Πόσα like (ανώνυμος) γραφίστας είσαι…;

04-11-2011
Πριν από λίγο καιρό – και συγκεκριμένα στις 7 Οκτωβρίου – έπεσε στην αντίληψή μου στο Facebook ένας ακόμα διαγωνισμός παρωδία Πρόκειται για την επιλογή λογότυπου που θα συνοδεύσει την πρόταση – αίτηση της πόλης της Θεσσαλονίκης για «European Green Capital 2014» όπως αναφέρεται και στο post του αντιδήμαρχου Θεσσαλονίκης κ. Κων. Ζέρβα. Σαν επαγγελματίας γραφίστας, εκπαιδευτικός στην γραφιστική και την οπτική επικοινωνία, κρίνω ότι η ποιότητα του σχεδιασμού και της δημιουργικότητας των συγκεκριμένων προτάσεων είναι πάρα πολύ χαμηλή. Θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν μόνο σαν πρόχειρα προσχέδια. Σε καμιά περίπτωση όμως, τελικά λογότυπα προς επιλογή. Αναρωτήθηκα ποιοι μπορεί να είναι οι συνάδελφοι που σχεδίασαν τα 3 λογότυπα,  αν υπήρχαν άλλα προσχέδια και με ποιες διαδικασίες, κριτήρια κατέληξαν στα συγκεκριμένα 3 . Η απάντηση του κ. Κων. Ζέρβα στις αντίστοιχες ερωτήσεις μου ήταν: «τα λογότυπα που τέθηκαν σε ψηφοφορία αποτελούν ευγενική δωρέα και πρωτοβουλία 3 γραφιστών που επιθυμούν να μείνουν ανώνυμοι. Σκοπός τους είναι η ενίσχυση της προσπάθειάς μας και της πρότασης της πόλης για την υποψηφιότητα στο θεσμό της Πράσινης Ευρωπαϊκής Ευρωπαϊκής Πρωτέυουσας. Δεχτήκαμε τη δωρεά με μεγάλη χαρά και για να μην αδικήσουμε κανέναν τη θέσαμε σε ψηφοφορία για να επιλέξει το κοινό.» «Οι όροι είναι απλοί: ελεύθερη συμμετοχή και αμοιβή η χαρά της συμμετοχής και η πιθανή δόξα της επιλογής.» Δεν αντιλέγω ότι το να έχεις σαν αμοιβή την ηθική ικανοποίηση ότι πρόσφερες στην πόλη σου, αλλά και τη «δόξα της επιλογής» όπως προανέφερε ο κ. Κων. Ζέρβας δεν είναι λίγο. Πως θα δοξαστείς όμως όταν είσαι ανώνυμος; Λογικό είναι τα ερωτήματα που δημιουργούνται να είναι πολύ περισσότερα. - Με ποιον τρόπο ενημερώθηκαν οι 3 συνάδελφοι για την συγκεκριμένη πρόταση, έτσι ώστε να μπορέσουν να γίνουν ανώνυμοι ευεργέτες της Θεσσαλονίκης; - Έγινε κάποια ανακοίνωση στα ΜΜΕ ή στο Facebook κτλ.; - Δόθηκε κάποιο brief στους σχεδιαστές των παραπάνω λογοτύπων; - Με ποιά κριτήρια έγινε η επιλογή τους: Αλλά δεν πήρα καμία απάντηση. Φυσικά και μου φάνηκε ανεπίτρεπτη η μέθοδος επιλογής – ψηφοφορίας – του τελικού λογοτύπου. Το σύνηθες και πρέπων από όσα γνωρίζω είναι η επιλογή να γίνεται από επιτροπή που απαρτίζεται από επαγγελματίες και σχετικούς του χώρου. Ο κ. Κων. Ζέρβας θεώρησε ότι το δικαιότερο θα ήταν να αποφασίσει το κοινό με ψηφοφορία. Μόνο που το κοινό στην προκειμένη περίπτωση είναι οι 3000+ φίλοι του στο Facebook profil του! Και στην ουσία 68 άτομα (τόσο είναι το άθροισμα των like στα 3 λογότυπα). Πως είναι δυνατόν μόνον αυτοί να ψηφίσουν και να αποφασίσουν για το λογότυπο, που θα είναι πρώτα από όλα, η ταυτότητα της Θεσσαλονίκης σε μια Ευρωπαϊκή διοργάνωση και θα αντιπροσωπεύει πάνω από 1.000.000 κατοίκους. Βέβαια η άποψη του κ. Κων. Ζέρβα είναι διαφορετική «Τέλος, θα ήθελα να τονίσω ότι το λογότυπο, όποιο και αν είναι αυτό, όσο καλαίσθητο ή όχι (κατά τη γνώμη του καθενός πάντα!), επουδενί δεν θα αποτελεί την «εικόνα της πόλης», όπως αναφέρετε.». Αν κατάλαβα καλά, θα σχεδιαστεί ένα λογότυπο για να αντιπροσωπεύει την Θεσσαλονίκη στην διοργάνωση, αλλά στην ουσία δεν θα την αντιπροσωπεύει. Αξίζει να σημειωθεί ότι το λογότυπο με τα περισσότερα like είναι το 2ο, ο Λευκός Πύργος με το τριφύλλι στην μέση όπου στερείται τυπογραφίας και παραπέμπει περισσότερο σε οικολογική βόμβα. Ενδιαφέρον βέβαια έχουν και οι παρατηρήσεις των ψηφοφόρων που παροτρύνουν τους σχεδιαστές να προβούν σε διορθώσεις: «το μεσαιο αλλα κ κατι με οπτικη της πολης απο θαλασσα μερια;....», «το μεσαιο+λιγη θαλασσα»,  «το μεσαίο αλλά κάτι του λείπει για να είναι τέλειο....!!!», «Το ότι είναι παραθαλάσσια πόλη πώς υποδηλώνεται;». Ευτυχώς υπήρχαν και κάποιες άλλες απόψεις, «ο ορισμός της προχειρότητας! κακής ποιότητας και ψηφοφορία στο fb;», «Είναι απαράδεκτα και τα 3, πλήρης έλλειψη δημιουργικότητας....», «Μη εξαγώγιμα και τα 3» και πολλά ακόμα. Έχει μεγάλο ενδιαφέρον να ακουλούθησετε το link και να διαβάσετε τα σχόλια με την ησυχία σας. Σαν γραφίστας με πείρα 20 χρόνων στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αισθάνομαι μεγάλη τιμή που ζω κι εργάζομαι σε μια πολή που έχει χαρακτηριστεί «πρωτεύουσα του ελληνικού design». Αυτό δεν είναι τυχαίο, μιας και πληθώρα αξιόλογων δημιουργικών γραφείων αλλά και μεμονωμένων γραφιστών διακρίνονται τόσο στον ελληνικό όσο και στον διεθνή χώρο. Από την άλλη μεριά όμως, νιώθω μεγάλη απογοήτευση και πίκρα όταν με κινήσεις σαν την παραπάνω το επάγγελμα του γραφίστα απαξιώνεται από φορείς όπως η τοπική αυτοδιοίκηση, αντί να δίνονται κίνητρα για να προβληθεί παραπάνω. Πόσο μάλλον όταν ο Δήμος πρέπει να προβάλει και να ενισχύει ακόμα περισσότερο τις δεξιότητες των πολιτών του, ειδικά όταν αυτές έχουν να κάνουν με τον πολιτισμό! Το κακό βέβαια είναι ότι και οι ίδιοι οι συνάδελφοι γραφίστες, τις περισσότερες φορές αρνούνται να πάρουν θέση αναλογιζόμενοι μόνο το πρόσκαιρο προσωπικό τους συμφέρον. Η ταπεινή μου γνώμη είναι ότι σε παρόμοιες μελλοντικές περιπτώσεις, εφόσον οι υπεύθυνοι της τοπικής αυτοδιοίκησης δεν προβούν σε απευθείας ανάθεση – μιας και έχουν το δικαίωμα από όσο γνωρίζω - καλό θα ήταν να κάνουν ανοιχτή πρόσκληση σε όλη την γραφιστική κοινότητα της Θεσσαλονίκης ζητώντας από τα μέλη της να προσφέρουν αφιλοκερδώς τις υπηρεσίες τους προς όφελος της πόλης. Με αυτόν τον τρόπο θα δώσουν έναυσμα και στους νέους επαγγελματίες του χώρου, να δείξουν τις δυνατότητές αλλά και την διάθεση τους για εθελοντική προσφορά με την επώνυμη συμμετοχή τους. Να είναι σίγουροι ότι η ανταπόκριση θα είναι μεγάλη και πολύ πιο ποιοτική από το αποτέλεσμα που βλέπουμε στα παραπάνω λογότυπα. Η επιλογή των τελικών σχεδίων να γίνει από καταρτισμένη επιτροπή και όχι από φίλους που έχουν τη διάθεση να εκφράζουν την άποψη τους ακόμα και σε θέματα που δεν γνωρίζουν. Και τέλος εύχομαι κάποια στιγμή οι συνάδελφοί μου να καταλάβουν ότι προσπαθώντας να αποφύγουν να πατήσουν την μαργαρίτα που βρίσκεται μπροστά στο πόδι τους, δεν βλέπουν τους αφηνιασμένους ελέφαντες που έρχονται καταπάνω τους. Τα link1 και link2 περιέχουν στοιχεία για όλα όσα γράφω παραπάνω.

Παναγιώτης Μεταλληνός Γραφίστας, Καθηγητής Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας στον ΑΚΤΟ

 

8 Responses

  • Elina

    Εγώ διαλέγω το τρίτο. Γιατί απαντά στο ερώτημα της κοπελιάς που λέει “Το ότι είναι παραθαλάσσια πόλη πώς υποδηλώνεται;”. Πρέπει το σωστό σήμα να το δείχνει αυτό…

  • τζο

    Ελίνα, πλάκα μας κάνεις? αυτό είναι το θέμα?? Αυτό δηλαδή είναι σωστό σήμα? Και anyway, άλλο είναι το point.

  • Elina

    Ναι… σε περίπτωση που δεν το κατάλαβες, ειρωνευόμουν…

  • PaKa

    Η Ένωση Γραφιστών τοποθετήθηκε στο συγκεκριμένο θέμα;

  • Παναγιώτης Μεταλληνός

    Από όσο γνωρίζω όχι, δεν έχει τοποθετηθεί.

  • bobo

    μα, γιατί;.. έχει τοποθετηθεί σχετικά με τη συζήτηση, η οποία είχε γίνει στην ένωση γραφιστών για το λογότυπο του νέου μουσείου της ακρόπολης, όπως είχε «δεσμευτεί» να κάνει;..

    κατά τ’ άλλα, συμφωνώ απολύτως με τις απόψεις της elina…

  • Δημήτρης Κανελλόπουλος

    Αγαπημενε Bobo, το κείμενο είναι έτοιμο, δεν είχαμε κυβέρνηση για να το παρεί στα σοβάρα αν δεν το κατάλαβες. Φυσικά έχεις δίκιο για το θέμα της καθυστέρησης.

  • Δημήτρης Κανελλόπουλος

    Επίσης κάτι ακόμα, έχουμε δεί μέσα σε 2 χρόνια και με αφορμή τον διαγωνισμό της Olympic όπου 650 σχεδιαστές έλαβαν μέρος να κυκλοφορούν δεκάδες διαγωνισμοί. Τελευταία λάβαμε απάντηση από δήμο αναφορικά με τους όρους διαγωνισμών της icograda, που ήταν “το δείξαμε στον δικηγόρο μας, και δεν είμαστε υποχρεώμενοι να κάνουμε τίποτα”. Μιλάω για τον διαγωνισμό με το πρώτα βραβείο να είναι 4 μέρες στην Ζάκυνθο.

    Εαν νομιμοποιούμε τον καθε τυχάρπαστο δήμαρχο/τοπικό άρχοντα με την συμμετοχή μας, καμία ΕΓΕ ποτέ δεν θα αλλάξει τα πράγματα.



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΆΡΘΡΑ 08-08-2016 [0]

Τι απέγιναν τα «Ιχνη Εμπορίου»;

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 27-05-2016 [0]

Έλληνες: οι καλύτεροι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο

ΆΡΘΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 20-05-2016 [11]

H οπτική επικοινωνία του Δήμου Κέας από τον Γιάννη Καρλόπουλο

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 29-03-2016 [0]

Τι αποφάνθηκαν οι Νεοζηλανδοί για τη σημαία τους

ΆΡΘΡΑ 04-03-2016 [0]

FITC Amsterdam 2016

ΆΡΘΡΑ 11-02-2016 [1]

Πώς το Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας αναζητά νέα οπτική ταυτότητα

ΆΡΘΡΑ 03-02-2016 [0]

Τι κρύβεται πίσω από τη νέα εικόνα της Budweiser;

ΆΡΘΡΑ 07-01-2016 [0]

Τα σημαντικότερα θέματα του 2015 (Γ’ μέρος)

ΆΡΘΡΑ 03-01-2016 [0]

Τα σημαντικότερα θέματα του 2015 (Β’ μέρος)

ΆΡΘΡΑ 02-01-2016 [0]

Τα σημαντικότερα θέματα του 2015 (Α’ μέρος)



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).