Η αφίσα που έφερε θύελλα

22-10-2019

Η Συνάντηση Ερασιτεχνικών Θιάσων Αιγαίου αποτελεί από το 1988 έναν από τους σημαντικότερους πολιτιστικούς θεσμούς στο Αιγαίο και πραγματοποιείται ως συνδιοργάνωση της Γ.Γ.Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και της Ομοσπονδίας Ερασιτεχνικών Θιάσων Αιγαίου, με αποστολή της την προβολή του έργου των ερασιτεχνικών θεατρικών θιάσων των νησιών. Κάθε χρόνο φιλοξενείται σε διαφορετικό νησί και στην χρηματοδότηση της διοργάνωσης εκτός από την Γ.Γ. συμμετέχει κατά περίσταση η Περιφέρεια Βορείου ή Νοτίου Αιγαίου και ο Δήμος κάθε νησιού. 

Φέτος, με το θεσμό αυτό να τελείται στην Ρόδο, παρουσιάστηκε ένα σημαντικό θέμα που ξεσήκωσε το κοινό και τους ανθρώπους του θεάτρου. Συγκεκριμένα σε ανακοίνωση ανθρώπων της διοργάνωσης αναφέρθηκαν τα εξής:
«Αυτή είναι η αφίσα του 31ου Φεστιβάλ Ερασιτεχνικών Θιάσων Αιγαίου την οποία έχει επιμεληθεί ο Γιάννης Καματερός. Η αφίσα μας υπέστη λογοκρισία και απαγόρευση χρήσης της εν έτη 2019 από την κυρία Χριστιάνα Καλογήρου νυν Γενική Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής υπο την απειλή απαγόρευσης της χρηματοδότησης προς το φεστιβάλ. Η Ελλάδα γέννησε την δημοκρατία κ. Καλογήρου και το θέατρο πρεσβεύει την ελευθερία έκφρασης, κανένα κομματικό μέλος δη άσχετο με καλλιτεχνικής φύσεως ζητήματα δεν έχει δικαίωμα να κρίνει το τι είναι τέχνη. Το θέατρο, και κάθε μορφή τέχνης, πρέπει να συγκινεί, να προβληματίζει, να οξύνει την κρίση και τη φαντασία, όπως και να διεγείρει την ανάγκη για δράση σε αυτούς στους οποίους απευθύνεται. Εσάς ποιος ζήτησε την γνώμη σας και ποιος σας είπε οτι μας ενδιαφέρει; Να σημειώσουμε οτι στα 31 χρόνια που μετράει το φεστιβάλ ουδέποτε έχει συμβεί ξανά πολιτικό πρόσωπο να λογοκρίνει οτιδήποτε έχει να κάνει με το φεστιβάλ…».

Αρχικά μάλιστα, η πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ερασιτεχνικού Θεάτρου Αιγαίου Κα Βενέτη, δέχτηκε την παρέμβαση να αποσύρει την αφίσα δίχως να αιτιολογήσει το γεγονός.
Έπειτα από διάφορες η επίσημη αιτιολογία που έδωσαν οι άνθρωποι της ΓΓ Αιγαίου και Νησιωτικής πολιτικής ήταν ότι “…δεν ταίριαζε με το εθνόσημο που θα συνοδεύει στο εξής κάθε αφίσα της διοργάνωσης”. 

Σε ένδειξη διαμαρτυρίας τόσο το Θεατρικό Εργαστήρι Κω όσο και η Θεατρική Ομάδα Duende της Ικαρίας αποφάσισαν να αποσυρθούν από τη φετινή διοργάνωση και να κοινοποιήσουν την καταγγελία τους. Η ομάδα της Ικαρίας μάλιστα απέστειλε επιστολή στο Δ.Σ. της Ομοσπονδίας όπου μεταξύ άλλων ανέφερε ότι: «Δε θα μπορούσαμε με τη συμμετοχή μας να αποδεχθούμε αυτή τη χοντροκομμένη λογοκρισία, να κάνουμε πως δεν καταλαβαίνουμε, ούτε, και αυτό είναι το σημαντικότερο για εμάς, να σιωπήσουμε. Αυτό που ονομάζεται «βασικός χρηματοδότης μας» είναι ένας κρατικός φορέας, υπόκειται σε δημόσια κριτική, οι αποφάσεις του έχουν πολιτικό βάρος και πρέπει να έχουν και το απαραίτητο πολιτικό κόστος». Και διευκρίνιζε ότι «τα κέρατα της λογοκριμένης αφίσας συνδέονται και με τις δύο θεότητες της αρχαίας Ικαρίας, με την Άρτεμη και τον Διόνυσο και υπάρχουν και στη σφραγίδα της ομάδας μας».

Το θέμα έφτασε χάρη στα κοινωνικά δίκτυα μέχρι και στη βουλή, όπου βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσαν σχετική ερώτηση:

«Οι Συναντήσεις Ερασιτεχνικών Θιάσων Αιγαίου αποτελούν έναν παγιωμένο πολιτιστικό θεσμό τον οποίο η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής διοργανώνει και στηρίζει για πάνω από 30 περίπου χρόνια, σε συνεργασία με την Ομοσπονδία Ερασιτεχνικού Θεάτρου Αιγαίου.
Κάθε χρόνο, σε ένα νησί του Αιγαίου, ερασιτεχνικά σχήματα από όλο το Αιγαίο, που αγαπούν το θέατρο, συγκεντρώνονται και ανταλλάσουν εμπειρίες, μοιράζονται το πάθος τους για την Τέχνη αλλά και παρουσιάζουν παραστάσεις υψηλού επιπέδου στους νησιώτες μας.
Ο θεσμός αυτός, που έχει τύχει μεγάλης αποδοχής από τον κόσμο των νησιών, εκτός του ότι δίνει βήμα και ενισχύει την αγνή αγάπη του ερασιτέχνη για το Θέατρο και φέρνει σε επαφή τους κατοίκους των απομακρυσμένων νησιών με τον θεατρικό λόγο, παράλληλα επιδεικνύει μια ιδιαίτερη καλαισθησία και μια επαγγελματική διοργάνωση η οποία, κατά κύριο λόγο, βασίζεται στις προσπάθειες των μελών της Ομοσπονδίας Ερασιτεχνικού Θεάτρου Αιγαίου και των στελεχών της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου.
Προς έκπληξη, όμως, πολλών, παρά τα τριάντα συναπτά και ομαλά έτη που οι Συναντήσεις διενεργούνται, φέτος, για πρώτη φορά, δημοσιοποιήθηκαν διαμαρτυρίες και σειρά επιστολών από μεμονωμένα άτομα αλλά και φορείς, οι οποίοι εμπλέκονται στην διοργάνωση του θεσμού, και οι οποίοι καταγγέλλουν προσπάθειες φίμωσης της καλλιτεχνικής δημιουργίας και παρεμβάσεις, που στόχο είχαν να λογοκρίνουν την παρουσίαση του θεσμού.
Αναλυτικότερα, έντονος λόγος γίνεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στον Τύπο περί «άνωθεν» απαίτησης να αλλάξει η αφίσα της 31ης Συνάντησης και του αναμνηστικού που θα δινόταν στους συμμετέχοντες, επειδή απεικόνιζε, όπως υπογραμμίζουν, μια ανθρωπόμορφη κερασφόρα φιγούρα- προφανώς εμπνευσμένη από το ελάφι, χαρακτηριστικό σύμβολο του νησιού της Ρόδου (γνωστή και ως Ελαφούσα)- η οποία φορά στο πρόσωπο μια θεατρική μάσκα. Οι καταγγελίες υπονοούν ανοιχτά ότι η συγκεκριμένη αφίσα κρίθηκε ως άκομψη και προκλητική και ζητήθηκε από τους διοργανωτές να την τροποποιήσουν, προφανώς σε κάποια πιο «ηθική» μορφή.
Ιδιαίτερης σημασίας, όμως, είναι η επιστολή του Δ.Σ. της ΟΕΘΑ, προς τα μέλη της, όπου ούτε λίγο, ούτε πολύ, παραδέχεται ανοιχτά ότι δέχθηκαν πιέσεις για την αφίσα σε σύσκεψη που έγινε στο γραφείο της νυν Γενικής Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής στην Αθήνα και ότι παρά τις αντιδράσεις τους και την προσβολή που αισθάνθηκαν, δέχθηκαν ό,τι τους επεβλήθη, από φόβο μήπως χάσουν τον κύριο χρηματοδότη τους ή αποφασίσει η ηγεσία του Υπουργείου να διακόψει εντελώς το θεσμό. Ενημερωτικά, αυτή τη στιγμή η αφίσα της 31ης Συνάντησης κυκλοφορεί και διαφημίζει το θεσμό χωρίς την εν λόγω φιγούρα.
Επειδή, οι συζητήσεις και οι υπόνοιες για μια ωμή προσπάθεια φίμωσης της καλλιτεχνικής δημιουργίας και λογοκρισίας, από πλευράς του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, είναι έντονες,

Επειδή πληθαίνουν όλο και περισσότερο οι επώνυμες καταγγελίες για παρεμβάσεις και μορφές εκβιασμού που θέλουν να επιφέρουν «χρηστά ήθη» στο θέατρο, θυμίζοντας άλλες σκοτεινές εποχές, τις οποίες η χώρα μας νόμιζε ότι είχε αφήσει πίσω της ανεπιστρεπτί,
Επειδή η συνοχή και η επιτυχία της 31ης Συνάντησης τίθεται εν αμφιβόλω, για πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού,
Επειδή οι πολιτιστικοί φορείς και οι άνθρωποι του πνεύματος θα πρέπει να νιώθουν την Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής αρωγό στις προσπάθειές τους και όχι ελεγκτή ηθών,

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός,
1. Αληθεύει ότι τελικώς άλλαξε η αφίσα της 31ης Συνάντησης;
2. Αληθεύουν οι καταγγελίες περί πιεστικών συζητήσεων σε κλίμα λογοκρισίας που έγιναν στο γραφείο της Γενικής Γραμματέα Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του Υπουργείου σας;
3. Ήταν αυτές οι παρεμβάσεις εις γνώση της Οργανωτικής Επιτροπής της Συνάντησης, η οποία και συστάθηκε με δική σας απόφαση (Αρ.πρωτ. 4.114_08/3510- 14 -10-2019); Υπήρξε κάποια ψηφοφορία μεταξύ των μελών της Επιτροπής για το θέμα της αφίσας;
4. Είναι μέρος της πολιτικής σας η άποψη ότι η καλλιτεχνική έκφραση, στο πλαίσιο του θεσμού των Συναντήσεων Ερασιτεχνικών Θιάσων Αιγαίου, πρέπει να υπόκειται σε έλεγχο ύφους και ήθους από τους πολιτικούς προϊσταμένους του Υπουργείου που χρηματοδοτεί τις εκδηλώσεις;
5. Πως προτίθεστε να κατευνάσετε τα πνεύματα, να επαναφέρετε τις αρχικές επιλογές των διοργανωτών και να εγγυηθείτε ότι φόβοι για «εκδικητικές» περικοπές της χρηματοδότησης και απένταξης του θεσμού των Συναντήσεων, από τον ετήσιο προγραμματισμό της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, επειδή αντέδρασαν μέλη Θιάσων στις προσπάθειες παρέμβασης, δεν ευσταθούν;»

Τελικά την ευθύνη του σφάλματος ανέλαβε ο Γενικός Διευθυντής της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Παύλος Μιχαλακέλης, ο οποίος και ζήτησε συγγνώμη μέσω επικοινωνίας του με την εφημερίδα Έθνος. Κάλεσε μάλιστα τους θιάσους που αποχώρησαν να επιστρέψουν στη διοργάνωση. «Έχουμε διάθεση συνεργασίας και καμία αντιπαλότητα και διαβεβαιώνω ότι δεν υπήρχε σκοπιμότητα, ούτε εκβιασμός» είπε μεταξύ άλλων ο κ. Μιχαλακέλης, ο οποίος επέμεινε ότι δεν επρόκειτο σε καμία περίπτωση για απόπειρα λογοκρισίας, αλλά για επιθυμία διατήρησης του σήματος της συνάντησης.
Όσο για την παρουσία του εθνόσημου τόνισε ότι αυτό συνηθίζεται στις περιπτώσεις συνδιοργάνωσης με επίσημο κρατικό φορέα αλλά ότι δεν έπαιξε ρόλο στην απόρριψη της πρώτης αφίσας η συνύπαρξη του με τη ζωόμορφη εικόνα. Επίσης αρνήθηκε κατηγορηματικά ότι υπήρξε οποιαδήποτε απόπειρα εκβιασμού του Δ.Σ. με την απειλή της απόσυρσης της χρηματοδότησης της διοργάνωσης εκ μέρους της Γ.Γ. Και κάλεσε τους θιάσους που αποχώρησαν να επιστρέψουν στη διοργάνωση, ζητώντας συγγνώμη κι αναλαμβάνοντας την «ευθύνη» αυτού που ο ίδιος παρουσίασε ως παρεξήγηση.

Η πέτρα του σκανδάλου

 

Η δεύτερη λιγότερο “μεμπτή” αφίσα

 



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΝΕΑ 03-12-2019 [0]

Πρόσκληση υποβολής προτάσεων για το Milano Design Film Festival World Tour Greece

ΝΕΑ 26-11-2019 [3]

Νέο επεισόδιο στο μακροχρόνιο σίριαλ της Κοζάνης

ΝΕΑ 20-11-2019 [0]

Έκθεση σύγχρονης Ελληνικής χαρακτικής στην Ιαπωνία

ΝΕΑ 02-11-2019 [1]

Ελληνική απόβαση και φέτος στα Red Dot

ΝΕΑ 30-10-2019 [0]

Διεθνής διάκριση για την Atypical

ΝΕΑ 23-10-2019 [1]

Σε εξέλιξη σήμα Μακεδονικών προϊόντων από τον ΣΕΒΕ

ΝΕΑ 09-10-2019 [1]

Αποτελέσματα διαγωνισμού για το λογότυπο του ΤΕΕ – Τμήμα Ανατολικής Κρήτης

ΝΕΑ 20-09-2019 [1]

Wim Crouwel 1928-2019

ΝΕΑ 16-09-2019 [0]

Οι ελληνικές διακρίσεις στα φετινά Pentawards



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress.
Hosted by Apogee Information Systems.
Entries (RSS) and Comments (RSS).