Θέτοντας ερωτήματα στον Ανοιχτό Διαγωνισμό του Φεστιβάλ Κινηματογράφου

29-10-2017

H ομάδα Typical /Organization for standards and order (διακριθέντες με το ΜΕΓΑ ΕΒΓΕ 2017) θέλησε να χρησιμοποιήσει την εμπειρία που αποκόμισε από τη (μη) συμμετοχή της στον ανοικτό διαγωνισμό του 58ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ώστε να εκφράσει τους προβληματισμούς της αναφορικά με τέτοιου είδους διαδικασίες, αλλά και να εξηγήσει την διαδικασία που οδήγησε στη δική της πρόταση. 
Το άρθρο που ακολουθεί αποτελεί προϊόν αυτής της εμπειρίας των Κώστα Βλαχάκη και Joshua Olsthorrn. 

Μία τυπική μη επιλεγμένη (μη) υποβολή για το 58ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου με σκοπό να εξετάσει τις αξίες ενός ενός ανοικτού διαγωνισμού.
Σκοπός της πρότασής μας είναι η εκκίνηση διαλόγου και ταυτόχρονα η κατάθεση κάποιων ερωτηματικών σε σχέση με την «ανοικτή πρόσκληση» του 58ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Πρέπει να παραδεχτούμε ότι είμαστε τουλάχιστον επιφυλακτικοί για την προοπτική ή και την πρόθεση ακόμη, μιας τέτοιας κίνησης να στηρίξει το Ελληνικό Design. Για την ακρίβεια πιστεύουμε ότι αντίθετα υποβαθμίζει και περιορίζει την υπόσταση του σχεδιαστή ως δημιουργικού διευθυντή. Θεωρούμε ότι για την ολοκλήρωση μιας καλλιτεχνικής — πνευματικής εργασίας και όχι μιας ακόμη κατ’ επίφαση διεκπεραίωσης υπάρχει η ανάγκη δέσμευσης, συνέπειας, εμπιστοσύνης και ελευθερίας από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές. Έχοντας παρακολουθήσει την ολιστική και συνεπή σχεδιαστική εργασία που αναπτύχθηκε για το 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, έχουμε την αίσθηση ότι τελικά αυτή η «ανοικτή πρόσκληση» φαίνεται να ακυρώνει την ποιότητα και τη σημασία του σχεδιασμού όπως αυτό οφείλει να τοποθετείται ως υπόσταση τόσο αυτόνομη, όσο και ενταγμένη σε ένα νοηματικό πλαίσιο, όπως και αυτή η τέχνη του Κινηματογράφου.

Σε σχέση με τη σχεδιαστική μας πρόταση
Θεωρούμε ότι μία αξιόλογη  σχεδιαστική πρόταση ξεκινάει από ένα αντίστοιχα αξιόλογο brief — ορισμό νοηματικού πλαισίου. Αποφασίσαμε να υιοθετήσουμε μια σχεδιαστική  προσέγγιση κριτική ως προς το brief του 58ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, δεδομένου ότι το brief αυτό καθαυτό αποτέλεσε για εμάς σημείο εκκίνησης. Στην προσέγγισή μας, επιστρέφουμε πίσω στην ιστορική στιγμή όπου ο Κινηματογράφος και ο Σχεδιασμός φαίνεται να είχαν μία ισχυρή διαλεκτική σχέση, με μία ευθεία αναφορά στην αφίσα του Alexander Rodchenko για το film του Dziga Vertov ”A Sixth Part of the World”, σχεδιασμένη το 1926. Αξιοποιώντας την πολύ κλασική οπτική ψευδαίσθηση όπου η επιφάνεια φαίνεται να «ξεφλουδίζει», αποκαλύπτοντας στο πρωτότυπο, ότι το ένα έκτο του κόσμου είναι κόκκινο, δημιουργείται  ένα εμβληματικό νεύμα προς τον παρατηρητή που σκοπό έχει να υποβάλλει ερωτήματα για το τι υπάρχει πίσω από την εξωτερική εμφάνιση των Πραγμάτων. Αν αποσυνδέσουμε το εικαστικό από κάθε πιθανή κομμουνιστική δοξασία, μπορούμε να αντιληφθούμε ότι αποτυπώνεται μία κλασική — σχεδόν, πλατωνική! — ιδέα, στην απλούστερη δυνατή της μορφή: Η ερώτηση για το τι υπάρχει κάτω από την επιφάνεια που διατρέχει τη Δημιουργία. Σε κάθε έκφανσή της. Είτε πρόκειται για τον Κινηματογράφο, είτε για το Σχεδιασμό. Ίσως, θα ήταν ακόμη πιο ακριβές να θεωρήσουμε ότι αυτή η απορία αποτελεί την ίδια την αρχή της Δημιουργίας. Κι εμείς οφείλουμε να ενεργοποιήσουμε με τη σειρά μας αυτό το πρωταρχικό ερώτημα.

 

 

 

2 Responses

  • Tongo

    Tedious, boring, holier than thou designers? Thanks but no thanks

  • Akuna

    Οτι να ‘ναι… Εντελως ομως!



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΆΡΘΡΑ 15-09-2017 [7]

Ενέργεια κατά της κατάργησης του τμήματος Γραφιστικής στο Τ.Ε.Ι. Αθηνών

ΆΡΘΡΑ 11-05-2017 [1]

Καλλιόπη Αποστολίδου: Το να μένεις στάσιμος σκοτώνει το πνεύμα και τη φαντασία

ΆΡΘΡΑ 05-05-2017 [1]

Μ. Μπότης: To ελληνικό design δεν είναι απλά καλό

ΆΡΘΡΑ 13-04-2017 [0]

Απολογισμός για το τρίτο Graphic Stories Cyprus

ΆΡΘΡΑ 23-01-2017 [0]

Εθνική Βιβλιοθήκη: 6 γρίφοι για δυνατούς λύτες

ΆΡΘΡΑ 08-08-2016 [0]

Τι απέγιναν τα «Ιχνη Εμπορίου»;

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 27-05-2016 [0]

Έλληνες: οι καλύτεροι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο

ΆΡΘΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 20-05-2016 [11]

H οπτική επικοινωνία του Δήμου Κέας από τον Γιάννη Καρλόπουλο

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 29-03-2016 [0]

Τι αποφάνθηκαν οι Νεοζηλανδοί για τη σημαία τους



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).