ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ: μπροστά με (τυπογραφικά) προβλήματα

04-09-2015

Εκλογές έρχονται σε λίγες μέρες και ως ψηφοφόροι-καταναλωτές, είμαστε αντιμέτωποι με διάφορα εξαιρετικά φαινόμενα, ένα εκ των οποίων είναι και η πρωτοφανής ομοφωνία των δύο κυρίων διεκδικητών της πρωτιάς, σχετικά με την μελλοντική πορεία της χώρας μας. Σύμφωνα τόσο με το ΣΥΡΙΖΑ όσο και με τη ΝΔ μία είναι η κατεύθυνση: Μπροστά.

Σε μια άνευ προηγουμένου σύμπτωση (ίσως και λόγω της μεγάλης χρονικής πίεσης που προκαλεί η σύντομη προεκλογική περίοδος) τα κεντρικά συνθήματα των δύο μεγαλύτερων κομμάτων μοιάζουν αρκετά μεταξύ τους: “Μόνο Μπροστά” λέει ο ΣΥΡΙΖΑ, “Η Ελλάδα Μπροστά” αντιτείνει η ΝΔ.

Λαμπρά και (υπό τας συνθήκας) αυτό θα μπορούσαμε να το συγχωρέσουμε. Μια σύμπτωση που τουλάχιστον δείχνει ότι οι δυο μονομάχοι έχουν προσλάβει με παρόμοιο τρόπο το πρόσταγμα των ημερών. Όμως… γιατί δεν καταφέρνει κανείς να το αποδώσει σωστά;

Ο μέσος ψηφοφόρος πιθανώς να ενοχληθεί από κάτι απροσδιόριστο. Ο σχεδιαστής οπτικής επικοινωνίας, όμως, θα καρφώσει τη ματιά του και δε θα μπορέσει να το ξεπεράσει: οι άνθρωποι που ανέλαβαν να “στήσουν” τη λέξη ΜΠΡΟΣΤΑ τόσο από το ΣΥΡΙΖΑ όσο και από τη ΝΔ, χρειάζονται άμεσα μαθήματα τυπογραφίας. Και εν προκειμένω, χρειάζεται να μάθουν την έννοια της διαστοιχείωσης.

Στην τυπογραφία Kerning (Διαγραμμάτωση ή Διαστοιχείωση ή Διάκενο) είναι η ρύθμιση της απόστασης των οριζόντιων διαστημάτων μεταξύ δύο στοιχείων.
«Κάποιοι συνδυασμοί γραμμάτων, αφήνουν πάρα πολύ ή πολύ λίγο χώρο μεταξύ τους, και αυτό μπορεί να κάνει κάποιες λέξεις δυσανάγνωστες, καθώς το μάτι συνήθως εστιάζει στα τυπογραφικά λάθη» διαβάζουμε στο βιβλίο Τυπογραφία (Ambrose/Harris, ελληνική έκδοση dart books).
Τo kerning πρέπει να χρησιμοποιείται για να επιτευχθεί μια ισορροπημένη εμφάνιση του κειμένου, για να αντιμετωπιστούν επιτυχώς οι δύσκολοι συνδυασμοί γραμμάτων μέσα σε ένα κείμενο, για να δημιουργηθεί η αίσθηση της ομοιόμορφης απόστασης.
Ένας τέτοιος δύσκολος συνδυασμός είναι του γράμματος Τ με το γράμμα Α. Το ζήτημα είναι ότι το Τ στο χαμηλότερό του μέρος το έχει κενό χώρο (το οπτικό του βάρος είναι στην πάνω οριζόντια γραμμή), ενώ το Α έχει αντίθετα, έχει το μεγάλο του βάρος προς τα κάτω.

kerning

Aς δούμε λοιπόν πώς αντιμετώπισαν το ζήτημα οι σχεδιαστές των δύο κομμάτων…tsipras

Screen Shot 2015-09-04 at 09.55.14

Στο ΣΥΡΙΖΑ, προφανώς δεν γνωρίζουν ότι υπάρχει το Kerning

11884078_10153197044086275_3873049659541685658_o

Screen Shot 2015-09-04 at 09.47.50

Στη ΝΔ ξέρουν τι είναι το Kerning, αλλά δε γνωρίζουν το μέτρο

11906809_10153199130546275_7708211965213689547_o

Screen Shot 2015-09-04 at 09.57.26

Εδώ αντιμετώπισαν σωστά τη σχέση “Τ”-“Α” μετακινώντας το “Τ” τόσο αριστερά που κόλλησε στο “Σ”

 

8 Responses

  • Βραβείο Μπότση

    Το.
    Πιο.
    Γαμάτο.
    Άρθρο.
    EVER!

  • tsolerman

    Πολύ ωραία.
    Μερικές παρατηρήσεις μόνο.

    α. Στο παράδειγμα που δείχνετε (εικόνα 1, «Χωρίς kerning / Με kerning») δεν γίνεται αντιληπτή η σωστή διαστοιχείωση, καθώς αυτή ορίζεται από το ισορροπημένο λευκό μεταξύ όλων των γραμμάτων τις λέξης και όχι μεταξύ μόνο δύο γραμμάτων. Έτσι, δεν μπορούμε να ξέρουμε αν η απόσταση μεταξύ δύο γραμμάτων είναι η σωστή ή όχι αν δεν υπάρχει έστω ένα ―τουλάχιστον― τρίτο γράμμα στην παρέα. Δηλαδή, αν το «ΤΑ» ανήκει σε μια λέξη με αραιή διαστοιχείωση, το σωστό βρίσκεται στην 1η και όχι στη 2η εικόνα.

    β. Το «κολλημένο» «ΣΤ» δεν είναι λάθος, αφού υπάρχει και η αρνητική διαστοιχείωση. Αυτό που θεωρώ λάθος στη συγκεκριμένη εικόνα είναι ότι η σφιχτή διαστοιχείωση της λέξης που δεν ισορροπεί με το εσωτερικό λευκό των χαρακτήρων. Βρίσκω πιο ενοχλητικό το σημείο που το «Ρ» πλησιάζει στο «Ο» δίπλα από ένα μεγάλο λευκό όγκο στο εσωτερικό του «Ο».

    γ. (ως συνέχεια του β) Η Διαστοιχείωση είναι αναγκαίο να λαμβάνει υπόψη της και τη σχέση μαύρου-λευκού των ίδιων των χαρακτήρων. Για παράδειγμα μια λευκή (light) γραμματοσειρά χρειάζεται πιο αραιή διαστοιχείωση από μια μαύρη (bold) της ίδιας οικογένειας.

    δ. Μακάρι να ήταν αυτά τα προβλήματα της ελληνικής πραγματικότητας.

  • Γιώργος Στάθης

    Όχι ρε παιδιά, το Α στο “ΜΠΡΟΣΤ Α” του Σύριζα δεν έχει πρόβλημα, απλά είναι “πολύ μπροστά”, οπτικοποιώντας την έννοια της λέξης.

  • GAP 4ever

    Ναι ρε φίλε tsolerman
    To κολλημένο ΣΤ δεν είναι λάθος
    Ligature είναι
    #σωραίος

  • Yiannis design

    Εμένα τώρα, η προεκλογική καμπάνια της ΝΔ, γιατί μου μοιάζει με διαφήμιση της τράπεζας Πειραιώς, δεν ξέρω…

  • ΠΙΣ Ω

    Μάλλον κόλλησες στα χρώματα, Υιάννη.

  • Πάολο

    “δ. Μακάρι να ήταν αυτά τα προβλήματα της ελληνικής πραγματικότητας” και κατ’ επέκταση “εδώ κόσμος καίγεται…”

  • Μαρία Μαγουλά

    Εγώ βλέπω ένα πολύ μεγαλύτερο τυπογραφικό λάθος στο panel του ΣΥΡΙΖΑ. Έχει τυπωθεί ένα ολόκληρο γράμμα παραπάνω στον λογότυπο και εμείς κοιτάμε το διάκενο του Α στο slogan. ΣΥΡΙΖ. Η Αριστερά έφυγε λέμε.



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΆΡΘΡΑ 15-09-2017 [6]

Ενέργεια κατά της κατάργησης του τμήματος Γραφιστικής στο Τ.Ε.Ι. Αθηνών

ΆΡΘΡΑ 11-05-2017 [1]

Καλλιόπη Αποστολίδου: Το να μένεις στάσιμος σκοτώνει το πνεύμα και τη φαντασία

ΆΡΘΡΑ 05-05-2017 [1]

Μ. Μπότης: To ελληνικό design δεν είναι απλά καλό

ΆΡΘΡΑ 13-04-2017 [0]

Απολογισμός για το τρίτο Graphic Stories Cyprus

ΆΡΘΡΑ 23-01-2017 [0]

Εθνική Βιβλιοθήκη: 6 γρίφοι για δυνατούς λύτες

ΆΡΘΡΑ 08-08-2016 [0]

Τι απέγιναν τα «Ιχνη Εμπορίου»;

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 27-05-2016 [0]

Έλληνες: οι καλύτεροι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο

ΆΡΘΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 20-05-2016 [11]

H οπτική επικοινωνία του Δήμου Κέας από τον Γιάννη Καρλόπουλο

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 29-03-2016 [0]

Τι αποφάνθηκαν οι Νεοζηλανδοί για τη σημαία τους

ΆΡΘΡΑ 04-03-2016 [0]

FITC Amsterdam 2016



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).