Klaus Voormann – Η παραμυθένια ιστορία ενός γραφίστα

30-01-2011

Αν ρωτούσα σε πόσους από εσάς είναι γνωστό το όνομα Klaus Voorman, αναρωτιέμαι πόσοι θα απαντούσαν καταφατικά. Αν όμως η ερώτηση ήταν πόσοι γνωρίζουν το εξώφυλλο του Revolver των Beatles, πόσοι έχουν ακουστά την Plastic Ono Band, πόσοι έχουν ακούσει τους Manfred Mann ή το τραγούδι των 80’s με τίτλο Da da da, τότε είμαι σίγουρος ότι οι καταφατικές απαντήσεις θα πολλαπλασιάζονταν κατά πολύ.
Πώς συνδέονται όλα αυτά, που σε πρώτη ανάγνωση φαίνονται άσχετα μεταξύ τους; Η απάντηση είναι σαφώς το όνομα του Klaus Voorman. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Πρώτα βήματα
Ο Klaus Voorman γεννήθηκε το 1938 στο Βερολίνο και σπούδασε γραφιστική στο “Meisterschule für Grafik und Buchgewerbe” της ίδιας πόλης. Αργότερα συνέχισε τις σπουδές του στη σχολή “Meisterschule für Gestaltung” του Αμβούργου και ξεκίνησε να εργάζεται στο σχεδιασμό περιοδικών.
Το 1960, μια βόλτα του στην κακόφημη γειτονιά λιμανιού, το Saint Pauli, έμελλε να του αλλάξει τη ζωή.

Εξώφυλλο που σχεδίασε ο Voormann το 1960

Η συνάντηση με τους Beatles
Στη βόλτα του αυτή, άκουσε μια ενδιαφέρουσα μουσική να έρχεται από ένα υπόγειο μαγαζί: το Kaiserkeller Club. Κατέβηκε τα σκαλιά και είδε να παίζει μια μπάντα με το όνομα “Rory Storm and The Hurricanes”. Το επόμενο όμως συγκρότημα που ανέβηκε στη σκηνή είχε τρεις κιθαρίστες: τον John Lennon, τον Paul McCartney και τον George Harrison, τον Stuart Sutcliffe στο μπάσο, και τον Pete Best στα ντραμς. Ήταν η πρώιμη έκδοση των Beatles.
Ο Voorman εντυπωσιάστηκε από τον ήχο τους, αφού τα δικά του ακούσματα ήταν πολύ διαφορετικά: είχε μεγαλώσει ακούγοντας κλασσική μουσική και τζαζ (μάλιστα για επτά χρόνια είχε παρακολουθήσει μαθήματα κλασσικού πιάνου). Την επόμενη βραδιά επέστρεψε, φέρνοντας μαζί του και την παρέα του: την Astrid Kirchherr και τον Jürgen Vollmer. Οι τρεις τους δεν άργησαν να πλησιάσουν τους Beatles και να γίνουν φίλοι τους. Μάλιστα, οι τρεις τους ήταν υπεύθυνοι για την κόμμωση που έκανε γνωστό το θρυλικό συγκρότημα στην πρώτη του περίοδο.
Όταν οι Beatles απελάθηκαν από τη Γερμανία (ο George Harrison επειδή ήταν ανήλικος και οι McCartney και Best κατηγορούμενοι για εμπρησμό), ο μεν Sutcliffe αποφάσισε να εγκαταλείψει το συγκρότημα και να παραμείνει με την Kirchherr με την οποία είχε γίνει ζευγάρι, ο δε Voormann να ακολουθήσει τους Beatles στο Λονδίνο και να συγκατοικήσει με τον Ringo και τον George, κυνηγώντας την καριέρα του ως γραφίστας.

Το μικρόβιο της μουσικής
Πράγματι, ο Voormann εργάστηκε ως Art Director σε μια αγγλική διαφημιστική εταιρεία, αλλά η εκεί καριέρα του διήρκησε μόλις πέντε μήνες, μια και δέχθηκε την πρόταση δύο φίλων του να επιστρέψει στο Αμβούργο και να δημιουργήσει τη δική του μπάντα: τους Paddy, Klaus & Gibson. Λίγο αργότερα θα γυρνούσε μαζί τους στο Λονδίνο και θα υπέγραφε συμβόλαιο με το μάνατζερ των Beatles, το δαιμόνιο Brian Epstein.

Όχι, δεν είναι ένα συγκρότημα που αντιγράφει τους Beatles. Είναι οι Paddy Klaus & Gibson. Υπεύθυνοι για το "look" που χαρακτήρισε την πρώτη περίοδο των Beatles ήταν οι Γερμανοί φίλοι τους, και όχι το αντίστροφο.

To Revolver
Κάπου στις αρχές του 1965, ο Klaus Voorman δέχτηκε την πρόταση του John Lennon να σχεδιάσει το εξώφυλλο του επόμενου δίσκου των Beatles. Ξαναπιάνοντας την τέχνη του γραφίστα, που για λίγα χρόνια είχε αφήσει στην άκρη για τη μουσική, η Voorman δέχτηκε την πρόκληση και σχεδίασε ένα εξώφυλλο με βάση τα μαλλιά του διάσημου συγκροτήματος. Το ήθελε ασπρόμαυρο, γι’ αυτό έφτιαξε από μνήμης ένα απλό σκίτσο με τα πρόσωπα των τεσσάρων σκαθαριών και το γέμισε με ένα κολάζ φωτογραφιών και σκίτσων.

Η αμοιβή του σχεδιαστή για το θρυλικό εξώφυλλο ήταν μόλις 40 λίρες

Το αποτέλεσμα όχι μόνο ικανοποίησε τους “πελάτες” του, αφού κρίθηκε ότι λειτουργούσε ως γέφυρα ανάμεσα στο κοινό και τη μουσική στροφή που επιχειρούσε το δημοφιλές συγκρότημα στην καριέρα του, αλλά κέρδισε και το Grammy καλύτερου εξωφύλλου δίσκου, όντας το πρώτο “γραφιστικό” εξώφυλλο που πετύχαινε κάτι τέτοιο.

Λεπτομέρεια από το Revolver

Μουσική καριέρα
Μπορεί η γραφιστική δουλειά του Klaus Voorman να συναντούσε καθολική αποδοχή, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι ο ίδιος παραμελούσε την άλλη του αγάπη, τη μουσική. Ως μπασίστας ήταν ιδιαίτερα περιζήτητος. Τόσο οι Hollies όσο και οι Moody Blues έριζαν για το ποιο συγκρότημα θα τον έκανε μέλος του, εκείνος όμως προτίμησε τους Manfred Mann που είχαν ήδη μια νούμερο ένα επιτυχία και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού με το Do-wah-diddy-diddy. Μαζί τους έμεινε από το 1966 μέχρι και το 1969, βοηθώντας τους να φτάσουν πάλι την κορυφή των charts με το Mighty Quinn (στο video o Klaus Voormann φαίνεται να παίζει μπάσο και σόλο φλάουτο)

YouTube Preview Image

Mετά τους Manfred Mann, o Voormann συνέχισε τη μουσική του καριέρα ως session μουσικός στο πλάι θρυλικών ονομάτων όπως του Lou Reed, της Carly Simon, του James Taylor, του Harry Nilson, B.B. King κ.ο.κ. Έπαιξε επίσης δίπλα σε τρεις από τους Beatles σε μεγάλες τους στιγμές. Για παράδειγμα ήταν ο μπασίστας στο Imagine του John Lennon, στο My Sweet Lord του George Harrison, αλλά και στο Ringo του Ringo Starr. Υπήρξε επίσης από τα ιδρυτικά μέλη της Ono Plastic Band.

Oι Ono Plastic Band: Από τα αριστερά Klaus Vormann, Alan White (μετέπειτα Yes), Yoko Ono, John Lennon και Eric Clapton

Το 1979 ο Voorman επιστρέφει στη Γερμανία και μπαίνει στο χώρο της μουσικής παραγωγής. Όχημά του στη φάση αυτή είναι το γερμανικό συγκρότημα Trio, το οποίο μεταξύ άλλων μας άφησε και τον “ύμνο” της δεκαετίας του 80 Da-da-da

YouTube Preview Image

Εξώφυλλα δίσκων

Τα τρία εξώφυλλα του Anthology ως μία ενιαία αφίσσα

Το 1995, η δισκογραφική εταιρεία των Beatles, η Apple, ζήτησε από τον Klaus Voormann να ξαναδουλέψει για το μεγάλο συγκρότημα. Συγκεκριμένα, να σχεδιάσει τα εξώφυλλα για τα τρία άλμπουμ με το ανέκδοτο υλικό των Beatles: τη σειρά Anthology. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι στο ενδιάμεσο διάστημα δεν είχε ασχοληθεί καθόλου με το σχεδιασμό εξωφύλλων. Το αντίθετο μάλιστα, η γραφιστική υπήρξε μια παράλληλη αγάπη με την οποία ασχολήθηκε από την αρχή της καριέρας του μέχρι και σήμερα. Από το πρώτο άλμπουμ των Bee Gees, τον Ringo Starr, το Jackie Lomax, τους Wet wet wet και τους Mando Diao, o Klaus Voormann εξακολουθεί μέχρι και σήμερα να είναι ένας από τους πιο ξεχωριστούς σχεδιαστές εξωφύλλων δίσκων.

To 2009 σχεδίασε για τους Σουηδούς Mando Diao

Περισσότερα για την καταπληκτική πορεία του Klaus Voorman μπορείτε να μάθετε εδώ



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ 12-07-2017 [0]

Νέα δημιουργική δεκαετία για τον Αλέξανδρο Γαβριλάκη

Σουσάμι Άνοιξε!

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ 17-07-2015 [0]

Ένας Έλληνας σχεδιαστής για την Αlfa Romeo

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ, ΝΕΑ 11-02-2015 [0]

O Δημήτρης Κολιαδήμας παρουσιαζει την Semiotik Design Agency

ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ, ΝΕΑ 28-01-2015 [6]

O Δημήτρης Παπάζογλου σε νέο κεφάλαιο της καριέρας του

Η Dasc αναλύει την τέχνη του brief στο designAthens

H NotoriusGrey αναλύει στο designAthens τις σχέσεις σχεδιαστή-πελάτη

Οδηγός επιβίωσης για σχεδιαστές από την Kommigraphics στο designAthens

Five Eight and Athanco wear their sunglasses at night

O Νέαρχος Ντάσκας μιλά στο designAthens για το design και τη μουσική



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).