H αφίσα του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

12-10-2017

Το περασμένο καλοκαίρι ανακοινώσαμε από αυτές τις σελίδες τον ανοιχτό διαγωνισμό για τον σχεδιασμό της αφίσας του 58ου φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης. Τελικά ο διαγωνισμός αυτός, στο οποίο έλαβαν μέρος αρκετά γνωστά γραφεία κηρύχθηκε άγονος. Σύμφωνα με την επικοινωνία που είχαμε με τους ανθρώπους του φεστιβάλ, η κριτική επιτροπή αποφάσισε ότι καμία από τις υποβληθήσες προτάσεις δεν ικανοποιούσε στον βαθμό που έπρεπε τα ζητούμενα.
Ως αποτέλεσμα, το φεστιβάλ στράφηκε ξανά στη λύση της απευθείας ανάθεσης. Οι υπεύθυνοι ζήτησαν από το πολυβραβευμένο γραφείο Red Creative να αναλάβει να δώσει λύση στο διαφαινόμενο αδιέξοδο.

Το παραδοτέο είναι μια σειρά τεσσάρων αφισών, η οποία στηρίζεται σε ένα από τα βασικά στοιχεία του σινεμά και της εικόνας: την έννοια του κάδρου.

Το κινηματογραφικό κάδρο είναι το πεδίο δράσης του ενορχηστρωτή των πλάνων, του σκηνοθέτη, ο οποίος χρησιμοποιεί το κάδρο για να πλάσει τις εικόνες, τα πλάνα της ταινίας που οραματίστηκε. Το κάδρο είναι μέρος της πραγματικότητας και βάση-φόντο του σινεμά μυθοπλασίας. Μέσα του τεκταίνονται και τεκμαίρονται «πράματα και θάματα».

Κάθε κινηματογραφικό κάδρο και κάθε πλάνο «είναι ουσιαστικά ένα καλλιτεχνικό προϊόν διαφορετικό από την αντικειμενική πραγματικότητα» [Rudolf Arnheim]. Κάθε κινηματογραφικό κάδρο και κάθε πλάνο είναι ταυτόχρονα και πλάνη του χρόνου. Σύμφωνα με τα λόγια του πατέρα του χωροχρόνου, «η διάκριση σε παρελθόν, παρόν και μέλλον είναι απλά μια ανθεκτική έμμονη πλάνη» [Albert Einstein].

Οι φωτογραφίες είναι παρμένες από την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης (Θερμαϊκός, δυτικές συνοικίες, ταράτσες στο κέντρο, προβλήτα στην Αρετσού). Έχουν, δε, το φως και την ατμόσφαιρα του φεστιβαλικού Νοεμβρίου.

Σχεδιασμός: Red Creative
Φωτογραφίες: Σίμος Σαλτιέλ

11 Responses

  • Γρηγόρης

    (χωρίς καμία δόση γρκίνιας) Ατύχεστατη η επιλογή της preview εικόνας σε σχέση με το περιεχόμενο αγαπητό +design. Σε προκαταβάλει αρνητικά πριν δεις το άρθρο.

  • tsolerman

    Καταρχήν, συγχαρητήρια στη Red Creative.

    Δυστυχώς, δεν μπορώ να πω το ίδιο για τη διαδικασία του διαγωνισμού. Το γραφείο μου (Oxhouse Design Studio) συμμετείχε στον διαγωνισμό με 3 προτάσεις. Στις 31 Ιουλίου μου ανακοίνωσαν ότι η συμμετοχή μου δεν επιλέχθηκε. Από τότε δεν υπήρξε καμιά επικοινωνία για την εξέλιξη του διαγωνισμού. Έμαθα ότι κυρήχθηκε άγονος μετά από τηλεφώνημά μου (συμπτωματικά) μια μέρα πριν την τελική ανακοίνωση. Η επιτροπή δεν μπήκε καν στον κόπο να ενημερώσει η ίδια τους διαγωνιζόμενους για το τί έγινε.

    Μια τέτοια πρακτική δείχνει να μην σέβεται τον κάπο που κατέβαλαν (αμισθί) οι διαγωνιζόμενοι. Τέλος, το γεγονός ότι συμμετείχαν αρκετά γνωστά γραφεία (σύμφωνα με το άρθρο), αλλά κανένα δεν κατάφερε να σχεδιάσει μια αφίσα αντάξια του διαγωνισμού, φαίνεται -το λιγότερο- παράδοξο.

  • Souzi Tsouzi

    Οσα δε φτανει η αλεπου…

  • Νικος

    @tsolerman

    Συμφωνω απολυτα με την τελευταια σου παραγαφο. Ειναι λιγο περιεργο εως (αισιως) παραδοξο, οντως.

    Δεν καταλαβαινω ομως που ειναι το προβλημα σε ολα τα υπολοιπα με βαση τα λεγομενα σου. Το Φεστιβαλ σε ενημερωσε (ως οφειλε) για την μη επιλογη της προτασης σου. Αρα νομιζω ειναι σωστοι απεναντι σου. Απο εκει και περα σιγα μην δινει λογαριασμο για οτιδηποτε αλλο. Θα επρεπε να το περιμενεις. Διοτι με βαση το ιστορικο του, μια ζωη ολοι οι σχεδιαστες γκρινιαζανε-ουμε για τις πρακτικες του. Ας μην εστελνες. Και μονο που ηταν δωρεαν, σου λενε εξ’αρχης οτι “δεν σεβονται τον κοπο του σχεδιαστη”. Τι σου φαινεται λοιπον παραξενο? Μηπως συμμετεχοντας σε εναν διαγωνισμο τετοιων προδιαγραφων βοηθας κι “εσυ” με τον τροπο σου να μην αναγνωριζουν τελικα τον κοπο του σχεδιαστη?

    Σχετικα με την προταση: Μου αρεσει πολυ το κονσεπτ, δεν μου αρεσε τοσο η εκτελεση. Αλλα αυτα περι ορεξεως.

  • tsolerman

    @Νικος

    Ευχαριστώ που μπήκες στον κόπο να κάνεις έναν αντίλογο της προκοπής σε αυτά που έγραψα (πραγματικά σε ευχαριστώ γιατί σπάνια πια συμβαίνει αυτό). Ελπίζοντας να μην καταλήξουμε σε λεκτικό πινγκ-πονγκ εντυπώσεων θα προσπαθήσω να σου απαντήσω με επιχειρήματα και πρόθεση για πραγματικό διάλογο.

    Το πρόβλημα που έχω, όπως έγραψα, είναι ότι η επιτροπή δεν ενημέρωσε κανέναν (και όχι μόνο τους διαγωνιζόμενους) σχετικά με την πορεία του ίδιου του διαγωνισμού, ανεξάρτητα από την αξιολόγηση της κάθε συμμετοχής. Αυτό σημαίνει ότι μετά από την αξιολόγηση των συμμετοχών (31 Ιουλίου) θα έπρεπε να ανακοινώσει ότι ο διαγωνισμός κυρήχθηκε άγονος. Το ότι περάσαν δυόμιση μήνες χωρίς καμιά ανακοίνωση και την τελευταία στιγμή, λίγο πριν το Φεστιβάλ, ανακοινώνει ότι τελικά είχαν κάνει ανάθεση, το θεωρώ απαράδεκτο.

    Έχεις την άποψη (αν καταλαβάινω καλά) ότι δεν θα έπρεπε να με ενοχλεί το παραπάνω γεγονός, καθώς ο συγκεκριμένος διαγωνισμός (και όλοι οι ανοιχτοί διαγωνισμοί) «έτσι είναι». Επιλέγω να μην δέχομαι αυτή την «έτσι είναι» κατάσταση για αυτό και χρησιμοποιώ το δικαίωμά μου να συμμετέχω όσο καλύτερα μπορώ σε όποιο θέμα με ενδιαφέρει, ελπίζοντας ότι και οι υπόλοιποι θα κάνουν αυτό που τους αναλογεί κι ας ξέρω ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να μην το κάνουνε. Προτιμώ αυτή την στάση, χωρίς να κρίνω (και δεν με ενδιαφέρει για να είμαι ειλικρινής) αν η δική σου στάση (ή έστω αυτή που προτείνεις) είναι λάθος ή σωστή.

    Τώρα, το αν συμβάλλω κι εγώ, με τη συμμετοχή μου, στη νομιμοποίηση αυτών των διαγωνισμών είναι κάτι που δεν το κατανοώ, από τη στιγμή που κάνω κριτική στη λειτουργία του. Το ότι δέχομαι να συμμετέχω σε διαγωνισμό που δεν έχει αμοιβή απόρριψης για όλους τους διαγωνιζόμενους (αν και θα προτιμούσα να είχε) είναι ένα αποδεκτό και υπολογίσιμο ρίσκο (για μένα), αρκεί να λειτουργεί σωστά η διαδικασία.

    Καταρχήν, είτε συμμετέχεις είτε όχι, αν ο διαγωνισμός δεν είναι διαφανής, δεν αλλάζει κάτι. Δηλαδή πιστεύεις ότι αν δεν είχανε καμιά συμμετοχή θα τον ακυρώναν και θα έκαναν ανάθεση; Ούτως ή άλλως αυτό έγινε. Ή μήπως ότι θα τον ξαναέκαναν διαφορετικά; Μακάρι, αλλά δεν νομίζω. Οπότε, η μόνη λύση που βλέπω είναι η κριτική.

    Σχετικά με την πρότασή μου: ευχαριστώ για την κριτική (αν και χωρίς πραγματική αξιολόγηση). Πάντως, αφού την ανέφερες, έχω να πω ότι θεωρώ την πρόταση της Red, όσον αφορά το concept, καλύτερη.

  • tsolerman

    @Νικος – Διόρθωση
    Μόλις συνειδητοποίησα ότι στην τελευταία σου παράγραφο έγραφες για την πρόταση της Red και όχι για την δική μου (δεν ξέρω πως κατάφερα να νομίζω αυτό, μάλλον φταίει και η περασμένη ώρα). Συγγνώμη για την παρανόηση. Μην πάρεις υπόψη την τελευταία μου παράγραφο.

  • Νικος

    @tsolerman

    [facepalm]

  • tsolerman

    Κράτα το κεφάλι σου μέσα στην παλάμη, μήπως και σου έρθει να γράψεις καμιά λέξη αντί να περιγράφεις τη γλώσσα του σώματος.

  • Β.Κρουπ

    Πολυ διασκεδαστικο, μπραβο σας.

  • Amstel, γιατι έτσι μας αρέσει

    Και η σοβαρή συζήτηση για το ντιζάϊν συνεχίζεται με εξίσου σοβαρές ερωτήσεις… ντιζάϊν:

    Πως και δεν ακολουθήσατε το trend της εποχής που είναι η γραμμικές αφαιρετικές και γενικά λιτές προσεγγίσεις; (το trend της εποχής?)

    Και τώρα αν ήμουν κακός θα έλεγα “σιγά τη δουλειά ρε παιδιά, ένα ορθογώνιο βάλατε, με δεξιά περασιά το κείμενο και ερασιτεχνικό photoshop. Τι θα απαντούσες σε μια τέτοια κακεντρέχεια; Και για να σε προλάβω το “ουδέν σχόλιον” δεν θα το δεχτώ. (ωχ παναγία μου)

    Και για τέλος λίγο spoil. Η υπόλοιπη ταυτότητα θα είναι μια επανάληψη των όσων είδαμε σε αυτές τις αφίσες. Αν όχι πες μου κάτι για να έχω να φαντασιώνομαι. (facepalm που λέει και ο φίλος πιο πάνω)

    Περισσότερα:
    http://createwhat.designtoolkit.org/2017/10/23/tiff-58-poster-interview-saltiel/

  • Unicorn

    Art direction πολυ καλό αλλά η εκτέλεση του αδύναμη.
    Αυτο είναι βέβαια το λιγότερο που με απασχολεί. Με έχει κουράσει να βλέπω νικητές κάθε χρονιά απο δυο-τρια ΙΔΙΑ δημιουργικά γραφεία. Παντού υπάρχουν ταλέντα και καλές ιδέες. Αρκετά με όλο αυτό…



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 04-12-2017 [0]

Χαρτοβασίλειον και Bob Studio συνεργάζονται για ένα ακόμα ημερολόγιο

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ, ΝΕΑ 29-11-2017 [2]

Αντιδράσεις για το νέο λογότυπο της Formula 1

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 16-11-2017 [0]

Η Elly K P σχεδιάζει μια συλλογή επίπλων και αντικειμένων με έμπνευση από το ελληνικό αλφάβητο

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 13-11-2017 [0]

Νέα τουριστική ταυτότητα για την Αττική

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 09-10-2017 [0]

Kλασικά παιχνίδια με άρωμα Ελλάδας από τον Ιωάννη Εργελετζή

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 05-10-2017 [0]

Ένας μελισσοκόμος από την BusyBee

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 18-07-2017 [0]

To polkadot σχεδιάζει για την Strange Brew

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 10-07-2017 [5]

Ιδού ο νέος λογότυπος της Κοζάνης

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 02-07-2017 [4]

Viupax™. Πρωτοποριακή συσκευασία παπουτσιών



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress.
Hosted by Apogee Information Systems.
Entries (RSS) and Comments (RSS).