Ο ΟΠΕ ανοίγει τα χαρτιά του για το Design Greece

15-02-2011

Πολλές συζητήσεις προκάλεσε το σχέδιο του Ελληνικού Οργανισμού Εξωτερικού Εμπορίου για την καταγραφή της σχεδιαστικής κοινότητας. Δυσαρέσκεια, δυσπιστία και καχυποψία είναι κάποια από τα συναισθήματα που φαίνεται να δημιούργησε σε ορισμένους το η πρωτοβουλία με τίτλο Design Greece.
Tι κρύβεται πίσω από αυτή την πρωτοβουλία; Ποιοι είναι οι στόχοι της; Πώς θα επιτευχθούν;
Το designmag.gr ήλθε σε επαφή με τους υπεύθυνους, σκοπεύοντας να ξεκαθαρίσει την κατάσταση.
Επικοινωνήσαμε με τον πλέον ιθύνοντα, τον Διευθυντή Marketing & Εκθέσεων του ΟΠΕ κ. Μένο Αγγελάκη.

Ποιος είναι ο στόχος πίσω από την πρωτοβουλία του ΟΠΕ;
Θέλουμε να βοηθήσουμε την ελληνική παραγωγή να γνωρίσει και να χρησιμοποιήσει περισσότερο, τις υπηρεσίες που προσφέρουν οι Έλληνες σχεδιαστές διότι πιστεύουμε ακράδαντα ότι αυτή η συνέργεια θα βελτιώσει ακόμη περισσότερο τόσο το ίδιο το παραγόμενο προιόν όσο και την εικόνα του. Επίσης, να βρούμε τρόπους να προβάλλουμε το ελληνικό design στο εξωτερικό ως εξαγώγιμο προϊόν.
Πώς έχετε εισπράξει τις πρώτες αντιδράσεις της δημιουργικής κοινότητας;
Έχουμε δει μεγάλο ενδιαφέρον και μεγάλη κινητοποίηση τόσο από «παλαιούς» επαγγελματίες όσο και από νέους που είναι και το πιο ενθαρρυντικό. Διαπιστώσαμε μεγάλο ενθουσιασμό – μέχρι και έκπληξη – για το γεγονός ότι ένας κρατικό φορέας ασχολείται με το design και προσπαθεί να προσεγγίσει την κοινότητα. Είναι πάρα πολύ μεγάλο το ενδιαφέρον να συμπεριληφθούν στην καταγραφή και η πιο συχνή ερώτηση είναι μέχρι στιγμής «πώς μπορούμε να κινητοποιήσουμε περισσότερο το υπάρχον δυναμικό». Υπήρξαν και – λίγοι – καχύποπτοι που ίσως έχουν βιαστεί να δουν συμφέροντα ή αδιαφάνεια αλλά είμαστε σίγουροι ότι το αποτέλεσμα θα τους διαψεύσει
Ποιος είναι ο βαθμός συνεργασίας σας με την Ένωση Γραφιστών;
Είμαστε ανοικτοί στη συνεργασία, τόσο με την ΕΓΕ όσο και με την ΕΔΕΕ.
Συναντηθήκαμε και συνομιλήσαμε με εκπροσώπους της ΕΓΕ για πολλά θέματα.  Είχαν κάποιες απόψεις τόσο για τη διαδικασία, όσο και για τα κριτήρια της επιτροπής αξιολόγησης οι οποίες ζητήσαμε να καταγραφούν ώστε να τις λάβουμε σοβαρά υπόψη και αφετέρου, αν το επιθυμούν, να ορίσουν έναν εκπρόσωπό τους στην επιτροπή αξιολόγησης, έτσι ώστε να έχουν ίδια άποψη και λόγο για την πορεία των πραγμάτων. Εκείνο που είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό από όλους είναι ότι δεν έχουμε κανένα σκοπό να προβάλουμε μια συγκεκριμένη ομάδα. Αυτό που θέλουμε είναι να φτιάξουμε έναν κατάλογο, τον οποίο να μπορούν να χρησιμοποιούν οι ενδιαφερόμενες εταιρείες, ορισμένες εκ των οποίων θεωρούν ότι ο κατάλληλος άνθρωπος για να τους φτιάξει την ταυτότητα ή μια συσκευασία είναι ο τυπογράφος της γειτονιάς τους…
Ποιος μπορεί να αιτηθεί τη συμμετοχή του στον κατάλογο αυτό;
Οποιοσδήποτε επαγγελματίας που εκδίδει παραστατικά είναι επιλέξιμος.
Ακόμα και οι freelancers;
Επειδή διάβασα τα σχόλια στο άρθρο του designmag.gr, θέλω να είμαι απόλυτα σαφής: ασφαλώς και οι freelancers. Δεν καταλαβαίνω πώς προέκυψε η πεποίθηση ότι έχουμε την πρόθεση να τους αφήσουμε απ’ έξω.
Ποιοι πραγματικά θα μείνουν απ’ έξω όμως;
Δουλειά της επιτροπής αξιολόγησης δεν είναι να κόβει όποιους έχουν μια αισθητική που δεν τους “κολλάει”. Το θέμα μας είναι όχι το εντυπωσιακό design, αλλά το αποτελεσματικό design – εξ’ ού και το moto : Greek design that works.
Οποιοσδήποτε επαγγελματίας δείξει με τη δουλειά που θα υποβάλλει ότι είναι ακριβώς αυτό (επαγγελματίας), ότι έχει συνεργαστεί με εταιρείες που τον έχουν εμπιστευτεί (και δεν έχει απλά τον εαυτό του ως πελάτη), θα δει το όνομά του μέσα στον κατάλογο. Πρόθεσή μας είναι να φτιάξουμε μια ευρεία, όχι μια κλειστή λίστα. Επίσης, αν κάποιοι απορριφθούν από την επιτροπή αξιολόγησης, θα λαμβάνουν και ένα επεξηγηματικό κείμενο που θα αναλύει τους λόγους για τους οποίους απορρίφθηκαν και θα έχουν αναμφίβολα το δικαίωμα να επανέλθουν με μια βελτιωμένη παρουσίαση.
Πόσο ευρύ το φαντάζεστε τον κατάλογο;
Στόχος μας είναι να συμπεριλάβουμε όλους όσους πρέπει να είναι μέσα στον κατάλογο.  Κέρδος για όλους μας θα είναι.  Θα μπορέσουμε έτσι να απευθυνθούμε και στηνΠολιτεία και να ζητήσουμε την ουσιαστική στήριξη της πρωτοβουλίας.
Στοιχεία τα οποία ζητάτε μέσα από τη φόρμα συμμετοχής, όπως ο τζίρος, πόση βαρύτητα θα έχουν τελικά;
Υπάρχουν στοιχεία τα οποία τα χρειαζόμαστε για στατιστικούς λόγους, στην προσπάθειά μας να γνωρίσουμε το χώρο. Πουθενά δε λέμε ότι όποιος έχει μικρό τζίρο θα μείνει απ’ έξω. Ούτε ότι για να μπει κάποιος στη λίστα θα πρέπει να έχει βραβεία.
Αναφέρετε ότι οι αιτήσεις πρέπει να γίνουν μέχρι τις 4 Μαρτίου.
Αυτή είναι μια ημερομηνία που θέσαμε ώστε να έχει μαζευτεί ένας ικανός αριθμός για την πρώτη συνάντηση της επιτροπής αξιολόγησης. Η διαδικασία θα είναι όμως συνεχής. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να στέλνουν τις αιτήσεις τους οποτεδήποτε το επιθυμούν.
Ένα άλλο θέμα είναι αυτό του web desgin. Ορισμένοι θεωρούν ότι του δίνετε λιγότερη σημασία απ’ ότι θα έπρεπε.
Το αναφέρουμε ως έναν από τους τομείς του επικοινωνιακού σχεδιασμού. Δεν το αφήνουμε επ’ ουδενί έξω. Από τη στιγμή που θα δούμε ότι υπάρχουν πολλές εταιρείες και επαγγελματίες που το δηλώνουν ως αποκλειστική τους απασχόληση, τότε δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα να αυτονομηθεί.  Καταλαβαίνουμε πλήρως ότι ο συγκεκριμένος τομέας έχει και δυναμική και μεγάλη χρησιμότητα αναφορικά με αυτό που θέλουμε να κάνουμε. Θα πρέπει όμως να ωριμάσει και η αγορά δηλαδή ο τελικός χρήστης του καταλόγου αυτού και δεν είμαι σίγουρος ότι αν αυτή τη στιγμή το web design αποτελούσε μια αυτόνομη κατηγορία, έξω από το graphic & communication, θα απολάμβανε εξίσου τα οφέλη από την αναζήτηση που θα κάνει ο ενδιαφερόμενος παραγωγός.
Να κλείσουμε με κάποιο μήνυμα προς την κοινότητα των σχεδιαστών;
Εμείς γνωρίζουμε ότι το ελληνικό design είναι σε καλό δρόμο. Είναι όμως ώρα να το επικοινωνήσουμε και στην αγορά με τον τρόπο που θα μπορέσει να το αντιληφθεί. Και για να το κάνουμε αυτό έχει σημασία και η συστηματοποίηση της παρουσίας της κοινότητας. Δε γίνεται για παράδειγμα να ζητάμε να μας στείλουν τη δουλειά τους και να μας απαντούν  “τράβα δες το site μου για να καλυφθείς”. Το να ξέρεις να παρουσιάζεις τον εαυτό και τη δουλειά σου είναι ένα πραγματικό κριτήριο για το αν είσαι σωστός επαγγελματίας.

Να σημειώσουμε ότι η Ένωση Γραφιστών Ελλάδας πραγματοποιεί έκτακτο Δ.Σ. την Τετάρτη 16 Φεβρουαρίου 2011 στις 19.30 προκειμένου να συζητηθούν και να στοιχειοθετηθούν οι επίσημες προτάσεις της Ένωσης ως προς την συγκεκριμένη πρωτοβουλία. Καλούνται όλα τα μέλη της ΕΓΕ και όσοι άλλοι ενδιαφέρονται, να παρευρεθούν στο έκτακτο ΔΣ.
Περισσότερα εδώ

7 Responses

  • Παν. Λουτράρης

    Ενδιαφέρουσες οι διευκρινίσεις που έδωσε ο κ. Αγγελάκης. Δεν ξέρω βέβαια κατά πόσο η δήλωσή του «Αυτό που θέλουμε είναι να φτιάξουμε έναν κατάλογο, τον οποίο να μπορούν να χρησιμοποιούν οι ενδιαφερόμενες εταιρείες, ορισμένες εκ των οποίων θεωρούν ότι ο κατάλληλος άνθρωπος για να τους φτιάξει την ταυτότητα ή μια συσκευασία είναι ο τυπογράφος της γειτονιάς τους» δείχνει στέλεχος που έχει επαφή με την αγορά. Μέχρι και ο τελευταίος επαγγελματίας σχεδιαστής γνωρίζει ότι ο λόγος που πολλές (ειδικά μικρομεσαίες) επιχειρήσεις καταφεύγουν στον τυπογράφο της γειτονιάς τους, δεν είναι καθόλου ότι δεν γνωρίζουν ή ότι δεν μπορούν να βρουν κάποιον (οποιονδήποτε) επαγγελματία σχεδιαστή. Ο μόνος λόγος που το κάνουν αυτό είναι η (σχεδόν) “τζάμπα μακέτα” που προσφέρουν τα τυπογραφεία της γειτονιάς (και όχι μόνο), χωρίς φυσικά να τους ενδιαφέρει το γνωστό απόφθεγμα “ότι πληρώνεις παίρνεις”.

    Τώρα, όσο αφορά το ελληνικό design ως εξαγώγιμο προϊόν, αυτονόητο είναι ότι οποιαδήποτε συμβολή του ΟΠΕ, τουλάχιστον όσο αφορά την προβολή, είναι καλοδεχούμενη, πολύ φοβάμαι όμως ότι ο λόγος που το ελληνικό design δεν αποτελεί ουσιαστικά εξαγώγιμο προϊόν, ελάχιστη σχέση έχει με τη δυνατότητα προβολής της δουλειάς του κάθε γραφείου ή και του κλάδου συνολικά. Εξ άλλου, τα γραφεία (ανεξάρτητα από το μέγεθός τους) που έχουν πραγματικά τη δυνατότητα και την επιθυμία να εξάγουν σχεδιαστικό προϊόν, το κάνουν ήδη.

  • Βασιλική Κουμαρίδου

    Θεώρησα την κίνηση αρκετά σπουδαία, στην αρχή μάλιστα πριν “κατεβάσω” την αίτηση, ενθουσιάστηκα που δίνετε σε όλους μας (και σε εμάς τους πολύ μικρούς ή μόνους) αυτή η δυνατότητα καταγραφής. Μόλις όμως άνοιξα την αίτηση και είδα τις ακόλουθες προϋποθέσεις,
    {Επάρκεια προσωπικού (ποιοτική και ποσοτική) / Διακρίσεις – βραβεία}
    απογοητεύτηκα. Ο κ. Αγγελάκης αναφέρει “Επειδή διάβασα τα σχόλια στο άρθρο του designmag.gr, θέλω να είμαι απόλυτα σαφής: ασφαλώς και οι freelancers. Δεν καταλαβαίνω πώς προέκυψε η πεποίθηση ότι έχουμε την πρόθεση να τους αφήσουμε απ’ έξω.” Νομίζω πως του απαντώ στο προβληματισμό του πως προέκυψε.
    Αντιμετωπίζω θετικά την προσπάθεια καταγραφής και διαθέτω κάποια από τα προσόντα που ζητούνται, όμως εργάζομαι μόνη και ακόμη δεν έχω διάκριση ή κάποιο βραβείο. αυτό δεν μ’ αφήνει απ’ απευθείας εκτός?

  • onoma

    Επειδή εγώ υπηρξα ένας από τους “λίγους” όπως αναφέρει ο κ.Αγγελάκης, όχι όμως τους καχύποπτους αλλά τους προβληματισμένους, που έψαχνε να βρει αντιστοιχία προθέσεων και πράξεων έχω να πω ότι και μένα με χαροποιούν οι διευκρινίσεις του. Πιστεύω πως και μόνο η παρουσία της ΕΓΕ με έναν εκπρόσωπο ίσως προσθέτει πολλά στο όλο εγχείρημα, το οποίο συμφωνήσαμε από την αρχή πως είναι χρήσιμο και θα μπορούσε πραγματικά να προωθήσει το ελληνικό δεsign στο σύνολό του.

    Επιπλέον θεωρώ πως αυτή η εξέλιξη (οι διευκρινίσεις του κου Αγγελάκη) αποτελεί ένα θετικό παράδειγμα όπου η δημοσιοποίηση μίας διαδικασίας και ο δημόσιος διάλογος πραγματικά εξελίσσουν τα πράγματα.

    Αισιόδοξο από κάθε άποψη.

  • ap-o

    Καλή η πρωτοβουλία, δέν μπορώ να συμφωνήσω με τον τρόπο που διεξάγεται. Δυστηχώς η δημιουργία κριτικής επιτροπής, ανήκει σε άλλο χώρο και σε άλλη εποχή. H επιμελεια θα έπρεπε να κρίνεται απο την κοινότητα και με την χρήση των σύγχρονων εργαλείων.

    http://the99percent.com/articles/6972/Shaping-the-Future-7-Predictions-for-the-Creative-Community

  • Χάρης Τσέβης

    Καλοδεχούμενες οι απαντήσεις.

    Προσωπικά έστειλα τη συμμετοχή μου συμπληρώνοντας τη φόρμα. Μια ευγενής υπάλληλος απάντησε ευχαριστώντας. Θετικό.
    Την ίδια ώρα όμως αν στείλω μια συμμετοχή στα ED-Awards ή αλλού θα το κάνω με ένα τρόπο που θα με κάνει να πιστεύω πως θα το κάνω σωστά.
    Διότι εξακολουθώ να μην βλέπω κάπου στο σάιτ τις προδιαγραφές της αποστολής έργων. Ούτε κάποια φόρμα για την αποστολή τους.
    Είναι σίγουρα αρνητικό αν κάποιος συνάδελφος απαντάει “τράβα δες το site μου για να καλυφθείς”, όμως αν οι όροι δεν υπάρχουν δεν μπορεί όποιος άλλος να συμμετέχει με τρόπο παραγωγικό.

    Φαντάζομαι πως ίσως αυτά λυθούν στο μέλλον μιας και το σάιτ είναι υπό κατασκευή. Aυτό που βλέπουμε πάντως είναι κάποιες προωθητικές ενέργειες που οδηγούν σε κάτι “Under Construction”.

    Παραμένουν πάντως κάποια ερωτηματικά.
    1. Ποιός επέλεξε την επιτροπή; Με ποιά κριτήρια;
    2. Γιατί η ΕΓΕ δεν είχε κεντρικό ρόλο; Καλό είναι να έχει εκπρόσωπο, όμως γιατί στο τέλος κι όχι στην αρχή;

    Όλα αυτά όχι γιατί κάποιος θέλει να είναι καχύποπτος ή αρνητικός. Αλλά απλά διότι έχει νόημα να μάθουμε.

    Προσωπικά (ιδεολογικά και πρακτικά) δεν ανήκω σε όσους πιστεύουν πως το κράτος μπορεί ή και πρέπει να ασχολείται με αυτά.
    Για να πούμε όμως όλη την αλήθεια θα έπρεπε να έχουμε κάνει τέτοιες κινήσεις ως κοινότητα στο παρελθόν. Αν δεν μας αρέσει (σε μένα δεν αρέσει) το κράτος να μας καταγράφει κι οργανώνει, θα έπρεπε να το έχουμε κάνει εμείς.
    Αυτό διότι καλή η κριτική, αλλά παραγωγικότερη η αυτοκριτική.

  • ΠΑΝΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

    Με τους φοιτητες που εχουν μονο το portofolio τους τι γινεται; Τιποτα;
    Δεν μπορουν να συμμετασχουν ή η ιερα εξεταση τους θεωρει μαγους και καει τις εργασιες τους.

  • Νικόλαος Α. Πάνος

    Το εν λόγω ‘εγχείρημα’, κάθε άλλο παρά ως καινοτόμος πρωτοβουλία μπορεί να εννοηθεί.
    Δεν βρίσκω βέβαια τίποτα το μεμπτό στο συνεταιρίζεσθαι και το συνασπίζεσθαι. Και τα δύο αποτελούν παμπάλαιες δράσεις στην παγκόσμια ιστορία.
    Αλλιώς λέγεται αυτό που εξυφαίνεται…
    Συγχωρείστε με, αλλά έχω βαρεθεί τις μετεμφιέσεις (ή re-launching αν σας ακούγεται πιο ελληνοπερπές), φυσικών προσώπων και προϊόντων…
    Υπάρχει τεράστια σχετική βιβλιογραφία!
    Αρκετά θα βρείτε κάτω από το λήμμα “δόντι” στο Google.

    Στο εγγύς μέλλον, ίσως να χρειαστεί οι ‘έπιτροπές’ πιστοποίησης, να εισηγηθούν και την δερματοστιξία (τατουάζ) ειδικου 13ψήφιου αριθμού -το barcode πιστεύεται ως απρόσωπο- κάτω από την αριστερή μασχάλη των επαγγελματιών που θα λάβουν την πολυπόθητη πιστοποίηση επάρκειας.
    Όλα αυτά βέβαια, εάν και εφόσον περάσουν επιτυχώς από τον έλεγχο, που με την ‘ελεύθερη θέλησή τους’ θα έχουν υποβληθεί.



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΔΙΑΦΟΡΑ 05-07-2017 [6]

Εκεί που ζουν οι νυχτερίδες

ΔΙΑΦΟΡΑ 12-05-2017 [0]

Ραντεβού στ’ άστρα με πέντε σημαντικούς δημιουργούς

ΔΙΑΦΟΡΑ 03-05-2017 [0]

Δέκα χρόνια εν αναμονή για την Πολυτεχνική Σχολή Πανεπιστημίου Αιγαίου

Ο Χάρης Τσέβης δημιουργεί για την Save the Children

ΔΙΑΦΟΡΑ 05-04-2017 [9]

Ψηφίστε το καλύτερο βίντεο της τελετής απονομής ΕΒΓΕ 2017

ΔΙΑΦΟΡΑ 27-01-2017 [0]

Συνδρομές μελών της Ένωσης Γραφιστών Ελλάδας για το 2017

ΔΙΑΦΟΡΑ 25-10-2016 [0]

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το Toolkit Designers Meeting 2016

ΔΙΑΦΟΡΑ 12-10-2016 [0]

Ανοιχτή πρόσκληση για συμμετοχή στην έκθεση της Στέγης “Tomorrows”

ΔΙΑΦΟΡΑ 10-10-2016 [0]

Σε διαβούλευση ο φάκελος των ανοικτών διαγωνισμών από την Ένωση Γραφιστών

ΔΙΑΦΟΡΑ 20-07-2016 [0]

Post-nostalgia: το Design συναντά την ουτοπία



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).