H οπτική επικοινωνία του Δήμου Κέας από τον Γιάννη Καρλόπουλο

20-05-2016

Δε χωρά αμφιβολία ότι τα τελευταία χρόνια οι δήμοι ανά την επικράτεια έχουν ανακαλύψει τη χρησιμότητα του σχεδιασμού της οπτικής επικοινωνίας ευρύτερα, και αυτού που ονομάζεται destination branding πιο συγκεκριμένα. Κάποιοι από τους υπεύθυνους των δήμων κατανοούν ότι μπορούν με τη χρήση των όπλων αυτών να προβάλουν και να δώσουν ταυτότητα στο προϊόν τους, να απαντήσουν σε προκλήσεις, να αποκτήσουν συγκριτικό πλεονέκτημα. Κάποιοι άλλοι, δεν το καταλαβαίνουν ακριβώς, αλλά ακολουθούν το ρεύμα ή απλά βασίζονται στη διαίσθησή τους.

Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο βλέπουμε συνεχώς νέα παραδείγματα, διαβάζουμε για “ανοιχτούς διαγωνισμούς” (όπου ο όποιος ενδιαφερόμενος καλείται να καταθέσει προτάσεις), παρακολουθούμε ακατάλληλες κριτικές επιτροπές, ενίοτε χαιρόμαστε όμορφα αποτελέσματα, κ.ο.κ.

Στο άρθρο αυτό θα παρουσιάσουμε μία από τις πολύ πρόσφατες περιπτώσεις, που κατά την κρίση μας έγινε με το σωστό τρόπο: όχι με διαγωνισμό δηλαδή, αλλά με την επιλογή ενός γραφείου σχεδιασμού και με τη συνεργασία των δύο μερών μέχρι το τελικό αποτέλεσμα. Αυτό δε που ξεκίνησε ως πρόταση για την “τουριστική ταυτότητα” προχώρησε ακόμα παραπέρα, φτάνοντας και στο λογότυπο του δήμου. Πρόκειται για το αποτέλεσμα της συνεργασίας του γραφείου Καρλόπουλος & Συνεργάτες και του Δήμου Κέας.

To Νησί
Σύμφωνα με τη μυθολογία, πρώτοι κάτοικοι της Κέας ήταν οι Νύμφες που ζούσαν κοντά στις πηγές, εξαιτίας των οποίων η Κέα τότε ονομαζόταν Υδρούσα. Μετά την εκδίωξή τους από ένα λιοντάρι, ανομβρία έπληξε το νησί μέχρι την έλευση του γιου του Απόλλωνα Αρισταίου, ύστερα από παράκληση των κατοίκων. Αυτός έσωσε το νησί από τη ξηρασία και την ανομβρία, θυσιάζοντας στο Δία Ικμαίο και φροντίζοντας τους ζεστούς καλοκαιρινούς μήνες να φυσούν στο νησί δροσεροί άνεμοι.

H Τετράπολις

Κατά τα Αρχαϊκά χρόνια η Κέα ήταν γνωστή ως Τετράπολις γιατί ιδρύθηκαν στο νησί τέσσερις πόλεις-κράτη, η Ιουλίδα, η Κορησσός, η Καρθαία και η Ποιήεσσα, με χωριστή διοικητική διάρθρωση, αλλά με ενωτική συνήθως παρουσία στην εξωτερική τους πολιτική.

Κατά τα Αρχαϊκά χρόνια η Κέα ήταν γνωστή ως Τετράπολις γιατί ιδρύθηκαν στο νησί τέσσερις πόλεις-κράτη, η Ιουλίδα, η Κορησσός, η Καρθαία και η Ποιήεσσα, με χωριστή διοικητική διάρθρωση, αλλά με ενωτική συνήθως παρουσία στην εξωτερική τους πολιτική.

Tα αρxαία νομίσματα Κέας

Τα αρχαία νομίσματα που βρέθηκαν και στις τέσσερις πόλεις-κράτη αναπαριστούν κυρίως τον ημίθεο Αρισταίο, τον Ερμή, εικόνες από την αμπελουργία και τη μελισσοκομία. Τα περισσότερα όμως, από όποια πόλη κι αν είχαν εκδοθεί, στην πίσω όψη τους έφεραν το σύμβολο της Τετράπολις (τέσσερα τρίγωνα σε διάταξη σταυρού ή Χ, που παραπέμπουν σε ιστία ανεμόμυλου).

Τα αρχαία νομίσματα που βρέθηκαν και στις τέσσερις πόλεις-κράτη αναπαριστούν κυρίως τον ημίθεο Αρισταίο, τον Ερμή, εικόνες από την αμπελουργία και τη μελισσοκομία. Τα περισσότερα όμως, από όποια πόλη κι αν είχαν εκδοθεί, στην πίσω όψη τους έφεραν το σύμβολο της Τετράπολις (τέσσερα τρίγωνα σε διάταξη σταυρού ή Χ, που παραπέμπουν σε ιστία ανεμόμυλου).

Η έμπνευση

Η Κέα και οι δροσεροί της άνεμοι – ένα φουρφούρι-ανεμούριο που όλο γυρίζει. Η Τετράπολις Κέως ως ένα νησί με τις 4 «αδελφοποιημένες» πόλεις να μοιράζονται την ίδια γη, λαμπρό παράδειγμα οργάνωσης.

Η Κέα και οι δροσεροί της άνεμοι – ένα φουρφούρι-ανεμούριο που όλο γυρίζει. Η Τετράπολις Κέως ως ένα νησί με τις 4 «αδελφοποιημένες» πόλεις να μοιράζονται την ίδια γη, λαμπρό παράδειγμα οργάνωσης.

Η σύνθεση
Κι όλα αυτά μέσα σε έναν κύκλο, όχι όμως ολοστρόγγυλο. Σε έναν κύκλο από χέρι ανθρώπινο, σαν αρχαίο νόμισμα. Γιατί η Κέα είναι οι άνθρωποι της και το έργο τους, το πνεύμα τους και η ιστορία τους.

Logo_Destination_KEA

Από τον Δήμο αρχικά ζητήθηκε λογότυπο προβολής και τουριστικής προώθησης του νησιού ως προορισμού, (παραλίες, αρχαία Καρθαία, λαξευτός λέοντας, μονοπάτια, υποβρύχια ναυάγια, γαστρονομία, παραδοσιακή αρχιτεκτονική) στοιχεία που απαρτίζουν μια συνολική πολιτισμική εμπειρία.
«Θέλουμε, όταν μιλάμε για τον προορισμό της Κέας, να μας ταξιδεύει σε ημέρες ανέμελες, στο αεράκι του καλοκαιριού και στην ξεγνοιασιά μιας απόδρασης» μας λέει ο Γιάννης Καρλόπουλος και συνεχίζει «Πρωταγωνιστής σε αυτό είναι το φουρφούρι. Θα το δείτε σε εκδηλώσεις, σε γιορτές, σε στιγμές πολιτισμού και διασκέδασης. Θα σας μείνει στο μυαλό και θα το συνδέσετε με όλα αυτά που είναι η Κέα για εσάς».
Από την άλλη, η Κέα στα σύγχρονα χρόνια της τουριστικής ανάπτυξης (από την Μεταπολίτευση κι έπειτα) ήταν προορισμός φιλότεχνων, πολλών εικαστικών με αποτέλεσμα να ειναι ορατή στο νησί μια “προσεγμένη ανάπτυξη”. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο το σλόγκαν στο οποίο κατέληξαν οι δημιουργοί σε συνεργασία με το δήμο είναι: 
Destination KΕA – The island of Life ‘n’ Art.

Destination_KEA_Website

Έμβλημα του Δήμου Κέας
Αυτό που ξεκίνησε ως δημιουργία τουριστικής ταυτότητας, φάνηκε σύντομα ότι θα μπορούσε να προχωρήσει και πιο πέρα. Ο δήμος ως θεσμική οντότητα χρειάζεται και έμβλημα για την αντικατάσταση της μέχρι τώρα χρήσης του εθνοσήμου. Προστέθηκε λοιπόν το Κ στο κέντρο του ίδιου λογοτύπου-νομίσματος μειώνοντας τα 4 τρίγωνα εμφατικά και αντιστρέφοντας τα χρώματα από το “Destination”

Logo_Dimos_KEASKea_Logo_applications

Μασκότ και merchandising
Ο «λιόντας», ένας μεγάλος λαξευτός καθήμενος λέοντας σε κοντινή απόσταση από την Ιουλίδα – πρωτεύουσα του νησιού αποτελεί το «σήμα κατατεθέν» του νησιού. Είτε έργο της αρχαιότητας, είτε κατοπινού αγνώστου καλλιτέχνη, ο «προστάτης» του νησιού ατενίζει τη Χώρα με ένα μικρό χαμόγελο σιγουριάς.
Δημιούργηθηκε λοιπόν μια μικρή «κολεξιόν» αναμνηστικών σε δύο απεικονίσεις, μία για τον λέοντα του αρχαίου μύθου και μία για τον υπαρκτό «λιόντα». Σκοπός των αναμνηστικών είναι να παραχθούν σε σχετικά μικρές ποσότητες και να πωλούνται από art gallery shops στο νησί.

Lion_KEA_Maskot Lion_KEA_Merchandise

Τη νέα ταυτότητα “εν δράσει” μπορείτε να βρείτε εδώ

 

11 Responses

  • tsolerman

    Καθαρή ιδέα και εκτέλεση με σοφή επιλογή ενός οπτικού δώρου της ιστορίας του νησιού (νόμισμα της Τετράπολις). Τα τρίγωνα συνδυάζονται έξυπνα με την εικόνα του φουρφουριού-ανεμόμυλου. Επίσης, θα μπορούσαν να είναι και τα δύο τρίγωνα που σχηματίζουν το Κ.

    Μου κάνει εντύπωση που δεν επιλέγονται τα κλασικά χρώματα (φωτεινό γαλάζιο – λευκό). Παρόλο που αναγνωρίζω την τόλμη της επιλογής, μου λείπει το φως των Κυκλάδων ειδικά στις περιπτώσεις που (α) υπάρχει χρώμα στο φόντο και (β) όταν ο «κύκλος» είναι μπλε με μπεζ τρίγωνα (κάτι που δεν είναι σταθερό, καθώς σε κάποιες εφαρμογές είναι λευκά τα τρίγωνα, κόντρα στη συνοχή της ταυτότητας).

    Η (custom;) τυπογραφία είναι εξαιρετική στους τίτλους (αν και πιστεύω ότι το Β ζητάει κάποια οπτική διόρθωση στην ένωση των καμπυλών), αλλά όσον αφορά το σλόγκαν η επιλογή της Neutra Drafting, αισθητικά, με προβληματίζει και, τεχνικά, τη θεωρώ ακατάλληλη για χρήση σε τόσο μικρά μεγέθη.

    Τέλος, θα επέφευγα τη χρήση κόκκινου–μαύρου–λευκού (αφίσα) γιατί υπάρχει μια επικίνδυνη σχεδιαστική συγγένεια με κάποιο άλλο σήμα που έχει νοσηρούς συνειρμούς, ειδικά όταν εφαρμόζεται με τα παραπάνω χρώματα δίπλα σε υψωμένα χέρια με μαύρα μπλουζάκια…

    Γενικά, παρά τις παραπάνω ενστάσεις, πρόκειται για μια καλοφτιαγμένη και με σωστά «οπτικά επιχειρήματα», επαγγελματική δουλειά.

    Επαναλαμβάνοντας, επισημαίνω ότι η κριτική μου είναι, απλώς και μόνο, μια προσωπική άποψη (που μπορεί να είναι τόσο «λάθος» όσο και «σωστή») που αφορά τη συγκεκριμένη εργασία και δεν έχει στόχο να θίξει κανένα πρόσωπο ή θεσμό.

    «Μια τεκμηριωμένη διαφωνία είναι χρησιμότερη από μια ατεκμηρίωτη συμφωνία», Κομφούκιος.

  • Τ.Η.

    Να τα βλεπουν κι αλλοι δημοι να παιρνουν παραδειγμα.
    Ολοκληρωμενη εργασια μ’ ερευνα και επιχειρηματολογια.
    Μπραβο στους υπευθυνους για την επιλογη αλλα φυσικα και στο γραφειο που σχεδιασε τη νεα ταυτοτητα του νησιου.

    Υ.Γ. Φτασαμε στο σημειο να λεμε πρωτα μπραβο στους πελατες και μετα στους δημιουργους…

  • Marcie Mayer

    ‘N’ is mainly used for snack foods in English.
    Life & Art would be so much more sophisticated.

  • MarkG

    “Φτασαμε στο σημειο να λεμε πρωτα μπραβο στους πελατες και μετα στους δημιουργους…”

    Να καθιερωθει αμεσα ΕΒΓΕ Πελατη! 🙂

  • Γιαννης

    Ωραιο το γεωμετρικο με το κ και οι τεσσερις πολεις κρατη αλλα θα τα ηθελα ενσωματωμενα μεσα στον λεωντα…

  • Γιάννης Ευαγγέλου

    O “πελάτης” όταν εμπνέεται από τον δημιουργό “αρμενίζει” μαζί του με άνεμο την έμπνευση
    Ευχαριστώ για τα σχόλια σας.
    Ο Δήμαρχος της Κέας.

  • Karlopoulos

    tsolerman πολύ επικοδομητικές και χρήσιμες οι παρατηρήσεις – ευχαριστούμε για το χρόνο σου, (η Τζια βέβαια δεν είναι τόσο «Κυκλάδες», – πιο πολύ φέρνει σε Νότια Εύβοια και Άνδρο που κυριαρχεί η ώχρα και το πράσινο) το λέω όσον αφορά το γαλάζιο/άσπρο του κεντρικού συμπλέγματος των νησιών στην παρατηρησή σου) θα λάβουμε υπ ‘οψη και το θέμα του ‘Ν’ όπως και τη γραμματοσειρά (που ήδη έχει δωθεί stoke για περισσότερο όγκο).

  • ΓΙΩΡΓΟΣ

    Οι κυκλάδες απαγορεύεται να κάνουν επιλογές πιο κάτω από αυτή την εξαιρετική εργασία. Συγχαρητήρια στο Δήμο, Δήμαρχο, Δημοτικούς Συμβούλους. Είναι κατόρθωμα να αντιλαμβάνεσαι το καλό, άψογο.

  • tsolerman

    @ Karlopoulos
    Τα συγχαρητήριά μου για την καλή δουλειά και για τη δεκτικότητα στην κριτική (μάλλον το ένα έχει να κάνει με το άλλο).

    Μήπως ήρθε η ώρα να ξανακάνουμε (συχνότερα) πιο ουσιαστικούς διάλογους στο +design ή αυτή η εποχή έχει περάσει ανεπιστρεπτί;

  • Γιώργος Τριανταφυλλάκος

    Tsoler μου λείπουν και εμένα οι μακροσκελείς συζητήσεις μας στο hegrade. Φοβάμαι όμως πως η εποχή των fora έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Πλέον ένα like ή ένα εξυπνακίστικο σχόλιο των δυο γραμμών τα λέει όλα και τίποτα. Που καιρός για ουσιαστική αλληλεπίδραση;

    (ειρωνία ε; όσο βαυκαλίζονται οι δημιουργοί των διάφορων ψηφιακών εργαλείων, επικοινωνία και διασύνδεση και αλληλεπίδραση, τόσο επιτυγχάνουν το ακριβώς αντίθετο)

  • Matalin

    Εξαιρετική δουλειά, με άρωμα Ελλάδας σε χρώματα, λογότυπα. Πολλά μπράβο σε όλους για την τόλμη και τη δημιουργία!



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΆΡΘΡΑ 13-04-2017 [0]

Απολογισμός για το τρίτο Graphic Stories Cyprus

ΆΡΘΡΑ 23-01-2017 [0]

Εθνική Βιβλιοθήκη: 6 γρίφοι για δυνατούς λύτες

ΆΡΘΡΑ 08-08-2016 [0]

Τι απέγιναν τα «Ιχνη Εμπορίου»;

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 27-05-2016 [0]

Έλληνες: οι καλύτεροι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 29-03-2016 [0]

Τι αποφάνθηκαν οι Νεοζηλανδοί για τη σημαία τους

ΆΡΘΡΑ 04-03-2016 [0]

FITC Amsterdam 2016

ΆΡΘΡΑ 11-02-2016 [1]

Πώς το Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας αναζητά νέα οπτική ταυτότητα

ΆΡΘΡΑ 03-02-2016 [0]

Τι κρύβεται πίσω από τη νέα εικόνα της Budweiser;

ΆΡΘΡΑ 07-01-2016 [0]

Τα σημαντικότερα θέματα του 2015 (Γ’ μέρος)



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).