσφορά της ανάπτυξης και επιμέλειας της καμπάνιας του ΕΟΤ «Ελλάδα, κομμάτι της ψυχής μας», καθώς και της δημιουργίας του σήματος «Συμμαχία για την Ελλάδα», από τα Μέλη μας είναι το πρόσφατο χαρακτηριστικό παράδειγμα.

Για όλα τα παραπάνω, σας καλούμε να επαναξιολογήσετε και να επαναπροσδιορίσετε τη στρατηγική σας, τόσο για το παρόν έργο, όσο και για το μέλλον και αναμένουμε να καλέσετε την Ένωσή μας να συμμετάσχει στην Επιτροπή Αξιολόγησης με εμπειρογνώμονα του Branding & Design, όπως εξάλλου ορίζεται εκ του νόμου για όλα τα έργα Επικοινωνίας του Δημόσιου Τομέα».



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΝΕΑ 10-05-2017 [0]

Dieline 2017

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ, ΝΕΑ 30-04-2017 [3]

Ιδρύεται Ένωση Γραφιστών και Εικονογράφων στην Κύπρο

ΝΕΑ 24-04-2017 [1]

Έφυγε ξαφνικά από τη ζωή ο Γιάννης Ξενάκης

ΝΕΑ 04-04-2017 [0]

ΕΒΓΕ 2017 τα πλήρη αποτελέσματα

ΝΕΑ 28-03-2017 [2]

Κάλεσμα εθελοντών από το Athens Digital Arts Festival

ΝΕΑ 20-03-2017 [4]

Στα πρόθυρα διάλυσης η Ένωση Γραφιστών;

ΝΕΑ 15-03-2017 [0]

Ποιοι διακρίθηκαν στα Ermis Awards – Design

ΝΕΑ 23-02-2017 [4]

Ιδού οι προτάσεις για την ταυτότητα της Εθνικής Βιβλιοθήκης

ΝΕΑ 21-02-2017 [0]

Ελληνικές επιτυχίες στο German Design Award

ΝΕΑ 07-02-2017 [3]

Ποιος είναι ο νικητής του διαγωνισμού της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).