Η περίπλοκη ιστορία πίσω από το σχεδιασμό των νέων χαρτονομισμάτων της Νορβηγίας

13-10-2014

Η Νορβηγία είναι μια πλούσια χώρα (χάρη στη χρηστή διακυβέρνηση και τα πλούσια κοιτάσματα πετρελαίου, που διαθέτει), στενά συνδεδεμένη με τη θάλασσα, από τον καιρό ακόμα των Βίκινγκ.
Για το λόγο αυτό, όταν οι υπεύθυνοι της Τράπεζας της Νορβηγίας προκήρυξαν, πριν λίγους μήνες, ανοιχτό διαγωνισμό για το σχεδιασμό των νέων εθνικών χαρτονομισμάτων της χώρας, έθεσαν ως θέμα ακριβώς αυτό: τη θάλασσα.
Στην πρόσκληση/πρόκληση ανταποκρίθηκαν αρκετοί σχεδιαστές και η ειδική επιτροπή, αποτελούμενη από έναν εκπρόσωπο της Τράπεζας και πέντε επαγγελματίες του χώρου της οπτικής επικοινωνίας επέλεξαν σε πρώτη φάση οκτώ από τις υποβληθείσες προτάσεις για περαιτέρω διερεύνηση. Το σχετικό brief και δείγματα από τις οκτώ προτάσεις μπορείτε να δείτε εδώ.

Σε δεύτερη φάση, η επιτροπή ξεχώρισε δύο από τις οκτώ προτάσεις: αυτή του γραφείου Enzo Finger, με τίτλο “Ripple Effects”, καθώς κι εκείνη του γνωστού γραφείου Metric System, υπό τον τίτλο “The living spaces”. Ως εδώ όλα καλά. Η περιπλοκότητα του θέματος ξεκινά έπειτα από την απόφαση της κριτικής επιτροπής, να προκρίνει την πρόταση του Enzo Finger, ενώ η διοίκηση της Τράπεζας έχει διαφορετική άποψη.
Και κάπου εδώ, τα πράγματα μπερδεύονται. Οι υπεύθυνοι της Νορβηγικής Τράπεζας, μάλλον δεν ενθουσιάζονται καθόλου με την επιλογή της κριτικής επιτροπής, και αφού η ετυμηγορία της δεν έχει δεσμευτικό, αλλά απλά συμβουλευτικό χαρακτήρα, κάνει μια διαφορετική επιλογή: προκρίνει την πρώτη επιλαχούσα πρόταση (αυτή του Metric System), με μια προσθήκη, που μόνο ως αντισυμβατική μπορεί να χαρακτηριστεί: δίνει στo Metric System την ανάθεση εξ ημισείας, μαζί με την πρόταση του γραφείου Snøhetta, η οποία φέρει τον τίτλο “Beauty of Boundaries”.

Σαν αποτέλεσμα, η Σολομώντεια λύση, ή τα νέα σολομώντεια χαρτονομίσματα, αν προτιμάτε, θα βασιστούν σε δύο διαφορετικές προτάσεις: Η μία όψη θα απεικονίζει την πρώτη όψη των χαρτονομισμάτων που σχεδίασε το Metric System, ενώ η άλλη όψη θα αντλεί την έμπνευσή της από την πίσω όψη της πρότασης του Snøhetta. Mε τον τρόπο αυτόν, σύμφωνα με την ανακοίνωση της τράπεζας, τα νέα χαρτονομίσματα (τα οποία θα τεθούν σε κυκλοφορία, το νωρίτερο μέσα στο 2017 – αφού πρώτα τελειοποιηθεί ο σχεδιασμός τους με βάση συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ασφαλείας) θα συνδυάζουν το παραδοσιακό με το μοντέρνο, έχοντας πάντα έναν ξεκάθαρα νορβηγικό χαρακτήρα.

Το σύνολο των προτάσεων, μπορούν να δουν όσοι το επιθυμούν σε έκθεση που διοργανώνει η Νορβηγική Ένωση Γραφιστων, Grafil, μέχρι τις 27 Οκτωβρίου για το ευρύ κοινό.

new-norwegian-banknotes-pixel-bill-art-20

H όψη του Metric System

new-norwegian-banknotes-pixel-bill-art-18

H όψη του Snøhetta

screen-shot-2014-10-08-at-15-15-21

Τμήμα της πρότασης του Enzo Finger (500 Κορώνες)

ekthesi

Στιγμιότυπο από την έκθεση που πραγματοποιείται αυτές τις μέρες στο Όσλο

 

2 Responses

  • solomontas

    με την τραπεζα κι εγω! εβγε!

  • Χρήστος Πλασσαράς

    Ενδιαφέρουσα και η πρόταση για κατακόρυφο χαρτονόμισμα. Από την άλλη μεριά, το γεγονός πως ωθούμαστε σε πολύ αφαιρετικά σχέδια σε πολλά χρηστικά και καθημερινά αντικείμενα αρχίζει να με απωθεί. Νομίζω πως αλλοιώντας παντού τα σύνορα στο τέλος χάνεται η ταυτότητα (σημαντική για το χαρτονόμισμα χώρας) και μερικές φορές και το μήνυμα. Το τελευταίο είναι μια γενική μου σκέψη με αφορμή το σχεδιασμό του Snøhetta.



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΆΡΘΡΑ 11-05-2017 [1]

Καλλιόπη Αποστολίδου: Το να μένεις στάσιμος σκοτώνει το πνεύμα και τη φαντασία

ΆΡΘΡΑ 05-05-2017 [1]

Μ. Μπότης: To ελληνικό design δεν είναι απλά καλό

ΆΡΘΡΑ 13-04-2017 [0]

Απολογισμός για το τρίτο Graphic Stories Cyprus

ΆΡΘΡΑ 23-01-2017 [0]

Εθνική Βιβλιοθήκη: 6 γρίφοι για δυνατούς λύτες

ΆΡΘΡΑ 08-08-2016 [0]

Τι απέγιναν τα «Ιχνη Εμπορίου»;

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 27-05-2016 [0]

Έλληνες: οι καλύτεροι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο

ΆΡΘΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 20-05-2016 [11]

H οπτική επικοινωνία του Δήμου Κέας από τον Γιάννη Καρλόπουλο

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 29-03-2016 [0]

Τι αποφάνθηκαν οι Νεοζηλανδοί για τη σημαία τους

ΆΡΘΡΑ 04-03-2016 [0]

FITC Amsterdam 2016

ΆΡΘΡΑ 11-02-2016 [1]

Πώς το Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας αναζητά νέα οπτική ταυτότητα



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).