«Ποιος ακριβώς σας έδωσε το δικαίωμα να χρησιμοποιήσετε τη δουλειά μου;»

21-09-2011
Το φαινόμενο (δυστυχώς) δεν είναι καθόλου σπάνιο. Ένας art director περιοδικού έχει να εικονογραφήσει ένα άρθρο, αλλά του λείπει χρόνος ή/και budget. Η λύση είναι εύκολη. Ένα γρήγορο σερφάρισμα στο διαδίκτυο (με το κατάλληλο keyword) και ιδού! Βρίσκουμε την εικόνα, την κατεβάζουμε, τη στήνουμε και είμαστε έτοιμοι. Τι συμβαίνει όμως, όταν η εικόνα συνοδεύεται από δικαιώματα; Και ακόμα περισσότερο όταν αυτός στον οποίο ανήκουν τα δικαιώματα (ο δημιουργός) ανακαλύπτει ότι η δουλειά του έχει χρησιμοποιηθεί χωρίς την άδειά του (και προφανώς χωρίς να αποζημιωθεί γι' αυτό); Αυτή η περίπτωση συνέβη πριν από λίγες ημέρες με πρωταγωνιστές το δημιουργό Χάρη Τσέβη από τη μία και το περιοδικό Esquire (Αττικές εκδόσεις) από την άλλη. Το ατόπημα αποκαλύφθηκε, μάλιστα, πριν ακόμα κυκλοφορήσει το τεύχος στο οποίο υπήρχε άρθρο σχετικό με την αποχώρηση του Steve Jobs και εικονογράφηση την οποία ο κ. Τσέβης είχε δημιουργήσει για λογαριασμό της αμερικανικής εκδοτικής Time Inc. Βλέπετε... οι υπεύθυνοι του ελληνικού Esquire είχαν την έμπνευση να ανεβάσουν εικόνα από το αρχικό άνοιγμα του συγκεκριμένου άρθρου, στη σελίδα facebook του περιοδικού. Η παράβαση αυτή δεν άργησε να φτάσει στα μάτια του δημιουργού... Αυτό που ακολούθησε αποτελεί μια ακόμα απόδειξη της δύναμης των κοινωνικών μέσων. Ο κ. Τσέβης διαμαρτυρήθηκε ΔΗΜΟΣΙΩΣ με μήνυμά του, ακριβώς μέσα από τη σελίδα του Esquire. Συγκεκριμένα έγραψε «Ποιος ακριβώς σας έδωσε το δικαίωμα να χρησιμοποιήσετε τη δουλειά μου; Δεν υπάρχει τελικά καθόλου τσίπα;» Το μήνυμα αυτό (τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές) έχει 151 like και 77 σχόλια. Η αρχική αντίδραση του περιοδικού ήταν μια βεβιασμένη απάντηση «Αγαπητοί. Αν είχαμε πονηρούς σκοπούς όπως λέτε, δεν θα το διαφημίζαμε κιόλας. Κύριε Τσέβη, τα στοιχεία επικοινωνίας του περιοδικού είναι στη διάθεσή σας. Θα σας παρακαλούσαμε λοιπόν να επικοινωνήσετε μαζί μας». Με τη σειρά του ο κ. Τσέβης ξεκαθάρισε ότι άλλοι είναι αυτοί που θα πρέπει να φροντίσουν για την επικοινωνία... Όπερ και εγένετο. Επικοινωνήσαμε με το γνωστό δημιουργό, ο οποίος μας είπε «Ο εκδότης επικοινώνησε ο ίδιος μαζί μου και δήλωσε διατεθειμένος να διορθώσει. Δεν θέλω να είμαι κακός. Τι στο καλό; Η Ελλάδα περνάει πολύ χειρότερα από μια εικονογράφηση χωρίς άδεια. Εκτίμησα το γεγονός ότι αντέδρασε ο ίδιος ο εκδότης και δεν κρύφτηκε πίσω από κάποιον υφιστάμενό του. Στο κάτω-κάτω, για μένα είναι ένα ηθικό ζήτημα. Ελπίζω να το κατανοήσουν». Στην ερώτησή μας, γιατί διαμαρτυρήθηκε δημόσια και όχι με κάποια κατ' ιδίαν επικοινωνία μας απάντησε: «Ίσως να μην έφτανα ποτέ να διαμαρτυρηθώ έτσι δημόσια σε κάποιο έντυπο, αν το Esquire δεν ήταν το 3ο μέσα σε μια βδομάδα. Η αποχώρηση του Steve Jobs από την Apple και τα πολλά πορτραίτα που έχω κάνει γι' αυτόν με κατέστησαν... ιδιαίτερα δημοφιλή. Δυστυχώς η ιστορία ποδοπάτησης κάθε λογικής και ηθικής χρήσης δικαιωμάτων είναι πολύ συχνή. Τα δύο προηγούμενα έντυπα, απλά δεν απάντησαν ποτέ στα email διαμαρτυρίας μου. Και για το Esquire πρώτα μίλησα κατ' ιδίαν με τον πρώην Αρχισυντάκτη του Esquire (χωρίς να γνωρίζω ότι ήταν "πρώην"). Όταν δήλωσε άγνοια και με ενημέρωσε πως το περιοδικό είχε πουληθεί αλλά κι ο ίδιος παραιτηθεί, αποφάσισα να κινηθώ δημόσια, μιας κι έχω αισθανθεί το πόσο σε απαξιώνουν με το να μην απαντούν καν σε ένα email διαμαρτυρίας σου. Πιθανώς και να μην απαντούσε ούτε το Esquire αν δεν γινόταν δημόσια. Η πρώτη τους αντίδραση ήταν αστεία. Ύστερα προφανώς κατάλαβαν πως θα τους στοιχίσει». Πράγματι, έπειτα από τηλεφωνική επικοινωνία ο εκδότης του περιοδικού συμφώνησε για την οικονομική αποζημίωση του κου Τσέβη. Ακόμη περισσότερο, χθες, ο διευθυντής του Esquire ζήτησε δημοσίως συγνώμη. Το πλήρες κείμενό του έχει ως εξής: «Φίλοι και φίλες, Σχετικά με τα χτεσινά γεγονότα και σχόλια, πιστεύω πως ειναι ανάγκη να ξεκαθαριστούν κάποια πράγματα σήμερα κιόλας, καθότι θεωρώ πως αυτό που συνέβη είναι ιδιαίτερα σοβαρό, εξίσου και κάποια πράγματα που δικαιολογημένα σπεύσατε να αναρτήσετε. Πιστεύω κατ' αρχήν ότι οι περισσότεροι από εσάς είστε άνθρωποι που λίγο ή πολύ ξέρετε το χώρο τον περιοδικών. Έτσι δικαιολογείται και η πικρία και η αγανακτισμένη αντίδρασή σας μετά το χτεσινό συμβάν. Δεν θα υποστηρίξω το αντίθετο. Μεγάλο μέρος του Τύπου δουλεύει με αυτές τις μεθόδους και ίσως αυτός να είναι και ένας από τους λόγους που έχουμε φτάσει στη σημερινή ξεφτίλα -για να ανακυκλώσω με τη σειρά μου ένα σχόλιο που «έπαιξε» πολύ. Όσο κι αν ακούγεται οξύμωρο μετά τα χτεσινά, εμείς, η ομάδα που βγάζει αυτό το περιοδικό δεν δουλεύουμε έτσι. Κι αυτός είναι ο λόγος που προτιμώ να ποστάρω αυτό το κείμενο σήμερα, από το να αφήσω απλά το πράγμα να ξεχαστεί, όπως θα έκαναν κάποιοι άλλοι συνάδελφοι. Θα ήθελα λοιπόν να γνωρίζετε -αν αυτό έχει κάποια αξία- πως πέρα από τη ζημιά που προκαλέσαμε στον κύριο Χάρη Τσέβη, και την οποία δεσμευτήκαμε ότι θα αποκαταστήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, όλοι όσοι δουλεύουμε στο περιοδικό νιώθουμε πως πληγώσαμε την ίδια μας την προσπάθεια να φτιάξουμε κάτι που να αξίζει και να διαφέρει. Αυτό που έγινε ήταν ερασιτεχνισμός, όπως σωστά παρατηρήσατε. Δεν υπήρχε όμως δόλος. Όποιοι γνωρίζουν το περιοδικό και αυτούς που δουλεύουν σ' αυτό μπορούν να το βεβαιώσουν. Όπως επίσης γράψατε, πάνω στον πυρετό της δουλειάς πολλά μπορούν να συμβούν και ευχή όλων μας εδώ είναι να υιοθετήσετε αυτή την ετυμηγορία γι' ό,τι συνέβη. Με τη σειρά μας δεσμευόμαστε ότι τέτοια τραγικά λάθη δεν θα ξανασυμβούν. Σε αντίθετη περίπτωση, το επόμενο post που θα ανέβει σ' αυτήν εδώ τη σελίδα θα είναι κείμενο παραίτησης» (ακολουθεί η υπογραφή του Κων/νου Τσίτσα, Διευθυντή της ελληνικής έκδοσης του περιοδικού Esquire). Με τη σειρά του ο κ. Τσέβης ανάρτησε μια δημοσίευση στο facebook μια και πολλοί ήταν αυτοί που ζητούσαν να ενημερωθούν για τις εξελίξεις στην υπόθεση. «Αγαπητοί φίλοι, η υπόθεση της "οικειοποίησης" του πορτραίτου του Steve Jobs από το περιοδικό Esquire έληξε θετικά. Ο διευθυντής του περιοδικού επικοινώνησε μαζί μου, απολογήθηκε για το συμβάν και προσφέρθηκε να διορθώσει έμπρακτα. Μετά και από τη δημόσια συγγνώμη δεν μπορώ να μην αναγνωρίσω πως αντέδρασαν όσο καλύτερα μπορούσαν. Φυσικά η συγγνώμη δεν μπορεί παρά να γίνει δεκτή. Ευχαριστώ όλους για τη συμπαράσταση. Εύχομαι το συγκεκριμένο γεγονός να βοηθήσει όλους στο μέλλον». Προφανώς αυτή τη φορά είχαμε μια ιστορία με ευτυχές τέλος. Κατά τα φαινόμενα, το Esquire χειρίσθηκε επιτυχώς την παρ' ολίγον κρίση. Κάποια ερωτήματα όμως, παραμένουν: - Αν δεν υπήρχε η δύναμη των κοινωνικών δικτύων, θα είχε άραγε η συγκεκριμένη υπόθεση αυτή την κατάληξη; - Κι ως πότε θα χρησιμοποιούν οι εκάστοτε "πελάτες" το πνευματικό έργο των δημιουργών με αυτή την ελαφρότητα;

Το αμαρτωλό σαλόνι του περιοδικού και η πρώτη αντίδραση στο fb

One Response

  • bobo

    η θεία χάρη του θείου χάρη!.. 🙂



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΔΙΑΦΟΡΑ 25-10-2016 [0]

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το Toolkit Designers Meeting 2016

ΔΙΑΦΟΡΑ 12-10-2016 [0]

Ανοιχτή πρόσκληση για συμμετοχή στην έκθεση της Στέγης “Tomorrows”

ΔΙΑΦΟΡΑ 10-10-2016 [0]

Σε διαβούλευση ο φάκελος των ανοικτών διαγωνισμών από την Ένωση Γραφιστών

ΔΙΑΦΟΡΑ 20-07-2016 [0]

Post-nostalgia: το Design συναντά την ουτοπία

ΔΙΑΦΟΡΑ 18-04-2016 [14]

Ψηφίστε το καλύτερο ΕΒΓΕ της φετινής τελετής

ΔΙΑΦΟΡΑ 06-04-2016 [1]

Θυμάστε το λογότυπο που δεν τόλμησε η ΗΡ να εγκρίνει;

ΔΙΑΦΟΡΑ 28-03-2016 [0]

Πρωτοβουλία διαμαρτυρίας εναντίον εκπαιδευτικού οργανισμού

ΔΙΑΦΟΡΑ 26-01-2016 [0]

100 χρόνια Bauhaus, η επέτειος ενός κινήματος που άλλαξε τον κόσμο.

ΔΙΑΦΟΡΑ 04-01-2016 [0]

H γραφιστική στο φετινό Αthens Voice Choice

ΔΙΑΦΟΡΑ 17-12-2015 [3]

Το καλύτερο πράγμα που μπορείτε να κάνετε με το παλιό σας laptop



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress
Entries (RSS) and Comments (RSS).