Facebook – Design, σημειώσατε Χ

11-10-2011

Μπορεί το site που επισκέπτονται καθημερινά εκατομμύρια χρήστες να έχει καλό design; Ναι. Θα έπρεπε να έχει; Σίγουρα. Έχει; Χμ…

Το μεγαλύτερο site κοινωνικής δικτύωσης ξεκίνησε με εμφανή έλλειψη σχεδιασμού. Υπήρξε μια πρώτη μελέτη σε επίπεδο χρηστικότητας (usability) και κάποιες βασικές λύσεις σε επίπεδο σχεδιασμού περιβάλλοντος χρήστη (UI = user interface) αλλά αυτό δεν είναι αρκετό.

Οι λόγοι για τους οποίους το Facebook έφτασε εκεί που είναι σήμερα είναι πολλοί και διάφοροι, αλλά δεν θα τους αναλύσουμε σ’αυτό το άρθρο. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι το design του και πιο συγκεκριμένα η εξέλιξή του στους τελευταίους μήνες.

Πριν λίγο καιρό, είδαμε μια μεγάλη αναβάθμιση σε εργαλεία και χαρακτηριστικά, αλλά όχι κάτι ιδιαίτερο από πλευράς σχεδιασμού. Έφτασε όμως, πριν λίγες εβδομάδες, η μέρα του f8, του ετήσιου “συνεδρίου” του Facebook όπου παρουσιάζει κάθετι νέο. Εκεί ο Mark Zuckerberg παρουσίασε πολλές αλλαγές σε επίπεδο λειτουργιών αλλά και σχεδιασμού.

Το βασικότερο στοιχείο είναι αυτό του Timeline Profile. Πρόκειται για ένα νέο σχεδιασμό στο προφίλ του χρήστη που παρουσιάζει ό,τι δραστηριότητα έχει δηλώσει ή έχει κάνει στο Facebook, από τη μέρα που γεννήθηκε. Ο νέος σχεδιασμός είναι εξαιρετικά λεπτομερής σε σχεδιασμό και αρκετά πλήρης από interactions, ενώ δίνει ακόμα μεγαλύτερη έμφαση στις επιλογές του χρήστη. Ακόμα και η νέα μεγάλη φωτογραφία στο πάνω μέρος δείχνει αυτές τις νέες βαρύτητες.

Στο νέο προφίλ θα έχουν πρόσβαση και τα νέα Lifestyle apps τα οποία μπορούν να εμφανίσουν, εφόσον ο χρήστης το επιλέξει, πληροφορίες ή περιεχόμενο με πιο ενδιαφέρον τρόπο.

Παρατηρώντας το νέο προφίλ, βλέπουμε αμέσως μια σημαντική διαφορά στο σχεδιασμό σε σχέση με το υπόλοιπο Facebook. Η αρχική σελίδα του, παρά τις μικρές προσθήκες διατηρεί τον τρίστηλο σχεδιασμό και την ενοχλητικά μονότονη τυπογραφία ενώ στο προφίλ βλέπουμε πολλές βελτιώσεις, πχ. στα κουμπιά και στα tooltips αλλά και στις εσωτερικές σελίδες όπως οι Πληροφορίες, οι Φωτογραφίες ή τα Likes.

Είναι ένας σχεδιασμός σίγουρα πιο φρέσκος και πιο καθαρός και μονοσήμαντος, χωρίς μεγάλη ενόχληση από διαφημίσεις και άλλου είδους “θόρυβο”, με καλύτερη ισορροπία στα χρώματα και πιο λεπτομερή και σωστά εικονίδια, ενώ τα πολλαπλά επίπεδα interactions τον κάνουν πιο “ζωντανό”. Δεν υπάρχει επίσημη πληροφόρηση για το αν το Facebook θα υιοθετήσει το νέο σχεδιασμό σε όλο το site, αλλά έχει ενδιαφέρον το ότι έχει αρχίσει να δίνει μεγαλύτερη βαρύτητα στο design.

Το τελευταίο αποδεικνύει και ο όλος σχεδιασμός του νέου iPad application του Facebook (διαθέσιμο από σήμερα) το οποίο συνοδεύτηκε και από αναβάθμιση του iPhone app.

Οι ίδιες αλλαγές έγιναν και στα m.facebook.com και touch.facebook.com, στα οποία προφανώς έχουν πρόσβαση και οι συσκευές με Android.

Το design της εφαρμογής έχει πολλά κοινά στοιχεία ανάμεσα στις δύο πλατφόρμες όπως και με το site, αλλά οι σχεδιαστές της προχώρησαν ένα επίπεδο πιο πέρα, υιοθετώντας στοιχεία από τα guidelines της Apple παρουσιάζοντας έτσι ένα πολύ ενδιαφέρον αποτέλεσμα. Κατάφεραν να φέρουν πολλά στοιχεία από το νέο σχεδιασμό του Facebook και να διατηρήσουν το “art direction” του (όποιο κι αν είναι αυτό) αλλά να προσθέσουν και νέα στοιχεία και λύσεις κυρίως στην πλοήγηση και την όλη εμπειρία του χρήστη (UX = user experience), στα interactions και στην τυπογραφία, κάνοντας την εφαρμογή να μοιάζει καλύτερη και από το ίδιο το site.

Γιατί όμως “σημειώνουμε Χ”;

Πράγματι, το Facebook κάνει βήματα προς το design. Αντίστοιχα βήματα που δοκίμασε να κάνει και το MySpace με τον ολικό ανασχεδιασμό του (αν και άργησε πολύ και έτσι δεν κατάφερε τίποτα). Αντίστοιχα βήματα που κάνει το Google με επίσης ολικό ανασχεδιασμό όλων των υπηρεσιών του κάτω από μία κοινή αισθητική.

Το παράδειγμα της Google είναι αυτό που θα χαρακτηρίζαμε ως “νίκη” του σωστού design. Τα βήματα του Facebook όμως μοιάζουν συγκρατημένα. Είναι γιατί απευθύνεται σε μεγάλο αριθμό χρηστών; Σίγουρα παίζει το ρόλο του. Είναι γιατί τεχνικά δεν μπορεί να προχωρήσει σε μεγάλη αλλαγή; Πολύ λογικό. Είναι γιατί οι αλλαγές στο τεχνικό κομμάτι είναι τόσο συχνές που δεν επιτρέπουν να διατεθεί χρόνος στη μελέτη του σχεδιασμού; Πολύ πιθανό.

Άρα σε σχέση με την ως τώρα “ήττα” του design από το Facebook είμαστε σε κατάσταση “ισοπαλίας”.

Συμπεράσματα;

To design είναι απαραίτητο κομμάτι των νέων Μέσων. Ακόμα κι αν έχει κανείς το πιο ενδιαφέρον περιεχόμενο, ή τους πιο πολλούς χρήστες δεν μπορεί να το αφήσει στην τύχη ή σε πειραματισμούς. Επίσης, η κίνηση του Facebook να σχεδιάσει iPad app παρόλο που ο ίδιος ο Zuckerberg το είχε “αποκλείσει” ένα χρόνο πριν, δείχνει το πόσο σημαντικό είναι πλέον το mobile web design αλλά και οι ταμπλέτες.

Τέλος, η όμορφη παρουσίαση των καθημερινών στιγμών και επιλογών της ζωής μας, δηλαδή του “ψηφιακού προσώπου” μας είναι μια τάση που όλο και αυξάνεται. Το (ψηφιακό ή μη) design γίνεται ανάγκη και υπόθεση όχι μόνο των επιχειρήσεων αλλά και του καθενός.

Nassos K.

10 Responses

  • […] Τέλος, η όμορφη παρουσίαση των καθημερινών στιγμών και επιλογών της ζωής μας, δηλαδή του “ψηφιακού προσώπου” μας είναι μια τάση που όλο και αυξάνεται. Το (ψηφιακό ή μη) design γίνεται ανάγκη και υπόθεση όχι μόνο των επιχειρήσεων αλλά και του καθενός. Το άρθρο γράφτηκε για το περιοδικό +Design. Η συζήτηση εκεί. […]

  • Yiannis M.

    Λειτουργικά ίσως το Google να έχει ένα προβάδισμα. Αισθητικά όμως; Σίγουρα όχι.

  • Nassos K.

    @Yiannis M. Προσωπικά πιστεύω το αντίθετο.

    Το Google έχει κάνει εξαιρετική δουλειά στο design. Από τη συνολική προσέγγιση του UI μέχρι και στις λεπτομέρειες της κάθε υπηρεσίες (πχ. δες το νέο blogger). Συγκεκριμένα για το Google+ (εφόσον μιλάμε για social networks) σε λειτουργικό επίπεδο είναι αρκετά πίσω.

    Το Facebook έχει αρχίσει να βλέπει το design με άλλο μάτι αλλά δεν έχει τον consistent και μελετημένο σχεδιασμό του Google (γενικά). Αντίθετα σε λειτουργικό επίπεδο έχει προχωρήσει πολύ!

  • harrisrodis

    Τα καλά νέα, όπως επισημαίνεις, είναι πως το Facebook και προσωπικά ο Zuckerberg φαίνεται να έχουν πειστεί για την αξία του design και επενδύουν πλέον πολύ σε αυτό.

    Τα καλύτερα νέα είναι πως αυτό είναι μόνο η αρχή. Οι αλλαγές στο προφίλ των χρηστών, καρπός της συνεργασίας με δύο κορυφαίους designers (Nicholas Felton και Sam Lessin) και η καθολική πια εφαρμογή για mobile συσκευές φαίνεται πως ετοιμάζονταν εδώ και ένα χρόνο τουλάχιστον. Αυτό σημαίνει πως ακόμα δεν έχουμε δει τους καρπούς της δουλειάς της νέας “dream team” γραφιστών που έχει δημιουργήσει το facebook (με την απόκτηση πολύ γνωστών design studios και όχι μόνο, όπως οι Push Pop Press και Sofa), κάτι για το οποίο ανυπομονώ!

    Στον αντίποδα όμως, έχει απίστευτο ενδιαφέρον να παρακολουθήσουμε και την αποδοχή από τους χρήστες αυτών των αλλαγών. Φαντάζομαι είναι κοινός τόπος και σε σένα, αλλαγές που σε εμάς τους σχεδιαστές φαντάζουν “θεϊκές”, να εξοργίζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό κοινούς χρήστες που απλά είχαν βολευτεί με το “παλιό καλό” facebook και τώρα τους φαίνεται ξένο.
    Νομίζω το facebook είναι το μεγαλύτερο κοινωνικό πείραμα που έχει συμβεί στον πλανήτη, και πέρα από τις ηθικές προεκτάσεις του θέματος, νομίζω αποτελεί μοναδικό case study για UX και UI designers, όσο αφορά τον τρόπο που ο μέσος χρήστης αλληλεπιδρά με μια online πλατφόρμα. Πολλές φορές, λίγο αυτάρεσκα, εμείς οι γραφίστες υπερτονίζουμε την αξία του design, χωρίς να δίνουμε βάση σε άλλους παράγοντες εξίσου, αν όχι περισσότερο, καθοριστικούς σε ένα προϊόν ή υπηρεσία.

    Π.χ. προσωπικά με απασχολεί πολύ το θέμα που έχει θείξει ο Khoi Vinh: How Much Design Is Too Much Design? (http://www.subtraction.com/2011/06/13/how-much-design-is-too-much-design)

    Συγνώμη που πλάτιασα και συγχαρητήρια για το ενδιαφέρον κι αναλυτικό άρθρο!

  • Mini

    Θα μπορούσαμε να κάνουμε μια πρόβλεψη για το τι θα γίνει στο σύντομο μέλλον; Θα συνεχίσει το facebook σ’ αυτό το δρόμο προς το design, ή θα επικρατήσει η προηγούμενη τακτική;

  • Nassos K.

    @Mini, από τη στιγμή που ξεκίνησε σίγουρα δεν θα επιστρέψει. Ίσα ίσα πιστεύω ότι θα δούμε ακόμη πιο όμορφα πράγματα στο μέλλον (όχι μόνο από το Facebook).

    Once you go design you never go back :p

  • Nassos K.

    @harrisrodis, πράγματι δεν έχουμε δει ολοκληρωμένη τη δουλειά του “νέου σχεδιασμού” η οποία από τα πρώτα δείγματα φαίνεται πως θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον.

    Ακριβώς αυτό το στοιχείο όμως είναι εξηγεί, σε μεγάλο βαθμό, τη δεύτερη παρατήρησή σου. Η αποδοχή ενός design από τους χρήστες μπορεί να γίνει με δύο τρόπους. Είτε καθολικά, μια μέρα γυρνάς το διακόπτη και “ορίστε το νέο design”, είτε πολύ μεθοδικά και διακριτικά, αλλάζοντας σιγά σιγά λεπτομέρειες που θα “χωνεύει” ο χρήστης πριν εκτεθεί στην επόμενη.

    Το Facebook κινήθηκε κάπου ανάμεσα και εκεί κάπου προβλημάτισε τους χρήστες του.

    Συμφωνώ πως μιλάμε για ένα τεράστιο κοινωνικό φαινόμενο και πως το design του (και η εξέλιξή του) είναι άξιο μελέτης και παρακολούθησης.

    Πάνω σ’αυτό θέλω να υπογραμμίσω την φράση σου «βολευτεί με το ‘παλιό καλό’ facebook και τώρα τους φαίνεται ξένο». Αυτό είναι το #fact. Αλλά δεν συμφωνώ πως θα πρέπει αυτό να μας “κρατάει” από το να εξελίσσουμε το σχεδιασμό, πάντα σε συνάρτηση όμως, με τους «άλλους καθοριστικούς παράγοντες» που πολύ σωστά σημειώνεις.

    Τέλος, σχετικά το άρθρο του Khoi Vinh, θα πρέπει να ανοίξουμε ένα ξεχωριστό θέμα συζήτησης πάνω στο too much design. Αν υπάρχει κάπου μια τέτοια διακριτή γραμμή, το facebook μοιάζει να την “πέρασε” προσφέροντας κάτι καινούργιο και “πειραματικό” σε μέσους χρήστες. Κάτι που για παράδειγμα το Google πρόσεξε ιδιαίτερα και προχώρησε σε ένα πιο καθαρό και “διάφανο” σχεδιασμό.

    υγ. μακάρι να ξαναγυρίσουμε σε σχόλια όπως το δικό σου. Μας έχει καταστρέψει το Like και το Retweet. Αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση.

  • harrisrodis

    Ο χρόνος πάντα επιβραβεύει τους τολμηρούς στο design, και χαίρομαι πολύ που το Facebook δείχνει να το κατάλαβε! Mαζί με το Google και φυσικά την Apple ελπίζω να αποτελέσουν ένα νέο παράδειγμα στο web και όχι μόνο.

    Και μακάρι άρθρα σαν αυτό του Khoi Vinh να αποτελέσουν παράδειγμα και για τις συζητήσεις μεταξύ των web designers. Πιστεύω (κι εδώ κλέβω τη φράση από το editorial του περιοδικού The Manual) είναι καιρός και στο web να περάσουμε από το how στο why. Θα έχει ενδιαφέρον!

  • Nassos K.

    «να περάσουμε από το how στο why» +1

  • A

    Το “γιατί” ειναι θεμελιώδες ερώτημα κατα τη διαδικάσία της όποιας σχεδιαστικής διαδικασίας που τις περισσότερες φορες δεν τίθεται στο μεγαλύτερο ποσοστό των γραφιστικών έργων (και όχι μόνο αλλά μια ςκαι είμαστ εστε γραφιστικό ιστοότοπο ας μεπικεντρωθώ εδω) σε Ελλάδα αλλά και εξωτερικό που παρακολουθώ.
    Λόγω των ελάχιστων περιορισμών (σε σχέση με άλλους σχεδιαστικούς τομείς), της αμεσότητας/ταχύτητας του παραγόμενου αποτελέσματος ( γενικά αλλά και πάλι σε σχέση με άλλους σχεδιαστικούς τομείς) οδηγούν πολύ ευκολά σε “ασκήσεις” τεχνικής και γενικής εικόνας.

    Αυτή η αφελής γραμμή έχει σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία ίσως όμορφων και εντυπωσιακών εικόνων που όμως στερούνται αιτιολόγησης και συσχέτισης με το τόπο / χρόνο / λόγο που συνδέουν σχεδιαστή -> γραφιστικό έργο <- πελάτη.

    Μακάρι να δούμε στο μέλλον έργα που πραγματικά να εμπεριέχουν το "γιατί" αλλά και να απαντούν "επειδή…"



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΆΡΘΡΑ 11-05-2017 [0]

Καλλιόπη Αποστολίδου: Το να μένεις στάσιμος σκοτώνει το πνεύμα και τη φαντασία

ΆΡΘΡΑ 05-05-2017 [0]

Μ. Μπότης: To ελληνικό design δεν είναι απλά καλό

ΆΡΘΡΑ 13-04-2017 [0]

Απολογισμός για το τρίτο Graphic Stories Cyprus

ΆΡΘΡΑ 23-01-2017 [0]

Εθνική Βιβλιοθήκη: 6 γρίφοι για δυνατούς λύτες

ΆΡΘΡΑ 08-08-2016 [0]

Τι απέγιναν τα «Ιχνη Εμπορίου»;

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 27-05-2016 [0]

Έλληνες: οι καλύτεροι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο

ΆΡΘΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 20-05-2016 [11]

H οπτική επικοινωνία του Δήμου Κέας από τον Γιάννη Καρλόπουλο

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 29-03-2016 [0]

Τι αποφάνθηκαν οι Νεοζηλανδοί για τη σημαία τους

ΆΡΘΡΑ 04-03-2016 [0]

FITC Amsterdam 2016

ΆΡΘΡΑ 11-02-2016 [1]

Πώς το Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας αναζητά νέα οπτική ταυτότητα



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).