Η Χρυσή Αυγή και… το δράμα ενός τυπογραφικού σχεδιαστή

30-09-2013

«Συνήθιζα να σχεδιάζω γραμματοσειρές. Ειδικά στα χρόνια που δεν υπήρχαν πολλές, ήταν μια χούφτα σχεδιαστών που ουσιαστικά αφιλοκερδώς δημιουργούσαν ελληνικές γραμματοσειρές για χρήση σε υπολογιστές. Υπάρχει, και κανείς σχεδιαστής δεν θα το αρνηθεί αυτό, μια ικανοποίηση όταν βλέπεις ότι κάποιος άλλος σχεδιαστής έχει χρησιμοποιήσει ευφυώς μια γραμματοσειρά σου, και ένας σχετικός θυμός όταν της “αλλάζει τα φώτα”. Ποτέ, όμως, δεν περίμενα ότι θα ερχόταν μια στιγμή που θα ένιωθα ηττημένος από την ίδια τη φύση της δουλειάς μου» λέει ο Άγγελος Μπάκας, γνωστός γραφίστας και σχεδιαστής τυπογραφικών στοιχείων.

Ποια είναι η πηγή της μεγάλης απογοήτευσής του; Ένα από τα έργα του, η γραμματοσειρά Acro Ancient Symposium χρησιμοποιείται στο λογότυπο της Χρυσής Αυγής.
«Εγώ σχεδίασα μια ύστερη αρχαιοελληνική γραμματοσειρά, γιατί χρειαζόταν να εκφράσει τη μετάβαση από τον αρχαιοελληνικό κόσμο στον ελληνορωμαϊκό (συνεπώς και στον κοσμοπολιτισμό που διέδωσε ό,τι ήταν άξιο να διαδοθεί από τους Έλληνες, και τώρα βλέπω αυτή τη χρήση», λέει ο σχεδιαστής.

Η αλήθεια είναι ότι αν κάνετε μια έρευνα στο διαδίκτυο, θα βρεθείτε απέναντι από ένα χάος παραλλαγών του λογοτύπου, το οποίο συνοδεύεται από δεκάδες διαφορετικές γραμματοσειρές, κατά περίπτωση, ενίοτε χειροποίητες, ενίοτε μάλιστα, με το “Σ” να θυμίζει το “S-κεραυνό” των SS.
Όμως, αν πούμε ότι υπάρχει μία “επίσημη” εκδοχή του λογοτύπου, τότε θα είναι αυτή που βρίσκεται στην επίσημη ιστοσελίδα του κόμματος, εκδοχή στην οποία χρησιμοποιείται η Acro Ancient Symposium. Υπάρχει μάλιστα μια προσπάθεια, από τη στιγμή που το κόμμα μπήκε στη βουλή, να επιβληθεί η συγκεκριμένη γραμματοσειρά (θα τη βρείτε σε πινακίδες έξω από τοπικές οργανώσεις ή σε διαφημιστικό υλικό πολιτευτών), όμως όσο συχνά τη συναντάτε στην επικοινωνία της Χ.Α., άλλο τόσο θα βρείτε και κάποια άλλη, άσχετη προς αυτήν.

«Φοβάμαι μήπως αρχίσει να χρησιμοποιείται από άλλα φασιστικά μορφώματα που αναμφισβήτητα θα εμφανιστούν» λέει ο Άγγελος Μπάκας και καταλήγει «τουλάχιστον εύχομαι να μη φτάσει η κατάσταση μέχρι το σημείο να ταυτίζεται η αρχαιοελληνική γραφή με το φασισμό!»

C012733990DDFBBB31 cnzhjqrhoy4fa8f4b1496bd

12 Responses

  • pagou

    TRACES περιοδικο και ξερο ψωμι

  • tsolerman

    … «τουλάχιστον εύχομαι να μη φτάσει η κατάσταση μέχρι το σημείο να ταυτίζεται η αρχαιοελληνική γραφή με το φασισμό!»

    Φοβάμαι πως αυτό έχει ήδη συμβεί για αυτούς που έχουν μια επιφανειακή σχέση με τους τύπους των γραμμάτων (δηλαδή, σχεδόν όλους τους υπόλοιπους εκτός από τους τυπογραφικούς σχεδιαστές και –στην καλύτερη περίπτωση– τους γραφίστες). Άλλωστε, το ίδιο έχει συμβεί και με τους γοτθικούς χαρακτήρες και τον ναζισμό (αν και ο Χίτλερ κάποια στιγμή τους αφόρισε και αυτούς).

    Δεν είναι πάντως –κατά τη γνώμη μου– παράλογο να συμβαίνει κάτι τέτοιο, καθώς περιγράφει άψογα την κενότητα της ιδεολογίας και τη φορμαλιστική σχέση που που έχει κάθε φανατικός (απ’ όλους τους χώρους) με την ιστορία.

  • Stefanson.

    Η γραμματοσειρά της «επίσημης» εκδοχής του λογοτύπου, που βρίσκεται στην ιστοσελίδα του «κόμματος», λέγεται PF Hellenica Serif Pro και έχει σχεδιαστεί από τον Πάνο Βασιλείου.

    Είμαστε ή δεν είμαστε σχετικοί με το αντικείμενο;

  • designmag

    Stefanson, έχεις δίκιο για το ότι η γραμματοσειρά που υπάρχει τώρα στην ιστοσελίδα της ΧΑ διαφέρει σε αρκετά σημεία από την Ancient Symposium, αλλά θα προσέξεις ότι έχει διαφορές και από την Hellenica Serif Pro (για παράδειγμα το “Σ” μοιάζει να μην έχει πατούρες, ενώ η Hellenica Serif έχει…
    Είμαστε ανοιχτοί σε γνώμες, από όποιον καταλάβει τι ισχύει τελικά. (Μάλλον είναι “πειραγμένη εκδοχή” της τελευταίας;)
    Η γραμματοσειρά στο διαφημιστικό του Μπαρμπαρούση είναι σίγουρα Ancient Symposium (η διαφορά στο “Ω”).
    Το πιο πιθανό πάντως, είναι ότι κανένας σχεδιαστής δε θα χαρεί για την πατρότητα της συγκεκριμένης γραμματοσειράς…

    Πάνω είναι η Ancient Symposium
    στη μέση το σήμα
    και κάτω η Hellenica Serif Pro

  • tsolerman

    Επίσης, το λουκ του Μπάρμπαριανρούση είναι «δανεισμένο»
    από τον Καραϊσκάκη. Αν ζούσε (και δεν ήταν οπαδός των οπενσορς)
    θα του ζητούσε τον λόγο. Μήπως να ενθέτατε ολόκληρη την κάρτα του
    για να του τηλεφωνήσουμε; Ίσως μπορεί να μάς διαφωτίσει
    επί του θέματος.

  • Stefanson.

    Εντάξει, Δημήτρη, επίσης μου ξέφυγε ότι η PF Hellenica Serif Pro είναι μαύρη και δεν έχει ντεγκραντέ. Ταυτόχρονα η υψηλή ανάλυση του δείγματος μας δείχνει ξεκάθαρα ότι το «Σ» μοιάζει σαν να μην έχει πατούρες. Είμαι σίγουρος ότι είσαι στη θέση να μας υποδείξεις κι άλλες ολοφάνερες διαφορές και θα το κάνεις.

    Δεν αναφέρθηκα στη γραμματοσειρά του ονόματος του Μπαρμπαρούση στο διαφημιστικό του. Προφανώς είναι η Ancient Symposium CF και δεν υπάρχει διαφορά στο «Ω» όπως σημειώνεις. Αλλά το «άρθρο» μιλάει για τον λογότυπο του «κόμματος» («η γραμματοσειρά Acro Ancient Symposium χρησιμοποιείται στο λογότυπο της Χρυσής Αυγής»). Έτσι δεν είναι;

    Αν δηλώνεις ότι «κανένας σχεδιαστής δε θα χαρεί για την πατρότητα της συγκεκριμένης γραμματοσειράς», μπορώ να δηλώνω κι εγώ ότι κανένας σοβαρός σχεδιαστής δεν κλαίγεται για τη χρήση μιας γραμματοσειράς του σε συγκεκριμένο λογότυπο ακροδεξιού «κόμματος», που τελικά αποδεικνύεται ότι δεν είναι δική του, εκτός κι αν τον έχει πιάσει πάλι μια υπερφίαλη λογοδιάρροια βρίσκοντας υπάκουα αυτάκια. There, there.

  • acrobat

    Έχει δίκιο ο stefanson σε όλα.

  • MarkG

    @Stefanson, τοση χολη ουτε η Αλεξις στη Δυναστεια… Κριμα.

  • Stefanson.

    Μάρκο, αν θεωρείς τον εαυτό σου Κρυστλ, που βγαίνει από το κώμα για να υπερασπιστεί τον σύζυγό της Μπλέηκ Κάρρινγκτον, πρέπει να ζεις κι εσύ ένα ρεαλιστικότατο δράμα. Έχει καλώς.

    Θες να σχολιάσεις κάτι πιο σχετικό με το «θέμα» του «άρθρου» ή είσαι εντάξει με το να διαμοιράζονται αναληθείς πληροφορίες μόνο και μόνο για να μπορείς να σαρκάζεις κάπου αλλού το πόσο εύπιστος είναι ο κόσμος;

  • MarkG

    Γουαου 🙂

  • Ntatampeis

    Για να μη μελώνετε άλλο αν εχει πατουρες
    απ’ οτι φαινεται στο ακολουθο link ειναι η Hellenica Serif Pro

    https://www.google.gr/search?q=xrusi+augi+logo+vector&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=v_5LUs6TB8XFswbB2IC4DA&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1280&bih=855&dpr=1#q=xrusi+augi&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=Dk14qtil7dhCmM%3A%3BJ-oJz-6D-pU7MM%3Bhttps%253A%252F%252Flh5.googleusercontent.com%252F-A3oaNd4YRQI%252FAAAAAAAAAAI%252FAAAAAAAAAAA%252FgfJRbsdpBOo%252Fs600-c-k%252Fphoto.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.youtube.com%252Fchannel%252FUCH7NeoluJ-NuVyYjYBISUgw%3B600%3B600

  • Ntatampeis

    τα Hellenica Serif Pro Bold για να μην μπερδευτητε



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΆΡΘΡΑ 15-09-2017 [7]

Ενέργεια κατά της κατάργησης του τμήματος Γραφιστικής στο Τ.Ε.Ι. Αθηνών

ΆΡΘΡΑ 11-05-2017 [1]

Καλλιόπη Αποστολίδου: Το να μένεις στάσιμος σκοτώνει το πνεύμα και τη φαντασία

ΆΡΘΡΑ 05-05-2017 [1]

Μ. Μπότης: To ελληνικό design δεν είναι απλά καλό

ΆΡΘΡΑ 13-04-2017 [0]

Απολογισμός για το τρίτο Graphic Stories Cyprus

ΆΡΘΡΑ 23-01-2017 [0]

Εθνική Βιβλιοθήκη: 6 γρίφοι για δυνατούς λύτες

ΆΡΘΡΑ 08-08-2016 [0]

Τι απέγιναν τα «Ιχνη Εμπορίου»;

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 27-05-2016 [0]

Έλληνες: οι καλύτεροι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο

ΆΡΘΡΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 20-05-2016 [11]

H οπτική επικοινωνία του Δήμου Κέας από τον Γιάννη Καρλόπουλο

ΆΡΘΡΑ, ΝΕΑ 29-03-2016 [0]

Τι αποφάνθηκαν οι Νεοζηλανδοί για τη σημαία τους

ΆΡΘΡΑ 04-03-2016 [0]

FITC Amsterdam 2016



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).