Λογότυπο ή λογότυπος;

06-05-2014
Η λέξη λογότυπος προέρχεται από γλωσσικό αντιδάνειο. Δημιουργήθηκε σαν λέξη στην αγγλική, με τη χρήση δύο ελληνικών λέξεων (του λόγου και του τύπου) για να δηλώσει το γραφιστικό σήμα ή έμβλημα που χρησιμοποιούν εταιρείες, οργανισμοί, ή ακόμη και άτομα για να υποβοηθήσουν και να προβάλλουν την άμεση αναγνώρισή τους. Επιστρέφοντας, η σύνθετη αυτή λέξη στην ελληνική γλώσσα, ορθώς μεταφέρθηκε ως "λογότυπος" και πήρε αρσενικό άρθρο και γένος (τόσο ο λόγος όσο και ο τύπος είναι λέξεις αρσενικού γένους). Στο Μέγα Λεξικό της Ελληνικής Γλώσσας (Πάπυρος) διαβάζουμε: λογότυπος (ο): τυποποιημένη γραφιστική μορφή  μιας εμπορικής επωνυμίας, της ονομασίας ενός οργανισμού, του τίτλου μιας εφημερίδας κ.λπ., που μπορεί να συνδυάζει  γράμματα και σχέδια. Αντιδάνειο [αγγλικό logotype - <αρχ. λόγο(ς) + τύπος] Η γλώσσα, παρόλα αυτά είναι ένας ζωντανός οργανισμός που συνεχώς εξελίσσεται και αλλάζει. Ακόμη και προς λάθος (;) κατευθύνσεις. Έτσι, βρεθήκαμε με τη λέξη "λογότυπο", η οποία είναι ουδέτερη και ως τέτοια φέρει το άρθρο "το". Σε πολλά λεξικά (μεταξύ αυτών και του Μπαμπινιώτη) γίνονται δεκτές τόσο η αρσενική όσο και η ουδέτερη εκδοχή της λέξης. Ο λόγος είναι ότι μεγάλο ποσοστό των ομιλούντων χρησιμοποιούν τη λάθος μορφή της λέξης (παρομοίως, γίνεται πια δεκτή ως σωστή η λέξη "ο ψήφος" δίπλα στην αρχική "η ψήφος"). Πώς φθάσαμε μέχρι εκεί; Μάλλον από την παράλληλη μεταφορά της συντομογραφίας "logo" του λογοτύπου. Συχνά, μιλώντας ακόμη και στα ελληνικά, αναφερόμαστε στο λόγκο (αντί για το λογότυπο), το οποίο προφανώς και έχει ουδέτερο πρόσημο. Το γεγονός αυτό, μαζί με τις πτώσεις στον ενικό αριθμό του λογοτύπου [ο λογότυπος, του λογοτύπου, το λογότυπο, - λογότυπο] που είναι κατά τα 3/4 κοινά με τις πτώσεις όπως θα ήταν στο ουδέτερο γένος, μάλλον προσέθεσαν στη σύγχυση. Συμπέρασμα; Αρχικά, το σωστό ήταν μόνο "ο λογότυπος". Στη συνέχεια και λόγω της εκτεταμένης λανθασμένης αναφοράς της μορφής "το λογότυπο", αυτή έχει εδραιωθεί και θεωρείται εξίσου σωστή. Μπορείτε λοιπόν, να χρησιμοποιείτε άφοβα, όποια μορφή σας αρέσει περισσότερο. logoogog

5 Responses

  • James R.

    …υπάρχει και η Λόγκο στιγμής.

  • Μαρία Μαγουλά

    Είναι αλήθεια ότι όλοι το έχουμε χρησιμοποιήσει και σαν λογότυπος (ο) και σαν λογότυπο (το).
    Τώρα που διαβάσαμε το άρθρο συνειδητοποιήσαμε κάποια πράγματα. Ότι λογότυπο (το) = ο λογότυπος που έχει υποστεί ευνουχισμό.

    Ιδεολογικά μετά απ΄το παραπάνω συμπέρασμα θα χρησιμοποιούμε από δω και πέρα το ουδέτερο > λογότυπο όταν ο πελάτης θα έχει κόψει κάθε υποψία ιδέας μας απ΄το αρχικό προσχέδιο και θα΄το΄χει κάνει σαν τα μούτρα του για να το εγκρίνει και να μας πληρώσει επιτέλους. (γελάω)

  • μπάμπης νιότης

    για να σας πάρουν στα σοβαρά, καλό θα ήταν να αποφασίστε πρώτα, αν θέλετε να γράφετε τη λέξη “κλίσεις” με “η” ή με “ι”

    άσε που δεν μιλάμε για “κλίσεις” αλλά για “κλίση” (των ουσιαστικών) και ο ταιριαστός όρος, που δεν σας έρχεται καθόλου, είναι η λέξη “πτώσεις” (του ουσιαστικού)

    το διδάσκουν στη β’ δημοτική, ακόμα και στις μέρες μας, ευτυχώς

    κάτι τέτοια αδύναμα κείμενα και οι συντάκτες τους (με τις περιορισμένες ικανότητές και το βιαστικό “εγώ” τους) προσθέτουν περισσότερο στην (φτιαχτή) “σύγχυση” που επικρατεί

    εντάξει, η γλώσσα είναι ζωντανή, αλλά δεν χρειάζεται να αποπειράται να τη σκοτώσει ο κάθε τυχάρπαστος “παρατηρητής”

    φοβερό το απανωτό τάκλιν στον εαυτό και την αυθεντία σας

    xxx

  • designmag

    Έχετε απόλυτο δίκιο. Σας ευχαριστούμε πολύ και σας ευχόμαστε καλή συνέχεια.

  • whatever

    Μου προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση η παρέμβαση του μπάμπης νιότης. Μερικές παρατηρήσεις λοιπόν.

    [1] Τα εισαγωγικά που χρησιμοποιεί ( “ ” ) είναι λανθασμένα. Δεν είναι τα Ελληνικά (« »).

    [2] Το σημείο στίξης κόμμα το χρησιμοποιεί με λάθος τρόπο σε αρκετές περιπτώσεις.

    [3] Όταν γράφουμε προτάσεις ξεκινούμε με κεφαλαίο γράμμα και ολοκληρώνουμε με σημείο στίξης τελεία.

    Ευτυχώς για όλα τα παραπάνω υπάρχουν βιβλία που μπορεί να ανοίξει και να ενημερωθεί. Ορισμένα από αυτά είναι τάξεων του δημοτικού.

    Δεν μπορώ να κατανοήσω από που πηγάζει η αδικαιολόγητη επίθεση προς τον ή την αρθρογράφο. Οι όσοι έχουν την γνώση, οφείλουν να είναι ταπεινοί. Οφείλουν να μοιράζουν αυτή την γνώση και να βοηθούν. Όχι να κρίνουν.



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΆΡΘΡΑ 08-08-2016 [0]

Τι απέγιναν τα «Ιχνη Εμπορίου»;

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 27-05-2016 [0]

Έλληνες: οι καλύτεροι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο

ΆΡΘΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 20-05-2016 [11]

H οπτική επικοινωνία του Δήμου Κέας από τον Γιάννη Καρλόπουλο

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 29-03-2016 [0]

Τι αποφάνθηκαν οι Νεοζηλανδοί για τη σημαία τους

ΆΡΘΡΑ 04-03-2016 [0]

FITC Amsterdam 2016

ΆΡΘΡΑ 11-02-2016 [1]

Πώς το Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας αναζητά νέα οπτική ταυτότητα

ΆΡΘΡΑ 03-02-2016 [0]

Τι κρύβεται πίσω από τη νέα εικόνα της Budweiser;

ΆΡΘΡΑ 07-01-2016 [0]

Τα σημαντικότερα θέματα του 2015 (Γ’ μέρος)

ΆΡΘΡΑ 03-01-2016 [0]

Τα σημαντικότερα θέματα του 2015 (Β’ μέρος)

ΆΡΘΡΑ 02-01-2016 [0]

Τα σημαντικότερα θέματα του 2015 (Α’ μέρος)



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).