Σχεδιαστές κρίνουν το νέο σήμα της Νέας Δημοκρατίας

11-10-2018

 

Πριν λίγες ημέρες η Νέα Δημοκρατία παρουσίασε τον επανασχεδιασμένο λογότυπό της και όπως είναι αναμενόμενο σε παρόμοιες περιπτώσεις, οι αντιδράσεις ήταν πολλές και ποικίλες προερχόμενες από κάθε είδους “χρήστη” και σαφώς όχι μόνο από τους “ειδικούς” του χώρου.
Πρόκειται για ένα λογότυπο που παίζει κυρίως με τον αρνητικό χώρο. Το δημιούργησε ο εικαστικός Φανούρης Μωραΐτης (ο οποίος, σύμφωνα με τις πληροφορίες που “διέρρευσαν” εργάσθηκε αφιλοκερδώς).
Αφού πέρασε ένα ικανό διάστημα ώστε να καταλαγιάσουν οι έντονες αντιδράσεις (πολλές εκ των οποίων είχαν ελατήρια διαφορετικά του σχεδιαστικού κριτηρίου) καταγράψαμε τις απόψεις κάποιων ανθρώπων που γνωρίζουν από τον σχεδιασμό της οπτικής επικοινωνίας και μιλούν με αιτιολογημένα, προσπερνώντας το απλό “μου αρέσει” και “δεν μου αρέσει”. 

Η πρώτη άποψη ανήκει στο γνωστό σχεδιαστή Χάρη Τσέβη:
Το λογότυπο ΝΔ με ξένισε και η πρώτη αντίδραση μου αντίδραση ήταν αυτή της αρνητικής έκπληξης. Μου μοιάζει μάλιστα να είναι αποτέλεσμα συμβιβασμού και όχι σχεδιαστικής μελέτης. Το πιο πιθανό είναι η αρχική πρόταση να ήταν χωρίς τα πλαϊνά τρίγωνα. Εκεί μάλλον πολλοί είπαν πως δε διαβάζεται κ.λπ. οπότε προστέθηκαν τα δύο πλαϊνά και έγινε μια πολύ φλύαρη σύνθεση.
Τα φόντα με τα τρίγωνα – μιας και έχω λίγο ασχοληθεί μαζί τους επίσης θέλουν δουλειά.
Η χρήση της τυπογραφίας είναι πολύ καλή. Σύγχρονη γραμματοσειρά και καθαρό μήνυμα.
Αν το σήμα επιβιώσει το αρχικό σοκ θα το συνηθίσουμε. Όπως τα πάντα. Αν όχι ίσως μπορέσει να γίνει δουλειά για κάτι καλύτερο.
Το στοίχημα για αυτό όμως δεν είναι σχεδιαστικό. Είναι αν μπορεί να πείσει το υποσυνείδητο των ψηφοφόρων πως η ΝΔ έχει ανανεωθεί. Εκεί κάποιο μέτριο και αντιφατικό έμβλημα μπορεί ίσως να λειτουργήσει.
Ίσως αυτό να βρίσκεται πίσω από το σκεπτικό της υιοθέτησης του σήματος αυτού. Και θέλει διάθεση ανάληψης ρίσκου αυτό.

Ο creative director της Somethink Ιωάννης Μαρκάκης, με εμπειρία σε παρόμοιου περιεχομένου εργασίες, σημειώνει:
Το νέο λογότυπο βασίζεται στο «τρικ» θετικού-αρνητικού χώρου, μια λογική που έχει χρησιμοποιηθεί σε διάφορα λογότυπα εδώ και πολλά χρόνια. Ωστόσο είναι πρώτη φορά που μια τέτοια λογική επιχειρείται από ελληνικό πολιτικό κόμμα. Μπορούμε να το χωρίσουμε σε 2 άξονες: αφενός στον άξονα της ιδέας/concept και αφετέρου στον άξονα της απόδοσης/εκτέλεσης της ιδέας
Αναφορικά με τον πρώτο άξονα, θα τη χαρακτήριζα την ιδέα πολύ έξυπνη και τολμηρή «Το νέο σήμα της παράταξης σηματοδοτεί ένα κόμμα ανοιχτό σε νέες ιδέες και ανοιχτό στην κοινωνία…».
Από στρατηγική σκοπιά λοιπόν η ιδέα του να «είναι ανοιχτό» και να «μην έχει όρια» έχει μεγάλο ενδιαφέρον.
Σχετικά με την εκτέλεση της ιδέας, παρατηρούνται κάποιες αδυναμίες. Στη γενική εντύπωση το σχήμα που δημιουργείται δε φαίνεται να έχει οπτική ισορροπία καθώς βαραίνει προς την αριστερή του μεριά. Ειδικά όταν εγγράφεται σε τετράγωνο ή κύκλο φαίνεται ότι «κλωτσάει».
Το συγκεκριμένο λογότυπο, για να αναδειχθεί χρησιμοποιεί το φόντο του, έτσι στις περιπτώσεις που εφαρμόζεται αρνητικό (με τρίγωνα πιο ανοιχτό χρώμα από το φόντο) φαίνεται καλύτερα από τις περιπτώσεις που χρησιμοποιείται θετικό (με τρίγωνα πιο σκούρο χρώμα από το φόντο).
Ο αφαιρετικός πυρσός που δημιουργείται στο κέντρο είναι ένα “plus” που κλείνει το μάτι στην ιστορία του κόμματος, ωστόσο η φόρμα του είναι αδύναμη όταν χρησιμοποιείται μόνος του. Οπτικές διορθώσεις των γραμμάτων απουσιάζουν από τη σύνθεση, καθώς η μεσαία γραμμή του Ν φαίνεται πολύ περισσότερο παχιά απ’ όσο θα έπρεπε. Σε μικρά μεγέθη ίσως «χάνεται».
Ένα άλλο σημαντικό μειονέκτημα είναι ότι δύσκολα θα μπορεί να κάτσει πάνω σε εικόνες, μάλλον θα μπερδεύει. Τέλος, ενώ θα μπορούσε, δεν είδαμε να ακολουθείται από ένα σύστημα στο πώς χρησιμοποιείται στις διάφορές του εφαρμογές. Κάτι τέτοιο θα είχε πολύ ενδιαφέρον λαμβάνοντας υπόψιν και την νέα πολύ φρέσκια χρωματική παλέτα. Εν ολίγοις, ενδιαφέρον concept πλην όμως με αδύναμη -σε ορισμένες περιπτώσεις- εκτέλεση.

Ο Δημήτρης Κανελλόπουλος (design director του Comeback Studio) καταγράφει επτά σκέψεις (όσα και τα τρίγωνα) του νέου σήματος:
1. Ένα λογότυπο πρέπει να ειναι αυθεντικό, να περνάει ένα μήνυμα. Το κόμμα είχε και έχει ένα βασικό σύμβολο. Είναι ένας πυρσός με ό,τι αυτό συμβόλιζε στο παρελθόν. Αυτός στα χρόνια του Σαμαρά έγινε πιο λεπτός (σχεδιασμένος με ένα brush και πράσινο χρώμα και σήμερα έγινε μια μονοχρωμή σύνθεση που αποτελείται από δύο τρίγωνα στο κέντρο της σύνθεσης.
2. Η τυπογραφία του “ΝΔ” επανήλθε σε bold, μάλλον σε black τυπογραφικό βάρος. Στην εποχή του Σαμαρά είχαμε πάει σε κάτι πιο κομψό και ελαφρύ αλλά εκει είχαμε και ένα underscore_ στο τέλος που μας άνοιγε την διάθεση για συνέχεια_
Η βαριά τυπογραφία μας δείχνει την αποφασιστικότητα του “μπραντ” και την σοβαρότητα. Τα πράγματα ειναι σοβαρά. Μπορούμε. Φυσικά η αράδα “ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ” είναι με κεφαλαία όπως πάντα. Γενικά θέλουν να μας πουν πως είναι σίγουροι. Οπτική παραφωνία, ο τελευταίος χαρακτήρας απο το “Δημοκρατία” που ξεφευγεί προς τα δεξιά και χάνει την περασία. Το ίδιο δεν ισχύει από την αριστερή πλευρά. (αυτό μοιάζει με οπτικό λάθος).
3. Το σήμα είναι “αρνητικό”, στις πιο πολλές εφαρμογές του, δηλαδή εκμεταλεύεται το φόντο σαν χρώμα. Στην βασική του έκδοση – θετικό, είναι αδύναμο και δεν λειτουργεί σωστά σε μικρά μεγέθη. Σημειώνω πως η μάυρη “θετική” έκδοση του σήματος θα εκτυπωθεί στα ψηφοδέλτια. (προβλέπω να τα ρίχνουν στον σχεδιαστή στο τέλος, σε περίπτωση ατυχούς εκλογικού αποτελέσματος).
4. Το τρίγωνο σαν σχήμα είναι επιθετικό, κόβει την σύνθεση, κάνει τομές. Εδώ η σύνθεση δείχνει άχαρη μια και “η τρύπα” που κάνουν τα 2 γράμματα μας αφήνει ένα τρίγωνο που δείχνει προς “τα αριστερά” και χάνει την οπτική του ισορροπία. Στην εικόνα εκει που λέει χρήση, βλέπουμε πως όταν το σύμβολο μπαίνει σε κύκλο, τότε το αποτέλεσμα ειναι πολύ περίεργο και πολύ λάθος (στοιχεία που θα έπρεπε να απασχολούν τον σχεδιαστή). Στο θετική και βασική χρήση μοιάζει “λίγο” μιάς και τα στοιχεία ΝΟΥΔΟΥ είναι αρκετά βαριά.
5. Το σύμβολο έχει προβληματα με τους άξονες, υπάρχουν πολλές γραμμές που δεν έχουν παράλληλες, π.χ. το τρίγωνακι που είναι το βασικό στέλεχος του πυρσού στο κέντρο, έχει μια γωνία για να ξεχωρίζει από την φόρμα, αλλά μιάς και μιλάμε για λύση αφαιρετική, εδώ προστίθεται ένα στοιχείο που μοιάζει παράταιρο.
6. Η σχέση του με την τυπογραφία έχει ενδιαφέρον, αλλά δεν λειτουργεί στα μικρά μεγέθη. Η γραφή ειναι bold και το αποτέλεσμα αρκετά βαρύ και χάνει την ευκρίνεια του.
7. Πιστεύω πως σε εφαρμογές και περιβάλλον όπου το σήμα ζει, π.χ. σε πίνακες δημοσκοπήσεων, σε διαγράμματα εκλογικών αποτελέσματων και γενικά στην τηλεόραση σε μικρό μέγεθος θα “χάνεται”.

 

YouTube Preview Image



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΆΡΘΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 24-11-2018 [0]

Πέντε ημιτελείς γραμματοσειρές του Bauhaus αναβιώνουν ξεπερνώντας τη ναζιστική επιβολή

ΆΡΘΡΑ 09-05-2018 [2]

Η Ελλαδα απέκτησε (επιτέλους) το δικό της Κέντρο Design

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 24-11-2017 [1]

Ενοχλημένο το Ραδιοτηλεοπτικό Ίδρυμα Κύπρου από την παρέμβαση της εκεί Ένωσης Γραφιστών

ΆΡΘΡΑ 29-10-2017 [2]

Θέτοντας ερωτήματα στον Ανοιχτό Διαγωνισμό του Φεστιβάλ Κινηματογράφου

ΆΡΘΡΑ 15-09-2017 [8]

Ενέργεια κατά της κατάργησης του τμήματος Γραφιστικής στο Τ.Ε.Ι. Αθηνών

ΆΡΘΡΑ 11-05-2017 [1]

Καλλιόπη Αποστολίδου: Το να μένεις στάσιμος σκοτώνει το πνεύμα και τη φαντασία

ΆΡΘΡΑ 05-05-2017 [1]

Μ. Μπότης: To ελληνικό design δεν είναι απλά καλό

ΆΡΘΡΑ 13-04-2017 [0]

Απολογισμός για το τρίτο Graphic Stories Cyprus

ΆΡΘΡΑ 23-01-2017 [0]

Εθνική Βιβλιοθήκη: 6 γρίφοι για δυνατούς λύτες



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress.
Hosted by Apogee Information Systems.
Entries (RSS) and Comments (RSS).