O δημιουργός του νέου σήματος της ΟΝΝΕΔ μιλά στο designmag.gr

04-01-2011

Και κάπως έτσι κλείνουμε τον κύκλο του πιο δημοφιλούς θέματος της περασμένης χρονιάς…

Ο θόρυβος που δημιουργήθηκε στο τέλος του προηγούμενου έτους γύρω από το διαγωνισμό που προκήρυξε η ΟΝΝΕΔ για το νέο της λογότυπο, είχε σαν αποτέλεσμα πλήθος αναρτήσεων σε blogs, facebook και twitter, άρθρα σε έντυπα ευρείας κυκλοφορίας και τέσσερα άρθρα στην παρούσα ιστοσελίδα, τα οποία διάβασαν χιλιάδες ανθρώπων (εντός και εκτός του κόσμου της γραφιστικής).
Για το λόγο αυτό, και μπαίνοντας στο 2011, θεωρήσαμε ότι θα ήταν μια καλή ιδέα “κλείνοντας” το θέμα να αναζητήσουμε το σχεδιαστή του νέου λογοτύπου της ΟΝΝΕΔ και να καταγράψουμε τη δική του οπτική και τον τρόπο με τον οποίο βίωσε την όλη κατάσταση. Το όνομά του είναι Κωνσταντίνος Κυρανάκης και είναι τελειόφοιτος της  Νομικής.

Κατ’ αρχάς θα ήθελα να μας συστηθείς. Ποια η σχέση σου με το design;
Σπουδάζω στη Νομική Αθηνών (τελειώνω φέτος). Με το design ασχολήθηκα για πρώτη φορά λόγω των αναγκών που υπήρχαν για τις εκδόσεις της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ στη Σχολή μου. Δεν έχω σπουδάσει ποτέ κάτι σχετικό με το design, αλλά παρά τις σπουδές μου, ο χώρος με γοήτευσε βλέποντας τους ορίζοντες δημιουργικότητας που σου προσφέρει. Με τα χρόνια και με αρκετή εξάσκηση στα προγράμματα γραφιστικής και video, σήμερα το design είναι στην καθημερινότητά μου. Πιο πολύ με ελκύει το web, λόγω της ταχύτητας, της αμεσότητας και της διαδραστικότητας που αποκτά ένα δημιουργικό στο internet σε σχέση με το έντυπο.

Είσαι ο ίδιος μέλος της ΟΝΝΕΔ;
Ναι είμαι ενεργό μέλος της ΟΝΝΕΔ, με ενδιαφέρον κυρίως στις Διεθνείς Σχέσεις της Οργάνωσης και την επαφή της με τις ομόλογες πολιτικές Νεολαίες από την Ευρώπη.

Θεωρείς ότι για να καταφέρει κάποιος να αποδώσει την έννοια της ΟΝΝΕΔ σε ένα σήμα θα πρέπει να την έχει “στο πετσί του”;
Θεωρώ ότι ένα σήμα, ένα σύμβολο πρέπει να είναι ελκυστικό και για τα μέλη μιας τέτοιας Οργάνωσης αλλά και για το μεγάλο κομμάτι της Νεολαίας που ακούει «πολιτική» και στραβώνει αποφεύγοντας συστηματικά οποιαδήποτε επαφή. Αυτό είναι μια εξαιρετικά δύσκολη ισορροπία. Προσωπικά πιστεύω ότι τα μέλη της ΟΝΝΕΔ ίσως και να ένιωσαν καλύτερα που ένας «δικός τους» ήταν ο δημιουργός του σήματος. Προσπάθησα όμως εκτός από το σφυγμό των οννεδιτών και την πολιτική κατεύθυνση που εκφράσει η Οργάνωση να φτιάξω κάτι που θα έλεγε κάτι και στους απολιτίκ, να περνάει ένα μήνυμα. Αυτή τη λογική της «γέφυρας» πιστεύω ότι θα έπρεπε να έχει οποιοσδήποτε θα ήθελε να φτιάξει ένα σύμβολο για μια οποιαδήποτε πολιτική νεολαία. Στην περίπτωσή μας αυτή η «λογική» έγινε και σύμβολο καθεαυτό. Δύο σε ένα δηλαδή…

Πόσες προτάσεις κατέθεσες ο ίδιος στο διαγωνισμό;
Κατέθεσα τέσσερις, εκ των οποίων οι δύο απεικόνιζαν τον πυρσό, με αφαιρετικό τρόπο. Ένας «πυρσός» μπήκε στην τελική τριάδα, αλλά δυστυχώς κανείς απο τους δικούς μου.

Από τις τέσσερις προτάσεις που κατέθεσες, αυτή που κέρδισε ήταν αυτή που σου άρεσε και σ’ εσένα περισσότερο;
Ν πω την αλήθεια, στην αρχή μου άρεσε πιο πολύ το ένα από αυτά τα 2 λογότυπα με τους πυρσούς, αλλά για το τελικό αποτέλεσμα με τις εφαρμογές της «γέφυρας» είναι και αυτό που μου αρέσει περισσότερο. Κυρίως για τους λόγους που ανέφερα πιο πριν.

Σίγουρα παρακολούθησες κι εσύ όλη τη φασαρία με το logo31. Ποιο είναι το δικό σου σχόλιο;
Αρχικά να σου πω ότι πήγα και εκτύπωσα t-shirt με #logo31. Είμαι και εγώ ένας fan αυτού του κινηματικού φαινομένου! Όταν πρωτοανέβηκε το original λογότυπο 31, και κυρίως τις εφαρμογές του, η αλήθεια είναι ότι νόμιζα ότι κάποιος μας κάνει πλάκα. Αναρωτήθηκα και εγώ όπως και πολλοί συμμετέχοντες, γιατί ανέβασαν τέτοια λογότυπα που μειώνουν το επίπεδο. Συνειδητοποίησα όμως ότι είχα λάθος λογική, γιατί αυτός ήταν ακριβώς ο λόγος που η ΟΝΝΕΔ «άνοιξε» το διαγωνισμό. Αλλιώς θα είχε πάει σε έναν επαγγελματία και θα τελείωνε η ιστορία. Ο κόσμος όμως συμμετείχε γιατί ένιωσε ότι μπορεί να συμμετέχει σε κάτι που θεωρούσε πολύ σημαντικό.
Τώρα ως προς την τροπή που πήρα το πράγμα, ειδικά μετά το άρθρο του Δημοκίδη στη Lifo – το οποίο παρεπιπτόντως έκραζε και ένα από τα δικά μου λογότυπα (γέλια) – πρέπει να πω ότι το διασκέδασα απίστευτα. Έφτιαξα και εγώ Poster και το ανέβασα στο logo31.com, πήγα να δω τη συγκέντρωση με τα ποδήλατα και τα αυτοκόλλητα και γενικά διάβασα πολύ σωστά πράγματα στο web ως προς το crowd marketing και τη συμπεριφορά των χρηστών. Αυτό που δεν μου άρεσε καθόλου όμως ήταν μερικά σχόλια που απλά περιείχαν ειρωνία με την κακή, τη λαϊκίστικη έννοια, του στυλ «βλέπω τι γράφουν και οι άλλοι, είναι trending στο twitter, κράζω και εγώ την ΟΝΝΕΔ, γενικά, για όλα γιατί μου τη σπάτε». Σχόλια του ύφους «ακόμα γελάω μαζί τους» ή «είναι σιχαμένοι» μου φάνηκαν λίγο ανώριμα. Υπήρχαν μάλιστα κάποιοι που επί 30 ολόληρες μέρες, έχοντας κάνει ψεύτικα προφίλ στο facebook, σχολίαζαν, πόσταραν, κορόιδευαν, έβριζαν. Get a life ρε παιδιά, αν είναι δυνατόν.
Τέλος πάντων, θεωρώ ότι η ΟΝΝΕΔ καθόλου «πανικοβλημένη» δεν ήταν όπως αποδείχθηκε αφού εσκεμμένα άφησε τον κόσμο να σχολιάζει ανοιχτά, παρόλα αυτά όμως το logo31 είναι ένα εξαιρετικό case study, που θα το χρησιμοποιούν όλοι όσοι θέλουν να μπουν στη λογική του «ανοιχτού» στο ελληνικό web.

Ακούστηκαν πολλές αντιρρήσεις, τόσο όσον αφορά το κάλεσμα για υποβολή συμμετοχών από το ευρύ κοινό (σε αντιδιαστολή με τους επαγγελματίες), όσο και στον τρόπο επιλογής (ξανά από το ευρύ κοινό, τουλάχιστον στην πρώτη φάση).
Όπως σου είπα και νωρίτερα, νομίζω ότι τα μέλη της ΟΝΝΕΔ το εκτίμησαν που το logo βγήκε από κάποιον οννεδίτη και όχι από κάποιον εκτός Οργάνωσης. Τώρα σε ότι αφορά τον τρόπο επιλογής, με είχε προβληματίσει και μένα γιατί έβλεπα ότι στην αρχή έπαιζε πολύ spam χωρίς να γίνεται τίποτα. Λάβαμε όμως ένα mail από την ΟΝΝΕΔ που ανέφερε όλες αυτές τις πρακτικές προειδοποιώντας ότι όσοι σπάμαραν, θα κοπούν. Και όντως κόπηκαν. Τώρα αν με ρωτάς πόσο εύκολο ήταν να κινητοποιήσω όλους μου τους φίλους να μπουν και να ψηφίσουν και να το πουν και σε φίλους τους που θα το πουν σε άλλους φίλους τους, θα σου πω. Καθόλου! Σίγουρα θα προτιμούσα να με είχαν επιλέξει χωρίς όλο αυτό. Αλλά ο διαγωνισμός θα έχανε το νόημά του. Και το αποτέλεσμα είναι πιο «γλυκό» όταν ξέρεις ότι σε έχει ψηφίσει τόσος κόσμος.

Η τελική εκδοχή του λογοτύπου σου έχει φανερές παρεμβάσεις σε σχέση με αυτό που είχες αρχικά καταθέσει (έχουν φύγει οι φιγούρες των ανθρώπων, έχει προστεθεί το δευτερεύον γραφικό με το “Ο” κ.λπ.). Ποιος είναι υπεύθυνος γι’ αυτές; Πόσο σύμφωνο σε βρίσκει αυτή τη εκδοχή;
Όλες οι παρεμβάσεις και οι εφαρμογές, και το δευτερεύον γραφικό, είναι δικές μου δημιουργίες. Στις εβδομάδες που μεσολάβησαν μέχρι την εκδήλωση, η ΟΝΝΕΔ μας ζήτησε να καταθέσουμε τυχόν βελτιωμένες προτάσεις και εφαρμογές. Άρα με βρίσκουν απόλυτα σύμφωνο.

Μια από τις παρατηρήσεις που ακούστηκαν ήταν ότι ο “Ο” παραπέμπει στο λογότυπο της προεκλογικής εκστρατείας του Ομπάμα. Ισχύει κάτι τέτοιο; Αν ναι έγινε ενσυνείδητα, σημαίνει κάτι;
Το βασικό σήμα είναι τα πέντε γράμματα με τη γέφυρα να περνά ανάμεσα και από πάνω τους. Το «Ο» είναι η μια από τις 2 συλλαβές της «ΟΝΝΕΔ» και ο κύκλος σαν γραφικό είναι όπως ξέρεις από τα πιο κοινότυπα patterns για λογότυπα παγκοσμίως. Δεν βρήκα και πολλού τρόπους για να περάσω τη γέφυρα μέσα από τον κύκλο οπότε όχι δεν έγινε ενσυνείδητα. Δε λέω βέβαια ότι δεν έχει καμία σχέση με το logo του Obama αλλά αν θες την άποψή μου, με λίγο browsing στο παγκόσμιο web, θα δεις ότι όλα μοιάζουν με κάτι άλλο. Και για τον Obama είχαν πει ότι το logo του μοιάζει με της Pepsi. Θεωρώ ότι περισσότερη σημασία έχει το πως θα χρησιμοποιήσεις ένα logo (εφαρμογές, branding) και είναι λάθος να στεκόμαστε μόνο στην πρώτη εντύπωση. Αν δεις ακόμη και σήμερα στο “Organizing for America” φτιάχνουν κάθε μέρα και διαφορετικές εφαρμογές με το λογότυπο του Obama, 2 χρόνια μετά, το ίδιο λογότυπο, συνεχίζει να δείχνει «καινουργιο». Αυτό θέλω να καταφέρουμε και στην ΟΝΝΕΔ. Να δώσουμε σε αυτό το λογότυπο όλες τις πιθανές προοπτικές ώστε να αναδειχθεί περισσότερο και ο συμβολισμός του.

Πώς βλέπεις τη συνέχειά σου στο χώρο του design; Θα ήθελες να ασχοληθείς με αυτό επαγγελματικά ή σαν χόμπυ;
Με την κατάσταση που υπάρχει σήμερα στο θέμα επαγγελματική αποκατάσταση, τίποτα δεν αποκλείεται!

00kyranakis

Συνέντευξη Δ. Ρίζος

5 Responses

  • Ανδρεανιδης Χαραλαμπος

    Νομιζω οτι και οι πολιτικοι μας εχουν την ιδια σταση, με τα παραπανω, με οτιδηποτε ασχολουνται. Ασχετο!
    Μπορει εγω να αντιλαμβανομαι ακριβως το αντιθετο με οτιδηποτε συμβαινει γυρω μου, δεν ξερω, το επεξεργαζομαι.

  • Δημήτρης Κανελλόπουλος

    “Δε λέω βέβαια ότι δεν έχει καμία σχέση με το logo του Obama αλλά αν θες την άποψή μου, με λίγο browsing στο παγκόσμιο web, θα δεις ότι όλα μοιάζουν με κάτι άλλο.”

    Για αυτό όταν σχεδιάζουμε λογότυπα, πρέπει να σχεδιάζουμε κάτι αυθεντικό, μετά από έρευνα και σχεδιαστική μελέτη. Αλλιώς βλέπετε ο “καθένας”, μπορεί να κάνει σχεδιάκια, σηματάκια και να μας προσφέρει ακόμα μια οπτική απόλαυση (μόλυνση).

  • asprimera

    “Όπως σου είπα και νωρίτερα, νομίζω ότι τα μέλη της ΟΝΝΕΔ το εκτίμησαν που το logo βγήκε από κάποιον οννεδίτη και όχι από κάποιον εκτός Οργάνωσης.”

    Στη βάση αυτής της νοοτροπίας κάθε εταιρεία μπορεί να σχεδιάσει μόνη της τον λογότυπο της καθώς οι υπάλληλοι της είναι οι καταλληλότεροι και μάλιστα οι παλαιότεροι από αυτούς που την ξέρουν καλά. Δεν αναθέτουν όμως την οικονομική διαχείριση ή την σχεδίαση των προϊόντων τους στον οποιονδήποτε. Φτιάξε και εσύ το δικό σου logo… μπορείς, είναι trendy εξάλλου. Σε όλον τον κόσμο υπάρχουν οι επαγγελματίες και οι εξαιρέσεις. Εδώ υπάρχουν οι εξαιρέσεις και στο βάθος οι επαγγελματίες. Η απαξίωση της εταιρικής ταυτότητας και της οπτικής επικοινωνίας είναι βαθιά ριζωμένη στη συνείδησή μας. Ελλαδιστάν 2011

  • hellopanos

    Obama ολέ. Ζήτω το logo31.com
    Tί να λέμε τώρα;

    —-

  • Χάρης Τσέβης

    O Κωνσταντίνος Κυρανάκης σίγουρα έχει κάποια δίκια όταν περιγράφει την υπερβολή που υπήρξε και σε αυτή την περίπτωση. Όντως είναι δείγμα των καιρών άνθρωποι να χαλούν τόσο χρόνο για να χλευάσουν κάτι ή να γίνουν προσβλητικοί σε κάποιον ερασιτέχνη.

    Από την άλλη θεωρώ πως η ΟΝΝΕΔ κάνει λάθη και δεν τα παραδέχεται. Είναι κρίμα. Οι νέοι θα έπρεπε να είναι πολύ περισσότερο ανοικτόμυαλοι.



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΔΙΑΦΟΡΑ 27-01-2017 [0]

Συνδρομές μελών της Ένωσης Γραφιστών Ελλάδας για το 2017

ΔΙΑΦΟΡΑ 25-10-2016 [0]

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το Toolkit Designers Meeting 2016

ΔΙΑΦΟΡΑ 12-10-2016 [0]

Ανοιχτή πρόσκληση για συμμετοχή στην έκθεση της Στέγης “Tomorrows”

ΔΙΑΦΟΡΑ 10-10-2016 [0]

Σε διαβούλευση ο φάκελος των ανοικτών διαγωνισμών από την Ένωση Γραφιστών

ΔΙΑΦΟΡΑ 20-07-2016 [0]

Post-nostalgia: το Design συναντά την ουτοπία

ΔΙΑΦΟΡΑ 18-04-2016 [14]

Ψηφίστε το καλύτερο ΕΒΓΕ της φετινής τελετής

ΔΙΑΦΟΡΑ 06-04-2016 [1]

Θυμάστε το λογότυπο που δεν τόλμησε η ΗΡ να εγκρίνει;

ΔΙΑΦΟΡΑ 28-03-2016 [0]

Πρωτοβουλία διαμαρτυρίας εναντίον εκπαιδευτικού οργανισμού

ΔΙΑΦΟΡΑ 26-01-2016 [0]

100 χρόνια Bauhaus, η επέτειος ενός κινήματος που άλλαξε τον κόσμο.

ΔΙΑΦΟΡΑ 04-01-2016 [0]

H γραφιστική στο φετινό Αthens Voice Choice



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).