Το κτίριο Φιξ επιστρέφει στη ζωή

16-11-2011

Στα μέσα της δεκαετίας του 1950, εποχή βιομηχανικής ανασυγκρότησης της Ελλάδας, η οικογένεια Φιξ ανέθεσε στον αρχιτέκτονα Τάκη Ζενέτο (1926-1977), πρωτοπόρο εκπρόσωπο του μεταπολεμικού μοντερνισμού στην Ελλάδα την ανακατασκευή του κτιρίου της γνωστής ζυθοποιΐας. Στο σχεδιασμό του ο Ζενέτος τόνιζε την οριζόντια διάσταση του κτιρίου Φιξ κατά μήκος της Λεωφόρου Συγγρού και της Λεωφόρου Καλλιρρόης με οριζόντια γραμμικά υαλοστάσια. Επιπλέον, δεν επιδίωκε απλώς την στέγαση μιας βιομηχανικής μονάδας αλλά στο πλαίσιο της γενικότερης φιλοσοφίας του ενδιαφερόταν για τη μελλοντική λειτουργία του κτιρίου κάτω από διαφορετικές συνθήκες σε επόμενες εποχές. Το αποτέλεσμα αναγνωρίστηκε από ξένους και έλληνες κριτικούς ως ένα από τα σημαντικότερα αρχιτεκτονήματα του Διεθνούς Στύλ (International Style) στην Aθήνα της δεκαετίας του 1950.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1970, το εργοστάσιο ζυθοποιίας μεταφέρθηκε έξω από την Αθήνα και το συνολικό κτίριο, αν και σε άριστη τότε κατάσταση, εκκενώθηκε. Με την πάροδο του χρόνου άρχισαν να γίνονται εμφανή τα σημάδια της εγκατάλειψης και της αισθητικής αλλοίωσης, με ανάρτηση διαφημιστικών πινακίδων στις όψεις και εμφανείς ζημιές στο εσωτερικό και στο εξωτερικό κέλυφος του κτιρίου. Το θέμα της αξιοποίησης του σημαντικού αυτού δείγματος βιομηχανικής αρχιτεκτονικής προκάλεσε στα επόμενα χρόνια πολλές συζητήσεις και διατυπώθηκαν διάφορες εναλλακτικές προτάσεις, με σοβαρότερη αυτήν της διατήρησης και λειτουργίας του ως Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.
Από τον Δεκέμβριο του 1994, το κτίριο της πρώην ζυθοποιίας Φιξ έχει περιέλθει με αναγκαστική απαλλοτρίωση για λόγους δημόσιας ωφέλειας και ειδικότερα για την εκτέλεση έργων του μετρό της Αθήνας στην ιδιοκτησία της Αττικό Μετρό Α.Ε.. Μετά την κατεδάφιση τμήματος του κτιρίου για τις ανάγκες των έργων του Μετρό, η ιδιοκτήτρια εταιρεία προχώρησε και ολοκλήρωσε τον παρακείμενο Σταθμό του Μετρό, ο οποίος τέθηκε σε λειτουργία στις αρχές του 2000.
Τον Φεβρουάριο του 2000 το Υπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με την Αττικό Μετρό Α.Ε. και το Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη οργάνωσε, μετά από σχετική διαμόρφωση του ισογείου του κτιρίου, τη μεγάλη έκθεση ‘Γιάννης Τσαρούχης, Μεταξύ Ανατολής και Δύσης’. Τον Ιούνιο του 2000, ο χώρος αυτός παραχωρήθηκε ως προσωρινή στέγη στο νεοσύστατο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ). Δύο χρόνια αργότερα, στις 29 Οκτωβρίου 2002 υπογράφηκε σύμβαση μίσθωσης του κτιρίου μεταξύ της Αττικό Μετρό Α.Ε. και του ΕΜΣΤ διάρκειας 50 ετών με την προοπτική το πρώην εργοστάσιο Φιξ να αναπλαστεί και να αποτελέσει τη μόνιμη στέγη του Μουσείου.
Τον Σεπτέμβριο του 2003 το ΕΜΣΤ εγκατέλειψε τον προσωρινά διαμορφωμένο εκθεσιακό χώρο στο κτίριο Φιξ και μετέφερε τις υπηρεσίες του σε παρακείμενο κτίριο της οδού Φραντζή 14, προκειμένου να ξεκινήσουν οι εργασίες διαμόρφωσης και μετασκευής του πρώην εργοστασίου σε Μουσείο.
H συνέχεια είναι περιπετειώδης. Σε διαγωνισμό που γίνεται ο αρχικός ανάδοχος αδυνατεί να φέρει εις πέρας τα συμφωνηθέντα και εκπίπτει. Ο δεύτερος μειοδότης παραιτείται. Κι έτσι φτάνουμε στον τρίτο της σειράς…
Χθες, Τρίτη 15 Νοεμβρίου 2011 υπεγράφη επιτέλους σύμβαση μεταξύ του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και της κατασκευαστικής εταιρίας Άκτωρ Α.Τ.Ε. για την κατασκευή του κτιρίου του ΕΜΣΤ στο πρώην εργοστάσιο Φιξ.
Η εταιρία Άκτωρ Α.Τ.Ε., η οποία έφερε σε πέρας την κατασκευή του κτιρίου του Νέου Μουσείου Ακροπόλεως, θα ολοκληρώσει το κτίριο του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης σε 23 μήνες, δηλαδή τον Οκτώβριο του 2013.
Μετά από πολλές περιπέτειες και αγώνες την τελευταία πενταετία για την ολοκλήρωση της κατασκευής του κτιρίου που ως έργο γέφυρα έχει ενταχθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού στο ΕΣΠΑ, έχοντας έτσι εξασφαλισμένη τη χρηματοδότησή του, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης μπαίνει από σήμερα σε μια φάση διετούς προετοιμασίας για τη μόνιμη εγκατάστασή του σ’ ένα κτίριο που φιλοδοξεί να αποτελέσει ξανά κόσμημα για την πρωτεύουσα, συνεχίζοντας ταυτόχρονα την πλούσια μουσειακή και εκθεσιακή δραστηριότητα που το καθιέρωσε από την έναρξη λειτουργίας του τον Οκτώβριο του 2000.

One Response

  • Kaparokostas

    Ας είμαστε αιδιόδοξοι…Επίτέλους έπρεπε να γινει αυτό!!! 3η και φαρμακερή λένε άντε να δούμε..



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΆΡΘΡΑ 23-01-2017 [0]

Εθνική Βιβλιοθήκη: 6 γρίφοι για δυνατούς λύτες

ΆΡΘΡΑ 08-08-2016 [0]

Τι απέγιναν τα «Ιχνη Εμπορίου»;

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 27-05-2016 [0]

Έλληνες: οι καλύτεροι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο

ΆΡΘΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 20-05-2016 [11]

H οπτική επικοινωνία του Δήμου Κέας από τον Γιάννη Καρλόπουλο

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 29-03-2016 [0]

Τι αποφάνθηκαν οι Νεοζηλανδοί για τη σημαία τους

ΆΡΘΡΑ 04-03-2016 [0]

FITC Amsterdam 2016

ΆΡΘΡΑ 11-02-2016 [1]

Πώς το Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας αναζητά νέα οπτική ταυτότητα

ΆΡΘΡΑ 03-02-2016 [0]

Τι κρύβεται πίσω από τη νέα εικόνα της Budweiser;

ΆΡΘΡΑ 07-01-2016 [0]

Τα σημαντικότερα θέματα του 2015 (Γ’ μέρος)

ΆΡΘΡΑ 03-01-2016 [0]

Τα σημαντικότερα θέματα του 2015 (Β’ μέρος)



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).