Μνημείο πολιτισμού οι κινηματογραφικές αφίσες της συλλογής HELLAFFI

22-07-2016

Οι ζωγραφισμένες στο χέρι κινηματογραφικές γιγαντοαφίσες της συλλογής Hellaffi χαρακτηρίστηκαν, ομόφωνα, μνημείο από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων.
Πρόκειται για εντυπωσιακές αφίσες, έργα μεγάλων διαστάσεων, με κεντρικό θέμα μια χαρακτηριστική σκηνή της ταινίας που ήθελαν να διαφημίσουν. «Η κάλπικη λίρα», «Για ποιον χτυπά η καμπάνα», «Η Αλίκη στο ναυτικό», «Ο αγαπητικός της βοσκοπούλας», «Μανταλένα» και «Οι Γερμανοί ξανάρχονται» είναι λίγες μόνο από τις ταινίες που αποτυπώνονται.
Οι δημιουργοί τους (μεταξύ αυτών ο Στέφανος Αλμαλιώτης, ο Γιώργος Βακιρτζής, ο Σπύρος Βασιλείου και ο Γεράσιμος Τουλιάτος) τις ζωγράφιζαν σε σύντομο χρονικό διάστημα και σε μέγεθος τόσο μεγάλο όσο η πρόσοψη της κινηματογραφικής αίθουσας.

Αναλυτικά, η συλλογή περιλαμβάνει 193 ζωγραφικά έργα σε καμβά που αποτυπώνουν κινηματογραφικές αφίσες, 24 ακουαρέλες αφισών μικρότερου μεγέθους, περίπου 50 προσχέδια έργων με διάφορα μέσα, 35 λιθογραφικές αναπαραγωγές αφισών και 29 φωτογραφίες. Η πλειονότητα των έργων της συλλογής χρονολογούνται την περίοδο 1950 -1975.
Το όνομά της η συλλογή Ελληνική Αφίσα (ΕΛ.ΑΦΙ.) – Hellaffi το πήρε από την ομώνυμη αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία, τα μέλη της οποίας, στη δεκαετία του ’60, καθαρά, ερασιτεχνικά ξεκίνησαν τη συγκέντρωση του υλικού από τους κινηματογράφους της Αθήνας. Τη συλλογή αγόρασε ο – υπό εκκαθάριση σήμερα – Οργανισμός Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού, το 2002, και την παραχώρησε ως χρησιδάνειο στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 2004. «Με την κήρυξη θέλουμε να εξασφαλίσουμε την προστασία της συλλογής» εξήγησε στα μέλη του Συμβουλίου η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Νεώτερου Πολιτιστικού Αποθέματος και Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Σταυρούλα Φωτοπούλου.

Τα μέλη του Συμβουλίου έκριναν ότι η συλλογή παρουσιάζει ιδιαίτερη ιστορική αξία, καθώς αποτελεί τεκμήριο της ιστορίας του κινηματογράφου στην Ελλάδα και της επίδρασης της κινηματογραφικής τέχνης στο κοινό.
Για τη δημιουργία της κάθε γιγαντοαφίσας ο δημιουργός της επέλεγε, κάθε φορά, ένα στοπ καρέ της ταινίας της εβδομάδας: εκείνο που θεωρούσε ότι θα προσέλκυε περισσότερους θεατές, και το ζωγράφιζε στο χέρι. Τρία ήταν τα χαρακτηριστικά της τέχνης της γιγαντοαφίσας, που τη ξεχωρίζουν από τις άλλες μορφές ζωγραφικής: Η μεγάλη επιφάνεια του έργου, το υλικό των χρωμάτων και η ταχύτητα της εκτέλεσης.

Καθώς την αναρτούσαν στην πρόσοψη του κινηματογράφου, η κάθε γιγαντοαφίσα είχε το μέγεθος της πρόσοψης της κινηματογραφικής αίθουσας. Η δε παρουσία της εκεί ήταν σύντομη, όταν η ταινία ολοκλήρωνε το κύκλο προβολή της, τότε και η αφίσα κατέβαινε για να μπει στη θέση της η αφίσα της νέας ταινίας που θα προβαλλόταν. Η επιφάνεια των χειροποίητων αφισών έχει διαστάσεις που φτάνουν τα εννιά επί τρία μέτρα και χαρακτηριστικό τους ήταν τα έντονα χρώματα.

Ο κάθε δημιουργός, για λόγους διεκπεραίωσης των οικονομικών δοσοληψιών με τον αιθουσάρχη, φωτογράφιζε το έργο του. Έτσι, διέθετε ένα φωτογραφικό αρχείο με τα έργα του, ακόμα και αν αυτά τις περισσότερες φορές, καταστρέφονταν αφού είχαν εκπληρώσει τον σκοπό για τον οποίο είχαν δημιουργηθεί.

206886g-karamanlis_234 206886-raktiristikan-oi-gigantoafises-tis-sullogis-hellaffi 206886g-i-gigantoafises-tis-sullogis-hellaffi mnimeio-xaraktiristikan-oi-gigantoafises-tis-sullogis-hellaffi 206886g-mnimeio-xaraktiristikan-oi-gigantoafises-tis-sullogis-hellaffi dhm4-805x450

ΠΗΓΗ: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ

3 Responses

  • Βάγγος Ζιβάγγος

    Μνημείο:
    1. έργο αρχιτεκτονικό ή γλυπτό, προορισμένο να τιμά ή να θυμίζει κάποιο πρόσωπο ή γεγονός: ► Το μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη βρίσκεται στην πλατεία Συντάγματος της Αθήνας.
    2. κτίσμα με αρχαιολογικό ή ιστορικό ενδιαφέρον που διασώθηκε από προγενέστερη εποχή: ► Ο Παρθενώνας είναι ένα λαμπρό μνημείο της ιστορίας μας.

  • μέλιτακαρπούζια τουβαγγέλη

    3. κάθε αξιόλογο ανθρώπινο δημιούργημα ή πράξη, που διακρίνεται ανάμεσα στα όμοια ή στα σύγχρονά του και εντυπωσιάζει: Οι «Άθλιοι» του Ουγκό, αυτό το ~ της ρομαντικής μυθιστοριογραφίας. H πράξη του είναι ~ δημοκρατικού ήθους. || (ειρ.): ~ βλακείας / ηλιθιότητας / καιροσκοπισμού.

    4. κάθε δείγμα της ανθρώπινης δραστηριότητας που διασώθηκε από προηγούμενες εποχές· ιστορικό μνημείο: Γραπτά / αρχαιολογικά μνημεία. H προϊστορία χαρακτηρίζεται από έλλειψη γραπτών μνημείων.

  • Zhivango in Chicango

    Λεξικό Τριανταφυλλίδη ή 2η Έκθεση mail art στο Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης; 🙂

    Η είδηση αποκτά περισσότερο ενδιαφέρον, αν φέρουμε στο νου μας ότι πριν ένα χρόνο το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων αναγνώρισε ως «μνημεία» τα δέκα πολυτελή αυτοκίνητα (Rolls Royce, MG, φορτηγό Mercedes, Fiat buggy, κλπ) του τέως που σάπιζαν στο Τατόι.



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΝΕΑ 08-11-2017 [0]

Έφυγε από κοντά μας η Τζένη Ορνεράκη

ΝΕΑ 30-10-2017 [0]

Ελληνική πρωτιά στη μακρινή Ιαπωνία

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ, ΝΕΑ 12-10-2017 [11]

H αφίσα του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

ΝΕΑ 28-09-2017 [0]

Έλληνες αποδεδειγμένα οι κορυφαίοι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο

ΝΕΑ 25-09-2017 [0]

Η φετινή σοδειά της Ελλάδας στα Pentawards

ΝΕΑ 04-09-2017 [15]

Ελληνική επιτυχία στα Type Directors Club Awards

ΝΕΑ 29-08-2017 [0]

Ριζικές αλλαγές του χρόνου στο τμήμα γραφιστικής του ΤΕΙ

ΝΕΑ 25-08-2017 [3]

Μια Ελληνίδα ανάμεσα στους κορυφαίους του Adobe Achievement Awards

ΝΕΑ 14-07-2017 [2]

Πένθος για τη διεθνή οικογένεια της αφίσας

ΝΕΑ 23-06-2017 [0]

Μεγάλη επιτυχία για την ελληνική διαφήμιση



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).