H νέα ταυτότητα του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

17-07-2020

Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2000 και είναι το μοναδικό κρατικό μουσείο της Αθήνας με αντικείμενο τη σύγχρονη δηµιουργία.
Μέσα στα είκοσι χρόνια λειτουργίας του, έχει συγκεντρώσει ελληνικά και διεθνή έργα τέχνης, από τη μεταπολεμική περίοδο μέχρι και σήμερα, τα οποία και παρουσίαζε σε διάφορους προσωρινούς χώρους μέχρι να αποκτήσει το 2015 τη μόνιμη στέγη του επί της Λεωφόρου Συγγρού, στο παλιό εργοστάσιο της ζυθοποιίας Φιξ. Την μετεγκατάστασή του στο ιστορικό κτήριο ακολούθησε σημαντική περίοδος αδράνειας μέχρι το άνοιγμα της συλλογής στο κοινό στα τέλη του φετινού Φεβρουαρίου.

Η διοίκηση του ΕΜΣΤ σωστά έκρινε ότι η νέα περίοδος στη ζωή του μουσείου έπρεπε να αντικατοπτρισθεί μέσα από τον σχεδιασμό μιας νέας εταιρικής ταυτότητας. Η εργασία αυτή ανατέθηκε μετά από κλειστό διαγωνισμό που διενεργήθηκε στο τέλος του προηγούμενου χρόνου, στο γραφείο ΜΝΡ.

Λογότυπος
Ο νέος λογότυπος του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, σχεδιάστηκε με βασική και κύρια αναφορά το χαρακτηριστικό, παραλληλόγραμμο σχήμα του κτηρίου που είχε αρχικά δημιουργηθεί από τον αρχιτέκτονα Τάκη Ζενέτο.
Η φόρμα του συγκεκριμένου κτηρίου και η τοποθεσία του, συμβάλλουν σε μια εμφαντική ανάδειξη ενός οριζόντιου άξονα. Για την απεικόνιση του παραλληλόγραμμου ως σχήμα, χρησιμοποιήθηκαν τέσσερα κεφαλαία επιμηκυμένα ελληνικά γράμματα. Τα αρχικά του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.
Σύμφωνα με τους ίδιους του τους δημιουργούς, ο λογότυπος του Μουσείου «μέσα από την εικαστική του απλότητα, στοχεύει στο να περιγράψει ένα χώρο, ένα πλαίσιο που δεν αυτοπροσδιορίζεται αισθητικά αλλά ετεροπροσδιορίζεται κάθε φορά από τα έργα των εκάστοτε καλλιτεχνών. Τα βάρη των στοιχείων του λογοτύπου επιλέχθηκαν με γνώμονα τη σταθερότητα και τη στιβαρότητα που οφείλει να έχει ένα Εθνικό Μουσείο. Επίσης το Σ -ως ένα διεθνώς αναγνωρίσιμο ελληνικό γράμμα- επισημαίνει ταυτόχρονα τη σημασία του σύγχρονου άλλα και τη σημασία του ελληνικού στοιχείου μέσα στο σύνολο».

Η εταιρική ταυτότητα του Μουσείου είναι βασισμένη στο contrast του άσπρου – μαύρου σαν συνέχεια της γενικότερης οπτικής του γλώσσας. Η απλότητα της σύνθεσης και η απουσία διακοσμητικών στοιχείων αποτυπώνονται σε όλα τα υλικά της εταιρικής ταυτότητας και είναι τα στοιχεία που τη χαρακτηρίζουν.

Γραμματοσειρά EMST Sans
Η γραμματοσειρά EMST Sans έχει σχεδιαστεί αποκλειστικά για το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης σε συνεργασία με την Dalton Maag και είναι βασισμένη στο σχεδιασμό του λογοτύπου. Περιλαμβάνει μόνο κεφαλαία στοιχεία εκφράζοντας τη στιβαρότητα του Μουσείου. Κεντρικής σημασίας στη λειτουργία της EMST Sans ως εργαλείου της ταυτότητας του Μουσείου είναι η μεταβλητή ιδιότητα της EMST Sans Variable Font.
H EMST Sans VF διαθέτει έξι κύρια βάρη και από αυτά απορρέουν όλα τα υπόλοιπα. Extended Hair, Extended Thin, Extended, Extended Medium, Extended Bold, Extended Black.
Το πλήθος των διαφορετικών βαρών της γραμματοσειράς EMST Sans VF δημιουργεί την οπτική ταυτότητα του Μουσείου και παράλληλα εξυπηρετεί στη λειτουργικότητα των εφαρμογών, τόσο των έντυπων όσο και των ψηφιακών.

EMST Sans Variable Font
Ο εικαστικός τυπογραφικός μηχανισμός EMST Sans Variable Font
Ο τυπογραφικός μηχανισμός EMST Sans VF αποτελεί το δημιουργικό όχημα για την ανάπτυξη της οπτικής ταυτότητας. Η μεταβλητότητα της γραμματοσειράς δημιουργεί μια πλούσια οπτική γλώσσα, η οποία αναπτύσσεται και αποτελεί καθ’ αυτήν ένα άμεσα αναγνωρίσιμο και χαρακτηριστικό στοιχείο της ταυτότητας του Μουσείου.

Σήμανση
Ο μηχανισμός Emst Sans VF, μέσα από τη μεταβλητότητα των στοιχείων και τα διαφορετικά βάρη της γραμματοσειράς αποτελεί ιδανικό εργαλείο αποτύπωσης των πληροφοριών της σήμανσης.

 

Τα αντικείμενα του Shop at EMΣΤ
Από τον μηχανισμό Emst Sans VF προκύπτει η ταυτότητα των αντικειμένων του Shop at ΕΜΣΤ. Τα μοναδικά λεκτικά περιγράφουν το αντικείμενο και μαζί με το λογότυπο δημιουργούν μια ενιαία ταυτότητα για τα αντικείμενα του καταστήματος, ενταγμένη στη βασική οπτική ταυτότητα του Μουσείου.

             

 

19 Responses

  • Γιωργος

    Εργασια για ΕΒΓΕ εεε…

  • Κώστας

    Υπάρχουν κάπου οι υπόλοιπες προτάσεις?

  • νίκος

    δεν το λες δημιουργικό, το αντίθετο θα έλεγα, η εύκολη πεπατημένη, αλλά οκ

  • Κατα-κατα-κατα-καταρίνα

    The ΒΛΧΣΖΣ Comment.

    Βάλτε.
    Λίγο.
    Χρώμα.
    Στη.
    Ζωή.
    Σας.

  • Μαρία Μ.

    Καθαρή δουλειά, hype, ok. Εγώ διαπιστώνω άλλο ζήτημα. Μόνο design για το design βλέπω στην συγκεκρκιμένη περίπτωση (καλοφτιαγμένο στυλιτικά μεν, ανυπόστατο και άσχετο με το περιεχόμενο δε).

    The ΕΜΣΤ Umbrella (?)
    Τhe ΕΜΣΤ Notebook (?)
    Τhe ΕΜΣΤ Power Bank (?)

    Seriously?

    Η γραφιστική επιλογή (λεκτικά) που τα αντικείμενα αυτοπροσδιορίζουν την ταυτότητα τους κατά την γνώμη μου δεν είναι απλά ανέμνευστη αλλά παντελώς άστοχη και αντιδιαμετρικά αντίθετη με το συγκεκριμένο project και το περιέχομενο του και το πρόβλημα ξεκινά από το ίδιο το logo. Αν δεν κάνω λάθος, στην Σύγχρονη Τέχνη συμβαίνει εντελώς το αντίθετο. Τα αντικείμενα στα έργα των καλλιτεχνών, παύουν να “μιλάνε-ορίζονται-παρουσιάζονται” ως αυτά που είναι αυτού καθαυτού. Στην πραγματικότητα παράγουν άλλο “κείμενο” πέρα από τον αυτοπροσδιορισμό τους και έτσι καλούμαστε να τα δούμε μέσα δλδ σε ένα συνολικότερο contex. Με άλλα λόγια, ένα κονσερβοκούτι στα έργα του Κανιάρη δεν ειναι ένα απλά κονσερβοκούτι, μια ράγα τραίνου στον Κουνέλη δεν ειναι απλά μια ράγα και δεν εκτίθεται ως τέτοια, και προφανώς μία ομπρέλλα σε κάποιο άλλο έργο δεν ειναι εκεί για να πει “εγώ η ομπρέλλα”.

    The ΕΜΣΤ umbrella. Βλέπεις μια ομπρέλλα και λέει αυτο που βλέπεις. Brilliant! :-/

    Προσωπικά θα περίμενα πολλά παραπάνω από την MnP.

  • G.

    @Μαρια Μ.
    Πολυ ευστοχο το σχολιο σου!
    Συμφωνω απολυτως. Οπως και με τα υπολοιπα σχολια.

    Απογοητευση.

  • PnR

    υποτιμούμε τους πελάτες μας
    γιατί οι πελάτες μας μάς υπερτιμούν

    το λες και επιτυχία αυτό,
    ιδίως όταν στην χιλιοβραβευμένη καριέρα σου
    δεν έχεις να επιδείξεις τίποτα άλλο
    εκτός από pr και μαγειρέματα

  • Erom

    Η ταυτότητα και το λογότυπο αποτελούν μιας ορθής εκδοχής μιας ταυτότητας για δημόσια υπηρεσία (βλέπε ΙΚΑ). Είναι καθαρά, ευανάγνωστα, λήρη, λειτουργικά ορθά. Ο,τι χρειάζεται δηλαδή ένας οργανισμός για την βασική του λειτουργία. Πέρα από αυτό όμως σε καμία περίπτωση όμως δεν είναι αντάξιο ενός Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Είναι η αντάνακλαση του νεο-συντηριτισμού που διέπει πολλά από τα “επιφανή” δημιουργικά γραφεία, που όλως-τυχαίως αναλαμβάνουν και κρατικά έργα. Παρακαλώ μην διαγράψετε το σχόλιό μου.

  • Setyb

    MNP
    Ο,τι πιο υπερτιμημένο και μαγειρεμένο μετά τον Κυριάκο Μητσοτάκη

  • Deviecer Naht Tnes

    Ενδεικτικά σχόλια κάποιων που έχουν μεγαλώσει με τα υπερβολικά πολλά ενδοοικογενειακά εγκώμια (ή καθόλου, το αντίθετο άκρο) για το εξωπραγματικό «ταλέντο» τους, αλλά τα βρίσκουν σκούρα και παθαίνουν σύγχυση, όταν μεγαλώνοντας και βγαίνοντας στην κοινωνία έρχονται αντιμέτωποι με τις λέξεις παρηγοριάς «δεν πειράζει, συμβαίνει σε πολλούς».

    Ο φθόνος είναι χαρακτηριστικός για τους μαμάκηδες;

    Όλα είναι σικέ, η γη είναι επίπεδη και ναι, ο Κούλης είναι το εξώγαμο της Ντόρας.

    #TheShitGoesCloud

  • Setyb

    @Deviecer Naht Tnes

    Ο φθόνος για τη μετριότητα και του “στυλ” ως μοναδικού λόγου ύπαρξης είναι υποχρέωση όλων μας.

    Η γη δεν είναι επίπεδη, αλλά Κoulis, MNP και Monika suck!
    Τι θέλετε, παλαμάκια; μα δεν υπάρχει πραγματική ανάγκη για κάτι τέτοιο! Δεν το έχετε καταλάβει;

  • Deviecer Naht Tnes

    @ Setyb

    «Ο φθόνος για τη μετριότητα και του “στυλ” ως μοναδικού λόγου ύπαρξης είναι υποχρέωση όλων μας.»
    (Άρα αποδέχεσαι την ιδιότητα του μαμάκια;)
    Βλέπω ότι έχεις και λογοτεχνική στήλη στο Μακελειό του Χίου, πέρα από ότι φτιάχνεις το κασέ της.

    Μάθε πρώτα τι σημαίνει η λέξη «φθόνος» και μετά βάλε πέντε-έξι ουσιαστικά στη σειρά πασχίζοντας να βγάλεις κάποιο νόημα και θεωρώντας τον εαυτό σου ισάξιο των Ελύτη και Σεφέρη.
    Με τέτοια βαθυστόχαστα, παλαμάκια δείχνεις να θες εσύ.
    Ή με τους στίχους του Τάκη Σούκα, αφού Monika sucks,
    «Στον καθρέφτη σου κοιτιέσαι,
    Κι από μόνη σου αγαπιέσαι».

    Και δεν μας ξεγελάς με την παραδοχή ότι η Γη δεν είναι επίπεδη.
    Οι εικόνες δορυφόρου μιας σφαιρικής Γης είναι προϊόν Photoshop.
    Κάποιοι λένε ότι τις φτιάχνουν στo γραφείo της MNP.

    #StefanosAndreadisKnowsPhotoshop
    #TheShitKeepsGoingCloud

  • @Deviecer Naht Tnes

    Είναι αναμενόμενο κάποιος που θεωρεί ότι αυτή η ταυτότητα είναι αντάξια ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης το 2020, να υποστηρίζει και τη Monica. Είναι αντίστοιχες περιπτώσεις με παρόμοια χαρακτηριστικά. Θα ξεχάσουμε όταν η Lifo χαρακτήριζε “νέο Χατζηδάκη” την κατά τ’αλλα συμπαθή αλλά χαροκαμένη από τις φουρτούνες τραγουδοποιό? η θα ξεχάσουμε τα εν σειρά “Γραφείο της Χρονιάς” από το κατά τ’άλλα συμπαθές περιοδικό design και διοργανωτή των EBGE?

    Δεν ξεχνάμε τίποτα! Οι τρομπαρισμένες καταστάσεις είναι τόσο γνωστές και αναμενόμενες στον ελληνικό χώρο. Μπαμ κάνουν πριν ακόμα σκάσουν! Που να σκάσουν κιόλας. Έτσι που λέτε κατα τ’άλλα αγαπητοί MNP.

  • Παύλος

    @Μαρία Μ. @Erom
    Συγχαρητήρια και στους δύο για τις παρατηρήσεις και τα σχόλια. Προσυπογράφω! Η εργασία ειναι όντως «καθαρή» (και ως εκεί). Κενή όμως βαθύτερης σκέψης και ασύνδετη με το περιεχόμενο, ειδικά για ένα Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και μάλιστα εθνικό. Η τεκμηρίωση ελλιπής. Περισσότερο ‘καραμέλα που ταιριάζει παντού’ τύπου μερκετινιστικη: “ένα Μουσείο οφείλει να είναι στιβαρό (???)”. Μία τράπεζα ή μια αεροπορική εταιρεία δλδ τι οφείλει να είναι? Αναρωτιέμαι, αν σε ένα project με τέτοια δυναμική, ο σχεδιαστής αρκείται στο να αντλήσει το concept του από το κτήριο, τι να περιμένει κανείς για projects όντως σαν το ΙΚΑ.

    Από την άλλη όμως ρε παιδιά… Μήπως (και) οι υπεύθυνοι του Μουσείου έχουν μερίδιο ευθύνης τελικά?

    Από την άλλη όμως ρε παιδιά… Μήπως (και) οι υπεύθυνοι του Μουσείου έχουν μερίδιο ευθύνης τελικά?

  • Παύλος

    Σόρυ για την επανάληψη στο τέλος.

  • PnR

    @ Παύλο, φυσικά και έχουν ευθύνη (και) οι υπεύθυνοι του μουσείου. Αυτό λέω και παραπάνω. Ακούνε κάποιοι MnP και τα κάνουν πάνω τους. Αχ, δες πόσο ωραία και κομψά το λένε τα παιδιά #TheShitGoesCloud. Πού να γινόταν και coming out ως MnPg… εκεί να δεις δέος που θα καταλάμβανε το κράτος (και τον Φακίνο, που θα έβλεπε πού και πώς δινόταν το μέγα έβγε στα χρόνια της κρίσης)

  • Εrom

    @Παύλος
    Αυτό που κάνει την δουλειά αυτή κατώτερη των περιστάσεων είναι ότι ενώ δίνει μια πρώτη αίσθηση συμπαγούς αντιμετώπισης, σε ένα δεύτερο επίπεδο βλέπεις τον “μόχθο” των δημιουργών να βρίσκει τοίχο μέσα στην ατολμία του πελάτη. Είμαι σίγουρος ότι το γραφείο είχε πιο τολμηρές προτάσεις, αλλά είναι και δική του ευθύνη του που θα σταματήσει τις “εκπτώσεις ποιότητας”. Ειδικά για ένα τέτοιο έργο μνημειακής διάστασης. Θυμάστε την πρώτη εφαρμογή του ΕΜΣΤ κατά μήκος όλης της εισόδου, τι τομληρή αλλά ταυτόχρονα απλή πρόταση που ήταν; Κρίμα, καταραμένο αυτό το μουσείο.

  • InDaHood

    εντάξει, κάναν τα βασικά. τα απολύτως βασικά ΑΛΛΑ
    χωρίς καμία έμπνευση, λίγη τόλμη, λίγη φαντασία, ένα χρώμμα, λίγη ζωντάνια. σαν τη νεκρίλα των 90s ένα ασπρόμαυρο και τέλος.
    για νοσοκομείο θα ήταν μια χαρά. κουράστηκα ήδη απ την πρώτη αποτύπωση που είδα. αλλά είπαμε… ό,τι δίνει ένα μίζερο briefing, παίρνει πίσω το σύμπαν ως μιζέρια. αυτά. και δεν τα λέω επειδή “δεν πήρα τη δουλειά” και τέτοιες κουβέντες. η δουλειά είναι μίζερη για έναν χώρο τέχνης που στόχο έχει να εμπνεύσει σε μία τέτοια εποχή.

  • Κίμωνας

    Άτολμο.



Στην περίπτωση που κάποιο σχόλιο περιέχει υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις, οι υπεύθυνοι της ιστοσελίδας διατηρούν το δικαίωμα να το καταργήσουν μερικώς ή πλήρως. Προς αποφυγή κακόβουλων μηνυμάτων (spam), τα μηνύματα που περιέχουν συνδέσμους προς άλλες ιστοσελίδες θα παραμένουν αφανή μέχρι να εγκριθούν από τους υπεύθυνους του designmag.gr.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 21-09-2020 [2]

Από την Red Creative τα 55α Δημήτρια

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 04-09-2020 [1]

Η οπτική ταυτότητα του 61ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 14-05-2020 [6]

Εναλλακτική για μάσκες προσώπου

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 15-04-2020 [1]

Μια γραμματοσειρά εμπνευσμένη από τις ημέρες του Koρωνοϊού

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 29-03-2020 [0]

Επετειακός λογότυπος για το τα 200 χρόνια από το 1821 και από την Αμερικανική Πρεσβεία

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 20-03-2020 [0]

Σλοβένος γραφίστας εμπνέεται από τον COVID-19

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 14-02-2020 [0]

Η νέα ταυτότητα της Aegean

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 10-02-2020 [2]

Η Beetroot σχεδιάζει για τα 200 χρόνια από την έναρξη της ελληνικής επανάστασης

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ 22-11-2019 [1]

Εναλλακτικές κινηματογραφικές αφίσες από τον Γιώργο Προμπονά



designmag.gr has been designed by
Beetroot and is powered by WordPress.
Hosted by Apogee Information Systems.
Entries (RSS) and Comments (RSS).