Εθνικό Θέατρο: τι λένε οι ΜΝΡ, ο νυν σχεδιαστής (Πάρις Κούτσικος), η κοινότητα και πώς απαντούν οι ίδιοι οι υπεύθυνοι του ΕΘ

19-03-2014

Το θέμα της κατάργησης του υπάρχοντος λογοτύπου του Εθνικού Θεάτρου και της αντικατάστασής του βάσει ανοικτού διαγωνισμού, ξεκίνησε χθες από αυτή τη σελίδα και πήρε διαστάσεις, που σπάνια έχει πάρει σχετικό με την οπτική επικοινωνία ζήτημα, τόσο στα κοινωνικά δίκτυα όσο και στα ΜΜΕ (ηλεκτρονικά και έντυπα).

Αυτόν ακριβώς το θόρυβο προσπαθήσαμε να καταγράψουμε, δημοσιεύοντας εδώ τις γνώμες σχεδιαστών, μεταξύ των οποίων του νυν συνεργάτη του Εθνικού Θεάτρου, Πάρι Κούτσικου, των δημιουργών του γνωστού λογοτύπου ΜΝΡ, αλλά και των εκπροσώπων του Εθνικού Θεάτρου.

Πρώτος, και προς τιμή του, ο γνωστός σχεδιαστής Πάρις Κούτσικος, υπεύθυνος για τα προγράμματα του Εθνικού Θεάτρου κατά την τελευταία σεζόν, πήρε την πρωτοβουλία και δημοσίευσε τόσο στα σχόλια του άρθρου μας εδώ, όσο και στην προσωπική του σελίδα στο facebook το εξής κείμενο:

Δουλεύω για το Εθνικό Θέατρο από τον Σεπτέμβριο του 2013 έχοντας αναλάβει την καλλιτεχνική επιμέλεια των προγραμμάτων των παραστάσεων.

Παρόλο που η μέχρι στιγμής συνεργασία μου με τους ανθρώπους του Ε.Θ. είναι άριστη, συμφωνώ απόλυτα ότι η αλλαγή λογοτύπου είναι πέρα από κάθε λογική. Το συγκεκριμένο λογότυπο (όπως και όλο τον σχεδιασμό της εταιρικής ταυτότητας) το θεωρώ άριστο, ό,τι πιο καλαίσθητο, ισορροπημένο και δυναμικό έχει σχεδιαστεί για δημόσιο (και όχι μόνο) οργανισμό τα τελευταία χρόνια. Την άποψή μου αυτή την έχω επαναλάβει πολύ συχνά στους ανθρώπους με τους οποίους συνεργάζομαι χωρίς όμως να έχω την δυνατότητα να την επιβάλω στα προγράμματα (όπως θα παρατηρήσει κάποιος, στα προγράμματα δεν υπάρχει το λογότυπο των MNP). Επιπλέον, έχω κατά καιρούς δώσει “μάχες” για να το χρησιμοποιήσω. (Μια φορά, μάλιστα, τα κατάφερα! Χρησιμοποίησα το λογότυπο σε ένα ενημερωτικό έντυπο που αφορούσε το πρόγραμμα των παραστάσεων της περιόδου 2013-14).

Από την άλλη, θεωρώ ότι η επιστολή διαμαρτυρίας θα έπρεπε να είναι πιο λιτή και να μην έχει τόσο συναισθηματικό τόνο. Πιστεύω ότι αυτό που αναφέρει -μεταξύ άλλων- η Κατερίνα Παπαπαναγιώτου των ΜNP στο popaganda είναι απλό και σαφές: «…Φυσικά, κάποια στιγμή τα λογότυπα των οργανισμών μπορεί να χρειαστεί να αλλάξουν, αλλά αυτό συμβαίνει όταν συντρέχουν κάποιοι λόγοι, όπως για παράδειγμα, στην περίπτωση που το προηγούμενο λογότυπο χρειάζεται ανανέωση ή στην περίπτωση που δεν συμβαδίζει με την εποχή και ο ανασχεδιασμός είναι απαραίτητος. Η επικοινωνία ενός θεσμού, ενός οργανισμού, αλλά ακόμα και μιας εταιρείας θα πρέπει να αλλάζει όταν η προηγούμενη επικοινωνία δεν πληροί τις σχεδιαστικές και επικοινωνιακές ανάγκες του.»

Με άλλα λόγια, μπορεί κάποιος να υποστηρίξει την αντίθεσή του στον παραλογισμό αυτό, προτάσσοντας μια λογική και “ψυχρή” επιχειρηματολογία και όχι να μιλάει για λύπη, απογοήτευση και το κλασικό πολυφορεμένο επιχείρημα ότι «στην Ελλάδα πάντα έτσι συμβαίνει κ.λπ. κ.λπ.…»

Όπως λένε και οι Άγγλοι: «If it’s not broke, don’t fix it»! Θα παρέφραζα: «If it works, don’t change it»!

 

Στο κείμενό του ο Πάρις Κούτσικος αναφέρεται σε μια επιστολή διαμαρτυρίας. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία σχεδιαστών, η οποία προέκυψε εντελώς αυθόρμητα, ομάδα γραφιστών συνέταξε ένα κείμενο και προσκάλεσε τους συναδέλφους του να το κατεβάσουν, να το υπογράψουν και να το στείλουν στο Εθνικό Θέατρο. Το κείμενο έχει ως εξής:

Είμαι επαγγελματίας στο χώρο της οπτικής επικοινωνίας.

Με την παρούσα επιστολή, θα ήθελα να εκφράσω την δυσαρέσκεια, την απογοήτευση, την θλίψη μου για τον διαγωνισμό που προκήρυξε το Εθνικό Θέατρο για τον σχεδιασμό νέου λογοτύπου. ∆υσαρέσκεια για τον τρόπο διεξαγωγής του διαγωνισμού, την κριτική επιτροπή (η οποία δεν περιλαμβάνει ούτε ένα μέλος που να διαθέτει γνώσεις Οπτικής Επικοινωνίας), το έπαθλο και πολλά άλλα…

Απογοήτευση και θλίψη, γιατί ένας νεοδιορισθείς διευθυντής, όχι απλά δεν σέβεται το έργο του προκατόχου του αλλά στην προσπάθεια του να «φανεί», να αφήσει το στίγμα του, καταστρέφει κάτι καλό.

Ένα λογότυπο βραβευμένο, που σχεδίασε η MnP, άρτιο σχεδιαστικά, άψογο επικοινωνιακά, διαχρονικό, ένα λογότυπο που αξίζει τα λεφτά του και είναι από τα ελάχιστα στην χώρα μας (και μάλιστα σε δημόσια-κρατική επιχείρηση/οργανισμό) για τα οποία μπορούμε να καμαρώνουμε ως κλάδος.

Σε μια χώρα που τα τελευταία χρόνια εξάγει design, με άπειρες διεθνείς διακρίσεις και βραβεία, με δημιουργικά γραφεία πρότυπα (όπως η Beetroot, οι Designers United, η Mousegraphics, οι G design η K2 και ένα σωρό άλλες), ένας διευθυντής επιλέγει έτσι απλά να κάνει διαγωνισμό αλλαγής λογοτύπου, απευθυνόμενος σε γραφίστες, σχεδιαστές, και άλλες συναφείς ειδικότητες!

Και αναρωτιέμαι, που θα φτάσει η κατρακύλα; Όταν ένας άνθρωπος σε τέτοια θέση,έμπειρος σκηνοθέτης και ηθοποιός, ένας από τους ανθρώπους που παράγει πολιτισμό και συμβάλλει και στην διαμόρφωση της αισθητικής του κοινού, δεν μπορεί να κατανοήσει και να εκτιμήσει την αξία του design και μάλιστα του καλού design, τι μέλλον έχει ένας ολόκληρος κλάδος επαγγελματιών;

Λυπάμαι και ντρέπομαι που ζω και εργάζομαι σε αυτήν την χώρα, που ο καθένας κάνει ότι του κατέβει, χωρίς γνώσεις, χωρίς σεβασμό, χωρίς τίποτε…

 

Ο γνωστός σχεδιαστής Γιάννης Καρλόπουλος, σε δική του ανάρτηση υπήρξε ορμητικός (όπως μας έχει συνηθίσει) και με σφοδρότητα επικέντρωσε την κριτική του στα πρόσωπα του Εθνικού Θεάτρου, και ιδιαίτερα στον Καλλιτεχνικό Διευθυντή κ. Χατζάκη. Σχεδιάσε το δικό του λογότυπο για το διαγωνισμό και το συνόδευσε με ένα κείμενο στο οποίο μεταξύ άλλων αναφέρει:

«Υποβάλλω την πρώτη μου συμμετοχή. Ελπίζω να βοηθήσει -μεταξύ άλλων – τον κο Χατζάκη όταν δίνει κάτι βαρύγδουπες συνεντεύξεις (για να διατυμπανίσει την «λαϊκή» διάσταση του ΕΘ – πνίγοντας την μετριότητά του σε ευφυολογήματα και υπερθεματίζοντας την αξία του ως σκηνοθέτης) να μην επαναλαμβάνει στυλιστικές ανορθογραφίες…

…Εν τω μεταξύ μας το «παίζουν» και χουβαρδά-δες, αφού δίνουν το ιλιγγιώδες ποσό των 1500 ευρώ για το λόγκο που θα προκύψει…».

 

Από πλευράς μας επικοινωνήσαμε με τους ΜΝΡ και ρωτήσαμε την Κατερίνα Παπαναγιώτου να μας πει πώς έχει εκλάβει το θόρυβο που έχει δημιουργηθεί από την επικείμενη αντικατάσταση του έργου των MNP.

«Σίγουρα είναι πολύ θετική η αντίδραση της κοινότητας. Είναι ωραίο να ενωνόμαστε για έναν κοινό σκοπό και δε κρύβω ότι μας χαροποιεί ότι αφορμή στάθηκε κάτι που κάναμε εμείς. Το θέμα βέβαια είναι μαζικό, είναι κάτι που αφορά τη γραφιστική γενικότερα».

– Τι πιστεύετε ότι είναι αυτό που κινητοποίησε τη σχεδιαστική κοινότητα;

Πέρα από το καλό ή κακό του σχεδιασμού, νομίζω ότι αυτό που ενόχλησε είναι η ματαιότητα του να φτιάχνεις κάτι το οποίο τελικά μπορεί μπορεί και να μην έχει αντίκρισμα. Έχουμε εδώ έναν φορέα, ο οποίος καταργεί τη χαρά, την προσδοκία του δημιουργού ότι φτιάχνει κάτι για να μείνει, κάτι για να προσφέρει στο ευρύτερο σύνολο διαχρονικά. Η ενέργεια του Εθνικού Θεάτρου απαξίωσε τους γραφίστες. Καταργώντας ένα βραβευμένο λογότυπο που έχει σχεδιαστεί μόλις 4 χρόνια πριν. Ο καθένας βλέπει τον εαυτό του σε αυτό.

– Τι νομίζετε ότι θα συμβεί τώρα;

– Το ευχάριστο είναι ότι το θέμα έχει βγει έξω από την γραφιστική κοινότητα και απασχολεί το ευρύ κοινό. Έχουν επικοινωνήσει μαζί μας πολλά μέσα ευρείας κυκλοφορίας για να καταγράψουν τη γνώμη μας. Στ’ αλήθεια πιστεύω ότι δε θα αλλάξει κάτι στην περίπτωση του Εθνικού Θεάτρου. Θεωρώ ότι θα προχωρήσουν στο δρόμο που έχουν επιλέξει. Όμως νομίζω ότι κάτι θετικό θα βγει. Θέλω να ελπίζω ότι κάποιοι που αγνοούσαν την πραγματική δουλειά των γραφιστών, ίσως αναρωτηθούν μήπως ο σχεδιασμός του λογοτύπου ενός οργανισμού είναι κάτι μεγαλύτερο από αυτό που πιστεύαν μέχρι χθές. Θα πρέπει να συντρέχει σοβαρός επικοινωνιακός λόγος για να αλλάξεις ένα λογότυπο, και αν και εφόσον πρέπει να αλλάξει θα πρέπει να μελετηθεί σοβαρά και όχι να δοθεί σε ανοιχτό διαγωνισμό χωρίς κανένα φίλτρο για τις εταιρείες που θα δουλέψουν.

Τέλος, πήραμε την πρωτοβουλία να απευθυνθούμε και στους ίδιους τους υπευθύνους του Εθνικού Θεάτρου, ώστε να εξακριβώσουμε το κατά πόσο όλος ο θόρυβος έχει φτάσει μέχρι τα δικά τους αυτιά και ει δυνατόν να ερευνήσουμε το είδος των αντιδράσεών τους.

Το σίγουρο είναι ότι οι αντιδράσεις της κοινότητας έχουν φτάσει στους υπεύθυνους του Εθνικού Θεάτρου. Αυτό που δεν εντοπίσαμε όμως ήταν η κατανόηση του γιατί έχει δημιουργηθεί ο θόρυβος αυτός.

«Έχουμε λάβει διάφορες επιστολές», μας είπαν «αυτό που δεν έχουμε λάβει, όμως, είναι μια ήρεμη φωνή που να μας εξηγεί προς τι ο θόρυβος. Ύβρεις αρκετές. Ψυχραιμία όμως και λογική, καθόλου. Ο τρόπος με τον οποίο επικοινωνούν μαζί μας είναι λάθος».

– Καταλαβαίνετε τι ακριβώς προκάλεσε αυτή την αντίδραση;

Προσπαθούμε, αλλά δεν κατανοούμε το πού ακριβώς είναι το πρόβλημα. Εμείς κινούμαστε στο φως. Αυτό που κάναμε καλύπτεται από τη Διαύγεια. Όλοι είναι ελεύθεροι να συμμετάσχουν. Η επιλογή θα γίνει ανοιχτά. Δε θα ήταν χειρότερο να κάνουμε μια κλειστή πρόσκληση ή ανάθεση;

Στη προσπάθειά μας να τους εξηγήσουμε τα θέματα δεοντολογίας, δείχνουν την καλή θέληση να διαβάσουν τον κώδικα δεοντολογίας της Icograda. Στις δε ενστάσεις μας σχετικά με το ύψος της αμοιβής, η απάντηση είναι βέβαια έτοιμη…

Το καταλαβαίνουμε κι εμείς ότι η αμοιβή έχει συμβολικό χαρακτήρα. Δυστυχώς όμως αυτές είναι οι δυνατότητές μας. Είναι περιττό να σας θυμίσω σε ποιες εποχές ζούμε και πόσο μειωμένα είναι τα κονδύλια σε κάθε τομέα του δημοσίου.

– Μήπως, αφού δεν έχετε τη δυνατότητα, δε θα έπρεπε να προχωρήσετε σε αυτό το βήμα τώρα;

Γιατί όχι; Αν υπάρχουν ταλαντούχοι άνθρωποι, που τους ικανοποιούν οι όροι μας, γιατί να μην “το παλέψουν”; Στο κάτω-κάτω της γραφής δεν πιέσαμε κανένα να συμμετάσχει…

Σε κάθε περίπτωση οι ενστάσεις μας φαίνεται να “κλονίζουν” τη συνομιλήτριά μας, η οποία δεσμεύεται να μας στείλει κάποια απάντηση του κου Χατζάκη. Ούτως ή άλλως, η απόφαση για αλλαγή του λογοτύπου είναι δικιά του και η τελική αντίδραση θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τον ίδιο…

 

1972540_253965314785847_554138842_n

7 Responses

  • Γιάννης Καρλόπουλος

    «Προσπαθούμε, αλλά δεν κατανοούμε το πού ακριβώς είναι το πρόβλημα»
    και παρακάτω
    «Ούτως ή άλλως, η απόφαση για αλλαγή του λογοτύπου είναι δικιά του [του δντή Χατζάκη] και η τελική αντίδραση θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τον ίδιο…»
    Καταλαβαίνετε γιατί αναφερόμουν «προσωπικά» σε αυτόν (αλλά και στην Υπεύθυνη Επικοινωνίας). «Δικό» του είναι το Εθνικό; Στο απλό ερώτημα, ποιός λόγος (επικοινωνιακός) συντρέχει να αλλάξει τόσο σύντομα μιας τόσο μεγάλης σε έκταση και βάθος «δημόσια» εργασία, μας αντιγυρίζουν μια (γενικόλογη) τοποθέτηση που δεν ταιριάζει ούτε σε ΔΗΠΕΘΕ.
    Ξέρετε, τι είπε η τότε αντιπρόεδρος της ICOGRADA, (η Yesim, μια πραγματικά εξαιρετική Κωνσταντινουπολίτισσα), κατά την διάρκεια της επιλογής για τα περσινά ΕΒΓΕ βλέποντας τις δουλειές του Εθνικού;
    Βλέπω μια από τις καλύτερες δουλειές πανευρωπαϊκά!
    Στο φινάλε, το πρόβλημα κύριοι είναι ότι θέλετε να δώσετε μια δική σας «λύση» σε ένα πρόβλημα που έχετε δημιουργήσει εσείς, (επειδή το υπάρχον λόγκο και η υπόλοιπη αισθητική δε είναι του «γούστου» του).
    Α όλα κι όλα, η αισθητική στα έντυπα είναι πολύ ψηλά στην ατζέντα του νέου διευθυντή. Τι είμαστε, τίποτα χωριάτες;

  • panagiota

    Προτεινω να λαβουν μερος ΟΛΟΙ ΜΑ ΟΛΟΙ οι γραφιστες και να παρουσιασουν το υπαρχον λογοτυπο –αν συμφωνει και ο κυριος Κουτσικος φυσικα.

    Χρειαζονται τρελλο τρολλαρισμα αυτοι οι διευθυνταδες!

  • Σπύρος Αλβέρτης

    Ήμουν ένας από αυτούς που συμμετείχαν στην διαμαρτύρια. Είναι αλήθεια, εν μέρη ο θυμός και η αγανάκτηση προερχόταν από την περασμένη εβδομάδα με τις προτάσεις για την σήμανση των Ελληνικών προϊόντων, που νομίζω η συντριπτική πλειοψηφία τα βρήκε στην καλύτερη πολύ μέτρια.

    Όμως άλλη μία αλήθεια είναι, αυτού του είδους οι διαγωνισμοί μας προσβάλλουν. Ας διαβάσουν λοιπόν τον κώδικα ιδεοντολογίας μπας και καταλάβουν γιατί υπήρξε αυτός ο “θόρυβος”.

  • Μαίρη Κολυβά

    Είμαι σίγουρη ότι οι άνθρωποι δεν έχουν καταλάβει καν ποιό είναι το βασικό πρόβλημα… Δεν μπορούν να αντιληφθούν για ποιό λόγο υπάρχει θέμα στο να ξανασχεδιαστεί το λογότυπο γιατί δεν είναι σε θέση να αξιολογήσουν αυτό που έχουν ήδη. Θα μπορούσε να ήταν και ένα clip-art του word, δε σημαίνει κάτι για αυτούς, πάλι ανασχεδιασμό θα θέλανε.

    Ελλειψη αυτογνωσίας (ή μάλλον στην συγκεκριμένη περίπτωση αισθητικής) + υπέρμετρος εγωισμός = συνταγή για αποτυχία.

    panagiota η ιδέα σου είναι πολύ καλή, να τους στείλουμε δηλαδή το ίδιο λογότυπο!

  • Δημήτρης

    Πόσο γραφικός μπορεί να είσαι όταν λες: “Προσπαθούμε, αλλά δεν κατανοούμε το πού ακριβώς είναι το πρόβλημα.”…. και στη συνέχεια να το γυρίζεις περί διαφάνειας και ΔΙΑΥΓΕΙΑΣ; Ε; Πόσο;

    Εφ όσον δεν μπορεί ένας κύριος Χατζάκης και οι περί αυτού να καταλάβουν τα περί επιτυχημένου branding και κάνουν “του γούστου τους” τότε κακώς διορίσθηκαν σε αυτή τη θέση!

  • Βίκη Κουτρουμάνου

    Αφού δεν καταλαβαίνουν από γραφιστική αλλά καταλαβαίνουν από χρήματα (εφόσον έχει πέσει το budget στο Εθνικό Θέατρο για ανάθεση εργασίας σε κάποιον που να μπορεί να κάνει την δουλειά όπως πρέπει) ας το δούμε στυγνά με όρους χρημάτων.
    Το να πετάς κάτι που έχεις ήδη πληρώσει για κάτι αγνώστου ποιότητας, για εμένα ακόμα και τα 1500 ευρώ είναι πεταμένα λεφτά, κι ας λένε ό,τι θέλουν για διαύγεια και διαφάνεια.
    Και φυσικά, μετά θα πρέπει να πληρώσουν και χιλιάδες ευρώ ακόμα… για νέες κάρτες, επιστολόχαρτα, φακέλους και ο,τιδήποτε άλλο μπορεί να υπάρχει ήδη στις αποθήκες του Εθνικού με το “παλιό” σήμα που θα πεταχτεί…

  • Νικος Ματζαμπλοκος

    243.536,47 ευρώ? χα χα χα
    http://www.efsyn.gr/?p=189401
    καληνυχτα



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΆΡΘΡΑ 23-01-2017 [0]

Εθνική Βιβλιοθήκη: 6 γρίφοι για δυνατούς λύτες

ΆΡΘΡΑ 08-08-2016 [0]

Τι απέγιναν τα «Ιχνη Εμπορίου»;

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 27-05-2016 [0]

Έλληνες: οι καλύτεροι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο

ΆΡΘΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 20-05-2016 [11]

H οπτική επικοινωνία του Δήμου Κέας από τον Γιάννη Καρλόπουλο

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 29-03-2016 [0]

Τι αποφάνθηκαν οι Νεοζηλανδοί για τη σημαία τους

ΆΡΘΡΑ 04-03-2016 [0]

FITC Amsterdam 2016

ΆΡΘΡΑ 11-02-2016 [1]

Πώς το Εθνικό Μουσείο της Νορβηγίας αναζητά νέα οπτική ταυτότητα

ΆΡΘΡΑ 03-02-2016 [0]

Τι κρύβεται πίσω από τη νέα εικόνα της Budweiser;

ΆΡΘΡΑ 07-01-2016 [0]

Τα σημαντικότερα θέματα του 2015 (Γ’ μέρος)

ΆΡΘΡΑ 03-01-2016 [0]

Τα σημαντικότερα θέματα του 2015 (Β’ μέρος)



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).